Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Maarlen

Maarlen

17-07-2017 om 12:34

Tips voor (strategische) bordspellen?

Om met het hele gezin of met z'n tweetjes (ouder tegen kind of kind tegen kind) op vakantie eens nieuwe bordspellen uit te proberen ben ik op zoek naar ideetjes. De oudste van 14 houdt van strategische spellen (1 tegen 1 of met zijn vijven met/tegen elkaar), de middenste van 12 houdt niet echt van spellen maar bijvoorbeeld wel van Weerwolven of een potje kaarten (niet teveel spelregels dus) en de jongste (meisje, 10 jaar) wil graag volwaardig mee kunnen doen of samen met mij of mijn man tegen de jongens. Ikzelf heb als wens dat de spellen niet eeuwig duren en dat de factor 'geluk' niet al te groot is (of niet bij alle spellen). We willen 3 nieuwe spellen aanschaffen. Wie heeft tips/tops? Alvast bedankt!

Li

Li

17-07-2017 om 12:59

Coöperatieve spellen?

Wij hadden hier iemand die heel slecht tegen zijn verlies kon en dan raakten de weggesmeten onderdelen kwijt. Dus hebben we coöperatieve spellen gekocht, dat werkte heel goed. Ze werden er ook heel lief van ("wacht, ik help je even?"). Topper was het Oogstspel, waarbij je samenwerkt om de oogst binnen te halen voor de winter begint.

http://www.earthgames.nl/oogsttijd.html

Je speelt dus samen tegen de dobbelsteen. Dit is een vrij simpl spel, maar er zijn ook ingewikkelde, zoals Antarctica. Home building is ook een leuke die niet zo ingewikkeld is.

Moet je wel liggen natuurlijk, je mist het element van tegen elkaar spelen.

Jackie

Jackie

17-07-2017 om 13:16

Party&Co

Colonisten van Katan vind ik zelf het leukst maar dat spel heeft helaas wel veel regels. Mijn neefje van 9 speelt trouwens mee met ons (en wint af en toe ook) dus misschien tocheen optie.
Ken je Koehandel? Vrij simpel. Skip Bo is ook leuk. En misschien Party&Co?

Paddington

Paddington

17-07-2017 om 13:38

Flash Point

de Vergeten Stad of Castle Panic. Zijn in ons gezin nog steeds veel gespeelde co-operatieve spellen.
Een spel met niet veel regels is Dixit. Welke op dit moment ook graag bij ons wordt gespeeld is Sheriff of Nottingham of Wizard Extreme.
Als je in de gelegenheid bent zou je wellicht naar een spellenwinkel kunnen gaan.

Amsterdamse

Amsterdamse

17-07-2017 om 14:45

Jungle speed

Wij nemen altijd Jungle Speed mee, een lekker high energy spel, voor alle leeftijden. Weinig spelregels, makkelijk tussendoor te doen en iedereen wordt er altijd vrolijk van.
Alle spelers krijgen een aantal kaarten en in het midden staat de totem van hout. Iedereen draait tegelijktijd zijn bovenste kaart om en afhankelijk van de kaarten pakken spelers de totem zo snel mogelijk. Wie hem heeft, wint de ronde. Je kunt ook de totem pakken terwijl dat eigenlijk niet mag. Dan krijg je straf.

Ander spel, met meer bluf en gokken is Perudo, een dobbelspel. Hier ook populair. Duurt niet te lang en iedereen kan meedoen.

Dymphne

Dymphne

17-07-2017 om 16:08

Jeugdjounaalspel

Of is dat te al kinderachtig voor de oudste? Is alleen wel voor maar 4 spelers.

Triva

Triva

17-07-2017 om 16:09

tja

Het blijft lastig om een ander te adviseren, vooral ook door de gezinsvorm die je schetst. Ik zou dan ook drie hele verschillende spellen kiezen en zeker ook een kaartspel.

Pas op met spellen waarbij er zo weinig geluk aan te pas komt en wel reactie (zoals bijv dat totemspel hierboven) als je kinderen erg verschillen in kunnen en leeftijd. Dan is daar weinig aan als een bepaalt kind sneller is dan de rest.

Coöperatief spel (met z'n allen winnen van het spel) is bijv De vergeten Stad of Het verboden eiland.

Een spel met heel veel geluk maar wel leuk is Camel Up en uitbreiding Supercup (gokken op kamelen).
Een leuk kaartspel is Wie is de Ezel, Beverbende (beetje onthouden), qwirkll, super5, olympicards.

Een leuk en goed bordspel is Ticket to Ride, begin dan met Europa.

Kijk op youtube voor online speluitleg, dan begrijp je snel hoe een spel werkt en of het geschikt is.

Trijs

Trijs

17-07-2017 om 16:21

Leuk!

Hallo, hier spelletjes-fanaten, maar ook met verschillen tussen de kinderen, net als bij jou.
Oudste is 12 jaar, is vrij dominant, kan heel goed bluffen/onderhandelen, en is een ster in spellen als Catan.
Middelste, 10 jaar, is stil maar heel slim, en supergoed in strategische spellen, maar houdt niet van bluf/onderhandelen.
Jongste, 6 jaar, wil heel graag meedoen maar het meeste is nog te moeilijk.

Hier momenteel favoriet:
Camel Up en uitbreiding Supercup (jongste kan ook al meedoen!). Veel geluk in dit spel, maar ook strategie, en zo grappig dat niemand hier de geluksfactor erg vindt.

Dominion. Lastig om te leren, maar dat went snel. Voor onze jongste echt nog te moeilijk. Oudste 2 spelen het heel goed.

Skye. Mijn eigen favoriete bordspel. Leuk vormgegeven, veel tactiek/strategie nodig. Te moeilijk voor onze jongste.

Take 5! Vanaf 10 jaar maar kan wel eerder. Onze jongste doet mee met hulp. Superleuk kaartspel.

Lemming maffia. Veel geluk maar zo grappig dat het niet erg is.

Het leuke van Lemming maffia en Camel up is dat je wint door te wedden welke kameel (of welke lemming) gaat winnen. Dus je bént niet een bepaald figuurtje.

Qwixx. Strategisch dobbelspelletje. Ik vind het heel leuk.

De legenden van Andor = coöperatief spel, vanaf 10 jaar. Vooral de volwassenen en onze middelste vinden dit leuk hier.

Succes!

Wizards

Een kaartspel met wat (boeren)bridge achtige trekjes. Prachtige kaarten. Leuke spellengte. Mix tussen tactisch inzicht en mazzel precies goed. Simpel te leren. Leuk voor kinderen( vanaf een jaar of 10, kan prima) maar ook voor volwassenen

Mah jong

Blijft hier trouwens ook een topper. Dat kun je heel moeilijk spelen, maar ook.in wat meer basic varianten. En dan evt ingewikkelder doen als iedereen wat ouder en ervarener is.

Caesar

Caesar

17-07-2017 om 17:58

Schaken

Met z'n tweetjes. Of een competitie met het hele gezin. Of doorgeefschaak, dat kan met z'n vieren tegelijk.

Pandemie

Je moet samenwerken om te kunnen winnen.
Tsjor

IngridT

Welke spelregels gebruik je voor Mahjong?
Tsjor

Tsjor

We hebben een of ander'chinees' boekje waar alle bijzondere spelvariwnten en uit constellaties in staan. Wij spelen een soort basisversie, maar wel met de rare puntentelling, de wind vd ronde, en dat je bv extra punten krijgt als je uitgaat met sleeën maar bamboe's.

Toen de kinderen klein waren speelden we het als een soort veredeld rummiikub. Dat kan namelijk ook. Prima. Wel met echte muur en zo. Dat hoort er wel bij.

Machteld

Machteld

18-07-2017 om 10:04

Blokkus

Blok-us hebben wij in 2 maten. Degene die voor 2 spelers is vind ik het leukst maar er is een grote variant voor 4. Er zijn maar 2 regels en het is nauwelijks op toeval gebaseerd.

Triva

Triva

18-07-2017 om 10:09

blokus

Blokus voor 4 personen kun je ook met z'n tweeën spelen (dan heb je twee kleuren).

Tios

Dominion (veel regels, dat wel, maar erg leuk)

Cluedo

Skip bo

Carcassonne

Ticket to ride

V@@s

V@@s

19-07-2017 om 11:26

3D Blokus

Hier vinden wij de 3D variant van Blokus veel leuker dan de 2 D variant.

Is Carcassonne al genoemd trouwens?

Paddington

Paddington

19-07-2017 om 13:17

Benieuwd

Heb je iets aan de tips hier gehad? Hebben jullie al wat uitgezocht?

Maarlen

Maarlen

19-07-2017 om 13:52

Dank en vraag!

Dank voor de inspiratie! Ik neig naar Blokus 3D, Qwixx en De vergeten stad (kende ik al) en/of Camel Up. Bij Camel Up vraag ik me af of het bordspel of het kaartspel leuker is en of ik gelijk de Supercup uitbreiding erbij moet nemen...

Jackie

Jackie

20-07-2017 om 12:38

Mag ik hier ook even een vraagje droppen

Iemand ervaring met Scotland Yard? Dat schijnt heel leuk te zijn maar ik heb het zelf nog nooit gespeeld.

Paddington

Paddington

20-07-2017 om 14:21

Yep

Hier is ervaring.

Ik vind het erg leuk. Een persoon speelt Mister X, die moet proberen uit handen te blijven van de politie.

De andere spelers spelen de agenten. Het speelt zich af in Londen, het bord ziet er dan ook uit als een stadsplan van Londen.
Binnen de stad zijn er verschillende manieren om te reizen: taxi, bus en metro. Mister X heeft ook de mogelijkheid om een stuk met de boot te gaan.
Alleen als de agenten samenwerken kunnen zij Mister X te pakken krijgen.

Marjoleine64

Marjoleine64

23-07-2017 om 16:15

Boonanza

Een leuk en niet te moeilijk kaartspel, voor 3 of meer spelers. Prima te doen vanaf een jaar of 10, en duurt ook niet al te lang.

Rosalie

Rosalie

01-08-2017 om 19:15

Hyve

Hyves of hyve ben Ff kwijt hoe je het spelt, ik dacht hyve. Maar op de telefoon kan ik het nu niet tegelijk hier typen en opzoeken. Een strategisch spel voor 2 personen, waarbij je werkt met witte en zwarte stukken ( a la schaken en dammen). Doel is de bijenkoningin vd ander volledig te omsingelen met je eigen stukken. Je hebt zelf verschillende stukken met verschillende eigenschappen. Allemaal insecten. Een sprinkhaan kan over een rijtje stukken heen springen, een ander kan weer wat anders. is redelijk abstract ( daar ben ik zelf niet zo van), maar de kinderen vinden het wel leuk en kunnen het prima tegen hun vader opnemen ( 7 en 10). Naarmate ze het spel beter kennen en vaker doen, gaan ze ook tactischer spelen. Succes met kiezen, er is zoveel --

Roos

Rosalie

Rosalie

01-08-2017 om 19:17

Hive

Het is dus hive... --

nog een tip: Qwirkle en Carcassonne

Hive is inderdaad heel leuk maar is voor 2 personen.
Het was niet meer verkrijgbaar, maar is er weer. de uitbreidingen van lieveheersbeestje en mug zou ik er zeker bijkopen.
Ook prettig: het waait niet weg.

Wat hier in huis een groot succes is: Qwirkle. Ook goed buiten te spelen omdat het met houten blokjes gaat en dus niet met kaartjes die wegwaaien.
Een ander succesnummer: Carcassonne. Het basisspel is eigenlijk al leuk genoeg, al die uitbreidingen zijn niet echt nodig.

Minder leuk, zou ik niet kopen: De legenden van Andor. Ziet er prachtig uit, we hebben het nu een paar keer gespeeld, maar het duurt heel lang voor je het een beetje snapt en het duurt vooral ook heel lang voordat je alles hebt klaargezet en je echt kunt gaan spelen.

Massi

Massi

13-09-2017 om 16:27

Hier:

Voor snelle en grappige spelletjes: Dilemma op Dinsdag (kiezen tussen twee vreselijke opties, bijvoorbeeld altijd tandpasta door je eten roeren of bij elk kruispunt altijd een kwartier het verkeer moeten regelen - en dan voorspellen wat je teamgenoot of tegenstander zal kiezen) en Exploding Kittens (kaartspel waarbij je de ontplofkat moet ontwijken).
Voor lang, maar cool spel: Star Realms. Hierbij is het wel handig als er minstens een ervaren speler aan tafel zit, maar strikt noodzakelijk is het niet. Eerste potje is sowieso onwennig, maar het wordt snel erg leuk.
Beverbende vind ik zelf erg leuk. Mijn kinderen niet.

Rosemarije Disselhorst

Rosemarije Disselhorst

04-10-2018 om 12:52

Nog een paar tips

Het is inderdaad lastig om voor elk wat wils te vinden - vooral als het leeftijdsverschil wat groot is. Samenwerkingsspellen werden al genoemd als mogelijkheid, alleen moet je oppassen dat de kleinste ook wat in te brengen heeft.

Een top 3 van bordspellen die niet te lang duren en ook niet zo heel moeilijk zijn (hieronder heb ik het nog niet eens over Ticket to Ride, Codenames, etc. Kijk eens op (verwijderd door forumbeheer) daar heb je genoeg inspiratie.)

- Kingdom Builder, een spel waarbij je op een bord huisjes op een groot bord moet bouwen met allerlei verschillende gebiedentypes (denk aan woestijn, bos, gras, etc). Je mag alleen maar bouwen op een gebied van het kaartje in je hand, simpele regel - maar waar? Elk spel is anders, omdat op een andere manier gescoord kan worden. Op het makkelijker te maken, kun je de scoremogelijkheden aanpassen. Speelduur is kort.

- Berenpark, je moet een berenpark bouwen door tegels aan te leggen. Een erg leuk legspel. Waarbij je, als je verliest, toch nog een leuk park hebt aangelegd. Ook voor volwassen genoeg strategie.

- Qwixx, een dobbelspelletje dat net even wat taktischer is dan Yahtzee. Is een snel spel, waarbij je ook in de beurt van je medespeler moet opletten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.