Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
mei hua

mei hua

23-09-2008 om 22:33

Vriendje over de vloer

Onze dochter van net 14 heeft sinds een paar maanden een vriendje van 15. Ze mag elke week wel een avondje met hem doorbrengen en dan kijken ze een film, dat is dan op vrijdag-of zaterdagavond. Nu wil ze ook graag door de week, als ze niet zoveel huiswerk heeft met hem afspreken. Dit hebben we 2 keer toegelaten, maar we hebben er niet zo'n fijn gevoel bij. Ze is alleen nog maar bezig met het feit dat hij komt, staat allemaal te tutteren in de badkamer, kan zich niet meer concentreren op haar huiswerk (wat zij natuurlijk ontkent). Misschien moeten we het gewoon voorlopig bij vrijdag-of zaterdagavond houden, door de week houden voor huiswerk en sporten. Of is dat erg betuttelend? Mei Hua

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2008 om 00:18

Ik heb er nog geen ervaring mee

maar als ik lees dat een kind beperkt wordt in het bij haar/zijn 'geliefde' mogen zijn, dan heb ik daar toch wat moeite mee. Wat maakt dat jullie er geen goed gevoel bij hebben?
Natuurlijk moeten verplichtingen nagekomen worden. Dus sport moet gewoon doorgaan en het schoolwerk mag er niet dramatisch onder te lijden hebben. Maar als aan die verplichtingen voldaan wordt, waarom mag in dit geval je dochter haar vriendje dan maar 1 avond zien? Ik zou dus afspreken dat ze zelf in de hand heeft hoe vaak ze hem mag zien. Slechte cijfers, meer avonden 'eenzaamheid'.

mei hua

mei hua

24-09-2008 om 10:23

Vriendje

Op zich vinden we het prima dat onze dochter een vriendje heeft en het is niet zo dat ze hem maar 1 avond per week ziet. Ze ziet hem ook wel overdag na schooltijd en in het weekend als het uitkomt.Of haar huiswerk af is, is lastig te controleren, want als ik haar dan wil overhoren, dan zegt ze dat ik niet vertrouw op wat ze zegt. Onze ervaring is dat ze erg makkelijk is, dingen niet goed afmaakt en de laatste periode van het vorige cursusjaar haalde ze veel onvoldoendes( ze had toen net haar vriendje) ,ze is wel overgegaan doordat alle cijfers van het hele jaar meetellen. Daarnaast is het misschien ook de onrust die het geeft bij haar en dus ook bij ons waar we moeite mee hebben. Ze zitten alleen maar op haar kamer, hij zegt ons geen gedag als hij weggaat en ze houden zich niet goed aan de tijd, half 10 wordt 10 over half 10. Dus alles bij elkaar...Het zal ook wat angst zijn om haar teveel los te laten?

mei hua

mei hua

24-09-2008 om 13:27

Vriendje nogmaals

Bedankt voor het meedenken xsara. Ik kom er zo beter achter wat me echt dwarszit en wat ook zeker meespeelt is de gedachte: wat doen ze allemaal daar op die kamer? Ze komt met rode wangetjes beneden, een iets verwilderde blik. Wat moet je daar dan mee? Ja, over praten met haar, maar dat valt niet mee, ze reageert vaak nogal defensief, terwijl wij nou niet bepaald ouders die tegen haar schreeuwen of autoritair zijn. Zij denkt daar kennelijk anders over. Dat weet ik allang en wat denk je wel niet van mij? horen we dan.
We tonen zeker belangstelling voor haar, gaan naar wedstrijden van sport kijken, vragen hoe het was op school, of ze het gezellig had...waar ze was, complimenteren haar regelmatig met haar uiterlijk (ze is ook mooi) Ze kan erg heftig zijn in haar reakties, onredelijk ook, al van kleins af aan, maar nu nog wat erger. Ze heeft het zeker nodig om grenzen te voelen, maar waar je die moet leggen, vinden we soms erg lastig, zoals in dit geval.

Maylise

Maylise

24-09-2008 om 14:02

Geen gekke regeling

Zeker gezien de situatie en de beschrijving die je doet van je dochter vind ik die regeling van één keer per week niet gek. Ze kunnen elkaar immers overdag ook treffen. Je zou wel kunnen voorstellen dat mits ze laat zien dat ze zich aan de regels houdt (afgesproken tijdstippen en dergelijke respecteren) en ze goede cijfers haalt ze een extra avond in de week met hem mag afspreken. Mocht ze vervolgens zich alsnog niet aan de regels houden of haar schoolwerk verwaarlozen dan trekken julllie dat privilege in. Je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken dat als ze zich tot de herfstvakantie goed gedraagt (en dan uiteraard specifiek definieren wat goed is) ze een extra keer per week hem een avond mag ontvangen.

Verder als je het niet prettig vind dat ze 's avonds samen op haar kamer zitten dan kun je dat toch gewoon verbieden? Ik weet wel dat moderne ouders met dat soort dingen geen problemen schijnen te moeten hebben maar als jij dat wel hebt dan zeg je toch dat ze voortaan beneden moeten zitten of alleen boven met deur open? Jij bepaalt de regels uiteindelijk en als je liever hebt dat ze niet alleen met haar vriend boven is dan gaat het gewoon niet door. Ik kan me best voorstellen gezien de jeugdige leeftijd van je dochter dat je dit liever niet hebt.

Maylise

tonny

tonny

24-09-2008 om 15:58

Herkenning

Het is wennen, zo'n vriendje en hoe hij het leven op z'n kop kan gooien...

Er is al veel herkenbaars voorbij gekomen in bovenstaande reacties, daar heb je vast wat aan, ik ha dat dus niet herhalen.

Hoe is het trouwens bij hem thuis? Is je dochter ook wel eens daar?

tonny

Basisregels

Lijkt mij een goed idee om die extra ontmoeting in de week te koppelen aan de schoolresultaten.
En als je graag wilt weten wat er afspeelt in die kamer, schenk eens wat te drinken in en breng dat naar boven of breng iets te snacken (als je slim bent breng je eerst het een en daarna het andere).

En bij ons geldt duidelijk de regel: als je bij iemand binnenkomt groet je en als je weg gaat ook. Dat is gewoon een basisregel van respect en beleefdheid.
Ze weten ook dat als ze vrienden mee naar huis nemen, dat ze die vrienden eerst aan ons voor komen stellen en als die ze weg gaan dat ze met de vrienden langs komen om dat aan te geven. Immers, zodra die vrienden bij mij het huis binnenkomen, voel ik me toch verantwoordelijk en ik heb het recht te weten wie er in mijn huis rondloopt. Iedereen is welkom, dat weten mijn kids ook.

rosa

rosa

25-09-2008 om 08:17

Verbieden

Wat ik niet helemaal begrijp is dat als er over alcohol en drugs gesproken wordt de opvatting is dat je dat moet verbieden tot ze 16 zijn, dus ook niet af en toe een biertje thuis.
Maar met seks ligt dat voor veel ouders anders: verbieden levert alleen maar gevaren op, dus af en toe thuis is dan wel oke, als ze maar veilig vrijen.

Ik ben zelf niet zo van het strict verbieden, maar van de (ook afschrikwekkende) voorlichting en dan maar hopen dat ze verstandig genoeg zijn. En nee, geen alcohol thuis aanbieden en niet als ze 14 zijn bij een vriendje waar ze rode wangen van krijgen de pil of condooms aanbieden. Natuurlijk weten ze dat ze het zelf kunnen kopen, naar de huisarts kunnen zonder dat ik dat te weten kom of dat ze het mij gewoon kunnen vragen en dat dat beter is dan onveilig vrijen. Maar ook duidelijk is dat ik het heel onverstandig zou vinden als ze op hun 14e met vriendje naar bed zouden gaan.

Rosa

mei hua

mei hua

29-09-2008 om 09:05

Reaktie

Allemaal bedankt voor de reakties. Helpt mij om alles op een rijtje te krijgen. Wij hebben nu besloten dat ze af en toe best door de week een avondje met vriendje mag doorbrengen, maar wel gekoppeld aan haar resultaten op school en als haar huiswerk het toelaat. Verbieden om op haar kamer te zitten voelt niet goed, dus we gaan regelmatig met haar in gesprek over vrijen en veilig vrijen en grenzen aangeven en ook wel meegeven dat ze nog best jong is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.