Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tammie

Tammie

24-01-2018 om 13:06

Wat hebben jullie zoal in huis?

Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum en ben moeder van 2 pubers die Chronisch honger en dorst hebben! Hahaha
Wat ik me afvraag is ; wat halen jullie per week in huis voor de kids?
Ik heb een dochter van 16 en een zoon van 13 .
Hier is echt altijd wat te snoepen drinken ,snaaien noem maar op.
Nu ben ik van mening dat het best wat minder mag, manlief denkt hier anders over.
Zo drinken ze hier liters frisdrank , pakken drinken en ranja weg.. ik vind dat je best eens thee of water kunt drinken maar ja als het er staat , ja....
Zo ook met snoep , chips en koekjes.
Hoe doen jullie dit?
Zomaar nieuwsgierigheid en wie weet leer ik er weer wat van.
Dank jullie wel alvast!


Half a twin

Half a twin

24-01-2018 om 13:19

afspraken gemaakt

Al voor ze pubers waren.door de week maximaal 2 glazen ranja en daarnaast thee of water. Simpele biscuitjes voor na school met wat fruit. Om 20.00 journaal onder het genot van thee met chocolade.
In het weekend 1 liter cola en 1 zak chips. En op is op als het geen bijzondere dagen zijn.
pubers zijn hier
bijna 13 en bijna 16.

Op=op.

Ik haal frisdrank en snoep in huis en op=op. Mij maakt het niet uit of er op Dinsdag sinas wordt gedronken of op Zaterdag.
Ook altijd wel afbakbroodjes en pizza in de diepvries.
Appels vliegen hier ook de fruitmand uit.

Af en toe wat extra, gewoon omdat het kan. Zelf lust ik ook graag koffie, koekje, chocola, nootjes en chips.

Ja, wij snaaien teveel. En nog erger, ik maak me er, net zoals je man, niet druk om. Waardeloze moeder dus

Paddington

Paddington

24-01-2018 om 13:37

Zoals Half a Twin ook aangeeft

afspraken maken. Hier mogen ze 1 glas frisdrank per dag en verder water of thee.
Als ze honger hebben dan is er brood, zoetwaren beperkt. Snoepen als we met elkaar zijn.
Verder ligt er ook altijd fruit en maak ik soms zelf mueslierepen of gezonde koekjes of cake. Hier mogen ze er dan ook 1 van per dag.

Daarbij moet ik er wel bij vertellen dat 3 van de 4 hier alleen zijn tijdens weekenden en vakanties.

Tango

Tango

24-01-2018 om 14:14

Frisdrank

Hier ook een dochter van 16 en een zoon van 13.
Frisdrank hebben we hier zelden in huis. Wel sap en aanmaaklimonade. Zoon drinkt graag limonade en bij voorkeur pakjes Wicky of flesjes Fruitshoot want dat is makkelijk pakken, maar die zijn eigenlijk voor mee naar school. Dochter drinkt vooral water en yoghurtdrank momenteel. Frisdrank hoeven ze beide niet echt. Soms halen we een fles in het weekend als er vrienden of vriendinnen komen.
Verder is er hier ook genoeg te snaaien in huis. Fruit, brood maar ook chocola en wafels. Zoon eet graag chocola, dat moet je echt binnen de perken houden. Dochter pakt vaak een boterham met brie o.i.d. of noodles.
Ik haal geregeld wat in huis maar als ik een paar dagen geen boodschappen heb gedaan is er wel eens iets op. Als ze erg graag iets willen kunnen ze het dan zelf halen. Geef ik wel geld mee. Dochter wil graag van die bakjes met granaatappelpitten, maar die hebben ze niet overal en soms zijn ze ook nog op in de supermarkt. Dan moet ze ze zelf ergens anders halen.
Dochter had een tijdje de neiging om iedere keer te zeggen dat er niets te eten in huis was, terwijl de kast vol lag. Gelukkig is dat nu minder omdat ze vaak zelf iets koopt wat ze lekker vindt. Van de week ging ze met een vriendin aan de kippenpootjes uit de diepvries (zelf gehaald). Ik vond het zwaar overdreven, maar ze was ongesteld dus ze vond dat het dan wel mocht

Guera

Guera

24-01-2018 om 15:55

Hier

12 en 15 en ik wacht nog op deze snaai honger. Fris is voor het weekend en moeten ze vragen. Uit zichzelf pakken ze ma school 1 koekje of 1 snoepje. Chips ligt er maar pakken ze niet. Ik denk dat het peuter ritme er nog in zit.
Fruit mogen ze altijd pakken.
Ze drinken ranja, thee of water.
Naar school fruit, of koekje en paar boterhammen mee. Bij thuiskomst hebben ze niet speciaal honger en blijft het bij dat snoepje. Snap er niks van. Ik hoor altijd dat er bergen brood eieren en fruit doorheen gaan bij pubers. Hier nog niet.

bieb63

bieb63

24-01-2018 om 16:13

op=op inderdaad

en hier doe ik vaak tosti's in de vriezer. Dus brood met plak kaas er tussen en evt. ham.

Ook niet

Hier ook niet hoor!
Hier 11 en 14. De oudste neemt gewoon 4 sneden brood mee naar school en heeft wat geld bij voor een keer een mars of een lekker broodje. Fruit neemt hij al helemaal niet mee want da's nie cool En eenmaal thuis heeft ie zin in een koekje/snoepje dus fruit is een stuk minder sinds de middelbare. In het weekend probeer ik dat in te laten halen.

Van kleinsaf aan weten ze dat he 's ochtend fruit is (thuis of op school) en s middags pakken ze uit zichzelf een koekje of snoepje. Ranja is altijd in huis maar vaak zijn ze daarvoor nog te lui en pakken ze gewoon vlug een beker water als ze dorst hebben. Fris lust de oudste niet en neemt soms een sapje, de jongste lust dat wel maar dat is beperkt tot speciale dagen/restaurantbezoek.
Ze pakken hier nooit zomaar chips en eerlijk gezegd vind ik dat ook niet nodig. Dat krijgen ze wel in het weekend. Al gaat de oudste uit school heus wel es naar een supermarkt met wat klasgenoten en haalt dan chips of iets anders lekkers. Daar doe ik nooit moeilijk over, als hij s avonds zijn warm eten maar opeet.
Maar verder geen gevreet hier. Al gaat brood en lekkere broodjes/sauzijzenbroodjes/worstenbroodjes/gebakken ei/tosti etc er s middags wel goed in en eet hij soms meer dan ik. Warm eten daarentegen......

aha

Voordat je denkt dat iedere puber op dit forum alleen water drinkt en fruit en brood eet, zal ik mij even melden.
Hier twee kinderen (16 en 18). Chips en frisdrank (cola, ijsthee) zijn hier vrijwel altijd aanwezig. Ze mogen dat ook pakken wanneer ze willen en dat blijft redelijk normaal (normaal in puberperspectief). Verder vries ik vaak restjes in (pastasaus, curry, roti etc) en oudste warmt dat dan op als hij erge trek heeft.
Ik houdt me altijd maar voor dat ik zelf ook nodige snaaide op die leeftijd en dat het redelijk goed is gekomen.

Tammie

Tammie

24-01-2018 om 17:30

Leuk!! Zoveel verschillende verhalen. Tuurlijk , moet er gegeten worden als ze trek hebben maar was wel erg benieuwd. Bedankt voor jullie reacties!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-01-2018 om 18:23

Haha Alkes

Hier ook geen water en brood. Hoewel, jongste maakt nog wel eens een tosti als ze uit school komt. Verder is er altijd wel frisdrank in huis, maar daar drinken ze af en toe eens een glas van. Beide kinderen drinken meestal limonadesiroop en jongste ook wel appelsap. Chips elke dag een klein bakje, ik denk een zak ppp week. Oudste houdt van koek (pak per week), jongste van drop (pond per week). Vragen hoeft al lang niet meer (18 en 13).

Bosbes

Bosbes

24-01-2018 om 19:24

hier redelijk duidelijk ritme

Hier hebben we van jongs af aan een best duidelijk ritme en het is zo gelopen dat ze zelden tot nooit zelf iets pakken buiten die tijden, zeker geen drinken. Alleen soms extra brood (vooral mijn zoon van 14).
Dus na ontbijten met zijn allen gaat er brood mee naar school (soms fruit maar dat gaat soms mis) en een enkele keer kopen ze dan nog wat lekkers van hun zakgeld.
Uit school is er thee en koekjes erbij, ik denk meestal twee. En zoon pakt dan tegenwoordig vaak nog extra brood.
Lekker veel en goed avondeten.
En dan om 20 uur of ietsje later nog het drinkmoment. Daar krijgen ze een stukje chocola bij (zelf ben ik daar vorig jaar mee opgehouden).

In het weekend wijken we er ook niet van af, behalve dat het allemaal wat later wordt en dat er 's morgens nog een drinkmoment is (voor ons koffie). Dus geen extra chips of zo.

Het is meer dan genoeg (dochter kan wel wat minder zelfs) maar ik zie nu ik dit zo opsom dat ze wel veel te weinig fruit eten...

Bosbes

Bosbes

24-01-2018 om 19:28

o ja dat drinken

Dat drinken is vaak aanmaaklimonade ofwel iets als mangosap. vrijwel nooit frisdrank. Ik weet niet waarom, maar we hebben nu cola zero in huis. Zoon mag dat sowieso niet (sinds kort een beugel) dus we wachten wel op vrienden van de pubers die hier binnenkort komen

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-01-2018 om 19:37

de hele dag door

Vooral oudste zoon eet de hele dag door, hij heeft erg veel eten nodig. Tussen de maaltijden door eet hij bijvoorbeeld brood met gebakken eieren, kwark met muesli en vooral graag een extra warme maaltijd (restant van de dag ervoor). Hij drinkt er bij voorkeur water of thee bij. Hij woont nu op kamers en dat is zó merkbaar in onze boodschappen...

Andere puberzoon eet aanzienlijk minder. Hij heeft een sterke voorkeur voor zoet, eet het liefst koekjes. Uit zichzelf zal hij niet snel iets hartigs pakken, maar als ik het hem voorzet, is hij er toch wel blij mee. Een kopje soep gaat er meestal wel in, crackers met kaas of vlees, een tosti.

vuurvlinder

vuurvlinder

24-01-2018 om 21:04

hier ook 2 pubers

Hier wel frisdrank en ranje maar niet de hele dag door. Verder eten ze niet graag brood, behalve tosti's (en dan het bord met een klodder tomatenketchup laten slingeren...)
We hebben wel snoep in huis, maar ze eten ook graag restjes van de avond ervoor (zelfgemaakte pizza en pasta bijvoorbeeld.) Verder snij ik voor mezelf elke dag een bakje vers fruit, tegenwoordig maak ik voor de pubers ook een bakje. Dat eten ze graag met yoghurt. Zoonlief eet elke dag 4-5 manderijnen. In de zomer graag kleine tomaatjes. Daarnaast zijn ze fan van de Mac Donalds. Dat is wel voor eigen kosten

Ries

Ries

24-01-2018 om 22:26

Begint bij boodschappen

Wij proberen niet al te ongezonde voedsel in te kopen (volkorenbrood ipv witbrood, bio mueslierepen ipv chocolade of koekjes, etc). Daarmee kan je al heel wat beperken, simpelweg omdat er geen andere keus is in de kast. Zo is bijvoorbeeld de regel bij ons dat er een grote fles frisdrank in de koelkast staat waar je van mag drinken. Geen blikjes of kleinere flessen, omdat ik vind dat daardoor meer geconsumeerd wordt. En we proberen drinken met minder suiker te kopen (in werkelijkheid betekent het helaas niet dat het meteen gezonder is, maar goed..).

Wilma

Wilma

24-01-2018 om 22:43

Wilde kastenjacht

Valt mee hier geloof ik.
Dochter van 17 drinkt per week een 1,5 literfles goedkope sinas van 50 cent. Verder is er per week een zak chips, een pakje mueslirepen, minicrackers met tonijnsalade of eiersalade. Op is op, donderdag hebben we bijna een lege koelkast.
Nu ook: nep-mini-danoontjes voor 50 ct per 6 stuks, 1x per week.
Aan het einde van de rit is er nog altijd brood met (pinda-) kaas of appelstroop. En heerlijk dat vóór het weekend de kasten weer gevuld zijn!

2 pubers

We hebben altijd Spa Rood in de koelkast en een fles aanmaak-limonade. Ik heb het idee dat dat beter is dan de frisdrank die er normaliter met flessen doorheen ging... Jongste (14) maakt ook wel thee. Snoep is voor het weekend... maar dan koop ik wel meteen voor ieder een zak M&M's, waarvan ze zelf mogen beslissen hoe lang ze daarmee doen. Verder eet oudste (17) veel tosti's... grappig om te lezen dat bij veel pubers tosti's populair zijn. Jongste is ook gek op Cruesli met yoghurt tussendoor. Ik probeer vooral het fruit te promoten, dat schiet er nogal eens bij in.

Marga

Marga

24-01-2018 om 23:10

Hier (jongen van 16): drinkt water, veel melk en tomatensap. Hij kan aanleng limo nemen maar dat wil hij niet. Ontbijt: biocruesli. Naar school: 3 boterhammen, twee plakken bio snijkoek, fruit. Hij moet twee keer een uur fietsen van een naar school: als hij thuiskomt is er soep met wat crackers. Houdt ook wel van een blikje mais, avocado's. Er is wel snoep maar hij neemt het niet. Frisdrank en chips haalt ie als er vrienden komen. voor hem hoeft het niet. Hij gaat wel eens een Turkse pizza halen met een vriend. Als hij echt trek heeft neemt hij ook een extra portie cruesli met yogurt. Braaf dus.

Joppe

Joppe

24-01-2018 om 23:26

peutergedrag

Guera zei het heel mooi: het peuterschema zit er eigenlijk nog in hier (Pubers 13-17 jr).
Pakje koek en sap naar keuze mee naar school. s Middags iets uit de snoeptrommel. Glas fris en bakje chips (verschillende soorten, ik haal wat ieder lekker vindt) op vrijdag- en zaterdagavond als we thuis zijn.
Soms hebben we iets extras in huis, maar zelf eten we zelden koekjes en drinken door de week ook geen fris of zo.
Wel kopen ze zelf van hun zakgeld nog dingen die ze lekker vinden (een van hen niet, die vindt dat zonde van zijn geld).
Als ze trek hebben eten ze fruit, brood, of belegde creamcrackers.

marie

marie

24-01-2018 om 23:40

Niets

Hier niets, standaard. Tenminste niets van snoep of frisdrank.
Wel koop ik altijd iets als ze het vragen, maar dat is zeker niet wekelijks.
Gedronken wordt er water thee of melk, heel af en toe een smoothie, waar ik dan meestal avocado in stop dus wel redelijk gezond.

Hier net als Alkes

Vragen hoeven ze inderdaad allang niet meer, ritme zitten er verder ook niet in. Iedereen heeft verschillende tijden van thuiskomen (werk, school, stage) waarbij de jongste vaak het eerste thuis is. Wel probeer ik ze te laten zien wat "betere" keuzes zijn. Zo dronk jongste (15) altijd appelsap totdat ze zag dat daar best veel suiker in zit. Ze drinkt nu ijsthee Zero.

En heb blijft binnen de perken (tenminste meestal *grijns*).

Jasmijn

Jasmijn

25-01-2018 om 08:51

Hier in huis

Hier in huis, twee oudere pubers 18 - 20. Ik haal 3 flessen cola per week (2,5 literflessen) en voor ieder kind een zak chips ( ieder zijn eigen favoriet). Zo nu en dan nog een zakje muntendrop voor zoon en mij. Verder 3 volkorenbroden en avond eten. Zoon drinkt naast cola ook nog graag grenadine ( zo'n siroopfles koop ik een tot twee keer per maand) en snoepers zijn het hier niet. Ze mogen wel pakken waar ze zin in hebben.
Vaak eten ze graag kliekjes als lunch. Of gewoon boterhammen. (Zoon heeft ook een voorkeur om nog even om 22.00 's avonds brood te smeren). Ikzelf drink overdag koffie en 's avonds cola of tomatensap.

@nnemoon

@nnemoon

25-01-2018 om 08:57

Hier ook van alles!

Vragen hoeft zoon ook niet. Hij drinkt meestal water, thee, siroop, Rivella of cristal clear. Hij eet graag ontbijtkoek, maiswafels, droge crackers en heel veel fruit. Omdat er in fruit ook best veel suiker zit probeer ik hem nu meer groente, bijvoorbeeld wortels, tomaatjes en paprika te laten snaaien. Als ik de groente aan het schoonmaken ben voor het avondeten eet hij zelfs die nog uit de pan, denk dan aan rauwe boontjes, spruiten, bloemkoolroosjes enz. Hij vindt alles goed als het maar eten is, soort lintworm. Haha!

Niet zoveel

Toen oudste zoon nog thuis woonde vond ik de lege chipszakken al verfrommeld op de vloer voordat ik alle boodschappen opgeborgen had. In de weekenden of bij onverwacht bezoek greep ik dan alsnog mis. Op geen gegeven moment ben ik gestopt met het te kopen.

Nu heb ik nog anderhalf kind thuis, en die zijn vooral van de expansie van de gewone maaltijden: drie keer opscheppen, en tosti's en eieren bakken op incourante tijden. Daarnaast werken ze bij ontbijt en lunch aardig wat boterhammen weg. Wij eten uitsluitend brood uit de broodbakmachine, dat vult ook meer dan gewoon brood.

Man heeft graag een koekje bij de koffie, en om hem te plezieren zijn er nog speculaasjes en bastognes in huis. In de weekenden bak ik zelf vaak nog wel iets. Bij onverwacht bezoek snijd ik gewoon de oude kaas in blokjes en drapeer ik die op een plank met een lik mosterd. Frisdrank halen we alleen bij verwacht bezoek in huis. Water zet ik wel eens voor de vorm op tafel, ons vochtgehalte houden we op peil met thee,koffie, cacao en - de achttienplussers - alcohol.

van alles

Ja dat herken ik wel Kenfan. Was hier ook lang, maar dan aten ze t niet leeg, nee maakten t alleen open en hup dan weer wat anders....zo had ik dus nooit geen verse koekjes in huis als ik ze niet verstopte.
Zoon van 18 is nog thuis, dochter van 20 alleen in de weekenden maar als arme student eet ze dan alles wat los en vast zit
Ik haal koekjes, 2 zakken chips en een zak snoep, frisdrank,melk en sinaasappelsap. Zoon drinkt veel melk.
Dochter dronk heel veel sap als wicki etc kreeg ik dr niet afgeleerd, ze kocht t ook gewoon zelf. Laatste controle had ze gaatjes in dr tanden en u drinkt ze veel water....op kamers dan he...niet bij ons
Ze draait bv chocomel open en crystal clear.... en is dan de volgende dag weg. Niemand anders die t lust dus kan ik t weggooien. Ik haal nu maar 1 ding tegelijk in huis voor dr. Of minipakjes.

Tango

Tango

25-01-2018 om 23:07

Veranderen

Dochter hier heeft altijd van die periodes dat ze iets eet en dan ineens verandert het weer en eet ze het niet meer en blijf je dus met de restjes zitten. Ze heeft nu weer een periode dat ze alleen maar filet americain op brood wil, gelukkig eet man dat ook graag dus dat scheelt weer. Hiervoor was het streaky bacon (gebakken bacon in een pakje) en dat at dus verder niemand. Ook drinkt ze nu eindeloos veel drinkyoghurt wat ook ineens weer over kan zijn. Die granaatappelpitten lust verder ook niemand hier, maar meestal eet ze het bakje meteen leeg dus blijft het nooit staan. Dat gebeurde eerder wel met carpaccio, dus daar ben ik meteen mee gestopt, veel te duur om te laten bederven. Verder eet ze nu weer pitabroodjes met kaas en soms tomaat ertussen. Dat is weer redelijk normaal.
Zoon is naast de chocola ook wel van de hartige dingen, bifi-worstjes en babybels eet hij graag. Die laatste vind ik dan weer niet te eten, dochter gelukkig ook wel dus komt altijd op. Snoep haal ik eigenlijk niet meer, eten ze echt niet op.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-01-2018 om 07:12

Obesitas?

Ik vraag me wel af hoe het met de obesitas in jullie huizen gesteld is. Ik vind het nogal wat wat hier bij sommigen langskomt.

Hier eten we drie maaltijden per dag. Kopen we nagenoeg nooit frisdrank. Wordt er alleen gesnaaid uit de fruitschaal. Eten we soms (met z'n allen) nootjes of chips.

Zelf snoep kopen wordt zoveel mogelijk ontmodedigd.

Bosbes

Bosbes

26-01-2018 om 09:00

Geen koekje Ad H?

Ook geen koekje bij de thee Ad Hombre?
Ik ben te dik (niet meer zo erg, geen koekjes meer voor mij), dochter houdt zich ook wat weinig in vooral met avondeten of op school. Het interesseert haar weinig hoe ze eruit ziet.
Dochter en ik houden niet van sport, dat helpt ook niet echt.
Man zit net aan op gezond gewicht en zoon is slank.

obesitas

Hier in huis is niemand te dik. Als dat wel het geval zou zijn zou ik misschien wat strikter zijn met dingen in huis halen. Het ontmoedigen van pubers om zelf chips/hamburgers/cola etc te kopen, vind ik zo'n onbegonnen werk dat ik mijn tijd en energie liever in wat anders steek.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-01-2018 om 09:13

Koekjes & pubers

Zelden koekjes bij de thee, inderdaad en ik moet erbij zeggen dat die van mij nog geen pubers zijn, dus hoe het dan gaat werken moet ik nog maar afwachten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.