Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

veel afvallen tijdens groeispurt normaal?

Hallo,
Mijn dochter van bijna 13 is het afgelopen jaar erg afgevallen. 10 cm de lengte in gegaan maar het haar gewicht is 4 kilo naar beneden.Dus het werkelijke verlies is veel meer.Ze was altijd een beetje aan de zware kant.Geen overgewicht maar (lengte onder gemiddeld en gewicht boven gemiddeld).Ze vind het dus ook niet zo erg.Maar ze wordt nu wel erg mager.Dit terwijl ze echt goed eet dus absoluuut geen!! eetstoornis! Ik vroeg me dus of af dit vaker voorkomt bij pubers in de groei en of dit gewoon met de groeispurt te maken heeft.Herkennen jullie dit bij jullie pubers??
Merlin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
merlin123

merlin123

11-04-2011 om 13:42 Topicstarter

Bmi

Haar bmi is nu 16.4 ondergewicht! en was altijd heel mooi wel aan de rechter kant maar niet te zwaar volgen de bmi meter. Ze is 41.5 kilo en 160 lang.Ik twijfel of ik toch niet even langs de dokter moet of dat dit er gewoon bij hoort tijdens de pubertijd groeispurt en dat ze straks weer wat meer gewicht bijkomt.Ze krijgt wel gewoon borsten etc

merlin123

merlin123

11-04-2011 om 13:57 Topicstarter

Foutje moet bmi kinderen zijn

sorry moet natuurlijk wel bij kinderen kijken... dus 16 nog gezond gewicht gelukkig.Maar vorig jaar woog ze 45.5 en was ze 150 lang.Bmi van 20 ook gezond. Dus wel erg afgevallen....

Yura

Yura

11-04-2011 om 14:38

Wel veel

Ik denk eigenlijk dat je dochter oorspronkelijk wel wat aan de zware kant was, maar heb dat niet nagekeken in de bmi. Mijn zoon is 1.62 en 40 kg, maar die is altijd zo dun geweest. Haar bmi is nu weliswaar nog prima, maar ik vind 4 kilo afvallen wel veel hoor voor een kind, zeker als het niet opzettelijk is gebeurd, is er misschien ongemerkt toch iets veranderd in haar eetgewoontes? Is ze meer gaan bewegen en hetzelfde blijven eten?. Ik zou voor de zekerheid anders toch even naar de huisarts gaan

Zus

Zus

11-04-2011 om 15:12

Niet abnormaal

Datzelfde heb ik meegemaakt toen ik zelf in de puberteit kwam. Ik kan mij nog herinneren dat de schoolarts op mijn 14e mij adviseerde meer chocola te gaan eten Ik was al kind normaal qua gewicht en lengte, maar in de puberteit lang en dun geworden. Mijn broer precies hetzelfde, maar die is nog steeds mager (en als kind mollig). Zolang je dochter normaal eet, komt dat na de groeispurt weer goed.

merlin123

merlin123

11-04-2011 om 16:49 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor de reacties! Haar bmi is gelukkig nog goed.maar ja wel veel afgevallen,ze waswel wat te zwaar(wel gezond bmi)maar dat werdt ze ook zomaar ineens.... haar schildklier waarden zijn toen wel geprikt en waren normaal. Vanaf groep 3 tot en met 8 is ze dus aan de zware kant geweest en niet al te groot voor haar leeftijd..Nu dus ineens afvallen... Ze zal wel gewoon wat vet gekweekt hebben voor de pubertijd spurt?!
bedankt voor de reacties

merlin123

merlin123

11-04-2011 om 20:39 Topicstarter

Single lady

Je bent niet de enige hoor,ik als moeder vind het ook wel zorgelijk.Want ik heb ook geleerd dat kinderen niet mogen afvallen.Ik denk aleen niet aan een eetstoornis.Misschien maar gewoon eens de huisarts vragen wat hij er van vind voordat ik haar meeneem.Ik was gewoon benieuwd naar ervaringen van andere moeders van tiener dochters.Zij is onze oudste,en haar vriendinnen groeien gewoon door zowel in lengte als gewicht.Dus tja helemaal normaal vind ik het toch niet.

Annet

Annet

11-04-2011 om 21:04

Toch de huisarts bellen

Hier was de situatie andersom (5 kg aankomen in een jaar op 6-jarige leeftijd) en ik heb toen de huisarts gebeld om te vragen of ik daar wat mee moet.
Huisarts heeft een aantal vragen gesteld en onze gezamenlijke conclusie was dat er geen verdere actie nodig was.
Maar ik was wel blij dat gebeld had. Zo gewoon was de situatie niet. (ondertussen heeft dochter al jaren weer 'gewoon' bijna ondergewicht)
Dus bel de huisarts om te kijken of er bijzondere actie nodig is. 4 kg afvallen vind ik erg veel op deze leeftijd. Een groeispurt en niet zwaarder worden is al heftig genoeg.

En....

Ik zou er toch niet 'blind' van uitgaan dat het geen eetstoornis is. Ken in mijn nabije omgeving 2 voorbeelden van ouders die volkomen verrast werden door de eetstoornis van hun dochters. Niks gemerkt aan het eetgedrag (achteraf bleek: laxeermiddelen! overgeven!) Niks gemerkt aan het gedrag van de kinderen, en in 1 geval zelfs niet eens gemerkt dat kind zo mager was geworden (verhullende kleding! Badkamer op slot!)

Ik zou toch even met de huisarts checken wat hij ervan denkt! Ik heb tot nu toe alleen een jongenspuber, maar mijn gevoel zegt dat ze best zo hard kunnen groeien dat ze 'dunner' lijken te worden, maar echt kilo's afvallen...kweeniet. Ik zou het evne laten checken...

Ingrid

Kari1

Kari1

12-04-2011 om 11:39

Om je vraag te beantwoorden

nee, dat is NIET normaal. Het gebeurt regelmatig dat kinderen in de puberteit van mollig naar lang en dun gaan, maar dat komt dan omdat de lengte in verhouding (veel) sneller toeneemt dan het gewicht. Afvallen, gewichtsvermíndering, hoort daar niet bij.
Ik ben het eens met degenen die zeggen: goed in de gaten houden, en zeker overleggen met de HA. Er zijn een aantal zaken waar je naar moet (laten) kijken, aan de ene kant een aantal lichamelijke oorzaken (hormonaal, suikerhuishouding, nieren etc.) en aan de andere kant alert zijn op een eetstoornis.
Kari

merlin123

merlin123

12-04-2011 om 13:56 Topicstarter

Eetstoornis hou ik erg goed in de gaten! Ken alle trukjes! Ze eet gewoon mee! gaat niet naar de wc,Als de kleintjes naar bed zijn snoept ze ook gewoon mee sávonds als er iets lekkers is in het weekend.gaat heel goed op school heeft veel vriendinnen.Dus Ik zie absoluut geen tekenen van een eetstoornis! Maar ik zelf denk eerder aan een hormonale stoornis.Mede omdat ze ook ineens zwaarder werdt.terwijl zowel papa als mama slank zijn.En haar jongere broertje ook heel dun is maar dat is hij altijd al geweest.
Bedankt voor de reacties! Ga dus toch maar even huisarts bellen voor de zekerheid.

Puck

Puck

13-04-2011 om 10:26

Idd even huisarts

Ik denk dat het idd verstandig is om de huisarts te bellen. Afvallen bij een kind in de groei is niet normaal als het kind gezond is. Het kan best zijn dat het gewicht hetzelfde blijft en dat de lengte wel doorgaat.
En hoewel ik zelf geen ervaring heb met eetstoornissen weet ik wel dat een heel groot deel van de ouders van een kind met eetstoornissen zegt dat ze geen signalen zien, maar dat het toch wel degelijk een probleem bleek te zijn. Ik zou het toch zeker niet op voorhand al uitsluiten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.