Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
linda75

linda75

03-05-2017 om 11:54

straf terugdraaien

Ik heb een, misschien wel leuke, vraag. Stel dat je je kind een straf oplegt omdat hij of zij iets heeft gedaan waarvan hij of zij weet dat ze tever is gegaan en je koppelt daar een straf aan. Maar je kind biedt later zijn excuus hiervoor aan. draaien jullie dan de straf terug? of laat je hem staan om hem of haar ervan te leren?? Het ligt uiteraard misschien voor sommige aan de grote van de misdaad.

Ik zal een voorbeeld geven. De zoon van mijn vriendin heeft over iets gelogen, zelfs nadat ze nadrukkelijk gevraagd had of hij de waarheid vertelde zei hij " ja ik lieg niet en vertel je de waarheid" in haar gezicht gezegd. Nu blijkt bij navraag dat hij dus wel degelijk gelogen heeft en zelfs een vriend heeft gevraagd om mee te liegen. Toen ze dit ontdekte heeft ze hem een straf gegeven ( mag niet naar een feest) maar na 2 dagen komt hij naar haar toe en erkent zijn fout en biedt zijn excuus voor het liegen aan en beloofd het niet meer te doen.

Zouden jullie in dit soort gevallen de straf terugdraaien of niet. Ik ben van mening van niet maar dat komt omdat mijn kinderen de vrijheid krijgen zolang ze zich maar aan de regels houden die binnen ons gezin gelden. Hou je je hier niet aan hangt daar een sanctie aan ( afhankelijk van de grote van de " overtreding" ) Na mijn idee kom je nu niet meer geloofwaardig naar je kind over als je een straf terugdraait. Ik zeg het altijd tegen mijn kinderen.. als je een moord pleegt krijg je 30 jaar. als je iets steelt een paar uur.. maar daar zijn de straffen ook op gebaseerd. en in beide gevallen heb je ws na het ontdekken cq uitvoeren spijt als haren op je hoofd maar moet je alsnog je straf uitzitten.. en zo geld het binnen ons gezin ook hahah..

Maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Mijn vriendin zit in de twijfel modus.

Hmm

Ik til zelf nogal zwaar aan liegen. Buiten dat....hoe oprecht zijn de excuses? Na twee dagen? Is het niet meer omdat hij gewoon graag naar dat feest wil? Ik krijg niet echt beeld van een zich in berouw wentelende jongen Ik zou de excuses accepteren, natuurlijk en bemoedigend constateren dat hij een volgende keer vast wel naar een feest kan, aangezien hij dit nooit meer doet. Excuses zijn voor mij geloof ik geen reden om een straf in te trekken.
In dit geval zou ik de straf dus uitvoeren.

Verder: ik heb wel eens een straf ingetrokken hoor. Wanneer ik uit boosheid te snel reageerde en een straf uitvaardigde, die bij nader inzien niet rechtvaardig en/of zinnig was. Dan kwam ik erop terug, legde eea uit en trok de straf in (of zwakte het af, weet ik niet meer).

Dymo

Dymo

03-05-2017 om 12:13

ik zou het niet doen

Als ze nu de straf terugdraait leert haar zoon dat hij met een 'sorry' alles weer in orde maakt. Hij zal dan blijven liegen tot iets uitkomt, vervolgens 'sorry' roepen en ermee wegkomen.
Ik heb echt een pesthekel aan liegen. Als dochter eerlijk iets opbiecht krijgt ze vaak niet eens straf, dan laat ik haar gewoon de consequenties op zich nemen, dus troep opruimen/schoonmaken, iets wat kapot/kwijt is vergoeden (of een deel ervan), excuses aanbieden aan/goedmaken met iemand die ze iets heeft aangedaan, enzovoort. Liegt ze erover dan krijgt ze de consequenties plus nog straf. En blijft ze liegen, ook nadat ik duidelijk heb aangetoond dat ze zonder enige twijfel aan het liegen is, dan gaan we terug naar de fase van 'niet vertrouwen' en mag ze alles weer opnieuw opbouwen.
Dochter is inmiddels 19 dus de liegfase hebben we wel achter ons en voor straf is ze ook een beetje te oud. Maar zo deed ik het in haar puberteit.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2017 om 12:15

Hangt ervan af

Als het de eerste keer is, zou ik misschien wel over mijn hart strijken. Maar excuses aanbieden om een doel (naar feest mogen) te bereiken, zijn natuurlijk niet oprecht.

linda75

linda75

03-05-2017 om 12:34

mee eens

Ik ben het met jullie eens. Soms gaf/geef ik ook wel een een te zware straf en heb die dan kwijt gescholden of verminderd wordt maar ook ik ben echt tegen liegen dus in mijn ogen zou dan een goeie straf uitgevoerd mogen worden. Mijn vriendin twijfelt aan zijn excuses. kan hem niet echt " proeven" of hij het meent of puur om het belang vh feest is.

Ik ben sowieso niet vh straffen maar hier zijn de regels heel duidelijk en moeten ze bij mij de consequenties aanvaarden als ze hierover heen gaan.
Gelukkig zijn de regels hier niet zo zwaar.. maar hebben we bijvoorbeeld met onze zoon vaak gehad dat hij met eten niet thuis was maar net ff een half uurtje later. toen we hem herhaaldelijk hadden gezegd ons dan te bellen oud en het niet deed heb ik gezegd. nog een keer en je krijgt die en die straf. nog geen dag later gebeurde het weer. en Ik heb meteen de straf uitgevoerd. hij was boos en opstandig en uit nijd heeft hij het hierna weer gedaan waarna ik weer dezelfde straf uitvoerde.. na drie dagen was het over en krijg ik keurig een belletje of appje..

Walnoot

Walnoot

03-05-2017 om 14:37

Straffen

Ik ben sowieso niet zo van de straffen. Soms roep ik wel eens iets uit onmacht maar daar heb ik meestal dan weer spijt van en dan draai ik het weer terug. Wat betreft niet meer geloofwaardig overkomen, dat valt hier reuze mee. Ze weten heel goed wanneer het hier ernst is of niet. Vroeger heb ik wel eens gecorrigeerd, naar de kamer gestuurd etc. Dat laatste doe ik nog wel eens maar verder ga ik vooral in gesprek met mijn pubers en dat werkt voor die van mij dus het beste. Mijn man en ik zitten ook wel eens niet op 1 lijn. Ook nooit een probleem geweest. Soms houden we elkaar een spiegel voor, gewoon in het bijzijn van de kinderen hebben we een korte discussie.

Mijn antwoord is dus ja. Ik zou zo'n straf dus terugdraaien.

Liegen

Ik zou het niet zo op de spits drijven dat een kind een uitweg zoekt door te liegen. Iedereen heeft wel eens een iets andere voorstelling van De Waarheid om gedoe uit de weg te gaan. Je kunt het beter wat veilig houden en tot gedeelde afspraken komen met je kind. En geen afgedwongen 'afspraken'. Vraag gewoon waarom het hem niet gelukt is om zich daaraan te houden en hoe dat nu verder gaat. Een puber kan heel slecht tegen al teveel gemicromanage.
Mooi stukje in het interview met de jarige Prins over zijn pubers. Ze moeten hun grenzen kunnen opzoeken zonder dat hun ouders er bovenop zitten.
De kunst is denk om er wat meer naast te gaan staan en wat meer te vergeven. Ze zijn met zichzelf bezig en dat vraagt wat. Jij bent de volwassenen. Misschien helpt het als je wat terugdenkt aan je eigen jeugd. We zijn ook allemaal jong geweest en niet altijd bereid om ouders slaafs te volgen ook al was het in je voordeel.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-05-2017 om 15:59

AnneJ

Mijn dochters wilden nog wel eens reageren met 'Dat was geen afspraak, jij wilde dat.' Om ze toch tot een afspraak te 'dwingen', leerde ik van dat antwoord, dat ik dus nadrukkelijk om een bevestiging moest vragen. 'Afgesproken?' "Afgesproken dus?" Je kunt wel over alles een diepgaand gesprek willen voeren, maar ik vind dat kinderen ook wel eens moeten aanvaarden dat er bepaalde uitspraken door ma en/of pa gedaan worden, waar geen overleg over gevoerd wordt. Wij waren nooit zo streng. Amper regels, amper straf, zachtgekookte eitjes, dat waren we. Maar ik heb echt wel eens gezegd dat ze iets moesten, gewoon omdat ik dat vond.

hellie

hellie

03-05-2017 om 16:51

haha Kaaskopje

Je kunt een 'afspraak' niet afdwingen. Een afspraak is gewoon iets tussen (minimaal) 2 partijen. (hoewel, je kunt natuurlijk ook prima afspraakjes met jezelf maken)
Mijn partner irriteert me daarin wel, hij noemt ook vanalles steeds maar afspraken. Noem het beestje gewoon bij de naam: mededeling, uitspraak of wat je maar wilt. En check dan of ze je hebben 'gehoord' of 'begrepen'. Afspreken impliceert goedkeuring.

Niet terugdraaien

Het is mooi dat hij zijn excuses heeft aangeboden maar dat maakt niet dat de straf dan minder verdiend was. Die straf heeft hij verdiend door te liegen. Hij heeft hier hopelijk van geleerd en doet dit de volgende keer niet meer. De straf voor nu zou ik laten staan want straf staat los van excuses.

dc

dc

04-05-2017 om 00:07

theorie en praktijk

In theorie natuurlijk niet, maar in de praktijk ben ik een watje dat zo omgepraat kan worden als ze met oprecht berouw charmeren.

Ik probeer heeeeel erg hard om niet meer straffen uit te delen die ik toch niet kan houden.

linda75

linda75

04-05-2017 om 07:36

niet gedaan

Uiteindelijk heeft ze het niet gedaan omdat ze ook twijfelde aan zijn echtheid van berouw. Toen ze gister weer met hem in gesprek ging gaf hij een vrij bijdehandje opmerking in de zin van ik ga toch niet sorry zeggen als ik niet naar het feest mag... toen was het voor haar duidelijk en heeft ze gezegd dat hij idd niet mag.
Ik zelf ben ook niet voor straffen maar soms ontkom je er niet aan vind ik. als ze echt ondanks praten toch over de grens van een regel heen gaan volgt er bij ons toch echt wel een straf.

bedankt voor jullie antwoorden

@Emma

@Emma

04-05-2017 om 07:54

Moment

Als je een kind al straft (en ben het eens met AnneJ) doe het dan op het moment dat de "overtreding" plaatsvindt. Als je een halve week later nog eens niet naar een feest mag krijg je dit soort argumentaties. Ik weet het: dit lijkt op puppietraining, maar ik heb dit uit het onderwijs. Zelf straf ik mijn kind niet, meer van het gesprek. Zo ben ik zelf ook grootgebracht. Straffen op school of in het openbare leven, met grote groepen, is wat anders.

Kanttekening

Dat er geen tot weinig tijdsverschil moet liggen tussen misdragen en straf wil die een beetje effectief zijn,gaat met name op voor jonge kinderen. Een zeventienjarige Beerenburger die kotsend en kermend - 't was dat ik er naast stond, anders had ie misschien nog wel om zijn moeder geroepen - op de bank ligt is het volkomen duidelijk waarom uitgaan er even een maandje niet inzit. Heeft ook niet verder tot obstinate reacties geleid.

Ik denk wel dat er een verband tussen moet zitten. Als je lukraak een kind iets ontzegt, zit een verongelijkte reactie er dik in.

linda75

linda75

04-05-2017 om 13:09

het liegen

had met het betreffende feest te maken. Dus ik zelf vond deze straf wel passend bij het " misdrijf" . De wereld zal niet vergaan nu hij een keer niet naar een feest mag en de moeder laat na mijn idee zien dat hij echt een stap tever is gegaan.

maar goed dat is mijn mening. Zelf ben ik ook van het praten maar als praten niet meer werkt deel ik ook wel eens een straf uit. gelukkig komt dat weinig voor... ben zelf geen type voor ruzie en boosheid...

Alternatief?

Ze hadden samen ook een alternatieve straf kunnen bedenken ipv huisarrest. Zo had haar kind iets kunnen doen om zijn fout recht te zetten. Een daad die hij met meer bewustzijn zal uitvoeren en zodoende langer blijft hangen.

Bespreken wat er op het betreffende feest fout is gegaan. En zijn jullie beiden het er wel over eens dat het fout was. En hoe je dat in het vervolg gaat doen. Want daar gaat het uiteindelijk over.

Astrid

Astrid

04-05-2017 om 15:13

proberen

een consequentie te bedenken waarbij je zelf niet in gewetensnood komt, zoals bij dit feest. Op die leeftijd hoeft dat allemaal niet meer zo met elkaar te maken te hebben. Je ontneemt een privilege en dat hoeft niet per se feestgerelateerd te zijn, dat kun je er met woorden nog wel bijvertellen.

linda75

linda75

04-05-2017 om 15:29

ook als hij glashard staat te liegen?

Vinden jullie dat ook als hij glashard staat te liegen en zelfs als ze erom vraagt of hij eerlijk was en hij volmondig ja heeft gezegd? Ik vind dat je dan geen respect meer voor je ouders toont.

Dymo

Dymo

04-05-2017 om 16:37

liegen

Ik weet niet hoe die jongen is opgevoed, misschien probeert hij met liegen straf te ontlopen. Hier leerde ik dochter al heel jong dat ze bij mij met liegen echt niet ver kwam. Als vierjarige had ze van de kerstchocolaatjes gesnoept, haar hele mond zat onder. Ik vroeg niet eens of ze van de chocola had gesnoept maar constateerde (helemaal niet boos) 'o, jij hebt van de chocolade gesnoept'. Ze beweerde bij hoog en bij laag dat ze het niet had gedaan, zelfs toen ik haar voor de spiegel zette. Ik heb tegen haar gezegd dat ik het heel goed snapte dat het nog wat te moeilijk was om van de chocola af te blijven en dat ik het niet op tafel had moeten laten staan. Maar dat ze de rest van de dag niks meer zou krijgen omdat ze erover had gejokt. Dat vond ze als vierjarige een heel erge straf.
Uiteindelijk leerde ze dat ze zonder liegen dingen heel goed in overleg kon oplossen. Dingen gaan stuk, daar hoef je niet over te liegen. Feestjes mag ze gewoon heen en als ik de reis erheen gevaarlijk vind, dan breng/haal ik of er mag een vriendin blijven slapen. Alles in goed overleg. Maar ga niet in mijn gezicht staan liegen, dan doe ik niks meer voor je en mag er ook niks meer.

Inderdaad

Liegen is niet netjes. Iedereen liegt natuurlijk wel eens. We zijn mensen. Bovendien is het soms ook sociaal geaccepteerd om te liegen (dat is een hele leuke trui due u heeft gebreid oma, wat een lekkere cake heb je gebakken, ik vind het zo'n mooi cadeautje)
Echter daarmee is liegen natuurlijk niet onder alle omstandigheden geaccepteerd.
Bij kleine kinderen lopen waarheid en leugen soms in elkaar over.
Maar op een gegeven moment weten ze prima het verschil.
Natuurlijk weet je zoon prima dat hij heeft gelogen en dat het verkeerd was. Nu moet hij dus de gevolgen van die verkeerde actie dragen en dat is dus niet naar het feest gaan. Hij is oud genoeg om dat te begrijpen.

Respectloos?

Dan denk ik dat je twee dingen door elkaar haalt. Het is fout dat hij staat te liegen. Maar een alternatieve straf is nog geen 'goedkeuring'. Eerder een consequentie waar hij ook nadeel aan beleeft.

Een keer een feestje overslaan, lijkt erg maar in praktijk sluit zo'n puber zich op in zijn kamer en gaat gamen of een film bekijken. Misschien koopt hij voor zichzelf een zak chips en een fles cola en bouwt hij zo zijn eigen feestje. Nee, dan is verplicht de auto van je ouders stofzuigen of de schuur helemaal uitvegen of etc. etc een straf waar hij meer last van heeft omdat dit lichamelijk meer van hem vraagt en zijn moeder meer profijt van geniet, passender dan op je kamer 'mokken' en roepen dat je moeder een kreng is.

Met een alternatieve straf laat zijn moeder zien dat ze best redelijk kan zijn, een mooi voorbeeld voor hem.

vervroegde vrijlating wegens goed gedrag

Ik hou over het algemeen vast aan het consequent zijn en een straf ook uitvoeren als de overtreding begaan is. Liegen op de wijze die ik me voorstel zoals dat gebeurd is bij de vriendin van TS zou ik zeker een straf aan verbinden. En dat dat dan betekent dat hij niet naar dat feest mag, ondanks een een excuus twee dagen later, dat is dan maar zo. Want niet naar het feest gaan was de straf, wel laten gaan zou een verkeerd signaal afgeven m.i.

Wel heb ik vaker een straf verkort. Als mijn zoon een aantal dagen geen beeldscherm mocht omdat ie bijvoorbeeld zijn kamer niet had opgeruimd ondanks een afspraak, dan verkortte ik de straf in als hij alsnog de taak deed en zonder zeuren zijn straf onderging. Msaarja, dat is ook wel iets makkelijker bij jongere kinderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2017 om 09:21

Hellie

Toch werkte het bij mij wel als ik zo nadrukkelijk 'afspraak?' had gevraagd. Soms moet je wat. Maar verder... als er één stel ouders is die dagen, maanden, jaren achter een kind aan moet lopen, omdat ze zich nergens aan houdt dan is het hier wel. Gek word je ervan. En ze is al 26.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2017 om 09:31

Eén keer

Ik heb één keer huisarrest opgelegd. En dat was blijkbaar zo duidelijk in overeenstemming met wat dochter had gedaan, dat ze het gewoon aanvaarde. Tussendoor nog wel één poginkje om eronderuit te komen, maar ook niet erg overtuigend. Ik zie huisarrest als de zwaarste straf die een kind kan krijgen.

Ik weet niet of ik het al gezegd heb, maar ik loog vroeger bij mijn ouders ook, of ik vertelde dingen niet. Uit angst voor hun reactie. Ik vind dat je als ouder altijd bereikbaar moet zijn voor een kind, dus ook als het iets stouts of fouts gedaan heeft en je dat wil vertellen, of door heeft dat je iets ontdekt hebt. Als een kind zo bang voor je reactie is, dat het gaat draaien en liegen, gaat er ook iets fout.

linda75

linda75

09-05-2017 om 19:23

mee eens

Met je eens. een ouder kind relatie moet altijd open zijn om zijn of haar verhaal kwijt te kunnen ,Maar hij bleef herhaaldelijk liegen over het voorval en sterkte nog hij heeft aan anderen gevraagd om mee te liegen. Toen hij de straf accepteerde bleef hij erover doorliegen overigens en wilde hij alleen praten en de waarheid vertellen als hij wel naar het feest mocht, Dat soort onderhandelingen ging de moeder niet mee akkooord. Wel is het zo dat het hele voorval waar het in eerste instantie over ging nu steeds groter en beladener wordt thuis.. mijn vriendin is er dagen mee bezig en ontdekt nog meer van hem wat hij heeft verzwegen of over heeft gelogen.... maar goed dit laat ze niet aan hem merken. de straf blijft staan maar ze is er wel ziek van dat hij zo liegt en " bedriegt" terwijl ze tot voor kort altijd een hele open relatie hadden en vind ze het heel moeilijk om hem nu te vertrouwen en dat kan ik ergens wel begrijpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.