Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Myrthe

Myrthe

26-11-2017 om 20:13

Visie op voetbal

Zitten jouw kinderen ook op voetbal?
Dan ben ik benieuwd wat je hier van vindt: onze zonen voetballen al jaren bij een fijne voetbalclub. Leuke vriendjes daar, dol op het spel en bijna altijd een leuk team. Onze middelste zoon doet t best goed en speelt al sinds de Fjes in de selectie. Hij speelt al jaren met ongeveer dezelfde kinderen. Niet allemaal, nee het wisselt maar uiteindelijk kennen de jongens elkaar allemaal en weten wat ze aan elkaar hebben. Daar komen mooie dingen uit voort. In en na de wedstrijd. Inmiddels speelt hij in de C1, vorig jaar ook al als eerstejaars wat best pittig was. Nu is er sinds dit jaar een nieuwe trainer van buiten de club die er stevig de wind onder heeft. Prima, deal with it. We bemoeien ons nooit met de leider/trainer. Deze trainer bracht van zijn vorige club twee talenten mee. De keeper van het team die al 6 jaar keepte kon naar de C2 (auw) en de andere knul was de eerste die een basisplaats kreeg (huh) . De jongens mopperden hierover wat bestraft werd met de bank. En zo gaat het nu al 6 maanden lang. 1 minuut te laat in instructielokaal en je zit op de bank. Voor een basisplaats moet je speelminuten verdienen die je verdient door goed te trainen (subjectief)en de trainer een hand te geven (geen hand = wissel) . De lijst met sancties is lang. Ja jongen, dit is het, deal with it, zeggen we. Ondertussen beginnen ouders te mopperen maar aangezien de leider niet met ouders communiceert blijft dat langs de lijn. Uiteindelijk gaat een vader in gesprek, dit lijkt wat te helpen. Ook nadat alle kinderen zelf aangaven dat ze eerlijk wilden wisselen. Ook de assistent, een enthousiaste vader, kon het niet meer aanzien en ging in gesprek. Maar helaas, inmiddels zit onze zoon wekelijks op de bank terwijl hij gewoon lekker wil voetballen. Dit maakt hem onzeker en verdrietig, het gesprek met de trainer aangaan wilden we niet aangezien dat alleen maar averechts werkt. Tot nu toe dan. Mijn rijbeurt en we moesten zoals altijd ver weg rijden, een uur heen en een uur terug. Zit ik met een verdrietig kind in de auto en zie ik hem 20minuten spelen. Toen hebben we besloten contact te zoeken met de trainer. In plaats van een oplossing is hij het gesprek met onze zoon aangegaan en heeft daar hij gezegd dat hij schijt heeft aan ouders (fuck de ouders)en dat onze zoon credits moet verdienen. Huh credits.
Het is zo jammer dat het nu ineens zo anders gaat. Het wisselen is altijd heel eerlijk gegaan bij onze club. Nu is er sprake van afgunst binnen het team, iets wat er nooit geweest is want iedereen was gelijk. Overigens vind ik wel dat als iemand er met de pet naar gooit datje dat best aan mag pakken, maar zoiets hebben we eigenlijk nog nooit meegemaakt bij die jongens. Ze willen allemaal zó graag...kortom we herkennen ons totaal niet meer in dat geheel. We denken niet dat de club het door heeft hoe de sfeer Nu is. Mijn zoon mocht toevallig zaterdag wel spelen, maar eigenlijk niet, omdat wij kritiek hadden, hij mocht spelen Omdat zijn vriendje voor straf op de bank moest. Zijn ouders zijn gescheiden en zijn vader is druk aan het verhuizen (de assistent overigens). Zijn opa kwam kijken en hij Ging vóór de bespreking even zijn opa gedag zeggen. Hierdoor was hij 3 tellen te laat in het instructielokaal (ze waren niet eens begonnen).
Het is gewoon zó triest allemaal. Waar gaat dit over. Dit zijn goede voetballers maar niemand wordt prof later. Sterker nog, als er een of twee het eerste halen is dat veel. Het moge duidelijk zijn dat de trainer niets ziet in onze zoon en in nog een zwik kinderen. Dat is jammer, dat kan, maar dan had hij hem meteen in C2moeten zetten en niet zo met hem spelen.
Wat vinden jullie?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-11-2017 om 20:26

Lastig om goed in te schatten

maar als het niet werkt om met de trainer te praten, zou ik de jeugdcommissie van de club eens bijpraten over wat er in het team gebeurt en hoe het team geleid wordt. Je geeft zelf al aan dat je denkt dat ze bij de club niet op de hoogte zijn van het reilen en zeilen in het team. Hoog tijd om daar verandering in te brengen.

Aagje

Informeren

Ik zou ook even informeren hoe lang deze trainer nog blijft en daar op anticiperen. Dit klinkt niet als iemand die zijn 'leiderschapsstijl' gaat aanpassen en als de club niet bereid is om daar wat aan te doen, zul je denk ik met de voeten moeten stemmen. Of daarmee dreigen, samen met alle ouders van de teams van deze trainer.

Bo

Bo

26-11-2017 om 20:37

gesprek

Vaak hebben clubs een zgn 'lettercoordinator'. Vraag met alle ouders een gesprek aan met trainer en de lettercoordinator en maak voor iedereen duidelijk wat de regels zijn. Wat geldt: beleid club / beleid trainer? Anders zelf de keuze maken voor de C2

Triva

Triva

26-11-2017 om 20:38

precies

Een goede club wil dit weten en handelt er ook naar, dus je moet even in gesprek.

mieke

mieke

26-11-2017 om 20:40

klasse en visie

Welke klasse voetballen ze en wat is de visie van de club?

Bij de voetbalvereniging van mijn zoon willen ze het jeugdvoetbal steeds meer ontwikkelen. De bedoeling is dat de jeugdteams divisie gaan voetballen (nu is hoofdklasse het hoogste) maar dat vergt discipline en heeft voor sommige kinderen de nodige consequenties. Vanaf de 08/09 gaat het er al een stuk serieuzer aan toe in de selectieteams. Voor bijna alle selectieteams zijn andere trainers gekomen.

Voor mijn oudste zoon was het een uitkomst. Eindelijk weg met het ons-kent-ons sfeertje. Het ja-maar deze kinderen spelen al jaren bij elkaar in de selectie. Mijn zoon ging van de 015-3 in een keer naar de 016-1. Hij heeft nog nooit eerder een kans gekregen in de selectie en nu heeft hij een basisplek. Ook bij hem in het team gelden strenge regels qua komen, welke kleding draag je naar de wedstrijd toe, hoe gedraag je je, serieus trainen etc. Eerlijk wisselen doen ze niet aan maar het is een 016-1/2. Speel je niet mee met de 016-1 dan speel je in de 016-2. Toch zitten kinderen liever op de bank bij de 016-1 dan meespelen met de 016-2. Het kan dus inderdaad gebeuren dat een kind maar een kwartier speel. Of helemaal niet.

Het is een keuze. Alle ouders krijgen een bijeenkomst over het selectievoetbal. Wil je dit niet dan is je kind altijd welkom in een van de andere teams.

Wat jij zegt over het team van je zoon (waarschijnlijk de o15) vind ik niet raar klinken. Zo gaat het hier ook. Nu is de trainer niet bot naar de ouders toe maar wel duidelijk en streng. Maar die pubers kunnen dat eerlijk gezegd ook wel gebruiken. Misschien tijd om ook eens te kijken of je zoon wel echt goed genoeg is voor een basisplek. Altijd in de selectie betekent niet dat het voor eeuwig is. Andere kinderen ontwikkelen zich misschien sneller. Zeker kinderen die nooit eerder in de selectie gespeeld hebben kunnen zich nadat ze een kans krijgen razendsnel ontwikkelen. Dat zien wij aan onze zoon. Die heeft zoals ik hier boven al heb gezegd nog nooit in de selectie gespeeld. Voetbalt ook al sinds zijn zesde maar hoort nu bij een van de beste spelers van zijn team. En er zit nog veel groei in want hij kent deze speeltechnieken niet. En hij heeft nog nooit eerder in de hoofdklasse gespeeld.

Myrthe

Myrthe

26-11-2017 om 22:06

Alvast dank

Als antwoord op Mieke: ze spelen derde divisie. De club heeft de jeugdopleiding afgelopen 10 jaar flink verberterd
Het staat eigenlijk als een huis. Maar beter kan altijd. Er zijn ook goede veranderingen.
Mijn zoon is zeker niet de minste. Hoort bij een groep van jongens die ongeveer even sterk zijn. Er springen er maar drie echt bovenuit in dat team. Wel heeft hij zijn groeispurt nog niet terwijl een heleboel dat wel hebben. Dat maakt een hoop verschil. Maar goed, als hij het er niet in ziet dan vinden we dat geen enkel probleem maar ben daar duidelijk over en speel geen vage spelletjes met die kinderen. Ze willen tenslotte gewoon lekker voetballen op hun eigen niveau.
Ook heb ik niets tegen streng maar het moet wel eerlijk zijn. Sommigen kunnen wel alles maken, 2x niet trainen en toch spelen. Dus daar is wel sprake van willekeur, of eigenlijk persoonlijke voorkeur.

Ik wacht het gesprek met hem even af. Maar maak me wel zorgen over onze derde zoon. Die is heel gevoelig en ik zit niet op nog een afgebrand kind te wachten volgend seizoen .....

Bo

Bo

27-11-2017 om 19:54

raar

Dat vind ik helemaal raar. Het gaat om 3e klasse. Mijn zoons spelen 2e klasse maar dat noemen ze niet eens selectie. Selectie speelt hoofdklasse en het volgende team speelt 1e klasse. Mijn zoons spelen dus bij de JO9-3 en JO12-3. De volgende teams spelen weer een klasse lager, enz.

Voor ons gelden geen strenge regels (je mag best een keer een training missen) en iedereen krijgt gelijke speeltijd. Wisselen gebeurt niet obv hoe goed iemand is.

Volgens mij heeft jullie trainer het iets te hoog in zijn bol. Of hij wil met jullie team hoger gaan spelen en dan denkt hij dat hij betere spelers nodig heeft. Wat is de doelstelling van de club?

Bo

Bo

27-11-2017 om 20:05

ouder

Zie nu dat bij oudere kinderen over divisie wordt gesproken, dat is bij ons nog niet aan de orde. Dat is pas op hogere leeftijd. Ik denk dus dat jullie trainer zijn ambities moet uitspreken (duidelijker zijn) en de vraag is of de club er ook zo in staat.

Overigens ken ik genoeg jongens die bewust kiezen voor C2 en niet in het selectiegedoe willen meegaan, dat is ook nog een optie. Wat wil je zoon zelf?

Mieke

Mieke

27-11-2017 om 20:17

Derde divisie is er ook al bij de 015 (en lager. Logisch wat heb je er nou aan als een team in de hoofdklasse alles wint). De jongen van ts speelt serieus voetbal. Maar je hebt gelijk dat soms kinderen bewust kiezen voor een lager team omdat ze het selectie gedoe niet (meer) aan kunnen. Mijn ervaring is dan wel weer dat dan toch tegenvalt en ze snel weer terug zijn.

Bo

Bo

27-11-2017 om 21:18

Dat zag ik later ook, maar mijn zoons zijn jonger en dan is hoofdklasse kennelijk het hoogste (JO9/JO12). Ik denk dat je je dan moet realiseren dat 'eerlijk wisselen' niet meer aan de orde is en het om presteren gaat. Dat geldt net zo goed voor andere sporten op een bepaald niveau.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2017 om 13:26

Myrthe

Ik heb even met mijn man, degene die er verstand van heeft hier in huis, besproken hoe je hiernaar "moet" kijken.

Het enige wat mijn man vreemd vindt is hoe de trainer tegenover de ouders staat. Je mag best een strenge trainer zijn, maar wel open blijven staan voor vragen van de ouders. Als hij kan onderbouwen waarom je zoon aldoor reserve staat, is het goed, maar dat moet hij dan wel doen.

Man zegt ook dat de benadering tussen trainer en spelers op dit niveau niet meer vrijblijvend is, het gaat nu echt ergens om en dan moeten de jongens accepteren dat de trainer bepaalde beslissingen neemt. Vaak op de bank zitten hoort er nu ook echt bij, maar er moet wel sprake zijn van een 'rechtvaardig gevoel'. Daar zou je het gesprek over kunnen aangaan. Laat hem maar uitleggen waarom je zoon meer op de bank lijkt te moeten zitten dan teamgenoten.

Ik heb ondanks dat mijn dochter ook op voetbal heeft gezeten, echt weinig kennis van het hoe en wat van de niveau's, maar aan man te horen is je zoon echt op een hoog niveau. Dat de trainer hem op dit niveau op de bank laat zitten, is in zekere zin positief. Hij vindt duidelijk níet dat je zoon naar een lager niveau moet.

Myrthe

Myrthe

29-11-2017 om 13:30

Voetbal

Bo,
Het is idd divisie, in de E speelden ze nog hoofdklasse. Vanaf D, divisie. Maar gewoon een dorpsclub, niet meer en niet minder. En goede training kregen ze in de F1 ook al. Ik denk dat het bereiken van dit niveau veranderingen meebrengt. Spelers van buiten krijgen interesse (je weet wel, kinderen die al 3/4 clubs gehad hebben), maar ook trainers die t hoog in hun bol hebben.
Ik snap natuurlijk wel dat er regels bij horen. (Ik heb zelf hoog gesport en weet heel goed wat wel en niet nodig is).En dat je wat vaker op de bank zit, dat hoort er nou eenmaal bij. En hij is niet de enige die vaak op de bank zit. Daar gaat t eigenlijk ook niet om. Dit gaat verder dan dat. Het gaat om hoe je met kinderen omgaat. Regels gelden alleen voor de mindere 8 van de selectie. Wat daarboven zit kan alles maken en wordt toch opgesteld. Dit voelt voor mijn kind heel onrechtvaardig. En naar mij ook aangezien ik dat kolere eind moet rijden om mijn kind amper te zien.
Vorig jaar werd er ook niet eerlijk gewisseld alleen toen werden er geen mentale spelletjes gespeeld.
‘ je moet credits verdienen’ ‘ je moet speelminuten versienen’ Ook doen ze het nooit goed. Altijd kritiek. Wordt hij eruit gehaald dan heeft hij tactisch blijkbaar iets niet goed uitgevoerd, zonder een aanwijzing te krijgen in de wedstrijd.
En idd, als ouder sta je langs de lijn en houdt je mond. Daar houdt iedereen zich gelukkig heel
Goed aan. Het is een nette club. Dus we bemoeien ons nooit met dit soort dingen. Dit wordt de eerste keer.
En we zijn niet de eerste, enkele ouders zijn al geweest blijkbaar.
Zoals ik al zei, C2 is geen enkel probleem voor ons. We hebben liever een kind dat met plezier aan voetballen toekomt dan een kind dat iedere week afgebrand thuis komt.
Bo, bedankt voor je reactie. Ik merk dat ik zelf ook te veel in de emotie zit dus laat mijn man dit maar mooi afhandelen.

Eredivisie

Tja, ik denk maar zo: het is een hoog niveau maar ook weer geen Eredivisie in de dop. Plezier zou voor mij voorop staan. Als je kind hier geen lol aan beleeft lekker een niveau lager voetballen. Is hij misschien ook nog een van de besten. Beter voor zijn spelplezier en voor zijn zelfvertrouwen. Ik zou ook snel klaar zijn met so’n trainer, denk ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2017 om 15:05

Myrthe

Ik voel me wat genegeerd (grapje!, maar over dit: Het gaat om hoe je met kinderen omgaat. Regels gelden alleen voor de mindere 8 van de selectie. Wat daarboven zit kan alles maken en wordt toch opgesteld. Dit voelt voor mijn kind heel onrechtvaardig. En naar mij ook aangezien ik dat kolere eind moet rijden om mijn kind amper te zien.====

Hier mag je over in gesprek gaan met de trainer. Desnoods met iemand anders van de club erbij, als je denkt dat dat beter is. Vraag hem dit uit te leggen, zit er een gedachte achter? Zo niet, waarom doet hij het dan?

Myrthe

Myrthe

09-12-2017 om 09:33

Kaaskopje 😃

Het gesprek is geweest. Ik moet zeggen, ben wel trots op
Mijn zoon hoe hij het verwoord. Wat we de trainer eigenlijk verwijten is een gebrek aan inlevingsvermogen.
Hij denkt dat de kinderen blij zijn om in dat team te zitten. Dat zijn ze ook maar als je niet speelt dan raken kinderen ( een half team) gefrustreerd. Ook worden straffen gegeven voor randzaken terwijl daadwerkelijk grensoverschrijdend gedrag (natrappen en schelden) niet bestraft wordt.
Helaas begreep de trainer het totaal niet. Hij heeft een totaal andere visie waar ik nog nooit mee te maken heb gehad. Maar we hebben ons punt gemaakt. Ook namens een heleboel andere ouders. Gelukkig zaten er ook andere mensen bij en die gaan er wel wat mee doen. Maar dat heeft tijd nodig.
Voor onze zoon wordt het dit jaar letterlijk uitzitten. En volgend jaar naar de B.
Ik hou wel mijn hart vast voor de volgende... die komt volgend jaar bij die koekenbakker. Pffff

Karin

Karin

09-12-2017 om 11:41

Hoe is zijn houding tegen scheidsrechters en tegenstanders

Hoi Myrthe,
Heb je draadje met interesse gelezen. Aangezien mijn man scheidsrechter is op het niveau van je zoon. En hij maakt ook wel eens mee dat de trainers niet zo sympathieke zijn. Dus ben wel benieuwd hoe zijn houding is naar scheidsrechters en naar tegenstanders?
gr Karin

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2017 om 13:45

Alert blijven

Ik zou het goed in de gaten houden en als er echt realistische klachten zijn, dan toch maar hogerop een gesprek aanvragen. Wat ik van mijn man begrijp is dat op dit niveau wel wat eelt op de ziel verwacht mag worden. Je zoon moet tegen een verbaal stootje kunnen, net als fysiek. Niet l.llen maar poetsen en accepteren wat de trainer zegt. Maar dat heeft ook grenzen uiteraard.

Tango

Tango

09-12-2017 om 14:13

Jammer zeg!

Dat dit dan zo gaat. Gelukkig dat er nog andere mensen bij zaten die het gaan oppakken. Hopelijk komt daar iets uit. Misschien dit seizoen nog niet, maar wel volgend seizoen. En dan heeft jouw volgende zoon er misschien iets aan.
Natuurlijk ben je als kind blij dat je in een C1 mag spelen, maar niet als je meer langs de kant staat dan dat je speelt. En zeker niet als steeds dezelfde spelers wel spelen en dat niet helemaal terecht voelt. Als ik het zo lees is het ook wel een heel groot team, als je schrijft dat er 8 spelers regelmatig aan de kant staan. Ik vraag me af waarom die keuze gemaakt is.
En dingen als schelden en natrappen zijn zeker dingen die wel bestraft moeten worden. Hopelijk zegt de scheidsrechter hier dan iets van.
Goed dat jullie het gesprek zijn aangegaan. Hopelijk doen andere ouders dit ook nog.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2017 om 15:33

Dochter

Ik weet nog wel dat mijn dochter ook klaagde over aan de kant zitten en wisselen. Teveel speelsters in een team. Te weinig om er nog een team van te kunnen maken, zo was het meen ik. Op een gegeven moment ging de lol er voor haar steeds meer af, deels ook vanwege de trainer. Een trainer moet er voor het elftal zijn en niet omgekeerd.

Mirthe

Mirthe

28-12-2017 om 17:04

Nog een late reactie

Hoi

Het gesprek heeft de lucht wel wat geklaard. Dat is fijn. Helaas verschillen we van visie.
Karin, het is eigenlijk een hele aardige trainer en een goede, ook altijd netjes tegen scheidsrechters. Nog nooit iets horen zeggen tegen een scheids. Het is alleen dat rare wisselbeleid waar geen peil op te trekken is, dat totaal subjectief is waar mijn kind last van heeft. En nog een hoop anderen.
Door het gesprek is er wel iets op gang gekomen. Ze moeten als club gaan bekijken hoe ze hier in staan aangezien ze dit voor het eerst zo extreem meemaken. Ook dat spelers van buitenaf komen. Ik heb daar wel een goed gevoel over.
En kaaskopje: onze kinderen lopen al zo lang op het voetbalveld rond. Wat dat betreft zijn ze zeer weerbaar. In die zin is het een leerzaam proces. Voor onze zoon en ons ook. Van teleurstellingen leert ons kind. (Hihi en wij ook)

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2017 om 18:57

Mirthe

Nou, dit klinkt heel opgewekt en hoopvol.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.