Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
deon

deon

16-02-2018 om 17:30

telefoon afpakken? of niet......

hallo mijn zoon heeft iets heel erg fouts gedaan (15 jaar) kan ik zijn telefoon afpakken aangezien hij meteen emotione word en iets zegt over snapchat reeks ofzo en zijn leven zo verpest


Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

16-02-2018 om 17:36

Wat wil je horen?

Weet je, ik ken jou niet, ik ken je zoon niet, ik weet niet wat er is gebeurd.
Tuurlijk kun je zijn telefoon afpakken, maar je kunt het ook niet doen.

De vraag is, is het afpakken van zijn telefoon zinvol? Is er een goede reden waarom dat zou moeten? Heeft zijn telefoongebruik te maken met datgene waarvoor hij gestraft zou moeten worden? Wat denk je te bereiken met straf?

Zo maar een paar vragen...

deon

deon

16-02-2018 om 17:49

reden

oke mijn zoon van 15 heeft met een speciale feuhn ijzer heetgemaakt en een grap uurgehaald dat een jongen het vastpakte en die jongen was helemaal overstuur en heeft pijn de directeur van de school belde mij op en hij moet aankomende maandag om 8 uur melden en mag pas om 4 uur weg en krijgt geen les maar moet de hele dag aan een werktuk werken over dat wat er is gebeurd. hij blijft maar doorgaan over dat snapchat met reeks en afspreken in het weekend

Pirata

Pirata

16-02-2018 om 18:11

Oei

Het is wel erg wat hij heeft gedaan. Maar ik zou hem zijn snapchatreeks wel laten afmaken hoor.
Zijn straf krijgt hij op school. Ik zou hem wel kort houden dit weekend. Hij mag het best merken. Het belangrijkste is dat hij spijt heeft en zijn welgemeende excuus maakt, denk ik.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-02-2018 om 19:19

Die van mij kwam niet met een weekendje weg

Ik zou denk ik inzetten op een gezamenlijk ziekenbezoek aan het slachtoffer met een zelfbetaalde doos chocola voor de schrik.
Als het slachtoffer daar ten minste op zit te wachten.

En anders minimaal een heel lange en diepgemeende excuusbrief. Mooie input voor zijn werkstuk,
Hij krijgt al straf op school is mij te makkelijk. Dit zijn geen grappen.

Ely

Ely

16-02-2018 om 19:56

Eens met Ginny

Als je vijftien bent ben je in staat te overzien dat je met zo’n actie iemand heel erg pijn gaat doen. Dat heeft hij doelbewust gedaan. Ik zou me als ouder minder druk maken over het effect op zijn Snapchat reeks maar meer focussen op wat hem in godsnaam bezielde. Pas als je daar uit bent (en misschien ben je dat al) zou ik gaan nadenken over consequenties of straf. En dan iets wat bij voorkeur gerelateerd is aan zijn actie en indruk maakt

tante Sidonia

tante Sidonia

16-02-2018 om 20:28

Deon

Dan mag je nog in je handjes knijpen dat er nog een aantal mensen zijn die de moeite nemen een uitgebreid antwoord te formuleren, terwijl jij zelf niet eens de moeite neemt om de situatie een beetje duidelijk te schetsen.

Triva

Triva

17-02-2018 om 09:54

tante sidonia

Lees tussen de regels of zeg niets. Ik kan het prima lezen omdat ik moeite doe voor mensen die moeite hebben met de taal, laagbegaafd, dyslectisch zijn of anderszins. Jij niet. Zeg dan niks.

Pirata

Pirata

17-02-2018 om 11:35

Erg

Ik vind het reflecteren op het wangedrag en er iets van leren belangrijker dan het uitdelen van een zware straf.
Je kunt zoiets als dit thuis niet zonder enig gevolg laten. Ik ben benieuwd of Zoon beseft(e) waar hij mee bezig was en waarom hij zoiets deed? Heeft hij al excuus gemaakt?

Ad Hombre

Ad Hombre

17-02-2018 om 15:06

Triva

Zelfs op de basisschool leer je hoofdletters en punctuatie gebruiken dus als iemand dat niet doet kun je er blind vanuit gaan dat hij of zij schijt heeft aan leesbaar schrijven.

Dus eens met tante.

Triva

Triva

17-02-2018 om 15:14

geen schijt

Niemand is verplicht te reageren hier dus waarom schijt hebben hier relevant is is mij een raadsel. Tante Sidonia had het niet eens over hoofdletters en interpunctie, zij had het over de situatie duidelijk schetsen, nou die was voor mij heel duidelijk. Zal wel weer meer zeggen over mijn niveau dan over dat van haar

Ik heb overigens dagelijks te maken met dit soort schrijfsels en daar kun je prima doorheen lezen als normaal persoon die onderwijs heeft genoten.

Er zijn mensen zat waarvan je zonder de komst van internet nooit iets had gelezen behalve waarschijnlijk hun boodschappenbriefje als ze dat in de kar hadden laten liggen en die mensen mogen van mij zonder dat ik daarover ga mopperen op internet meetikken. Ik hoef er niet op te reageren namelijk. Pas als er iets van mij verwacht wordt wat ik niet kan door het onduidelijke schrijven dan reageer ik.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-02-2018 om 19:03

Triva [OL]

Dan stel ik een nieuwe tag voor, naast [OT] (off topic) dan ook [OL] voor onleesbaar. Dat voorkomt dan dat ik mijn ogen pijn hoef te doen en mijn hersenen onnodig moet laten kronkelen bij het lezen van onsamenhangende schrijfsels.

tante Sidonia

tante Sidonia

17-02-2018 om 21:25

triva

Ik schrijf toch niet dat ik er niets van begrijp? Dat is het ook niet. Het valt me alleen op dat TS gewoon duidelijk geen moeite doet om ook maar iets van uitleg te geven. En dat jij vindt dat ik daar niets over mag zeggen is ook maar een bescheiden mening, net zoals iedereen die er op na mag houden.
En wat betreft mijn nivo, doe daar nu maar geen uitspraken over he?!

D UH

D UH

17-02-2018 om 22:42

Dan wil ik er nog een tag aan toevoegen

[IB v ah]

irritant Bericht van Ad Hombre

Ely

Ely

18-02-2018 om 12:13

D UH? En verder

Waarom op de man spelen en niet op de bal? Wat vind je allemaal irritant dan? Wellicht kunnen we er rekening mee houden. 😇 Als je op man speelt hoeft iemand alleen maar zijn Nick te wijzigen.... mocht hij/zij dat willen

On topic: deon, hoe is t nu?

Triva (ot)

Niets aan toe te voegen verder, ik ben het zelden zo met je eens geweest. Wat TS betreft: if she could, she probably would. Dat interpunctie en spelling worden aangeboden wil niet zeggen dat iedereen het ook onder de knie krijgt. Beschamend hoe er hier op een onbeholpen gestelde vraag wordt gereageerd.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-02-2018 om 08:14

Kenfan

"Dat interpunctie en spelling worden aangeboden wil niet zeggen dat iedereen het ook onder de knie krijgt."

Een zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt.

Als je dat niet kunt leren dan verbaast het me dat je ueberhaupt hebt leren praten.

(extra grappig is dat vrouwen geacht worden beter in taal te zijn dan mannen!)

Emmawee

Emmawee

19-02-2018 om 08:47

Ad (ot)

(extra grappig is dat vrouwen geacht worden beter in taal te zijn dan mannen!)

Ja. En meer inlevingsvermogen.
(Waar is eigenlijk de hoofdletter in die zin?)

deon

deon

19-02-2018 om 08:56

hoe het nu gaat

hai

mijn zoon is nu op school en heeft zijn vierkant rooster vandaag.
hij heeft zaterdag de jongen opgebeld en echt zijn excuses aangeboden ik zie echt in dat hij spijt heeft hij zei ook dat hij bereid is om alles eraan te doen. hij liet zelfs even een traantje vallen.

mijn zoon heeft add en zat aan de medicatie hij was net 2 dagen daarvoor aan de verhoging gegaan dus hij was al anders en al zijn emoties werden al sterker. voor de rest heb ik zijn telefoon afgepakt maar hem elke dag 1 keer waar ik bij was 1 snapchat laten versturen.

heb ik het goed aangepakt??

deon

deon

19-02-2018 om 08:59

even off topic

en ja ik ben dislectisch sorry als het zo valt voor u/jullie ik probeer het echt goed te doen

Emmawee

Emmawee

19-02-2018 om 09:20

Deon

Je zegt dat je zoon iets heel ergs heeft gedaan. Als hij dat heeft gedaan met zijn telefoon, dan kan het (tijdelijk) afnemen van zijn telefoon een passende reactie zijn. Je zult dan (opnieuw) moeten bespreken wat hij wel en niet mag met zijn telefoon (van jou en van de wet).
Hoe dan ook, áls je zijn telefoon afpakt (of welke straf dan ook geeft), zorg ervoor dat je zelf niet degene wordt die er de meeste last van heeft. En vooral: zorg ervoor dat je geen strac uitdeelt die je zelf niet volhoudt.

(Off topic: het eerste bericht valt best te beantwoorden.)

N.a.v. je tweede bericht: zorg ervoor dat je zoon begrijpt wat hij heeft gedaan. Laat hem iets doen om het goed te maken met die jongen. Als hij Snapchat gebruikt om op te scheppen over zijn 'prank' zou ik hem zeker afpakken, tot hij snapt dat hij echt iets stoms heeft gedaan.
Ik zou zelf wel benieuwd zijn of het gewoon een grap was waarvan hij zelf de impact niet goed had ingeschat, of dat hij moedwillig iemand echt pijn wilde doen. Dat zou voor mij wel uitmaken.

Emmawee

Emmawee

19-02-2018 om 09:22

Tegelijkertijd gepost

(Ik had je laatste berichten nog niet gelezen)

Pirata

Pirata

19-02-2018 om 09:24

Deon

Ik vind van wel. Hopelijk was het een eenmalige domme actie. Zelf merk ik dat zaken kunnen escaleren als de snapchatreeks (of andere "belangrijke puberdingen") niet kan worden gedaan. Vandaar dat ik die zelf ook zou laten doen. Maar ik heb zelf ook een puber met een etiketje.
Trek je niet teveel aan van dat geklets over die taal. Het gaat om de inhoud toch.

Emmawee

Emmawee

19-02-2018 om 09:29

Klinkt goed

Volgens mij heb je heel passend gereageerd. Belangrijkste is dat hij echt spijt heeft en een volgende keer Wat langer nadenkt voor hij een geintje uithaalt.
Wat denk je? Zou die andere jongen vinden dat je het goed hebt aangepakt? En je zoon? En jij zelf?

deon

deon

19-02-2018 om 10:08

reactie

ik denk het wel die jongen heeft zijn excuses aanvaard en mijn zoon begrijpt het denk ik wel. ikzelf vind dat ik het goed heb aangepakt uiteindelijk

Ad Hombre

Ad Hombre

19-02-2018 om 10:21

Emmawee

"Ja. En meer inlevingsvermogen."

Zoals je op dit forum kunt zien wordt dat inlevingsvermogen regelmatig gebruikt om elkaar effectiever aan stukken te kunnen scheuren (mentaal dan he).

(Waar is eigenlijk de hoofdletter in die zin?)

Net als hierboven hoort het stuk tussen haakjes eigenlijk bij de voorgaande zin en krijgt dan geen hoofdletter. De punt, daarentegen, die staat dan wel fout.

Maar goed dat is punctuatie voor gevorderden en daar maak 'zelfs' ik wel fouten in. Maar gewone zinnen beginnen met een hoofdletter en eindigen met een punt kan ook een dyslect prima leren.

Maar vaak is dyslectie natuurlijk vooral een get-out-of-jail-free card voor mensen die er gewoon, hmmm, schijt aan hebben

Pirata

Pirata

19-02-2018 om 10:24

Tja Ad

Bedoel je soms dyslexie?
Kan het nu verder on topic?

D UH

D UH

19-02-2018 om 11:19

IB v ah OT en On Topic

"Maar goed dat is punctuatie voor gevorderden en daar maak 'zelfs' ik wel fouten in"

Ooh en dan mag het wel?

Deon, je hebt het heel goed aangepakt!

Ad Hombre

Ad Hombre

19-02-2018 om 11:27

Pirata en DUH [OT]

"Bedoel je soms dyslexie?"

Die ja, overigens is het wel weer interessant dat we in Nederland dyslexie zeggen, maar dan weer wel dyslectisch, dat zou dan ook dyslexisch moeten zijn. De Engelstaligen zijn consequenter en schrijven dyslexia en dyslexic...

Duh:
"Ooh en dan mag het wel?"

Nee hoor, maar grovere fouten zijn natuurlijk per definitie erger dan subtielere fouten. Fouten in punctuatie zijn minder erg dan helemaal geen punctuatie.

"Kan het nu verder on topic?"
Volgens mij is het topic allang uitgebloeid.

D UH

D UH

19-02-2018 om 12:06

Maar Ad Hombre

"Die ja, overigens is het wel weer interessant dat we in Nederland dyslexie zeggen, maar dan weer wel dyslectisch, dat zou dan ook dyslexisch moeten zijn. De Engelstaligen zijn consequenter en schrijven dyslexia en dyslexic..."

Maar daar gaat het nu niet om. Wel anderen steeds corrigeren terwijl je zelf ook fouten maakt maar die jij vervolgens weer helemaal gaat onderbouwen. Het is duidelijk dat jij niks hebt met mensen die minder geschoold en/of minder taalgevoelig zijn. Je kan het draadje ook gewoon overslaan want inhoudelijk heb je niks bijgedragen. Je hebt ook weleens een heel epistel geschreven toen ik eens een typefout had gemaakt. Heel vervelend. Ik had de fout zelf allang gezien. Maar goed, voor mij is het nu klaar.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-02-2018 om 12:33

DUH [OT]

In casu was de taaldiscussie allang begonnen toen ik me erin mengde. Dus het topic had zich al gewijzigd en ik ging er slechts in mee.

Maaruh, van ene D UH kan ik me niets herinneren, heb je je nick veranderd dan? Dan moet je niet meer gaan verwijzen naar een 'beef' die je onder een andere nick met me hebt gehad. Anders wordt het wel heel onoverzichtelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.