Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
salie

salie

05-11-2017 om 21:20

tussenjaar

Zoon, zeventien jaar oud, doet komend jaar eindexamen en heeft eigenlijk geen idee wat hij wil gaan doen. Hij zit nu te denken aan een tussenjaar. Zoon is een eenling, en met leeftijdgenoten sociaal niet erg vaardig. Vraag is dus, wat doe je in een tussenjaar? In z'n eentje op reis ziet hij niet zitten, vrijwilligerswerk wel, maar waar vind je dat, hoe en waar begin je met zoeken. Welke andere opties zijn er in zo'n tussenjaar? Alhoewel hij het zelf concreet moet maken, hoop ik hier wat tips en ervaringen te vinden om hem wat op weg te helpen. Op internet is ook wel wat te vinden, maar het blijft allemaal nog wat abstract.

Anno

Anno

05-11-2017 om 23:01

Kind

Hier het tussenjaar opgevuld met werken en sparen, maand ontwikkelingshulp en een talencursus in het buitenland.

Werken.

Vrijwilligerswerk is mooi natuurlijk, maar geld verdienen kan ook leuk zijn. Een baan, geld verdienen, werkervaring opdoen en sociale contacten.

May

May

06-11-2017 om 06:40

Hier ook tussenjaar

Dochter gaat binnenkort naar informatie-avond van Edukans, die hebben werk-reizen voor het tussenjaar.

en hier

veel werken, sparen en straks een maand of 4-5 naar Bali. Hij wil daar vooral relaxen, veel sporten en misschien nog wat doorreizen.
Salie, kan jouw zoon niet een tussenweg doen, wel werken maar niet fulltime en dan evt. nog vrijwilligerswerk doen, hier in Nederland of een project in buitenland?

Lou

Lou

06-11-2017 om 10:59

Oriënteren

Naast werken en sparen en reizen zie ik ook jongeren die een tussenjaar gebruiken voor een oriëntatiecursus of iets dergelijks om uit te vinden wat ze willen gaan doen na dat jaar. Ik weet alleen totaal niet wat het aanbod daarvan is, maar in het geval van jouw zoon die nog geen idee heeft, lijkt het me het overwegen waard.

Mijntje

Mijntje

06-11-2017 om 11:15

les

Mijn neef ging Engelse les geven op een schooltje ergens ver weg (Mozambique ofzo ik weet het niet meer). En hij gaf ook nog sportlessen aan kinderen. Wel goed om wat te doen om een dag/weekritme te hebben. Hij is ook naar een soort coach geweest om te kijken welke opleiding hij kon doen, want hij had ook geen idee. Nu zit hij goed op z'n plek, met een studie die bij hem past (en waar hij eerder nooit op was gekomen) Goed idee dus, zo'n tussenjaar, als je niet weet wat je wilt. Hij is nog jong genoeg.

rutiel

rutiel

06-11-2017 om 12:24

Info via school?

Hier wordt via de decanen aandacht besteed aan allerlei vormen om een tussenjaar te nemen. Ik zou dus zeker je zoon adviseren om het ook daar aan te kaarten. Verder is het vooral de vraag: wat past bij hem? Wil hij insteken op het vergroten van zijn sociale netwerk of zijn sociale vaardigheden? Wil hij leren functioneren in een betaalde baan? Wil hij echt de wereld intrekken om zijn horizon te verbreden?

Ik ken twee mensen in mijn omgeving die een tussenjaar hebben gedaan. Eentje heeft een jaar in een winkel gewerkt en kwam er toen achter dat ze zich toch in elk geval verder wilde ontwikkelen qua studie.

De ander heeft zich actief ingezet binnen de scouting. Dit was vrijwilligerswerk, maar deze jongen mocht wel allerlei cursussen doen en heeft veel geleerd qua organiseren van activiteiten en het begeleiden van groepen.

Zomaar twee voorbeelden dus...

salie

salie

06-11-2017 om 13:57

reactie

Fijn om ervaringen en ideeen te lezen. Inderdaad wat Rutiel zegt, hij moet voor zichzelf duidelijk krijgen wat hij wil met zo'n jaar. Werkervaring opdoen, sociaal sterker worden, werken aan zelfstandigheid, orienteren op wat hij wil studeren, van alles wat ws. Wellicht zo'n combinatie van werken (sparen), vrijwilligerswerk en een orientatiecursus. We wonen niet in Nederland (waar hij wel wil gaan studeren) en eigenlijk is er niemand hier die een tussenjaar doet dus hij zal het zelf moeten uitvogelen. Anke, ik zal hem de link doorsturen, ziet er ook goed uit. Zo'n georganiseerd orientatie jaar lijkt me ook super, maar enorm prijzig.

https://www.breekjaar.nl

Nee, niet lesgeven op een schooltje

Waar Nederlandse jongeren mee moeten ophouden is Engelse les geven op een school in een ontwikkelingsland. Hoe zou jij het vinden als op de school van je kinderen een jongere uit laten we zeggen uit Senegal vijf maanden Engels komt geven. De Senegalees heeft, net als de Nederlandse jongere, Engels niet als moedertaal. De Senegalees heeft, net als de Nederlandse jongere, geen opleiding tot leerkracht gehad. De Senegalees weet, net als de Nederlandse jongere, niets van het schoolsysteem en de omgangsvormen.
Dit soort projecten in ontwikkelingslanden zijn er louter en alleen voor de glorie van het ego van de Nederlandse jongere en zijn trotse ouders. De kinderen daar hebben er helemaal niks aan. En het wordt in stand gehouden door allerlei schimmige organisaties die er grof geld aan verdienen omdat de jongeren een paar duizend euro moeten betalen om daar een paar maanden heen te kunnen.

https://www.trouw.nl/home/er-is-zeker-wat-mis-met-al-die-westerse-vrijwilligers~a4f129f2/

Amsterdamse

Amsterdamse

06-11-2017 om 19:59

Buitenland

Eens met Helena. En dat geldt voor nog veel meer vrijwilligerswerk in de wereld. Onze oude kleding inzamelen, en daar dumpen, onze oude computers, idem. Hier spullen kopen en verschepen is alleen goed voor onze economie. Gratis meehelpen bouwen aan weeshuizen is broodroof voor bouwvakkers daar. Etc.
Dit stond laatst in Trouw, afstudeeronderzoek van medisch antropoloog Judith van de Kamp (33):

https://www.topics.nl/de-witte-redder-weet-het-vaak-beter-a9038870trouw/1939f75cc5a552ae2ac72c80afa7f610c9af232a9b2ba8b9260415ac79863d5f/?context=playlist/m-42bbaf1665a142e1b35216e935bcee1d/

Topics? Amsterdamse

Met je link open je een betweter die jou ongevraagd artikelen onder de neus duwt. Maar het artikel van Trouw zit daar niet tussen?

https://www.trouw.nl/samenleving/de-witte-redder-weet-het-vaak-beter~adad4b96b/

Amsterdamse

Amsterdamse

07-11-2017 om 13:40

Link doet het wel?

ik snap niet wat je zegt, AnneJ. Bedoel je met betweter de schrijfster? Ongevraagd? Schrijfster is inderdaad een activiste, en die kunnen betweterig overkomen. Ik vind wel dat ze een belangrijk punt heeft.

Als ik op de link klik, kom ik wel op het artikel. Deze werkt misschien beter: https://www.trouw.nl/samenleving/de-witte-redder-weet-het-vaak-beter~adad4b96b/

Topics als betweter

Topics heeft mij geanalyseerd en stuurt paginas vol berichten uit diverse kranten als de correspondent, de groene en ja ook Trouw. Na 7 pagina's ben je klaar maar dan heb je dat artikel nog niet boven gehad.
Dat is waarschijnlijk de analyse van Topics op jou leesgedrag dat het artikel wel bovenkomt.

Verder mee eens

Er zit een arrogantie in hulp bedekt onder goedbedoelde blijmoedigheid.
De voorbeelden liggen werkelijk voor het oprapen.
Ik kreeg vroeger voor mijn opleiding wel eens dit soort goeddoenerij ook onder ogen.
Hulpverleners die bij een bergvolk dat boven of naast hun dieren leeft en een beschermende huidlaag had ontwikkeld om ongedierte e.d. op een vanzelfsprekende manier van zich af te houden: leren handen wassen!
Nou dat gaat opschieten. Not.

Echt: googel eens.
Het gebeurt nog steeds.
In mijn opleiding heb ik al geleerd dat als je een in onze ogen vervuild iemand schoon wil krijgen dat je dat toch rustig opbouwt en eerst wat gaat weken. Afgezien van het feit dat er toch ook hele andere zaken spelen die het leven van mensen mogelijk in de toekomst wel verbeteren maar de zaak nu ernstig zouden ondermijnen.
Wat dat aangaat vind ik het artikel in Trouw juist heel goed.
Eerst maar eens horen wat de mensen zelf vinden en kunnen en van jou vragen voor je er ongevraagd je onwetendheid en zogenaamde deskundigheid over heen gooit.

Amsterdamse

Amsterdamse

07-11-2017 om 15:18

Topics!

Oei, sorry van topics! Was niet de bedoeling. Cookies verwijderen?

vrijwilligerswerk

Eens met een aantal van de voorgangers - het is ondertussen een vorm van toerisme geworden. Daarnaast is 17 jaar erg jong voor vrijwilligerswerk.
Het soort werk dat je als 17 jarige zou kunnen doen is beperkt (en soms had dat werk een betaalde baan voor een lokaal iemand kunnen zijn) In Paraguay draaien allerlei kinderdagverblijven op vrijwilligers..... terwijl de directie er warmpjes bij zit.

Denk bij een tussenjaar evt ook aan een schooljaar in het buitenland
Dochter hier heeft een schooljaar in Brazilië gezeten via AFS - en bij deze organisatie zijn voor diverse bestemmingen aanzienlijke beurzen te verkrijgen. Op die manier is een jaar weg vaak prima betaalbaar ook. Dochter is erg gegroeid van haar jaar in het buitenland en heeft er veel profijt van nu in haar verdere studie. (los van de extra taal, en extra familie en vrienden van over de hele wereld)

salie

salie

14-11-2017 om 07:07

reactie

Goed om over na te denken, en kritisch te kijken naar het vrijwilligerswerk wat hij evt. zou willen doen. Ipacarai, zo'n jaar in het buitenland naar school zou ook fantastisch zijn. Mag ik vragen hoe jouw dochter was voor ze vertrok, zelfstandig, zelfverzekerd? Zoals ik al schreef, mijn zoon is teruggetrokken en niet erg ondernemend. Wat dat betreft vind ik het ook lastig, ik kan wel van alles aandragen en denken dat het goed voor hem is, maar hij moet het zelf willen en er voor willen gaan. Ik heb het dat tot nu toe alles hem erg eng lijkt, of het nou gaat om studeren (en wat dan, hij heeft nauwelijks een idee), of iets anders. Maar iets vanuit thuis doen wil hij ook niet, heeft wel heel erg de behoefte om zn vleugels uit te slaan.

zebra

zebra

14-11-2017 om 13:04

een taal leren

in het buitenland via een organisatie, is dat iets? Of een cursus over iets dat hij erg leuk vindt? Heeft hij zijn rijbewijs al, anders daarmee aan de slag?

Zelfverzekerd

Mijn dochter was redelijk zelfverzekerd - maar er zijn zat kandidaten die dat niet zijn.
Wat wel belangrijk is, is dat het iets is dat je zelf graag wil doen.
Uiteindelijk zal je wel actief moeten worden in je gastland en dat wordt ook wel gestimuleerd. Maar je hoeft niet alleen het wiel uit te vinden.
Er zijn altijd en je gastgezin en vrijwilligers om je heen die je kunnen helpen bij de het starten van activiteiten. Zij wijzen je de weg.

Uiteindelijk zal je wel wat stappen moeten zetten. Maar op deze manier is dat een stuk makkelijker dan als je zelf op pad gaat om vrijwilligerswerk te doen. (dan wordt er een stuk meer zelfstandigheid van je verwacht)
Wij hebben zelf destijds een AFSer uit Indonesië in huis gehad die ook in het begin heel onzeker was. Maar in de loop van het schooljaar kroop ze langzaam maar zeker uit haar schulp. En aan het einde van het jaar stond ze prachtig op het podium in de schouwburg van Groningen voor een paar dansvoorstellingen met haar balletklas

Ze krijgen voorbereidingsactiviteiten en begeleiding ter plekke. en dat alles helpt ook enorm. En een leuk warm land (als in verwelkomend) met warme gastgezinnen kiezen is dan een mooie optie. Dan wordt het heel snel minder eng

A zorac

A zorac

05-12-2017 om 10:51

Meer opties

Je kunt ook in Nederland zat vrijwilligerswerk doen. Bij mijn dochter die misschien een tussenjaar wil gaan doen staat op het programma:
- werken en geld sparen als buffer voor de studietijd
- certificaat natuurkunde halen, want dat zit niet in haar profiel en wil ze achteraf wel
- certificaat Frans halen, idem
- rijbewijs halen
- fotografiecursus gaan doen
- druiven plukken bij vrienden in Frankrijk
- een paar weken op vakantie
Overigens heb ik wel aangegeven dat geld verdienen ook betekent (een beetje) kostgeld betalen, al is het maar haar eigen ziektekostenverzekering na haar 18e.
Ik moet zien wat er van terechtkomt, maar de plannen zijn er.

Laura

Laura

06-12-2017 om 14:39

Tussenjaar mogelijkheden

Hallo allemaal,

Ik heb zelf ook een tussenjaar gedaan, waarbij ik mij vooral heb gefocust op het oriënteren voor een vervolgopleiding. Er zijn talloze mogelijkheden om een tussenjaar in te vullen, zoals high school year, vrijwilligerswerk, taalcursus of backpacken. Voor mijn afstudeeronderzoek aan de Hogeschool van Amsterdam maak ik een reportage over jongeren die een tussenjaar hebben gedaan, zodat ouders geïnformeerd worden over de mogelijkheden van een tussenjaar. Voor mijn onderzoek heb ik de input van ouders nodig. Zouden jullie voor mij een enquête willen invullen via deze link:
https://goo.gl/forms/JyK8u4WlQk6PbVXG3

Alvast bedankt voor de moeite!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.