Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Moeder

Moeder

13-06-2018 om 10:13

Vriendin van dochter in moeilijke situatie

Gisteravond belde mijn dochter (15) me. Ze was buiten, haar vriendin (die bij ons in de straat woont) vroeg of ze even kon komen.
Ze belde dus om te vragen of de vriendin die nacht bij ons mocht slapen. Ze durfde niet meer naar huis, omdat daar grote ruzie was. Haar moeder had gedronken, had de baby van haar andere dochter laten vallen, haar vader was zich daarmee gaan bemoeien en was agressief geworden.
De vriendin van mijn dochter was zo bang, dat ze haar spullen heeft gepakt en mijn dochter heeft gebeld.
Ze heeft vannacht natuurlijk hier geslapen. Ik heb haar haar zus laten schrijven dat ze bij ons was. Ze had het haar moeder ook gezegd, maar die lag inmiddels in bed en sliep (of deed alsof, zei de vriendin, ze reageerde in ieder geval niet). Ik wilde eerst eventueel zelf bij ze langs gaan, maar mijn dochter van 19 raadde het me af. Ze is daar eens op een feestje geweest, waar hij ook zo agressief werd en de boel kort en klein sloeg. Hij heeft toen een man het ziekenhuis in geslagen en volgens mijn dochter maakt het hem niet uit of hij een man of een vrouw tegenover zich heeft. Het moge trouwens duidelijk zijn dat onze kinderen daar niet meer thuis komen.

Ik vind het zo sneu voor het meisje. Het is een apart gezin. Oudste dochter was al jong moeder en is het huis al uit. De zoon die daarna komt lijkt me een prima jongen, maar ook heel agressief bij tijd en wijle. De zoon die dan komt net zo'n goede jongen. Zat op het gymnasium, maar is inmiddels al terug gezakt tot lbo.
Dan nog een dochter. Ze is nu 19, heeft (niet gepland) een kind en woont nog thuis.
En dan de vriendin. Zit bij mijn dochter in de klas. Ze is bijna nooit op school en als ze er wel is, valt ze in slaap. Mijn dochter zegt dat ze haar altijd wakker moet maken. Ook tijdens toetsen valt ze in slaap. Het gaat ook slecht op school met haar. Ze blijft in ieder geval zitten en waarschijnlijk wordt ze een niveau lager geplaatst. Volgens mijn dochter heeft ze nog nooit ergens voor geleerd en de ouders doen er niets aan. De moeder is volgens mij zelf niet oké. Ze is echt broodmager, de vriendin heeft laatst wel iets laten vallen dat het niet goed met haar gaat. Vriendin wil vaak niet naar school en moeder vindt dat dan goed. De vader weet er niets van en mag het ook niet weten, vinden de moeder en de dochter. De vader bemoeit zich überhaupt praktisch niet met zijn kinderen, als ik de vriendin mag geloven.

Ik vind het allemaal zo sneu voor het meisje. Vanmorgen zijn ze naar school gegaan en daarna zou ze weer naar huis gaan. Ik heb haar gezegd dat ze altijd bij ons kan komen als er wat is.
Verder weet ik het niet zo goed. Moet ik dit ergens gaan melden? Of zo laten en zorgen dat de deur open staat voor de vriendin? Ze wil er zelf niet over praten, schaamt zich dood natuurlijk.

Ik vind het echt heel lastig.

Tango

Tango

13-06-2018 om 10:43

School

Heb je er met het meisje over gesproken, over dat jij haar zou willen helpen? Zou ze het erg vinden als je dit doet of zou het juist fijn voor haar zijn?
Misschien kan je het op school melden. Heeft ze dezelfde mentor als jouw dochter? Je zou hem/haar er een mail over kunnen sturen.
Het klinkt als een hele zorgelijke situatie. Je kan ook anoniem bellen met Veilig Thuis. Al zijn er mensen hier op het forum die dat ongetwijfeld geen goed idee vinden.
Zijn er meer mensen die jouw zorgen delen? Het helpt zeker als zij het ook melden.
En verder inderdaad de deur open houden voor de vriendin. Ik denk echter dat ze ook naar huis wil om haar moeder te beschermen. Niet goed natuurlijk, maar zoals ik het lees (weinig naar school gaan, 's nachts wakker etc.) heeft zij die rol op zich genomen. Het is te hopen dat iemand dit van haar over gaat nemen.

met moeder in gesprek?

Is het mogelijk om net de moeder jn gesprek te komen op een veilige lojatie? Dus niet bij hun thuis? Leg haar je zorgen voor, vertel haar dat je je zorgen maakt om haar dochter en vraag wat je eventueel zou kunnen doen. Misschien is moeder daarmee juist blij, want het grootste probleem lijkt mij veroorzaakt te worden door pa. Doordat ze dingen verzwijgen voor hem komt het op mij over dat er angst is en misschien drinkt moeder daar juist wel door.

tessa

tessa

14-06-2018 om 20:05

Zoek professionele hulp

Ik, als student sociaal maatschappelijk werk, vind dit een zeer zorgelijke situatie... Mijn advies zou dan ook zijn om voor meer info naar Veilig Thuis te bellen, dit kan anoniem en zij kunnen verder in gesprek met onder andere CJG, huisarts, school, gezin etc. om een oplossing te zoeken. Dit is geen gezonde thuissituatie waar huiselijk geweld aan te pas komt en verwaarlozing, zal het niet fysiek zijn dan wel mentaal. Dit is iets wat ze haar hele leven bij zich zal dragen en waar goede professionele hulp aan te pas moet komen.

Kijk voor info eens op de site: https://www.vooreenveiligthuis.nl/
Het kan anoniem en ik raad het echt aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.