Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Monique D*

Monique D*

13-04-2009 om 22:34

Waar zijn makkelijk condooms te halen?

Ik had het laatst met mijn zoon (14) over veilig vrijen en dat condooms een heel goed middel zijn tegen SOA. Hij vroeg hoe je aan condooms kan komen, want hij zou het niet durven om in een winkel zomaar om condooms te vragen.
Ik ben zelf achter gekomen dat in de supermarkt (dus anoniem) geen condooms verkrijgbaar zijn. Volgens mij zijn ze wel in de Etos of Kruidvat te verkrijgen, maar dan moet je wel "het lef" hebben om ze af te rekenen bij de kassajuf of er om vragen en dan af te rekenen. Ik kan mij wel voorstellen dat jongeren dat niet zo snel doen.
Ik heb wel gehoord van condoomautomaten. Waar zijn die eigenlijk of zijn ze alleen in discotheken te vinden? Of is het helemaal niet mogelijk om condooms anoniem te halen? Ik vind het eigenlijk wel vreemd, gezien de propaganda dat men bij seks altijd condooms moet gebruiken.. je zou bij wijze van spreken overal van die automaten moeten hebben, net zoals de sigarettenautomaten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

13-04-2009 om 22:50

Natuurlijk

via internet. Google maar eens op Jippie ofzoiets, een goedkoop condoom-initiatief. Offffff ma koopt ze en legt ze in een "algemeen" kastje. Offfffff als je groot genoeg bent om ze te gebruiken, ben je ook groot genoeg om ze te kopen......

Tirza

Bastet

Bastet

14-04-2009 om 07:43

Misschien...

Is er in de stad waar je woont,of waar je vlakbij woont geen jongeren info punt?daar worden oa de Jippies verkocht!
Groetjes,Bastet

Zelfbediening

Misschien verschilt het per winkel, maar ik koop condooms bij Albert Heijn, Kruidvat of Etos, en allemaal gewoon zelf te pakken in het schap. Even zoeken dus misschien?

Caroro

Ggd

Hier zijn condoomautomaten bij de GGD. Lekker anoniem voor onzekere veertienjarigen. Ik zou op die leeftijd denk ik geen condooms hebben durven afrekenen in een winkel.
n@nny

bobbit

bobbit

14-04-2009 om 19:26

In de badkamer

liggen ze al zo lang zij weten van het bestaan van condooms,met vriendjes weleens stiekem bekeken toen -ie nog op de lagere school zat en ik vind dat wel een veilig idee. Dat hij ze gewoon kan pakken en niet het op het laatste moment zonder doet omdat hij ze toch niet durfde te kopen.

Bobbit?

En hoe oud is hij nu? Zijn de condooms niet aan vervanging toe onderhand?

Minet

Minet

14-04-2009 om 21:19

Herentoiletten

Zoals op damestoiletten vaak automaten met tampons hangen, zo hangen op herentoiletten vaak condoomautomaten.

Zelf kopen

Wij hebben twee dochters, en bij ons liggen de condooms in de badkamer. Als het nodig is dan kunnen ze die pakken.
De oudste heeft verkering en heeft er op haar kamer liggen, ik koop ze liever zelf, dan dat ze het niet zouden durven...

Jippie!

Ik vind dat zo'n leuke merknaam voor condooms! Jippie! Word je toch meteen vrolijk van! Seks mag ook eigenlijk best een beetje vrolijk zijn.

Ik zou het als ik een puber zou zijn vreselijk vinden om condooms te moeten kopen, ook als je er niet naar hoeft te vragen: je moet ze toch afrekenen..... Ook als ze thuis in de badkamer liggen zou ik het lastig vinden ze te pakken: moeders hebben altijd alles in de gaten, moeders weten meteen dat er een condoom mist. Tenminste, volgens een puberbrein.

Laten kopen door een dappere vriend?

erykah

Zelf kopen

Als ze toe zijn aan sex kunnen ze ook zelf condooms halen.
Een meisje moet voor de pil toch ook naar de dokter.
En dat lijkt me ook erg moeilijk.

Onze zoon heeft ze zelf gehaald hij was toen 15 jaar
Hij kwam thuis en liet het me zien ik vond het heel verstandig van hem,hij zei ja waarom moet je er moeilijk over doen je pakt ze gewoon en rekent af

Het meisje wat achter de kassa stond kreeg zelf een rood hoofd ,zei hij

Tinus_p

Tinus_p

15-04-2009 om 11:46

Bliepen

Caroro:
"Misschien verschilt het per winkel, maar ik koop condooms bij Albert Heijn, Kruidvat of Etos, en allemaal gewoon zelf te pakken in het schap. Even zoeken dus misschien?"
Sterker nog, de plaatselijke AH doet aan 'bliepen', dus geeft de mogelijkheid tot afrekenen zonder cassiere. Ideaal voor schamende pubers.

Tinus_p

Tinus_p

15-04-2009 om 12:39

Vrolijk

erykah:
'Ik vind dat zo'n leuke merknaam voor condooms! Jippie! Word je toch meteen vrolijk van! Seks mag ook eigenlijk best een beetje vrolijk zijn."
Sex MOET vrolijk zijn! Pret in bed

Monique D*

Monique D*

18-04-2009 om 15:57

Ik koop ze voorlopig zelf, maar waar zijn er condoomautomaten te

Oke, Jippie zal het niet worden. Ik heb wel een condoomautomaat gezien in de buurt van een sekshop. Dat zou een optie kunnen zijn.. en anders zou hij er om moeten vragen, c.q. afrekenen bij Kruidvat, Etos of de apotheek. Ik moest zelf bij de apotheek zijn en heb die condooms gekocht (voor je weetmaarnooit).
Ik vraag mij eigenlijk af waar er nog meer condoomautomaten kunnen staan.
Mijn zoon vertelde dat hij al een keer eerder was gevraagd door een meisje om stiekem bij haar thuis te komen. En hij begrijpt heel goed dat ze dat niet vroeg om bij haar muziek te luisteren. Hij had gezegd dat hij nog niet wilde, maar je kan het liever vóór zijn. Zelf vind ik hem nog te jong hiervoor, maar ik zit niet op een kleinkind en op een soa te wachten.
Ik legde hem uit hoe hij dat moest gebruiken, maar hij reageerde van: "Jaaahaa, dat weet ik allang!" Ik vroeg aan hem hoe hij dat dan wist, want niet zo lang geleden gebruikte hij condooms die hij en een vriend hadden gewonnen op een kermis voor water of om te onderzoeken hoe groot het als ballon kan worden opgeblazen.. dus het werd niet voor het doel gebruikt waarvoor het is gemaakt.
En het is inderdaad zo, met meisjes ga je naar een dochter voor de pil en jongens lijken het zelf te moeten uitzoeken.. heel vreemd is dat. Voorlopig koop ik die dingen wel zelf, ik kan mij wel voorstellen dat hij niet bij de kassa op het antwoord zit te wachten van: "Wat moet jìj in g*dsnaam met condooms?"

ilsepilse

ilsepilse

24-04-2009 om 22:49

Bij ggd

vragen bij afdeling infectieziekten.
wij hebben dan een jippy project, 10 voor 1 euro !
greetz
ilse

Internet

Bestellen via internet. Google "condooms bestellen" f zo en adressen te over. Wordt bezorgd in een "neutrale" envelop.

Niet altijd,

maar als de zoon van Monique D het er op deze manier met haar over heeft dan ga ik ervan uit dan de ouders wel willen helpen...

Monique D*

Monique D*

30-04-2009 om 14:13

Goede vraag van lara10

Bij ons ligt het gelukkig anders, maar ik vind de vraag van Lara10 goed. De media propageert dat condooms gebruikt moeten worden, maar hoe haal je ze als tiener in huis als de ouders er niet mee eens zijn (kortom je mag geen seks voor je 16e)? Met alle gevolgen van dien..

Moeder van een pre-puber

Moeder van een pre-puber

02-05-2009 om 16:30

Ehm

Hoe jonger, hoe moeilijker. En dus? Ik zou niet willen dat mijn kind van 12 aan seks doet, dus ik vind het ook niet vreemd dat ze geen condooms kan kopen. Het kán trouwens wel, want bij de drogist krijg je ze zo mee. Als je op je 13e stoer genoeg bent om aan seks te doen, moet je ook moedig genoeg zijn om condooms te kopen.
Het is toch nog steeds zo dat de meeste kinderen 17 zijn als ze het voor het eerst doen? Ik zou het toch ontmoedigen als mijn dochter op 14-jarige leeftijd over voornemens tot seks begint.

Monique D*

Monique D*

02-05-2009 om 17:21

Tieners bepalen zelf wanneer ze eraan toe zijn en niet moeders

"Het is toch nog steeds zo dat de meeste kinderen 17 zijn als ze het voor het eerst doen? Ik zou het toch ontmoedigen als mijn dochter op 14-jarige leeftijd over voornemens tot seks begint."
Ook ik ben geen voorstander van seks op jonge leeftijd. Twaalf jaar is wel erg jong.. maar vanaf 13 of 14 jaar kunnen ze wel belangstelling hiervoor hebben.
Helaas houden veel kinderen zich niet aan de limiet die jij stelt. Als jij merkt dat jouw dochter van 14 wel erg veel belangstelling heeft voor jongens is het wel raadzaam om naar de dokter te gaan voor de pil, als je niet wil dat jouw dochter een tienermoeder gaat worden. Wij moeders zien graag dat een kind pas aan seks gaat doen als het meerderjarig is, vaste verkering en of zelfstandig woont, maar in de praktijk is dat vaak anders! Tuurlijk moedig je het niet aan. Maar tieners kunnen buiten het gezichtsveld van ouders aan hele andere dingen denken en doen! En dan is het wel raadzaam om dan aan de pil èn condooms te denken, gezien de vele SOA's die in omloop zijn. Let maar op je kind en praat met het kind.

Tirza G.

Tirza G.

02-05-2009 om 20:12

Moeder van pre-puber

Tuurlijk, je hebt helemaal gelijk. Als je zo flink bent dat je sex kunt hebben, kun je ook wel zo flink zijn om condooms te kopen. Maar er is wel een verschil. Sex is niet in het openbaar, is gezellig, warm en leuk, Condooms kopen is griezelig, publiekelijk en genant. Om sex te hebben hoef je niet stoer te zijn, integendeel zelfs misschien wel. Dussssss......besluit je pre-puber dan misschien maar tot sex zónder condoom. Tja. En of je dát wilt als ouder, ik weet het niet, maar ik denk het niet,

Tirza

Tinus_p

Tinus_p

03-05-2009 om 11:57

Tops

Tops:
"Ze zijn toch niet achterlijk, in alle blaadjes staan verhalen over geslachtsziektes en dergelijke."
dat is ene gevaarlijke gedachtegang. Jongeren voelen zich vaak onkwetsbaar en denken 'dat overkomt mij niet', of 'een keertje is niet erg'.

Tops

het is eigenlijk hetzelfde als je kind leren fietsen,je weet dat ze het best kunnen,maar bent toch bang om dat zadel los te laten,je wil ze beschermen tegen blauwe plekken.

Monique D*

Monique D*

03-05-2009 om 16:30

Tops, hangt van het kind af

Als jouw dochter zelf aangeeft dat ze op de pil wil en zelf hiervoor naar de dokter wil gaan dan is dat uitstekend. Zeker als zij zelf hierover erg openhartig is. Maar er zijn ook kinderen die niet aangeven of ze wel of niet eraan toe zijn. En dan moet je als ouder de voelhorens kunnen uitsteken wat kinderen buiten op dat punt kunnen uitspoken.. en dat is best wel lastig. En als je dan signalen opvangt dat je kind kàn experimenteren op dat gebied dan kan je het onderwerp "Voorbehoedsmiddelen" bespreekbaar maken. Stap dan wel over die gedachte heen dat je kind er niet aan toe is of dat hij/zij dat toch niet doet. Dat kind denkt op zijn/haar beurt ook dat, zoals Tinus al zei, hem of haar dàt niet zal overkomen. Dus maak die kwestie bespreekbaar maken en stuur het kind alleen naar de dokter sturen als zij dat wil of jullie gaan samen naar de huisarts voor de pil. Hetzelfde geldt dus ook voor het halen van de condooms (alleen zou men meer afhaalpunten voor condooms voor jongeren maken, zodat ze ze anoniem kunnen halen).

Tinus_p

Tinus_p

03-05-2009 om 20:13

Verschillende zaken gelinkt

Tops:
"Er zit iets heel vreemds in, je kind wel oud genoeg vinden voor sex, maar te jong om hun eigen zaken te regelen."
Ik vind het vooral vreemd dat je dat vreemd vindt...
Je verbindt twee zaken met elkaar, die niet zoveel met elkaar te maken hebben. Dat komt waarschijnlijk, omdat je zowel sex als eigen-zaken-regelen associeert met volwassenzijn. Maar die twee staan eigenlijk los van elkaar.

Tinus_p

Tinus_p

03-05-2009 om 23:40

Lol

Tops:
"Voor je eigen zaken regelen hoef je niet volwassen te zijn."
Volgens mij is 'je eigen zaken regelen' juist HET kenmerk van volwassen zijn...

Tirza G.

Tirza G.

03-05-2009 om 23:48

Nee toch?

Volgens mijn definitie (jaja) ben je volwassen als je de consequenties van je handelen overziet en zélf de gevolgen van je daden draagt - op welk terrein dan ook.
Zelf je zaken regelen deed mijn dochter al toen ze 3 was. En die van mij er bij als je haar de ruimte gaf.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

03-05-2009 om 23:53

Maar daar zit het dus

Jij vindt "eigen condooms kopen" vallen onder de eigen zaken die ze zelf kunnen regelen. Andere mensen niet. En dan zijn we weer terug bij het begin: ik kan me voorstellen dat het kopen van condooms voor een jonge puber is anders is dan het kopen van een pak melk. En die gene kan genoeg zijn om "het" dan maar zonder condoom te doen.

Tirza

Mmm, eigen verantwoordelijkheid... jawel, maar

wij wonen (zie ook onder) in een klein dorp (4000 inwoners), waar ik ook nog eens huisarts ben - zat mensen die mijn zonen dus kennen...
het volgende dorp/stadje is60 km verderop, geen openbaar vervoer...

ik vind dat ik verantwoordelijk ben om mijn zonen (en hun partners!) tzt gezond te houden...
en dus de drempel zo laag mogelijk moet houden om ze die condooms te laten gebruiken...
dus ja...
die grote bus met condooms in hun badkamer - superplan! jongens vonden het ook ideaal...
en ja, internet... tuurlijk, maar dat duurt natuurlijk wel een paar dagen,,, en als je als jongen niet zo organisatorisch begaafd bent...

Tirza G.

Tirza G.

10-05-2009 om 23:18

Mensen die je zonen kennen

Ozzieozzie, maar is het een schande dan om condooms te kopen? Hier kent ook iedereen iedereen.

Tirza

Tuurlijk niet, maar

nee, tuurlijk is het geen schande als ze condooms kopen, maar je zal maar voor het eerst gaan (pff, wat een drempel!) en dan weten dat er goede kans is dat er gedacht wordt - hee, dat is die en die van de dokter...
dat zou wel eens een te grote stap kunnen zijn...
dus, koop ik ze voor ze in eerste instantie, wellicht (dit gaat natuurlijk toch pas over jaaaaren (hihi die mama!) spelen) dat tzt ze ze dan zelf kunnen gaan aanschaffen...
maar voor een eerste keer? neu... laat ik die drempel maar zo laag mogelijk houden!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.