Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vriendje van bijna 17

Ik zou graag enkele tips willen over het volgende:

Onze dochter is 14 jaar oud en heeft sinds enkele weken een vriendje van (bijna) 17 jaar oud. Gisteren hebben we met hem mogen kennismaken en het is een hele leuke, rustige, aardige en vriendelijke jongen. Toch vind ik het lastig hoe hiermee om te gaan. Ik vind het leeftijdsverschil best wel groot. Een jongen van 16/17 is naar mijn idee toch wel een stukje verder dan een meisje van 14 (als ik tenminste naar onze dochter kijk). Hiermee bedoel ik dan op het sexuele gebied.
Ik heb mijn dochter altijd voorgehouden dat ze nooit iets moet doen wat ze zelf niet wil. Ze geeft aan dat ze dat ook niet doet. Ze staat best wel sterk in haar schoenen. Maar toch......
Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

04-01-2009 om 13:04

Afwachten

Ik vind 14 en 17 niet zo´n groot verschil, of in elk geval klein genoeg om deze vriend net zo te behandelen als een vriend van 14 of 15: afwachten wat voor vlees je in de kuip hebt, hoe je dochter op hem reageert, hoe hij haar behandelt (voorzover je daar zicht op hebt). Als je nu al gaat steigeren, maak je er een Romeo en Julia scenario van, denk ik, en onttrekken ze zich gewoon aan je waarneming. Volgens mij heb ik hier vaker gelezen dat de beste manier om een fout vriendje weg te krijgen is door hem de hemel in te prijzen - onder het motto: "Als mijn ouders hem leuk vinden, zal er wel iets mis met hem zijn".

Faith

Faith

04-01-2009 om 13:36

Ik vind het leeftijdsverschil ook meevallen, als ik naar mijn zoon van bijna 16 kijk is hij er ook nog lang niet aan toe. (gemiddeld zullen ze ongeveer dezelfde ontwikkelingsfase hebben nu, jongens zijn wat later met de meeste dingen) Maar je weet het niet.
Ik had in die tijd ook oudere vriendjes en die waren echt respectvol en lief, ze deden niets dat ik niet wilde. Ik neem aan dat een gewone jongere van nu net zo is. En anders kun je er wellicht een gesprek aan wagen met de twee( al zou ik dat niet zo snel doen, zelf) en je dochter de mogelijkheid bieden van voorbehoedsmiddelen. Faith

tonny

tonny

04-01-2009 om 13:57

Jongens van (bijna) 17

zijn lang niet allemaal zo 'wild' als allerlei verhalen je willen doen geloven.

Houd goed contact met elkaar, dat is belangrijk.

tonny

rolo

rolo

04-01-2009 om 14:00 Topicstarter

Los laten

Alvast bedankt voor jullie reactie. Misschien vind ik het erg lastig om haar los te laten. Het is een erg zacht en lief meisje en denk niet dat zij al toe is aan seksueel contact. Ik weet natuurlijk helemaal niet hoe dat bij hem is. Het moeilijke voor mij is denk ik dat ik een zoon heb van dezelfde leeftijd die er al behoorlijk vroeg mee was. Hij vroeg mij op zijn 15e al naar condooms. Destijds had hij ook een vriendinnetje van ook 15 jaar oud.

Tirza G.

Tirza G.

04-01-2009 om 23:08

Precies

Dat dacht ik ook. Waarom je zoon wel op zijn 15e en je dochter niet op haar 14e? Maar ook: lijkt het vriendje van je dochter op je zoon? Of is het een heel ander type jongetje?

Tirza

rolo

rolo

05-01-2009 om 14:03 Topicstarter

Reactie lara10 en tirza g

Ik denk dat jullie hier wel een beetje gelijk hebben. Wij hebben 3 kinderen (2 jongens en een meisje)waarvan onze dochter dus de jongste is. Ik beschouw haar nog steeds als mijn kleine meisje. Maar zij wordt natuurlijk ook groter en "volwassener".
Voor wat betreft het vriendinnetje van onze zoon destijds: Zij waren beide van dezelfde leeftijd (ruim 15,5; onze dochter is net 14). Ik wist ook dat het vriendinnetje aan de pil was. Dat is bij onze dochter nog niet aan de orde geweest. Vind het ook moeilijk om daar nu al met haar over te beginnen omdat de "verkering" nog maar zo pril is. De jongen waar ze verkering mee heeft is voor zover ik het nu kan beoordelen een behoorlijk rustige jongen (in tegenstelling tot onze zoon van destijds 15). Maar goed, je weet maar nooit

Gewoon met d'r praten

hier had oudste (meisje) ook toen ze net 14 was een vriendje. ook van toendertijd bijna 16 jaar. ze was ook hevig verliefd, werd al rood als ie naar d'r keek, ze deden ook heel 'gewichtig' erover. ze kwam echt officieel vragen of ze haar 'vriend' mocht meenemen. dat het ons maar duidelijk was dat dit heel anders was dan 'een vriend' (die ze ook heeft). op aandringen van man toch maar met d'r gepraat. ikzelf had wel het gevoel dat sex nog niet zo'n vaart zou lopen...maar voor de zekerheid. toen ik erover begon keek ze me aan of ik niet helemaal 100% was....ze was zelfs enigzins beledigt. zei letterlijk : "mam, ik ben pás 14 hoor!!" (alsof ik dat niet wist, hahaha) we spraken af dat voor het geval dat....ze het zou aangeven. dat zou ze doen, maar ze hadden nog niet eens gekust. terwijl vriendje toen al 2 keer hier was geweest en zij ook 1 keer daar. nou ja als het kussen nog niet eens aan de orde was...dan kon ik ook haar reactie wel snappen. de week erna hebben ze gekust. en de week erna verslapte de verliefdheid. en de week erna werd ze al vervelend als ie (alweer) sms-te. de week daarna was het uit.
dit was ook een rustige jongen (nog zonde, 't was echt een leukerd) wel een beetje nog 'kinderlijk' voor z'n leeftijd als ik het zo vergeleek met buurjongens van net zo oud. je zou 'm eerder 14 geven dan bijna 16.
pas geleden had ze weer een echte 'vriend' (nu 15 jaar) en deze jongen was zelfs al 16. ook leuk en aardig en rustig. we hebben hetzelfde protocol gebruikt. nu keek ze me niet aan of ik achtelijk was....maar ze zei wel dat het nog maar 'net' aan was hoor...(ja dat wist ik ook wel) en dezelfde afspraak gemaakt. maar dit verliep hetzelfde. 't is alweer uit.... dus ze hoort nog steeds bij de procenten die geen geslachtsgemeenschap hebben gehad onder invloed van een oudere jongen (zoals alex aangeeft). beide keren is het uit gemaakt door dochter. tot verdriet van de jongens. de eerste heeft máánden liefdesverdriet gehad en nummer 2 sms-t nog en probeert haar nog het hof te maken via msm en een kaartje (post). (zielig hé?) we hebben er laatst nog over gehad. en kort gezegd vindt ze zelf dat ze nog niet aan een vriendje 'toe' is. dat gedoe, je moet erheen, elkaar zien, samen dingen doen en dat doet ze gewoon liever met vriendinnen dan met een jongen. hoe leuk ie ook is. en ze zeuren (zegt dochter) waarom kan je niet? en wat moet je dan doen? en waarom heb je geen zin om mee te gaan naar de film. dat schijnen vriendinnen niet te doen.
het hoeft dus allemaal niet zo'n vaart te lopen.
praat met d'r dan heb je ook beter idee hoever ze is....
groeten albana

rolo

rolo

06-01-2009 om 14:49 Topicstarter

Praten

Dankjewel albana voor je reactie!

Ik ga vanavond even met haar praten.
Lijkt met wel het beste.

Maar alex

nu reageer je veel gematigder dan ik snapte uit je eerste stukje.
daarin schrijf je: "Als je dochter niets wil op seksgebied ging ze wel met een vriendin winkelen of zo i.p.v. met een jongen praten over scooters en voetbal. Inderdaad zijn jongens van 16 verder op seksgebied dan meisjes van 14. "
en nu schrijf je: "Zolang de kriebels nog niet zo erg zijn dat ze het domme gedrag en gezwets van de jongen, die van een andere planeet schijnt te komen, daarbij voor lief neemt, hoef je je nog geen zorgen te maken. "

volgens mij beginnen quote 1 en 2 op precies dezelfde manier. namelijk met 2 verliefden die elkaar leuk vinden. dat 'wordt' het wat....rode hoofden, zenuwen, voor het eerst bij elkaar thuis komen.......
als ouder weet je dan niet of quote 1 of qoute 2 het traject gaat worden........dat zie je pas na een tijdje. dus je hoeft niet meteen elke prille liefde af te branden omdat het misschien de quote 1 kan zou kúnnen opgaan op den duur. dat lijkt me niet zo eerlijk, ook niet ten opzichte van de verliefden zelf. en die indruk/advies wek je wel in je eerste stukje.
daarom mijn advies om gewoon met d'r te praten, dan zie je vast als ouder al wel snel hoe de vlag erbij hangt. (echt eerlijk waar, ik was eigenlijk stomverbaasd bij die eerste keer dat ze nog niet eens gekust hadden....ik dacht dat dat allang gebeurd was voor ie überhaupt de eerste keer hier thuis kwam. mijn man trouwens ook, die moest er zelfs om lachen toen ik dat vertelde en vond dochter 'preuts' ) (p.s. dit was natuurlijk buiten gehoorafstand van dochter).
en gevoelens waren er zeker bij dochter! dat zag je zelfs op afstand al....maar blijkbaar niet genoeg om de nadelen van zo'n liefde op de koop toe te nemen.
ik denk dat ook meespeelt in welke fase je vriendinnen/vrienden zitten. maar in de groep waar dochter in verkeert heeft nog niemand vaste verkering. soms heeft er zo nu en dan 1 een vriendje, maar ong. opdezelfde manier als dochter. en dan is de hele groep er druk mee....en bemoeit zich ermee. als die vriendengroep dan belt om 'iets' te doen en je kan niet omdat je naar je vriendje moet en vriendje wil ook eigenlijk niet met de groep mee (kan ik me ook wel voorstellen met zo'n bemoeizuchtig stelletje ongeregeld) is het allemaal erg 'lastig'.
ik ben blij dat je nu toch een wat gematigder reactie laat zien....en weet dat het ook anders kan verlopen (zoals hier) en er dus ook gewoon gewone tieners zijn.
groeten albana

rolo

rolo

08-01-2009 om 08:59 Topicstarter

Albana

Dank voor je reactie,

Ik heb ondertussen met haar gesproken.
En inderdaad: toen ik erover begon keek ze me met grote ogen aan en zei: maar mama, dat wil ik toch nog helemaal niet. We lopen hand in hand in de stad en heb van hem een kusje op de wang gekregen (lief he?). Ik heb er met haar een goed gesprek over gehad en haar geadviseerd nooit iets te doen wat ze niet wil. Ze heeft me verzekerd dat als het zover is ze het zal aangeven. Het geeft me een gerust gevoel. Gelukkig maar......

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.