Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Addmoeder

Addmoeder

04-01-2018 om 17:35

Stoomcursus theorie examen rijbewijs B

Mijn 17 jarige dochter meet ADD heeft moeite met leren voor het theorie examen. Ze is voor de tweede keer gezakt. Ik overweeg zo'n stoomcursus van een dag, met slagingsgarantie voor ADD'ers, ADHD'ers en dyslecten. Hoewel ik denk dat je dat nooit kunt garanderen ziet het er wel interessant uit. Wat zijn jullie ervaringen? Heeft iemand nog andere tips?

Angela67

Angela67

04-01-2018 om 18:13

resultaat

het resultaat moet zijn dat ze alles onthoudt én kan leren toepassen. Dus wat is voor haar de beste methode om dingen langdurig te onthouden en snel te kunnen toepassen? Ik denk dan zelf aan verplichte herhalingsmomenten .
Dat zou voor mij de vraag en dus de methode zijn.
Want als ze snel slaagt maar daarna niet goed onthouden heeft lijkt me dat best vervelend zo niet gevaarlijk . . .
gr Angela

Triva

Triva

04-01-2018 om 18:59

het is toch niet

zo'n trucjesrijschool?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/rijscholen-laten-met-trucjes-tienduizenden-cursisten-slagen-voor-theorie-examen
Zal wel niet is 2 jaar geleden

Hoeveel fouten had ze (per onderdeel)?

Addmoeder

Addmoeder

04-01-2018 om 19:36

Uitslag

Ze had 6 fouten bij gevaarherkenning risico's weersomstandigheden
5 fouten bij gevaarherkenning risico's andere weggebruikers
2 fouten bij snelheid, ook 2 bij verkeersborden.
Verder nog 10 onderdelen met maar 1 fout.
Gevaarherkenning het meeste leren en oefenen dus, dat is duidelijk. Dat onderdeel is onder tijdsdruk, dat is het lastigst voor haar.

Nee, een trucjescursus zie ik ook niet zo zitten

Addmoeder

Addmoeder

04-01-2018 om 19:37

En verder....

....is ze faalangstig.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-01-2018 om 20:56

online oefenen

Het theorie-examen is niet zozeer iets wat moeilijk is om te leren, maar wel moeilijk om onder tijdsdruk snel het juiste antwoord te kiezen. Online zijn heel veel sites die proef-examens aanbieden, daar kan je mét dezelfde tijdsdruk oefenen, en met dezelfde soort vragen. Ook het soort vragen is nl. soms lastig, anders dan wat je zelf zou zeggen. Dus vooral veel oefenen op gevaarherkenning, dat kan je niet echt 'leren' met regeltjes. Mijn zoon heeft van het oefenen ook geleerd wanneer ze bijvoorbeeld verwachten dat je moet remmen, of gas terugnemen. Tijdens het echte rijden doe je eerst het ene (gas terugnemen), en afhankelijk van de situatie daarna het andere in meer of mindere mate. Bij het theorie-examen moet je (snel) kiezen wat je doet, zonder dat je bewegend beeld hebt. Dat vergt oefening, waarnaar moet je kijken (je snelheidsmeter ergens in beeld) etc.

Dag theorie gedaan

Hier vorig jaar. Zoon had toen nog geen rijles gehad . Hij ziet vragen vaak wat anders dan wij dus voor hem zijn de tips v d instructie wel handig. Hij kreeg daar ook vantevoren een mail van dat hijer verstandig aan deed van te voren te oefenen online op borden en situaties. Heeft hij gedaan en hij is met maar een paar fouten geslaagd. Idd op gevaarherkenning omdat hij nog geen les gehad had. Dit was wel een dagcursus die goed aangeschreven staat. Ik ken maar 2mensen die daar gezakt zijn ,de rest is allemaal geslaagd ook de ADHDers . Nee geen aandelen . Ze drillen wel zegt zoon, daar moet ze wel tegen kunnen. In hoog tempo wordt alles doorgenomen. Nu heeft ze al een basis dus dat scheelt wel.
Ze had over t algemeen denk ik te veel fouten.

“Het onderdeel theorievragen bevat in totaal veertig vragen, dertig over Verkeersregels en tien vragen over Verkeersinzicht. Van deze veertig vragen moet je er 35 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal vijf vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen, waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.”

Wie weet helpt deze andere insteek voor haar wel. Ze heeft nu 2 x t zo geprobeerd en dr faalangst zal dr niet minder op worden denk ik zo

Ik zou t dus wel aandurven met een dagcursus

Addmoeder

Addmoeder

04-01-2018 om 21:56

Dank

Dank voor jullie antwoorden. Ik ga erover nadenken.
En Lilian: één die goed aangeschreven staat, dat zoek ik dus, maar hoe kom je daar achter? Welke is het? Mag vast niet hier, maar ik wil anders toch een trucje om er achter te komen

Eenheid.... Wij konden kiezen waar....

In denbosch en Eindhoven maar je kunt ook naar Leeuwarden en je kunt nu kijken

He wat doe de iPad toch raar vandaag

Ik bedoelde eeeh.... uitleggen. Dr zit nu in de naam? Daar zijn er veel van vrienden etc hier geweest en zo kwamen wij dr aan.

Addmoeder

Addmoeder

04-01-2018 om 22:41

Gevonden!

Yes, ik heb hem! Thnx ))

toke

toke

04-01-2018 om 22:41

cbr

waarom vraag je ook niet de uitgebreidere versies aan. 1 met extra tijd of 1 speciaal voor jongeren als jouw dochter(en mijn zoon) een 1 op 1 examen met extra tijd en ook een persoonlijke begeleider. Wel duurder natuurlijk

Addmoeder

Addmoeder

04-01-2018 om 23:05

toke

Ze heeft extra tijd gehad, maar dat levert niks op. Wat was de meerwaarde van het begeleide examen voor jouw zoon? Heeft het hem veel opgeleverd?

toke

toke

05-01-2018 om 00:00

Helaas

Dat kan ik je nu nog niet vertellen, de afspraak staat pas. Zoon heeft een paar van die cursussen gehad waarnaar jij nu aan het zoeken bent. Heeft er echt wel veel opgestoken maar heeft toch steeds 1 of 2 fouten teveel op het kennis en inzicht gedeelte.De gevaarherkenning heeft hij nooit teveel fouten. Maakt ze dus best goed maar steeds net niet goed genoeg. Raakt de weg kwijt bij de moeilijke vragen. Het voorstel van 1 op 1 komt van de opleider. Ik hoop dat iemand naast hem het rustiger maakt. Er mogen vragen gesteld worden aan de begeleider, die een vraag dan net iets anders kan verwoorden.

Elinde

Elinde

07-01-2018 om 09:48

Ervaring

Onze zoon (ADD-er) is vorige maand geslaagd via zo'n spoedcursus. Hij heeft het eerst gewoon via boeken en online oefenen geprobeerd. Is twee keer gezakt. Ik heb samen met hem het boek doorgenomen en de online oefenexamens gemaakt. Ik zag toen wel dat het niet binnenkwam bij hem. Hij snapte de vraagstelling niet, lette op de verkeerde dingen op de foto's. Hij kende de theorie wel, maar liep helemaal vast op de foto's bij het examen. Ik denk dat hij ook de derden en vierde keer nog niet zou zijn geslaagd.
Ik heb hem toen maar snel opgegeven bij zo'n cursus van twee dagen. En ik moet zeggen, als we nu in de auto zitten dreunt hij zo de regels (met de rare ezelsbruggetjes) op. Die ezelsbruggetjes gaan dan over de verkeerssituaties. Dus niet alleen over woordkeuze bij een vraag.
Ik ben heel tevreden over de cursus. Ook over de begeleiding van de cursusleiders was ik zeer tevreden. Ze kunnen de jeugd echt motiveren en iets bijbrengen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.