Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat kost dat nou, een kind naar de brugklas?

Onze oudste zoon zit in groep 8, dus dat wordt na de zomervakantie de brugklas.

Dus ik had al bedacht dat hij een nieuwe (nou ja, andere) fiets moet hebben.
Maar verder?
Een boekentas... wat is hip en wat kost dat dan?
Wat hebben ze verder nodig aan schriften etc?
Ik ga het nu natuurlijk nog niet aanschaffen, maar ik vroeg me zomaar af waar we rekening mee kunnen houden.

Wie heeft ervaring?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

20-01-2009 om 22:14

Ligt er natuurlijk wel aan waar je het koopt

Action of Bruna.

Bijv. een goede rugtas kost ong. 50 euro. Voor schriften, kaftpapier, passers, geodriehoeken etc. is het ook erg afhankelijk of je helemaal trendy gaat. Nu maakt het mijn zoon niet uit. Hij vindt het allemaal onzin dus dat scheelt. Volgens mij was ik voor die bijkomende dingen ong. 100- 120 euro kwijt incl. tas.

MaximeM

MaximeM

20-01-2009 om 22:15

Even meedenken

Hoi,

In ieder geval schoolgeld (voor allerlei excursies) natuurlijk, misschien nog een deeltje boekenfonds alhoewel het er geloof ik nu eindelijk doorheen is. En wij moeten ook betalen voor lockertjes en pasjes. Gymkleding, rekenmachine (een goedkope van de V&D als er maar wat extra functies opzitten, geeft de wiskunde docent meestal nog door) passer, lineaal enzo. Schriften, vaak nog een multomap met lijntjespapier, vakjespapier en tabbladen. Wij moesten een bosatlas en woordenboeken kopen. Die bosatlas is maar een keer of 3 gebruikt vorig jaar, dus als je dat te duur vind kan je hem misschien ook wel lenen bij de bibliotheek (weet ik niet zeker) of een tweedehandse kopen.
Dat was het geloof ik wel zo'n beetje. Bij het begin van het nieuwe schooljaar krijg je een hele lijst en kom je allemaal ouders en brugpiepers tegen bij de schoolcampus (met ook zó'n lijst in de handen

Maxime

Tis alweer een tijdje geleden

Mijn zoon zit inmiddels al in 3VWO. Maar als ik jou was zou ik niet bezuinigen op een rugtas of fiets. Dat had ik wel gedaan, allebei goedkoop, allebei snel stuk. Een Eastpack of Kipling van ongeveer €60,- is geen overbodige luxe. Een rekenmachine heb ik héél goedkoop bij de Kruidvat vandaan gehaald (€6,-). Verder hebben winkels zoals Zeeman, Dirk vd Broek en Kruidvat een berg schoolspullen aan het eind van de zomervakantie in de aanbieding. Goed opletten! Groet Suus

Brianna F

Brianna F

21-01-2009 om 11:26

Klopt helemaal suusmaria

Bij eerste brugklasser een goedkope rugzak aangeschaft en dat elk jaar weer. 2 en 3e brugklasser meteen in de eastpack van (slik) 80 euro gezet en nu na 6 jaar nog geen centje pijn. Wel 2 keer een nieuwe rits erin laten zetten (slepen ze die tassen aan de rits mee of zo?) Dat is overigens gratis, er zit levenslange garantie op de ritsen. kwestie van aankoopbon goed bewaren.
Een rekenmachine is niet duur, let wel op dat na de 4e de school erop staat dat er een grafische wordt aangeschaft van (alweer slik) 110 euro.
Boekenfonds was hier 500 euro, waarvan 306 euro vergoed gekregen. Werkboeken e.d. dienen nog wel zelf betaald te worden.
Schriften, pennen, kaftpapier kun je zo duur maken als je zelf wilt. Met hippe, nu populaire print of gewoon van de action scheelt een heleboel.
vergeet ook niet de aanschaf van een goed regenpak als ze een eind moeten fietsen. Ik geef toe: het eerste jaar verdommen ze om het aan te trekken als zijnde: ik ga toch niet voor gek fietsen. Maar na ettelijke keren met een drijfnatte, dus loodzware spijkerbroek 8 lesuren op school te hebben gezeten hebben ze hier eieren voor hun geld gekozen en gaat het regenpak aan.

Suzanne

Suzanne

21-01-2009 om 13:06

Onzinnige atlas

Inderdaad een dure aanschaf geweest, de bosatlas. Achteraf las ik in de Margriet een column van Marjan v.d. Berg die docente aan het VMBO was, zij gaf tips t.a.v. de aanschaf van spullen. Eén tip was om de bosatlas via Marktplaats of zo aan te schaffen, want die wordt in de praktijk nauwelijks gebruikt. De 'standaard' rekenmachine is vrijwel iedere zomer bij allerlei winkels in de aanbieding voor zo'n 7 euro. Hier ook geen trendsetters, dus schriften enz. komen van Action. Trouwens, Action heeft onbreekbare linealen en geo-driehoeken, voor een schijntje! Kaftpapier Hema, nog wel een flinke uitgave is de agenda, niet op bezuinigen!

Brianna F

Brianna F

21-01-2009 om 13:14

Och ja, de agenda

Vreselijk belangrijk, daar staat of valt je brugklasjaar mee.

Sandra

Sandra

21-01-2009 om 13:42

Agenda?

Maar wat bedoelen jullie dan met een 'goede agenda'? Voor mijn gevoel zijn alle schoolagenda´s globaal hetzelfde, maar betaal je hierbij (net als voor schriften etc.) voor de ´trend´. Of zit ik er helemaal naast?

Vera*

Vera*

21-01-2009 om 14:27

Vooruit

Ik kijk ook al vooruit. Afgelopen zomer heeft zoon een 28 inch fiets gekregen. Ik ben al op Marktplaats aan het kijken voor een rugzak. Ik heb een nieuwe Kipling in de goede kleur gescoord voor 15 (!) euro. Een bosatlas vind ik zo wie zo al leuk om in te kijken en heb ik in het najaar gekocht. Ik heb zelf nog woordenboeken van 20 jaar oud. Die moeten ook vervangen gaan worden, vooral Engels. Ik wil daarvoor alleen even het advies van de school afwachten, zoon wil namelijk naar het tto.
De agenda is nog niet belangrijk, die krijgen ze het eerste jaar van school.
Kortom ik doe elke keer al een klein beetje.

Brianna F

Brianna F

21-01-2009 om 14:37

Sandra

Juist de schoolagenda is bijzonder trendgevoelig. Met schriften van de action kun je wel wegkomen, met een verkeerde agenda niet. Maar wat dan de verkeerde is? Ik zou het niet weten, ik zie door de bomen het bos niet meer, wat een overvloed.
Er zijn forums waar ze een heel topic hebben over de juiste agenda
Mijn dochter maakt al jaar en dag zelf een agenda, daar worden alle foto's van de afgelopen jaren voor gebruikt, gedrukt en ingebonden op het werk van haar zus. Enig in z'n soort dus.
Een atlas is zonde van het geld, je zou 'm evt. ook op school van de schoolbibliotheek kunnen gebruiken.
echt als ze 'm 2 keer per jaar moeten inzien is het veel.

Sandra

Sandra

21-01-2009 om 15:02

Ah, bedoel je dat

Oh, dat bedoel je dus met 'goede' agenda! Hier hebben ze al vanaf groep 6 een agenda, dus ja, ik weet hoe belangrijk het is om de ´juiste´ te hebben.

En ook( beetje ot)

onze jongste gaat ook dit jaar naar het V.O..
Dus wij mogen binnenkort ook op spullen uit.
wat ik me afvraag,worden jullie ook een beetje weemoedig bij het idee dat ze van de vertrouwde basisschool afgaan?

Maylise

Maylise

21-01-2009 om 16:59

Brianna f

Hier ook een Easpack waarvan de rits laatst is stuk gegaan. Ik meen me te herinneren dat ik de bon nog heb maar ik wilde vragen waar je precies moet zijn voor de reparatie. In de winkel waar het ding is aangeschaft (als die na 10 jaar nog bestaat) of bij Eastpack zelf?

Maylise

Brianna F

Brianna F

21-01-2009 om 17:01

Zelfmaak

Ja, ze maakt hem met psp. De achtergrond wordt dan een vervaagde foto, daarop de weekindeling en dan meerdere foto's her en der op de bladzijde. Sommige meer naar voren, anderen bewerkt. Heel leuk en iets om nooit meer weg te gooien.En natuurlijk verschillende pagina's voor lesrooster, punten, vakanties, adressen e.d.

Ik herken die agenda's van vroeger. Ze konden niet meer dicht zo vol zaten ze geplakt. Ik heb er eentje bewaard en de rest toch maar weggedaan. Met spijt dat wel.

Brianna F

Brianna F

21-01-2009 om 17:03

Winkel

Ik heb 'm altijd bij de winkel zelf gebracht. Van de eerste had ik de bon niet meer, maar stonden we nog in de kassa, ook handig.
Ze hadden aparte data waarop alles in een keer naar eastpack werd verzonden. meestal brachten we de tas in een vakantie, zodat ze weer op tijd terug waren.

Maylise

Maylise

21-01-2009 om 17:06

Verder

Mijn dochter gaat volgend jaar ook naar de brugklas. Ze krijgt een rugzak naar keuze, mag inderdaad wel een wat duurder exemplaar zijn zoals een Eastpack. Verder een agenda naar keuze, mag ze zelf uitkiezen. De rest (schriften, passer, geodriekhoek, pennen, etui, kaftpapier, multomap) mag ze zelf uitzoeken maar wel voor een maximum bedrag. In totaal ben ik denk ik 100 euro kwijt inclusief rugzak voor school materiaal.
Rekenmachines hebben we nog wel in huis (ook al is het niet precies het exemplaar wat de school wil) evenals woordenboeken en een atlas dus dat ga ik niet opnieuw kopen.
Een fiets heeft ze wel. Misschien kan ze volgend jaar op haar verjaardag een nieuwe fiets krijgen maar ik wacht eerst af of ze met de fiets naar school zal gaan. Ik denk eigenlijk dat het de bus wordt in 90% van de gevallen dus haar huidige fiets voldoet dan wel tot ze er te groot voor zal zijn.
Overigens zie ik haar middelbare school gang wel wat met angst tegemoet. Ze is zo gevoelig en verlegen. Ik vind het dus wel wat eng. Ik probeer in elk geval een kleine en rustige school uit te zoeken.

Maylise

Maylise

Maylise

21-01-2009 om 17:07

Brianna

Dank je! Ik ga er volgende week eens achteraan.

Maylise

Sandra

Sandra

21-01-2009 om 17:22

Zelf agenda maken

Als je een unieke agenda met eigen foto's wil, maar niet al te veel zelf wil freubelen, kun je er ook één maken via hema.nl, bruna.nl en waarschijnlijk iedere andere aanbieder van digitaal fotomateriaal.

mem

mem

21-01-2009 om 20:04

Agenda

Het was een grote verassing voor ons toen we in Belgie gingen wonen dat de kinderen geen agenda meer hoefden uit te zoeken. Alle scholen zorgen voor een agenda voor de leerlingen en die mogen er niet in kleuren/ plakken /opleuken, moet ook ingeleverd worden aan het eind van het schooljaar. Per klas worden er 2 leerlingen aangewezen waarvan de agenda echt keurig moet blijven ivm schoolinspectie( die kan dan zien wat er aan huiswerk is opgegeven, welke toetsen enz. Speciale vakjes waar ouders handtekeningen moeten zetten, elke week en bij elk cijfer, bij alle speciale berichten zoals "morgen na het vijfde lesuur vrij". Het is een hele andere wereld dan NL. Overigens geen grafische rekenmachine nodig/verplicht bij de oudste zoon. Tweede zoon zit op een andere school en die komt volgend jaar ik klas 5 , we zullen wel zien of die er dan wel 1 nodig heeft. Zonen hebben een kiplingrugzak, nog iets duurder dan de eastpack maar zelfs geen ritsen die vervangen moesten worden, oudste tas gaat al 7jaar mee ( nu universiteit)

Rinkie

Rinkie

21-01-2009 om 20:53 Topicstarter

Bedankt!

Alvast bedankt (wie weet komt er nog meer?) voor alle reacties! Leuk!!!

Nu nog de goede school kiezen

Rinkie

Rinkie

21-01-2009 om 20:54 Topicstarter

Sus-anne

Sus-anne,

Ja hoor, wel een beetje weemoedig omdat de oudste naar de brugklas gaat.
Voor mij helemaal want volgende maand gaat de jongste naar groep 1.
Help, ze worden allemaal zo groot!!!

Jade

Jade

21-01-2009 om 21:21

Inderdaad...

....niet bezuinigen op een rugtas of fiets. Mijn zoon zit inmiddels in de 2e klas van de Middelbare School en heeft een biezonder goede (en mooie fiets en een Eastpack rugzak. ´t Kost wat, maar dan heb je ook wat

Verder een hele goedkope rekenmachine, schriften bij de V&D of de Action, kaftpapier ook zo gewoon mogelijk, dus in 1 kleur (gehaald bij een boekenzaak, ik had het eerst bij de Action vandaan, maar het papier was te dun). School stuurde het e.e.a. aan informatie en een lijstje wat er aangeschaft moest worden. Dat was wel handig, dan wist ik gelijk hoeveel schriften e.d. ik kon gaan kopen.

Een Bosatlas heb ik niet aangeschaft. Het stond wel op de boekenlijst, maar ik heb afgewacht of ze het nou daadwerkelijk nodig zouden hebben of niet. Niet dus. Op school gebruiken ze wel een Atlas, maar hier thuis hoeft dat niet.

Rekenmachine

Een tweeregelige rekenmachine heeft voordelen boven een ouderwets model met slechts een regel. Ik heb geen flauw idee of dat tegenwoordig standaard is of niet bij nieuwe rekenmachines, dus misschen dat mijn pleidooi overbodig is...

Waarom tweeregelig?
- je ziet niet alleen het antwoord, maar ook wat je ingetypt hebt, dus je ziet het als je een tikfout maakt
- als je ziet wat je intypt kun je gemakkelijk met haakjes werken, als je niet ziet wat je intypt raak je de draad kwijt met haakjes
- je typt het in in dezelfde volgorde als waarin je het op papier zou opschrijven. Dus om de wortel van 2 te berekenen doe je eerst de knop met het wortelteken, en dan pas de 2. Bij oude rekenmachines typ je eerst de 2, dan het wortelteken.

Noor

Noor

21-01-2009 om 23:56

Ot - rinkie

Naar groep 1 ?! Wow, heerlijke tijd. Hier is de jongste vorig jaar op kamers gaan wonen, empty nest dus. Iedere leeftijd heeft z'n leuke en minder leuke kanten maar 't laatste kind 't huis uit dat is echt wennen (vind ik). Geniet ervan!

Suzanne

Suzanne

22-01-2009 om 07:09

Casio rekenmachine

Veel scholen zien graag de Casio FX82MS. Die werd bij ons aanbevolen in de schoolgids en is in de maanden voorafgaand aan het schooljaar voordelig te koop. Bij Trekpleister gekocht voor 6,95 en zag ze op meerdere plekken voor hetzelfde bedrag liggen.
Tja.. lege nest.. hier is vorig jaar de jongste naar de midd. school gegaan, geen basisschoolkinderen meer hier, mis het contact met school wel. Was een erg fijne basisschool waar je als ouders overal erg bij betrokken werd.

Rekenmachine

Let wel op als je een goedkope rekenmachine koopt, dat er wel alle functies op zitten die nodig zijn in de les. Heeft hij een breukentoets? Zitten er goniometrische functies op (de toetsen sin, cos en tan)? Kan je hem op radialen zetten? Rondt hij niet te snel af? Dus als je intoetst (achter elkaar, dus zonder tussentijds op = te drukken) 10/3x3 komt er dan 10 uit en geen 9,999999? Houdt hij rekening met de 'voorrangsregels': als je, wederom direct achter elkaar, invoert 2+3x6 komt er dan 20 uit en geen 30?
Met een te goedkope rekenmachine ga je de mist in bij deze dingen. Dat kom ik vaak tegen bij mijn bijlesleerlingen. Die moeten dan alsnog een goede rekenmachine kopen.
En voor zo'n 7 euro heb je al een goede Casio of Texas Instruments, die ook bijna altijd door de school worden voorgeschreven. Zo duur is dat nou ook weer niet, ik zou er echt niet verder op gaan bezuinigen. Het handigst is ook echt om precies die rekenmachine te kopen die de school voorschrijft. Dan kunnen kinderen ook aan elkaar of aan de leerkracht vragen waar die ene functie ook alweer zit. Zelf vind ik de TI overigens prettiger werken dan de Casio, maar veel maakt het niet uit.

Lynna

Lynna

22-01-2009 om 16:01

Bosatlas

Ik heb een paar maanden geleden een gloednieuwe Bosatlas voor 40 euro gekocht. Via marktplaats. Maar je kunt ze vaak ook via bol.com kopen, tweedehands. Zou ik wel nu doen (en dan de 53e druk), alle kans dat ze in augustus veel duurder zullen zijn.

Stoetel

Stoetel

22-01-2009 om 18:21

Eens met elissa

... over de rekenmachine. Wij hebben ook gewoon die machine gekocht die de school voorschreef. Het is ook bij het uitleg geven het makkelijkst als de hele klas dezelfde heeft.
Mijn dochter (3 gym) heeft een Casio en ik herinner me dat ding niet als de grootste kostenpost eerlijk gezegd.

Dag,
Stoetel

Tirza G.

Tirza G.

22-01-2009 om 19:38

Lijstje van school

Hier krijgen ze (ervaring met twee verschillende scholen) voor de zomervakantie een lijstje met "aanbevolen" spullen. Schriften etc. is meestal vrij, alhoewel bijv. een vakdocent wiskunde nog wel eens graag 1x1-ruitjes wil hebben. Of een muziekdocent een noten-lijn-schrift.
Aan tralala kun je het zo duur maken als je wilt: gum, plakstift, passer, pennen, potloden, puntenslijper, tja, daar is heel veel keuze in.
Agenda wordt soms in de brugklas nog door school verstrekt, dan moeten ze het nog leren enzo, allemaal dezelfde agenda, hoppekee.
Met duurdere dingen zoals woordenboek, bosatlas en rekenmachine: wacht op dat lijstje óf totdat de school daadwerkelijk is begonnen. Nieuwe woordenboeken waren hier helemaal niet nodig, mijn ouwe voldeden nog prima (zó veel verandert er nou ook weer niet in een taal ). Bosatlas lag hier gewoon op school, hoefde je niet zelf te kopen.

Tirza

Brianna F

Brianna F

22-01-2009 om 21:55

Woordenboek

***Nieuwe woordenboeken waren hier helemaal niet nodig, mijn ouwe voldeden nog prima (zó veel verandert er nou ook weer niet in een taal ).***

Vreemde talen niet, maar het Nederlands? Breek me de bek niet open, dat is echt hopeloos. Is het ene ennetje nog niet verdwenen of het moet er een paar jaar later weer tussen geschreven woorden. Een "c" wordt een "k" of andersom, streepje ertussen of niet? Het is om de zoveel jaar feest als men de Nederlandse taal "gemakkelijker" wil maken. Houdt daar eens mee op!!!! Het wordt alleen maar moeilijker. Dus hier wel een nieuw Nederlands woordenboek. Het Nederlands hangt aan elkaar van uitzonderingen op uitzonderingen.

Tirza G.

Tirza G.

22-01-2009 om 22:37

Een nl woordenboek

stond hier niet op het lijssie Alleen maar de drie moderne talen en dan twee kanten op, E-N/N-E, F-F/N-F en D-N/N-D. Nou, die had ik nog wel van mezelf. Voor NL woorden kijk ik wel in het groene boekkie, ik ben zelf nogal een spellingsfreak, dus daar kom ik wel uit.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.