Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Terpi

Terpi

10-11-2008 om 21:23

Tips voor puberboeken gevraagd

Hoi,
ik heb het voorrecht om voor mijn pubergroep een rijtje boeken te mogen aanschaffen. (Leuk kado van dhr S Klaas) Nou hoor ik heel graag tips welke boeken populair zijn onder de lezende pubers Roept u maar!
Groet Terpi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lynna

Lynna

11-11-2008 om 06:56

Welke leeftijd precies

Hallo Terpi,

over welke leeftijd heb je het dan precies? Het maakt nogal wat verschil uit of je voor brugklassers zoekt of voor 15/16 jarigen....

Uhm

mijn puber van 14 leest net vriend of dealer over het gevaar van pillen en drugs en over hoe makkelijk je erin rolt via je vrienden erg geod boek.

boeven vriendjes heeft hij gelezen over een vriendschap wat later een criminele bende wordt omdat ze geen nee durven te zeggen

andere puber zoon leest moord aanslag in Rome vind hij ook erg spannend
Carry slee mischien?

Petr@

Petr@

11-11-2008 om 14:04

Lijstje

voor 12-13 jaar:

Marijn Bakker - Kijk niet om

Elle van den Bogaart - Duizend kilometer

Joyce Pool - Groeten uit Londen

Jan Terlouw - Koning van Katoren

David Almond - De vuurvreter

Corien Botman - Schaduwspits

Khalid Boudou - Pizzamaffia

Caja Cazemier - Geen bericht goed bericht

A. Horowitz - Stormbreaker

Joyce Pool - Blauw

voor 14 jaar:

A.L. Bondoux - De tranen van de moordenaar

J.Heijink - De indringer

B. Moeyaert - Lang zal hij leven

L. Rood - Sprong in de leegte

Terpi

Terpi

11-11-2008 om 18:47

Hee!

Bedankt alvast, dat is een mooi begin!
Enne Lynna, de leeftijd is tussen 12 en 18 jaar dus alles is goed, ik maak vanzelf wel een selectie waarin de verschillende leeftijden vertegenwoordigd zijn.
Groet Terpi

Lynna

Lynna

11-11-2008 om 21:50

Donderdag

Donderdag ben ik weer op mijn werk, dan zal ik wel een lijstje maken van de populairste jeugdboeken bij ons.
Petr@ had al een mooi lijstje, ter aanvulling in ieder geval vast de boeken van Helen Vreeswijk. Moet iedere puber lezen! (en hun ouders ook....)

Saartje

Saartje

12-11-2008 om 11:23

Schuld en vlinders

Hoi Terpi

Mijn dochter van 14 jaar vindt de boeken van Simone van der Vlugt mooi: schuld en vlinders over een paranormaal begaafd meisje.

groet

Sandra

Hier kate cann

Bij ons zijn de boeken van Kate Cann populair.

Maylise

Maylise

12-11-2008 om 13:27

Niet iets specifieks

Mijn zoon van 15 leest alles eigenlijk, gewoon dezelfde boeken als ik of andere volwassenen. Hij heeft net the Naked and the Dead van Norman Mailer gelezen. Op mijn aanraden overigens. Hij vond het een erg mooi boek.
Hij is nu begonnen in reis door de nacht van Céline.
Ik raad hem wel eens wat aan gebaseerd op wat hij leuk vindt. Bijvoorbeeld Anna Karenina lijkt me nog niks voor hem omdat ik denk dat hij dat het verhaal (al die romances) nog niet op prijs kan stellen. Verder leest hij ook veel fantasy; in de ban van de ring bijvoorbeeld. Ik heb hem aangeraden eens in George R. Martin te gaan beginnen. Ik denk dat als hij Céline aankan dat ook wel moet lukken ondanks de grote hoeveelheid bloed en geweld.

Mijn dochter van 12 leest nog echte kinderboeken. Thea Beckman en Harry Potter vindt zij erg leuk maar ook Louisa May Alcott, kleine huis op de prairie boeken, alleen op de wereld, Nils Holgersson en verder ook veel van die goedkope meisjes boeken. Ze is net begonnen in de oude babysitters club boekjes van haar oudere zussen (en gezien die er toenertijd meer dan 100 hebben gespaard kan ze even vooruit)

Het hangt dus erg van de persoon af en van de leeftijd. Ik zou niet weten wat ik zo in het algemeen zou aanraden.

Maylise

Jolijt

Jolijt

12-11-2008 om 16:44

Pubers van 12 en 14

Hebben hier recent gelezen:

(14)
John Boyne - The boy is the striped pajamas
Mark Haddon - Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
Bernlef - Hersenschimmen
Jenny Downham - Voor ik doodga
Kim Moelands - Ademloos (over CF)
N. Gardner - Mijn vriend Henry (over autisme)
Sophie van de Stap - Het meisje met de negen pruiken (over kanker)
Maria Mosterd - Echte mannen eten geen kaas (over loverboys)
Leest eigenlijk geen kinderboeken meer, is gek op waargebeurde verhalen.

(12)
M. Scott - De Alchemist
Eoin Colfer - Artemis Fowl (serie)
Cornelia Funke - Hart van Inkt
Michael Grant - Gone
Michelle Paver - Torak en Wolf (serie)
Eva Raaff - Het Groene Vuur
en natuurlijk Harry Potter.

Lynna

Lynna

16-11-2008 om 20:08

Lijstje

Bij ons worden natuurlijk Carry Slee en Francine Oomen veel gelezen. Verder is Louise Rennisson erg populair evenals Maren Stoffels. Elle van den Bogaart schrijft niet al te dikke, eigentijdse boeken over actuele onderwerpen. Lydia Rood schrijft prachtige boeken.

Gaten van Louis Sachar (hebben we ook dvd van) is een bijzonder boek. Redelijk dik, maar leest makkelijk weg. Rom Molemaker schrijft spannende boeken die niet al te dik zijn. De meiden lezen ook graag De aarde, mijn billen en andere grote ronde dingen van Carolyn Mackler en Meisje, 15, mooi maar maf van Sue Limb. Joost Heyink heeft Loverboy & girl geschreven, Ellen de Wachter Liever chatten en Pieter Feller Chatgevaar. Niet al te dik, spannend voor jongens en meisjes. Girl power van Terence Blacker is een apart boek, telkens vanuit een andere hoofdpersoon geschreven. Je moet er goed je hoofd bij houden.

Kevin Brooks en Per Nilsson schrijven wat moeilijkere, dikkere boeken. Voor de betere lezer, maar vaak zeer indrukwekkend.

Ik geloof dat ik erg de nadruk op dun en dik leg, maar dat vinden de leerlingen bij ons heel belangrijk..... Ik vertel ze wel altijd dat ze ook naar de bladspiegel moeten kijken en dat dunne boeken ook heel moeilijk kunnen zijn

Terpi

Terpi

17-11-2008 om 21:10

Allemaal super bedankt!

Wat een mooie lijsten, ik kan hier een hele hoop mee. Morgen maar eens netjes vragen hoeveel geld SinTerpi mag uitgeven en dan lekker kopen!
Groet Terpi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.