Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Carla67

Carla67

27-03-2011 om 16:44

Tv op slaapkamer

Hallo,

Hier enige discussie tussen man en mij over televisie op de slaapkamers van de kids. De ene is 12 jaar oud, de andere is 13 jaar. Ik heb er zelf niet zo'n bezwaar tegen, het lijkt me dat ieder kind wel eens lekker alleen wil zijn en tv wil kijken. Buiten dat, willen de heren ook vaak programma's zien, waar ik geen belangstelling voor heb (veelal discovery), dus het is ook een stukje eigen belang .

Mijn man daarentegen vindt het belachelijk ('hadden wij vroeg toch ook niet') en is bang dat we ze dan helemaal niet meer zien.

Hoe is dat bij jullie?

Groeten,
Csrla

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

27-03-2011 om 17:05

Hier mochten ze pas met 16 een eigen TV en internet op eigen slaapkamer was er ook pas op die leeftijd. Niet eerder. Na TV-kijken en computeren slapen kinderen minder goed in, en het is ook teveel afleiding bij huiswerk.

Er was wel een tweede TV elders in huis als ze iets wilden zien wat ons niet boeide.

Alleen maar 'dat hadden wij vroeger ook niet' is geen sterk argument. Als ik ga opnoemen wat ik vroeger allemaal niet had, hahaha!

merel

merel

27-03-2011 om 17:10

Al vroeg

oh hier hadden de kinderen al vroeg een klein tv-tje (wat ergens over was) op hun kamers. Toch kijken ze het liefste beneden tv hoor, vinden ze veel gezelliger. Het is wel handig voor als ze inderdaad eens iets willen zien wat wij niet willen zien.
Je kan toch de restrictie geven dat ze niet alleen maar op hun kamer gaan zitten kijken, desnoods maak je daar nu alvast afspraken over,houden ze zich daar niet aan, dan moeten ze de tv maar weer inleveren.

Kind op zijn kamer

Kinderen die in de puberteit komen hebben helemaal geen zin om altijd bij hun 'ouwelui' te zitten.
Natuurlijk kun je ze daartoe dwingen maar daar moet je wel een type voor zijn.
Heel soms komt het voor dat we een film op tv allemaal leuk vinden of bijvoorbeeld de laatste berichten over belangwekkend nieuwsfeit.
Verder mogen kinderen zelf beslissen of ze buiten het eten om op hun kamer blijven of bij ons met hun werkjes of laptop.
Tot voor kort hadden kinderen tv en pc op hun kamer. Nu alleen nog de laptop omdat die bakken met snoeren gewoon teveel werden. We zoeken nog naar een goed abonnementje voor tv op de laptop.
Ik weet nog dat mijn kleuter zijn eerste eigen pc kreeg. Volgens sommige mensen leerde hij zo niet delen. Dat kan hij echter inmiddels heel goed en bovendien is het een personal computer.
Het blijft een afweging wat je samen doet en wat een kind alleen doet maar de argumentatie tegen tv of pc doet vaak wat oubollig aan.

koentje

koentje

27-03-2011 om 22:35

Wij

hebben wel boven, op een van de extra kamers een tv. Daar mag zoon bij uitzondering naar kijken. Maar niet op zijn kamer. Dan heb je er geen overzicht meer over.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2011 om 01:15

Mijn jongste kreeg haar tv toen ze 14 was, maar 13 had ik ook wel goed gevonden. Wel met de afspraak dat het niet te laat mocht worden, dus ik keek ook wel eens of de tv al uit was.
En wat vroegâh betreft: ik had rond mijn tiende een transistorradiootje en dat vond ik al iets geweldigs

Maylise

Maylise

28-03-2011 om 01:25

Hier

Wij hebben wel een tv boven en een tv beneden dus er kan naar meerdere programma's tegelijk worden gekeken. Ik heb niet echt een leeftijdsgrens in gedachten voor een eigen tv op de kamer. Vanaf een jaar of 14 zou ik het wel goed vinden. 12 jaar vind ik aan de jonge kant. Dan wil ik toch nog een beetje overzicht hebben op wat er gekeken wordt. In de praktijk heeft alleen mijn 20jarige zoon een eigen op de kamer. De 16jarige zoon en 14jarige dochter zouden het wel mogen maar die hebben er zelf niet zo'n behoefte aan. De 16jarige zoon kijkt graag films maar dat doet hij op de PC (hij heeft net een enorm nieuw scherm gekocht) en mijn dochter van 14 is het liefst beneden bij ons.

Ligt ook aan kind

Onze kinderen zijn geen kinderen die véél beeldbuizen. Ze zijn zeer selectief. De t.v.gids is hier 1 van de meestbekeken weekbladen. Ze hebben dus beiden een t.v.op hun kamer. Oudste (16) kijkt voornamelijk in bed voor het slapen en jongste (12) eigenlijk alleen op zondagochtend. Is er een programma dat ze graag willen zien en wij iets anders (op vrijdag willen ze xfactor zien want oudste haar vriendin zit in de live-shows en wij willen flikken zien) dan kijken ze meestal samen of bij jongste of bij oudste.
Ik denk dat het dus ook wel van je kind afhangt.
Buurmeisje b.v. (vriendin van jongste) gaat helemaal in t.v. kijken op,die wil ook wel álles zien en kan er bijna niet van loskomen........dan kan ik heel goed begrijpen dat je kiest voor geen t.v.op de slaapkamer.
groeten albana

Cab

Cab

28-03-2011 om 08:45

4 tv's in huis

Heerlijk allemaal een eigen tv op de kamer. Wat er aangehaald wordt over te onrustig voor het slapen gaan, dat heb je toch zelf in de hand. Als ze beneden kijken net voor het slapengaan is dat toch hetzelfde. Dus allemaal een tv, jongste is 10. Ook voor de playstation vind ik het ideaal, moet er niet aan denken dat herrieding in de woonkamer te hebben. Afspraak met jongste is dat er altijd gevraag wordt of er tv aan mag of playstation, daar houdt hij zich prima aan.

Er komen ook regelmatig logeetjes over de vloer, ook dan fijn dat ik ze boven achter de tv kan zetten als we het niet eens zijn over het programma. Eigenbelang dus

Janna

Janna

28-03-2011 om 09:03

1 tv

Gewoon in de woonkamer.
Er wordt hier alleen 's avonds tv gekeken. Overdag is iedereen (buiten werk en school om) vaak druk met andere zaken.
We hebben wel een tv gids, maar er wordt nauwelijks in gekeken. We zappen tot we iets interessants tegenkomen. Als we iets gemist hebben, dan kijken we dat wel terug via uitzending gemist.

De computer is geliefder bij de kinderen. Die staat in de studeerkamer.

Merel

Merel

28-03-2011 om 09:11

Gaat hier goed

Kinderen hebben echt al jaren tv-tjes op hun kamer staan. Toen ze klein waren werd er zelden gekeken en nu zijn ze wat groter en gaat hij bij dochter (15) alleen aan als ze een vriend of vriendin over de vloer heeft en dan kijken ze soms, maar vaker zitten ze op de computer of kletsen ze wat, voor het slapen gaan doen ze 'm eigenlijk nooit aan.
Zoon (12) heeft 'm overdag wel eens aan staan, als hij boven op zijn computer aan het spelen is (lekker alles tegelijk dus) en hij vraagt het nog wel eens, of hij voor het slapen gaan nog even mag tv kijken. Het ligt er dan aan of het weekend is of hoe laat het op dat moment is. Als het al wat laat is dan mag het niet meer, en anders nog even een kwartiertje. Ik heb nog nooit het gevoel van spijt gehad dat ze dat ding hebben.

ayla

ayla

28-03-2011 om 11:35

Hier ook

Dochter van 6 heeft ook een tv op haar kamer en dat gaat heel goed, ze gebruikt hem vooral in het weekend als ze vroeg wakker is en wij nog even willen slapen of als ze niet naar de kleuterprogramma’s van kleine broer wil kijken. Ze heeft hem nu een half jaar ofzo op haar kamer gehad en ik heb nog niet hoeven te waarschuwen dat ze hem uit moest zetten. Tja we hadden 4 tv’s en die moesten toch ergens staan

Paal

Paal

28-03-2011 om 13:50

Ja hoor

We waren het niet van plan maar merkten dat het voor de kinderen erg prettig is om eens een filmpje te kunnen kijken met vrienden. Dit gebeurt soms. Ze hebben er dus beide 1 op de kamer.
Daarnaast gebeurt het een enkele keer dat een programma niet is afgelopen als ze naar boven moeten. OP bed afkijken is dan het alternatief.
Wij merken niet dat het lang duurt. Meestal gaan we zelf zo'n half uur later naar bed en dan is er geen tv meer aan.
Vroeger hadden wij wel tv en die werd op dezelfde wijze gebruikt.

Fiorucci

Fiorucci

29-03-2011 om 13:43

Ja hoor

Alle kinderen en wij ook hebben een eigen tv. We kijken regelmatig gezamelijk een film ofzo beneden, en soms kijken de kinderen samen boven als er iets komt wat ze allemaal graag willen zien, maar ik helemaal niet..
Geen probleem hoor, en het licht gaat gewoon op tijd uit.

Carla67

Carla67

29-03-2011 om 21:52

Reactie

Toch ook een hoop wisselende verhalen hier, merk ik.
Misschien is 12 jaar te jong, de meeste kinderen van jullie zijn toch een stukje ouder.

Alhoewel ik inderdaad als puber ook altijd bij mijn ouders op de slaapkamer tv lag te kijken. Kwam alleen beneden voor wat drinken en eten. Misschien is dat toch ook een verschil in opvoeding, mijn schoonouders zijn toch een stuk conservatiever.

Om het argument van mijn man heb ik hartelijk moeten lachen. Als de kinderen gaan puberen zoals ik deed, dan kan ik vaak verzuchten 'dat deed ik vroeger ook'.

We hebben zelf ook een tv op de slaapkamer, misschien moet ik dat maar eerst aanhouden. Alhoewel er de laatste tijd vaak ruzie is omdat ze het onderling niet eens zijn welk programma ze kijken (de ene wil dit, de andere iets totaal anders).

Wat me ook verbaast, is dat de meeste kinderen toch wel een laptop op de kamer hebben, dat lees ik hier ook. Is dat dan wel makkelijker toe te staan dan een tv? Ik denk daar namelijk net andersom over, vind een laptop gevaarlijker dan een tv. Of ben ik nu ouderwets ?

Groet,
Carla

soepstengel

soepstengel

30-03-2011 om 12:55

Hier

wij hebben de kinderen al redelijk vroeg een TV op de kamer laten hebben, volgens mij waren ze 10 en 11?
Maar het kan onderling ook erg verschillen of ze veel kijken, dochter wil graag allerlei dingen zien die wij niet willen zien( nu bijna 14) en kijkt dus regelmatig boven terwijl zoon er niks aan vindt zo alleen en alleen smorgens even een half uurtje kijkt als hij wakker is.
Ik was vroeger ook veel op mijn kamer, zonder TV dat wel want die hadden we alleen beneden, maar ik had toen een cassettespeler, heerlijk bij knutselen.

Fiorucci

Fiorucci

30-03-2011 om 18:01

Carla

De tv's staan er sinds hun tiende jaar, alleen mijn oudste van 18 heeft een pc op zijn kamer, zelf bij elkaar verdiend. Afgezien van het feit of het raadzaam is, zou ik niet weten hoe ik al die pc's en laptops zou moeten betalen!

Maylise

Maylise

30-03-2011 om 19:51

Carla

Mijn 16jarige en 20jarige hebben een eigen computer. De 20jarige heeft die zelf bijeengespaard en de 16jarige heeft mazzel gehad en heeft hem gekregen van iemand anders.

Een jonger kind zou van mij wel een eigen PC mogen maar geen internet aansluiting. Ik zal het alleen niet zo vlug zelf kopen voor ze.

De reden dat ik niet wil dat ze heel jong een eigen tv hebben is overigens niet dat ze dan boven gaan zitten of dat ze dan teveel kijken. De belangrijkste reden is dat tv een medium is waar je weinig controle op hebt. Ik bepaal niet wat er op tv wordt uitgezonden, dat bepaalt mijn kabelmaatschappij en de zenders. Op Tv wordt van alles uitgezonden waarvan ik niet zou willen dat een jonger kind dat per ongeluk ziet. Daarom zou ik het vanaf een jaar of 14 pas goed vinden. Op die leeftijd kunnen ze het wel aan om met commercie, geweld en seks geconfronteerd te worden en hier goed mee om te gaan. Voor een 12 jarige of zoals iemand hier schreef een 6 jarige vind ik dat geen goed idee. Er is gewoon teveel troep op televisie en ik wil niet dat ze dat per ongeluk zien. Ik wil er dus controle op houden.

Maylise

Zelf in te regelen

Die oude bakken die we hadden moest je zelf inregelen. Dus kon ik beslissen wat er op kwam.
En ik heb nog heel lang cartoonnetwerk er tijdelijk af gesloopt als zoon te handtastelijk bleek op school of opvang. Dan weet je het verschil niet tussen een filmpje en in het echt. Verder alleen kinderzenders en publieke zenders.

MerelR

MerelR

05-04-2011 om 09:54

Geen tv en pc op de eigen slaapkamer.

Wij als ouders vonden dat niet nodig. Wel is er een tweede tv voor als je iets anders wilt zien maar die komt dan ook in de woonkamer te staan. Ook hadden onze kinderen geen eigen pc/laptop op hun kamer tot ze een jaar of 16 waren. Ik vind dat tot die tijd je als ouders de verantwoording hebt.

Ik vraag me af

jij spreekt constant in de verleden tijd,ik vraag me dan ook af,in welke tijd heb jij je kinderen opgevoed?
was dat recent of is dat al een jaar of tien geleden?
want de vraag die hier gesteld wordt,moet je natuurlijk wel in de context van deze tijd zien.

MerelR

MerelR

05-04-2011 om 16:52

Wij voeden

onze kinderen nu op, ze zijn 17 en 20. Onze zoon had nooit behoefte aan een tv op zijn kamer. Onze dochter had het een tijdje geleden wel gewild. Kijkt nu wel films en dvd's (samen met vriend op de laptop op haar kamer. We zijn ons er van bewust dat we aan de strenge kant van de middenlijn vallen wat regels betreft maar dat is nu eenmaal ons idee over opvoeden. Overigens moesten de kinderen uit het tv-programma "Help ons kind is te dik" allemaal hun tv van hun slaapkamer laten verwijderen omdat ze te weinig lichaamsbeweging hadden.

Fiorucci

Fiorucci

05-04-2011 om 17:50

Klopt merelr

En een vader was daar heel boos om. Zijn zoon hield zich netjes aan de maximum tijd, en als 'beloning' moest de tv maar helemaal weg. Alsof kinderen gelijk 200 radslagen gaan maken in hun kamer als ze geen tv hebben.

Fiorucci

Fiorucci

05-04-2011 om 19:55

Pelle

Ik heb toch duidelijk een aflevering gezien waarin een jongen zat die dat wel deed, en toch zijn tv moest afstaan?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2011 om 00:54

Merel

Onze kinderen zijn zo´n beetje even oud en je bent het toch wel met me eens dat de tijd van opvoeden nu voorbij is?
Mijn dochters hebben overigens allebei een tv in hun kamer. Afgelopen week vroeg ik of ik hun abonnement maar zou opzeggen, omdat ik het zonde van het geld vind. De een kijkt namelijk nooit en bij de ander is het nieuwtje er ook af. Ze kijkt nog wel in haar kamer, maar heel weinig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.