Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wanneer alleen shoppen?

Dochter van 12 wil graag gaan shoppen met haar vriendin. Dit hebben ze al eens gedaan in Delft, redelijk overzichtelijk centrum. Maar nu willen ze naar het grote Den Haag. Mijn dochter kent daar de weg niet verder. Sowieso zouden ze dan worden gebracht en gehaald. Maar in het centrum zijn ze dus alleen. Wat vinden jullie hiervoor een redelijke leeftijd?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-09-2017 om 22:41

Hmm

Mijn oudste dochter ging volgens mij al met een vriendin zelfstandig winkelen toen ze nog op de basisschool zat. Maar dat was in Hoofddorp, wat nog overzichtelijker is dan Delft Ik werk in Den Haag en moet vaak naar Rotterdam, en het valt me altijd op dat daar heel jonge pubers zelfstandig door de stad lopen en in de metro e.d. Kennelijk zijn ze daar dus prima toe in staat met 12 jaar.

Ely

Ely

19-09-2017 om 23:35

Opbouwen?

Is het niet een idee om het op te bouwen? Dat jij ook naar den haag gaat, evt met een vriendin en je bv gezamenlijk luncht en reist maar ze verder loslaat?

@Emma

@Emma

20-09-2017 om 07:16

oriënteren

Mijn dochter heeft een goed oriënteringsvermogen en ze vindt overal feilloos haar weg. Op haar 12e shoppen met vriendin in een andere stad vond ik om die reden geen probleem. En idd: er zijn veel meisjes van die leeftijd, ze zijn samen, het is druk, ze hebben een telefoon, wat kan er nou misgaan? Geef ze wat geld mee voor een ijsje

Half a twin

Half a twin

20-09-2017 om 08:11

klein beginnen

Dochter hier mocht met 10 jaar voor het eerst "alleen" shoppen in groep 7. Overzichtelijke winkelstraat in een Bollenstreek dorp. Ze moesten een mulltomap hebben voor hun huiswerk.
Sommige meiden hadden een oude map die ouders nog ergens hadden liggen, die ze wilden versieren andere meiden moesten een map kopen. 7 opgewonden meisjes verzamelden zich in mijn voortuin. Allemaal met een klein bedrag om uit te geven. Ze zijn 2 uur weggeweest, goed kijken en vergelijken van de Hema naar de boekhandel naar de speelgoedwinkel. En trost dat ze was, helemaal zelf gedaan en nog geld over.
Als we kleding kopen gaan we meestal naar Hoofddorp en daar mocht ze ook altijd alleen (met vriendin of nichtje) kijken wat ze leuk vond en dan kwam ik , als ik klaar was met haar broertje, langs met de portemonnee.
Binnenkort gaat ze helemaal zelf, met een nichtje, kleding kopen. Dan krijgt ze een budget mee waar ze x broeken, x shirts en een vest van moet kopen.
Vanaf haar verjaardag krijgt ze volgend jaar kleedgeld, dan is ze 16.

Vesta

Vesta

20-09-2017 om 08:33

opbouwen

als ze het niet gewend zijn dan zou ik het opbouwen en is DH een mooie opstap vanaf Delft. Rotterdam is misschien iets overzichtelijker.

Goede tip om eerst samen te gaan.

Delft is overigens ook niet zo overzichtelijk als je denkt, de leuke winkeltjes zitten nogal verborgen in steegjes en iets buiten het centrum. En heb je ze daar al eens losgelaten op de fiets?

Dees

Dees

20-09-2017 om 08:52

jaar of 10

Ikzelf was een jaar of 10 dat ik zelf kleding ging kopen eerst in een winkelcentrum van een relatief grote randgemeente en later in Amsterdam. Mijn zus van 13 ging toen mee. Ik deed dat van mijn krantengeld.

Toen ik 12 was ging ik naar de middelbare school en kreeg ik kleedgeld, er werd van mij verwacht dat ik zelf mijn kleding ging kopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2017 om 08:54

Bij ons

Mijn redenatie was dat als mijn dochters na de zomervakantie naar het VO zouden gaan ze voor de vakantie de ruimte konden krijgen voor 'de stad'. Dus ergens in die maanden mochten ze zonder mij naar de stad. Zo konden ze er al vast aan wennen dat ze zelf overal op moesten letten in het verkeer. Ze mochten eerder al wel alleen winkelen, voor Sinterklaas. Het eerste experiment daarvan, toen de jongste 9 jaar was, bijna 10, ging wel hopeloos mis, dat was wel aandoenlijk. Ze wist de weg niet meer en kwam later snikkend met de andere dochter weer bij mij terug. Ik was zelf ook in de stad.

Paddington

Paddington

20-09-2017 om 13:50

Hangt van het kind af

mijn dochter had ik met 12 jaar al laten gaan. Nu is ze 15 en heel zelfstandig. Heeft bij mij al jaren kleedgeld en bij haar vader nu een jaartje.

Stiefzoon van dezelfde leeftijd is vorige maand voor het eerst alleen naar een winkelcentrum (5 min fietsen) geweest. Het zijn 2 volledig andere kinderen.

Kijk naar je kind, maar ook naar hoe de vriendinnen onder elkaar zijn. Een andere mogelijkheid is een tussen oplossing. Jij gaat met ze mee en je eigen gang. Spreekt af en toe op een plek en tijd af en kijkt hoe de dametjes daarmee omgaan.

Emmawee

Emmawee

20-09-2017 om 20:25

Trein

Den Haag lijkt me geen enkel probleem en de leeftijd ook niet, maar ik zou ze dan wel met de trein laten reizen. Centraal station is makkelijk vindbaar en staat goed aangewezen en er is dan niet de (mogelijke) stress over op tijd verschijnen op de afgesproken plek en de mogelijke misverstanden daaromtrent. Daar zou ik nl de meeste stress over hebben.

den haag

Ik vind Den Haag voor winkels voor pubers overzichtelijker dan Rotterdam. Vanaf Den Haag CS loop je makkelijk naar het centrum waar HM, Primark, Stradivarius, Zara, Pull & Bear , The Sting, Bershka en andere puber winkels allemaal dicht bij elkaar zitten. En dan ook nog een McDonalds.

Alkes en Femh

Twee McDonalds én een Burger King zelfs

Femh: ik ben het met de rest eens. Het ligt aan je kind (hoe reageert ze als ze even niet meer weet waar ze is). Maar Den Haag (ik werk in het centrum) is inderdaad lekker overzichtelijk qua winkelen en er zitten best wat leuke en nieuwe winkels. De Hudson's Bay is al een uitje op zich voor pubers. En als ze van sporten houden dan zeker ook langs Decathlon gaan.

De optie dat je in de buurt blijft is op zich ook een goede. Lekker koffie drinken en taartje eten bij Dudok zou ik dan doen Scheelt je ook weer heen en weer rijden.

Vesta

Vesta

20-09-2017 om 21:57

niet bij Dudok

niet bij Dudok, bij Cake du Fortin in de Prinssestraat is echt veel leuker en lekkerder, en daarna lekker in de Paleistuin zitten.

cakedufortin.nl

Emmawee

Emmawee

20-09-2017 om 22:49

Niet naar McDonalds

Bij snackbar Willy's vlakbij het Centraal station is het echt veel leuker en lekkerder!

haha

Ik heb duidelijk minder "culinair" aangelegde pubers dan jullie

Vogel

Vogel

22-09-2017 om 18:36

Nu pas?

Mijn zonen gaan al van jongs af aan mee naar de stad (Den Haag of Rotterdam) en vanaf dat ze op de middelbare zitten doen ze daar ook zelfstandig een boodschap. Ze weten de weg, als ik het maar duidelijk uitleg. ("Weet je nog waar je toen zo gestruikeld was dat ik pleisters moest kopen? Die McDonalds daar vlak bij, en dan dat straatje in bij de schoenwinkel waar we je sportschoenen gekocht hebben.")
Ze kunnen de weg vragen en hebben een telefoon bij zich. Goed voor hun gevoel van zelfstandigheid. En goed voor mijn gevoel van loslaten.

Cora

Cora

24-09-2017 om 13:33

Nog eventjes wachten misschien?

Mijn dochter zit nog lang niet in de puberteit (pas 3) maar nam dit topic toch eens door om te kijken wat mij allemaal nog te wachten zal staan :p. Persoonlijk vind ik dat het afhangt van het karakter van je dochter, maar 12 vind ik toch wat jong om al alleen te gaan shoppen in een grote, onbekende stad. Ikzelf zou het houden op een jaar of 14-15. Zelf mocht ik helemaal nog niet alleen naar een onbekende stad trekken op 12, maar ... tijden zijn natuurlijk veranderd. Als ik dit allemaal lees, besef ik pas welke grote beslissingen er mij nog allemaal te wachten staan... Zal nog maar wat onbezorgd genieten van haar kindertijd ;p.

Hemf

Hemf

24-09-2017 om 15:30 Topicstarter

opgelost voorlopig

want vriendinnetje mag absoluut nog niet, haar vader vindt haar nog veeeel te jong. Ze zijn nu lekker aan het shoppen in de 2 kleine centrumpjes op 5 min fietsen van ons huis. Daar zijn ze natuurlijk al heel vaak geweest.
Den Haag Centraal moet nog even wachten, of tot ik 'n keer mee ga als gedeeltelijk begeleider natuurlijk.

Anno

Anno

16-10-2017 om 15:18

Shoppen

Mijn kind was 12 ging naar almere shoppen.Deze mama heeft ze weggebracht en is met een andere moeder in de zelfde stad gaan shoppen.Zo was hij toch alleen met vrienden en was ik toch in de buurt.dat is ons super bevallen om te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.