Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-02-2016 om 17:16

Stoppen met krantenwijk

Onze dochter van 13 heeft sinds een half jaar een krantenwijk. Dit levert haar 15 euro pm op, ze krijgt 20 euro zakgeld.
Ze is het zat ,zei ze net. Niet leuk enzo. Eigenlijk wil ze opzeggen.

Ik vind het een beetje jammer. Ze heeft er genoeg tijd voor. Maar ja, dwingen lijkt me niet juist. Ik heb haar wel gezegd dat ze het dan wel met die 20 pm moet doen. Extraatjes krijgt ze dan niet meer, aangezien het haar eigen keuze is om in financiën terug te gaan. Ze heeft nog wel 100 euro op haar bank wat ze bij elkaar heeft gewerkt, ze zegt dat ze dat dan gebruikt als ze extra nodig heeft. Haar echte spaargeld kan ze niet bij.

Over anderhalf jaar is ze 15 en dan moet ze van ons wel echt aan het werk.

Wat vinden jullie hiervan?


Ernesta

Ernesta

10-02-2016 om 17:25

Ze moeten niks

Van mij moeten ze niks. Ik weet niet of het een ochtendkrantenwijk is (lijkt mij vermoeiend zo vroeg op) of een weekkrant (overdag bezorgen). Maar hoe dan ook, zoals je eigenlijk ook zelf al zegt, het is haar keus, maar dan heeft ze ook minder geld voor de leuke dingen. Ook toen mijn kinderen 15 werden, moesten ze niks. De een is van folderwijk naar vakkenvullen gegaan. De ander heeft nooit een folderwijk gewild en zocht later eerst door totdat ze 'leuk' werk had.
De hoop is natuurlijk wel dat ze gaan werken en zo de waarde van geld leren, en dat je daarvoor moet werken.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-02-2016 om 17:27

Prima

En ik snap ook eigenlijk niet waarom ze moet werken als ze 15 is. Ze kan nog zo lang werken.

Maargoed, ik wilde als tiener ook geen bijbaantje, alleen in de vakanties. Ik had zo veel leukere dingen te doen en daarvoor niet veel geld nodig, dus dat ging prima. En nog steeds vind ik meer vrije tijd belangrijker dan meer geld.
Bij m'n broer is het net andersom, en toch was ik altijd degene die beter met geld om kon gaan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-02-2016 om 17:34

Tijgeroog

Dochter wil van alles, een scooter, een rijbewijs, later een mooi huis etc. En dat gaan wij echt niet voor haar betalen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-02-2016 om 17:41

stoppen

Een kind van 13 dwing je niet om te werken. Als ze er mee wil stoppen: prima.
Ik begrijp ook niet waarom ze op haar 15e van jullie wel/weer/opnieuw moet gaan werken. Ze heeft gewon haar 20 euro zakgeld. Als ze daar genoegen mee neemt, helemaal prima. En wil ze meer, dan zal ze inderdaad moeten werken. Maar dat is dan haar eigen keus.

Jamie

Jamie

10-02-2016 om 17:41

Dendy

Die spullen gaat ze ook echt niet betalen van 15 euro per maand krantjes lopen.

Als het een fijne wijk in de buurt is zou ik haar wel vertellen dat als ze weer wil beginnen die wijk wellicht weg is maar verder is het haar eigen keuze.

Mijn oudste heeft het 2 mnd gedaan en was er snel klaar mee. Later twee keer vakken gevuld maar echt prettig vond hij dat niet. Hij werkt nu bij postnl en dat gaat al een stukje beter, hoger inkomen ook. Hij geeft ook bijlessen.

Jongste heeft nu bijna een jaar een krantenwijkje, verdiend gemiddeld 20 euro per vier weken en doet het nu in een uurtje en dat gaat lekker. Hij spaart er flink van en hij is trots op zijn geld.

Ik wil niet dat ze met 15 de hele zomer op de bank liggen niets doen, dus ik wil dat ze dan wel serieus naar een baantje zoeken maar als het niet lukt of maar voor 8 uur per week is het ook wel goed. Op zich ben ik het dus wel met je eens, ik vind dat ze zeeën van tijd hebben om er iets bij te doen maar als ze echt niet willen hoeft het niet (maar inderdaad: ook niet meer zakgeld, maar ook niet minder overigens).
Als ze geld nodig heeft komt ze wel weer van die bank af.

ik zou

die keuze bij je dochter laten, maar inderdaad het zakgeld gewoon op 20 euro per maand houden. Als de financiële 'nood' hoog genoeg wordt, zal ze waarschijnlijk toch zelf wel eens achter een baantje aan gaan. Daar hoef je dan verder niets in te dwingen.
Ik zou wel duidelijke afspraken maken over wat ze van jullie kan verwachten (qua zakgeld en qua wat jullie verder nog wel of niet betalen).

Tijgeroog

Tijgeroog

10-02-2016 om 18:26

Dendy

Ik wilde dat soort dingen ook wel, maar verder hoefde ik niet veel. Ik werkte liever zo nu en dan een weekje in de vakantie en elke week een middag.
Die scooter was een tweedehands brommer. Overigens gedeeltelijk van m'n ouders gekregen. Dat bespaarde hun een aantal ritten per week van de omgeving waar je dochter naar school gaat naar de sportvelden bij jullie in de buurt. Eigenbelang dus. voor de rest had ik gespaard. Ook voor m'n rijbewijs heb ik zelf gespaard. En dat mooie huis... Daar heb ik van jongs af aan m'n zakgeld voor opgespaard. Achteraf gezien was dat vrij zinloos, het heeft niet echt veel zoden aan de dijk gezet. Het is er overigens wel gekomen, toen ik wat ouder was ging het sparen sneller.

Lou

Lou

10-02-2016 om 18:46

Haar keuze

Ik zou het ook haar keuze laten. Met 13 hoeft mijn kind zeker niet te werken en trouwens met 15 ook niet. Wil ze sparen voor een scooter, dan kan ze dat doen met zakgeld of met een baantje. Nog steeds haar keuze. Ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat dat werken moet van ouders. Omdat ze een scooter wil? Tja, dan volstaat de mededeling dat ze die niet krijgt van jullie. Kan ze vervolgens zelf alsnog beslissen of ze ervoor gaat werken of niet.

lisanne

lisanne

10-02-2016 om 19:05

krantenwijk

Ik kan me het wel een beetje voorstellen. Het is de laatste tijd zulk slecht weer geweest: koud en regen. Dan moet je wel van goede huize komen en het geld echt nodig hebben, wil je gemotiveerd blijven. Ik had vroeger ook een krantenwijk en ik had echt een hekel aan die koude, natte dagen als de afgelopen dagen. Je werd zelf nat, de kranten werden nat en beschadigden gemakkelijker. Had je altijd zeurende klanten. Maar ja, ik kreeg niet zoveel zakgeld en had altijd tekort. Ik ging dus door. Ik moest ook de buitenlandse schoolreis voor een deel betalen. En ik wilde graag mee.
Ik zou een paar dingen natrekken: waarom wil ze opzeggen, gaat ze op zoek naar iets anders, bijvoorbeeld oppassen, geeft ze sowieso altijd gemakkelijk op, kan ze het geld missen etc. Als ze dit allemaal op een rijtje heeft, dan zou ik er geen probleem mee hebben. Ik zou er wel wat problemen mee hebben als ze altijd gemakkelijk opgeeft. Dan zou ik zoiets hebben van ga nog maar even door, totdat het voorjaar is. Dan is het weer beter en misschien dat ze het dan weer het leuker vindt.
Van mij krijgen ze niets extra's dan het afgesproken zak- en kleedgeld, als ze meer geld willen, dan zullen ze er voor moeten werken. Dochter past bijvoorbeeld op. Oudste heeft een dure smaak, die werkt vanaf haar 15e en heeft desondanks altijd tekort.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-02-2016 om 19:19

Gepraat

We hebben haar net voorgerekend wat ze op jaarbasis gaat missen als ze stopt. En dat was toch best een bedrag. Ze heeft in de vakantie toch ook plannen met vriendinnen en dan is 20 euro zo weg. Het geeft haar ook vrijheid in de zin dat wij ons niet bemoeien met wat ze uitgeeft van haar zelfverdiende geld. En dat vind ze toch ook wel prettig.
Ze heeft nu besloten om toch maar door te gaan, iig tot aan de voorjaarsvakantie.

Ik vind een baantje als je 15 bent echt heel normaal. Ze moet wel een hele goede reden hebben om dat niet te gaan doen. Langzaamaan leren hoe dat gaat, werken in een team bijv.
Apart dat dat van jullie dus niet hoeft. Elke puber die ik ken heeft een baantje. Dat is het waardevolle van ouders online, dat je ook eens een hele andere mening leest.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-02-2016 om 19:20

Oh en Jamie

Haar krantenwijk ligt hier letterlijk om de hoek. Daarom was ze er toen ook zo blij mee.

Nimbo

Nimbo

10-02-2016 om 19:31

dendy

Iets normaal vinden, is dat dan een reden om je dochter ergens toe te dwingen als ze dat niet wil?

Vlg. mij is het van alles willen maar er niet voor willen werken die typische ervaring die heel zinvol is om te leren op deze leeftijd. Als je haar nu dwingt tot die ervaring leert ze nog steeds niet echt een keus te maken en dat ze moeite moet doen voor dingen omdat ze zelf iets wil.

zebra

zebra

10-02-2016 om 19:35

ochtendkrant of iets anders?

's ochtends vroeg voor schooltijd al kranten bezorgen is wel pittig. Na schooltijd is het goed te doen maar als ze dat zelf niet meer ziet zitten, dan is dat haar eigen keuze. Dan heeft ze minder geld te besteden. En als ze op den duur meer geld wil, dan vindt ze vast en zeker wel iets anders wat beter bij haar past. Misschien wil ze over een paar jaar wel af en toe op kinderen passen ofzo.

Onze zoon heeft wel eens tijdens de vakanties kranten bezorgd (streekkranten dus gewoon overdag) en ik hielp mee. Daarna heeft hij een aantal maanden folders bezorgd van Spotta, hij vond dat niet echt leuk en is ermee gestopt. Nu is hij al 2 jaar vakkenvuller en dat bevalt een stuk beter.

lisanne

lisanne

10-02-2016 om 19:39

Oh?

Ik ken genoeg pubers die niet werken of pas vanaf hun 16e. Een aantal heeft het geld niet nodig, een aantal leert zich suf voor school en een aantal sport en een aantal "mijn ouders betalen alles, ze vinden niet nodig dat ik werk". Ik zou in ieder geval niet mijn kinderen dwingen vanaf hun 15e te werken, alleen als ze het zelf nodig vinden. Bovendien is het ook maar de vraag of ze aangenomen worden. En ik vind dat ze veel van een baantje leren maar gedwongen, dat gaat bij mijn kinderen althans, niet werken. Eentje werkt vanaf haar 15e, eentje vanaf bijna 16 en eentje vanaf 16.

Mijn puber

Mijn dochter van 14 heeft niet eens tijd voor een baantje met al het huiswerk, sport en de sociale dingen. Dus ik vind geen baantje prima en zelfs logisch. Ik had destijds vanaf 12 jaar al een krantenwijk maar ik deed weinig aan school Leren (betaald) werken komt vanzelf wel. Ik zou het zonde vinden als het ten koste van school zou gaan maar dat verschilt vast per kind.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-02-2016 om 19:42

Nimbo

Ik dwing haar niet tot die krantenwijk hoor. Het gast trouwens om het plaatselijke sfeertje en wat folders. Ze heeft nu zelf besloten dat ze voorlopig door gaat.

En wb dwingen als ze 15 is....aangezien iedereen hier dan gewoon aan de slag gaat ga ik ervan uit dat zij dat ook doet En anders kom ik hier op haar mopperen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-02-2016 om 19:47

Picasso en de rest

Uiteraard gaat school hier ook voor alles. Maar dochter hoeft niet zoveel voor school te doen. Merendeel van het huiswerk doet ze op school, leren doet ze met 2 vingers in de neus,ze heeft echt tijd genoeg.

Aaaah, misschien is dat het wel wat mij onbewust er in dwarszit...alles gaat al zo vanzelf, dat het ook best even wat minder makkelijk mag zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-02-2016 om 19:51

Lisanne

Ik woon in een wat pittiger omgeving denk ik. Mijn buurpubers krijgen/kregen op hun 15e verjaardag hun laatste zakgeld en daarna moeten ze het zelf doen. En ik vond dat eigenlijk ook wel een goed idee.
Overigens is hier het fenomeen kleedgeld dan weer niet aan de orde.

lisanne

lisanne

10-02-2016 om 19:53

dat snap ik

"dat het ook best even wat minder makkelijk mag zijn"
Dat snap ik en daarom vroeg ik ook of ze gemakkelijk opgeeft. En dan zou ik haar nog even aanmoedigen om het tot in de lente te proberen.

Elfje65

Elfje65

10-02-2016 om 22:20

Dendy

"ze moet wel een hele goeie reden hebben om het niet te doen" Eh, hoe wil je dat aanpakken. Aan haar haren meenemen? Dat werkt natuurlijk niet. Zie ander draadje over bijbaantje. Zoon had ook met 13 een folderbaantje en had het ook met een half jaar gezien. Nu met 18 heeft hijnog steeds geen baantje. En heel veel "goede redenen" waarom dat baantje niets is. Te nat, te vroeg, he bah schoonmaken, he bah een ziekenhuis......
Tja, je doet er niets aan.Totdat het geld op is

Sanne

Sanne

11-02-2016 om 00:30

Goh

Wat een verschil. Van mij mag dochter straks best werken, ik had ook vakantiebaantjes en dat was best leerzaam. Maar voor ons staat school wel op één. Als ze net als wij t/m haar 24e op school zit, is er nog genoeg tijd voor werkervaring. Als ze dure jeans wil gaat ze er maar voor werken, maar de gewone dingen krijgt ze van ons zolang zij zich richt op leren.

Maar ieder doet het anders en ik weet niet of onze methode het beste is, het is denk ik vooral waar wij mee opgevoed zijn.

lisanne

lisanne

11-02-2016 om 00:43

dendy, een vraag

Of jij in een pittiger omgeving woont, weet ik niet, hier werken pubers als ze meer willen dan ze van hun ouders krijgen. Mijn kinderen vinden/vonden het niet genoeg
Maar ik heb een vraag, waarom vind je het een goed idee dat je kinderen vanaf hun 15e verjaardag hun laatste zakgeld krijgen en waarom juist op die leeftijd en niet, zeg hun 16e of 18e? En kleedgeld is niet aan de orde, zeg je. Betaal je wel hun kleding of moeten ze dat ook vanaf hun 15e betalen?

Agatha

Agatha

12-02-2016 om 09:10

Nou ja zeg

'Aaaah, misschien is dat het wel wat mij onbewust er in dwarszit...alles gaat al zo vanzelf, dat het ook best even wat minder makkelijk mag zijn.'

Wees blij dat het zo gaat

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-02-2016 om 10:32

Lisanne

Ik vind het wel leuk klinken. Dat ze mogen en het dan ook gaan doen. Kan het slecht verwoorden.

En over kleedgeld, ik heb het zelf nooit gehad. En ik ken het in mijn omgeving ook niet eigenlijk. Naar mate ik meer ging verdienen werd er steeds minder betaald. Totdat ik de deur uitging. Zoiets.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-02-2016 om 10:38

Agatha

Ik begrijp je niet. Ik ben blij voor dochter dat het tot nu toe zo makkelijk gaat. Dat gun je ieder kind.

Juist omdat alles altijd maar komt aanwaaien bij dochter vind ik het helemaal niet erg als ze nu even een beetje doorzet.

tonny

tonny

12-02-2016 om 14:42

15 euro per maand

is waarschijnlijk een huis aan huis krant die eens per week wordt bezorgd.
Lekker krantenweer is het niet deze weken, dat is altijd zo in de winter, maar met een hah-krant kun je best een beetje schuiven met de tijd - met een ochtendkrant kan dat niet (en die verdient veel beter).

Als je dochter geen zin meer heeft, dan maar even niet. Bij ons gingen de kinderen vanzelf werk zoeken toen ze meer geld wilden gebruiken/sparen dan waarin wij voorzagen. Ze begonnen met oppassen en met hah-kranten, later dagbladen (middagkrant), en ze hielpen elkaar geregeld als dat nodig was.

Een van de vier vond bezorgen vreselijk, ze maakte er enorm veel heisa van en is na een half jaar gestopt. Dat was een wijk van 'de bladenman' - bestaat niet meer anno nu. Ze begon met 16 jaar met werken (BBL) dus haar praktijkervaring kwam prima op gang zonder krantenwijk.

tonny

tonny

12-02-2016 om 14:56

aanwaaien/ doorzetten

'Juist omdat alles altijd maar komt aanwaaien bij dochter vind ik het helemaal niet erg als ze nu even een beetje doorzet.'

Pedagogisch gezien best een goed argument, omgaan met hobbels en tegenwind is zeer waardevol. De ene krijgt dat vanzelf al mee tijdens de schoolloopbaan of alleen al vanuit de leefsituatie, de ander minder
Maar ja, voor dat argument zal ze niet zo gevoelig zijn als 14-jarige.

Yaron

Yaron

12-02-2016 om 15:17

tegengeluid

Even een andere reactie, ik vind het prima dat ze gaan werken op hun 14e of 15e. De meeste kinderen hoeven thuis niet veel meer te doen, tenminste zo gaat het hier, en weten niet wat aanpakken is. Op mijn werk zijn veel scholieren vanaf 15 jaar aan het werk, als ze beginnen weten ze vaak niet waar te beginnen, hoe ze zich moeten gedragen ook ten opzichte van collega's en werkgever, maar na een poosje en met de goede begeleiding komt dat wel. Als je bijvoorbeeld gaat studeren en nog nooit een baantje hebt gehad voor je afstudeert heb je toch wel een basis gemist vind ik. Mijn zoon van 14 wou graag aan het werk en heeft nu ook een zaterdag baantje gevonden, hij heeft een aantal wensen en die kan hij niet financieren van zijn zakgeld. Wij hebben hem wel gestimuleerd op zoek te gaan, want een baantje komt je niet altijd in de schoot geworpen, ook het zoeken naar iets vind ik iets wat er bij hoort en waar je wat van kunt leren.

lisanne

lisanne

12-02-2016 om 16:32

verschil

Daar verschillen we dan in, Dendy. Ik vind een kind van 15 nog wat jong om al financieel zelfstandig te zijn. Ze krijgen van ons zeker niet de hoofdprijs maar wel voldoende om gekleed te zijn en om zelfstandig dingetjes te kopen of er voor te sparen. Als ze meer willen, dan verdienen ze maar bij. Maar dwang, nee. Dat vind ik niet leuk.
Nu het weer weer beter is, is je dochter al wat gemotiveerder om door te gaan?

lisanne

lisanne

12-02-2016 om 16:37

Yaron

Ik ben het helemaal met je eens. Mijn kinderen werken alle 3 ook, vanaf hun 12e dingen als oppassen etc, vanaf hun 15e/16e een baantje op vastere basis. En behalve dat ze ruimer geld hebben, daar leren ze veel van. Ook van omgaan met geld en het besef hoelang je moet werken voor die lippenstift van MAC of die ene game.
Ik vind alleen dat het niet zo moet zijn dat als een kind 15 wordt, het maar een baantje moet gaan zoeken. Als mijn kind vindt dat het geld nodig heeft of vindt dat hij/zij aan het werk moet, prima. Dat hebben ze ook gedaan. Maar geen verplichting. Als ze liever hun tijd aan school besteden of aan sociale contacten, ook prima maar ze zullen het dan alleen met hetzelfde zakgeld moeten doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.