Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Brianna F

Brianna F

23-01-2009 om 18:07

Wat nu (lang) (pubervervoersproblemen)

Nooit gedacht dat ik nog een probleem zou krijgen met mijn puber en eigenlijk heb ik met haar ook geen probleem, maar met de hele situatie eromheen.
Het geval wil, dat mijn dochter van 16 en nog 2 vriendinnen, laten we ze X en M noemen, vaker verjaardagsfeestjes hebben in het aangrenzende dorp waar ook hun school staat. Dan moeten ze gebracht en gehaald worden, want je laat meiden van 16 jaar niet in the middle of nowhere fietsen midden in de nacht. Ze wonen ook nog eens onderling kilometers van elkaar ergens buitenaf. Dus als ze gereden worden crossen we ook nog eens een half uur van hot naar her, maar dat geldt natuurlijk voor alle ouders.
Wij brengen ze meestal, vader/moeder van M. haalt doorgaans en ouders van X maken zich er doorgaans gemakkelijk vanaf, die rijden maar een fractie van het aantal keren.
Nu heeft ze weer een feestje, man wil wel brengen, maar nu wil ouder van M. niet ophalen, want het wordt laat, ook de reden dat mijn man ook liever niet haalt, en ze hebben al zo vaak gereden. Is zeker waar. X maakt zich er weer makkelijk vanaf door te zeggen dat ze haar ouders even niet kan bereiken en dat mijn dochter het maar op moet lossen. Die gaat vanavond gewoon naar het feestje en verwacht dat wij voor de deur staan vannacht om ze weer op te halen. Man weigert dit nu, hij gaat zelfs zo ver door te stellen dat als dochter vannacht geen vervoer heeft hij alleen haar ophaalt en M en X laat staan. Ik vind dit weer niet kunnen, maar begrijp wel dat ze haar voor het blok zetten. Wel ben ik bang dat haar vriendinnen haar persoonlijk erop aanspreken en ze geen vriendin over houdt. Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bellen

Ik zou zsm telefonisch met de ouders van X en M overleggen. Met hen een deal maken, ook omdat ik weet dat ik de andere dametjes vast en zeker niet in de donkere nacht daar zou laten staan. Omdat ik dat tegenover mezelf en tegenover dochter niet zou kunnen verantwoorden.
Wijsheid gewenst!
Onyx

Minet

Minet

23-01-2009 om 18:40

Zelf ouders bellen

en dan ook zelf met hen jullie grieven bespreken. Het kan niet zo zijn dat ouders van 1 meisje bijna nooit de taxi zijn.
Groetjes, Minet

Brianna F

Brianna F

23-01-2009 om 18:50

Bom is al gebarsten

Dochter in tranen, moeder van X vind dat ze al genoeg rijdt,(huh?) maar rijdt nu voor de aller-allerlaatste keer en daarna moet het maar ieder voor zich zijn.
Man is het daar mee eens, maar vergeet wel dat hij dan altijd de klos is.
Moeder X heeft het al eens klaargespeeld om dochter wel mee terug te nemen, maar niet verder dan haar eigen huis. Daarna moest ze maar naar huis bellen om ons te vragen haar te komen halen. Een geluk dat man thuis was, anders was ze voorlopig niet thuis gekomen. Dus er is ook nogal wat wrok tegen moe X.

Prulletje

Prulletje

23-01-2009 om 19:38

Logeren?

Een vriendin van mij zat vroeger in een vergelijkbare situatie. Wij gingen dan wel altijd met een groepje zelf naar huis, maar dan bleven we bij elkaar logeren. Dus maar naar één locatie en met zijn allen. En gezellig natuurlijk

Prulletje

Brianna F

Brianna F

23-01-2009 om 21:45

Tja

Dat heb ik al zo vaak gezegd, maar het gebeurd hoog zelden. Met oud en nieuw wel, toen lagen ze met 13 meiden op zolder. Maar niet iedereen heeft zo'n groot huis.

Prulletje

Prulletje

23-01-2009 om 22:19

Groot huis

13?! Wow.
Nee zo'n groot huis hadden en hebben wij ook niet. Maar met zijn drietjes in een kinderkamer(tje) is geen probleem.

Prulletje

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2009 om 01:16

Taxi?

Mijn dochter heeft morgen een feest aan het andere eind van de stad. Ze is beslist niet te beroerd om te fietsen, ze fietst wat af, maar voor deze ene keer hebben ze het plan opgevat om een taxi te nemen voor de terugreis. 12 Euro en dat met 4 meiden is 3 euro de man. Dat is te doen.
Ik weet niet hoe groot de afstand en het bijbehorende tarief is voor de afstand die je dochter en vriendinnen moet afleggen?
Voor hetzelfde feest komen een aantal vriendinnen uit andere woonplaatsen. Die hebben net als jouw dochter het probleem dat ze na afloop langs een verlaten weg moeten fietsen en dat kan natuurlijk niet. Tja... of wij onze herberg maar weer open willen stellen. Morgen slapen hier dus 5 feestgangers in de huiskamer.
Die opvangfunctie hebben we eigenlijk altijd al gehad vanaf dat de dames naar school gingen. Lekker dicht bij school, lekker centraal, enz. Ik zeg er eerlijk bij dat ik er niet altijd blij mee ben, maar als ze daardoor uit de brand geholpen kunnen worden strijk ik maar weer over mijn hart

Brianna F

Brianna F

24-01-2009 om 11:09

Taxi

Een taxi is vrij duur vanwege de afstand, zelfs als je die met z'n drieen deelt. Krijg je dadelijk ook nog het gezeur wie tot waar moet betalen, omdat de drie meiden onderling ook nog eens een paar kilometer uit elkaar wonen en dan ook in boerderijen ver buiten het dorp. Dat is ook de reden dat ze niet fietsen, ieder voor zich moet dan 's nachts nog een paar kilometer in het pikkedonker op verlaten langweggetjes naar huis fietsen. ik denk dat daar ook de tegenzin van ouders vandaan komt om te rijden, ze moeten eerst ettelijke kilometers maken voor ze ze alledrie bijeen hebben.
Logeren vond ik de beste optie, maar de dames hebben zeker 2 keer per maand een feestje o.i.d. Hun vriendengroep bestaat uit 13 meiden en ze zijn er altijd allemaal bij.

tonny

tonny

24-01-2009 om 11:39

Ga ook voor de logeeroptie

én voor het feit dat de uitgaansmeiden zelf goed moeten nadenken over hoe ze een en ander willen regelen. Ouders als kosteloze taxi's - dat moet geen vanzelfsprekendheid zijn!

Het kost je nachtrust, er zijn wellicht andere kinderen thuis die je alleen zou moeten laten, je bent als ouders verplicht van alcohol af te blijven, het kost geld/moeite, en er zijn vast meer zaken te noemen - laat de feestvierders daar oog voor krijgen!

tonny

reina

reina

24-01-2009 om 14:30

Je bent geen taxibedrijf

Als ze oud genoeg zijn om midden in de nacht uit te gaan, moeten ze ook oud genoeg zijn voor hun eigen vervoer (of logeeradres) te zorgen. Natuurlijk is zo nu en dan eens rijden helemaal geen probleem, maar als het gewoonte wordt is het mij een beetje te gemakkelijk, dan rij je tot ze hun rijbewijs + auto hebben, kost jou je weekendrust.

Tirza G.

Tirza G.

24-01-2009 om 14:43

Nou

all of the above.........no way dat ik ieder weekend taxi ga spelen op de onmogelijkste tijdstippen. Fijn voor ze dat ze zo'n leuke vriendinnengroep hebben, laten ze dit maar lekker samen uitknobbelen.
Kunnen ze niet bij het feestvarken blijven slapen?

Tirza

Brianna F

Brianna F

24-01-2009 om 16:46

Het blijft moeilijk

Het gaat niet eens om het uitgaan. Dit speelt alleen al omdat met 13 vriendinnen er ook 13 verjaardagen te vieren zijn en waren het nu maar allemaal slaapfeestjes dan was er geen vuiltje aan de lucht. Maar niet iedereen heeft ruimte voor 13 meiden, ik niet in ieder geval.

Nu is dochter ook niet de gemakkelijkste, die gaat er min of meer van uit dat ouders uitgevonden zijn om haar heen en weer te rijden. Haar verweer: ik ga niet uit, dus je hoeft me ook niet elke week te brengen en te halen.
Ging ze maar uit! Voor die gelegenheden rijdt er tussen de 2 dorpen een taxibusje. Helaas alleen bedoeld voor bezoekers van die bepaalde uitgaansgelegenheid.

Logeren wil ze niet, veel te lastig voor haar,voor de ouders, etc. Kijk, met zo'n houding komen wij ook niet veel verder. Man vindt ook nog eens dat ik geen recht van spreken heb omdat hij altijd moet rijden, ik kan nl. niet rijden.
En hij wil dat de dames het onderling uitvechten, ze zijn bijna 17, het is hun pakkie aan. Daar kan ik helmaal niets mee, maar om nu in discussie met de ouders te gaan als de eigenlijke chauffeur dat helemaal niet ziet zitten? Ik wil geen onenigheid hier. Dus wordt nu elke verjaardag een kwestie van onderhandelen denk ik. Pushen om toch om een logeerplek te vragen, desnoods de bus terug en het dus niet laat kunnen maken.

Brianna F

Brianna F

24-01-2009 om 17:10

Coby

**Is met zijn drieen fietsen en dan beurtelings bij elkaar blijven logeren geen optie?**

Ik vind het een prima idee, jammergenoeg ben ik de enige. De andere 2 meiden zul je echt niet op de fiets zien om 8 km te gaan fietsen. En als ze verder geen vervoer hebben zullen hun ouders wel moeten rijden. Precies wat ouder X heeft aangegeven, ieder voor zich. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat X merkt dat ze toch wel heel vaak met ons of M meereed.

Sandra

Sandra

24-01-2009 om 19:05

Maar brianne

"Ik vind het een prima idee, jammergenoeg ben ik de enige. De andere 2 meiden zul je echt niet op de fiets zien om 8 km te gaan fietsen."

Ook niet als dat de enige manier om naar is het feest te gaan? Zolang de ouders (tegen wil en dank) blijven rijden, zullen ze vast niet op de fiets gaan. De ouders houden het dus in stand, alsof het het probleem van de ouders is. Ik zou in jouw geval geloof ik even contact opnemen met de ander ouders en een gezamenlijk beleid afspreken. Dat kan zijn 'de meiden zijn zelf verantwoordelijk voor het vervoer. Ze kunnen ons vragen te rijden, maar we zeggen alleen ja als het in onze agenda past.' En als het bij alle ouders nee is, kunnen ze óf fietsen, óf een taxi nemen, óf thuis blijven, óf logeren, of... (laat ze dat maar zelf invullen).

tonny

tonny

24-01-2009 om 19:25

Ze zijn gewoon verwend!

Ouders die er zijn om je te brengen waar je heen wilt (als je bijna 17 bent!!!) en 8 kilometer te ver vinden om samen te fietsen.

Oeioei, jullie als ouders hebben het wat te ver laten komen. Tijd voor wat meer zelfstandigheid!

Over een jaar of twee gaan ze studeren, misschien uit huis (ik lees iets over dorpjes??) en hoe denken ze het dan allemaal te regelen?

tonny

Fraz

Fraz

24-01-2009 om 19:25

Over dat fietsen

die meiden moeten dat toch ook om naar school te gaan of vergis ik me ??

Ik zou inderdaad contact opnemen met de ouders en een gezamelijk plan van aanpak afspreken. Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat een 17 jarige zelf voor vervoer zorgt. Dus fietsen of taxi en dan omstebeurt bij een van de drie slapen of bij een vriendin blijven slapen in het dorp En 8 km is best te overzien lijkt me om met z'n drieën te fietsen. Is het nou rotweer dan zou je kunnen kijken of je zin en tijd hebt om ze te brengen/halen en anders dag lekker fietsen.

Hier 15 jarige en die 'regelt' het zelf

hier hebben we een vergelijkbare situatie en wat meer meiden dan 3, maar uiteindelijk wonen er maar 2 ongeveer aan deze kant van school. dus misschien wel dezelfde situatie. hier moeten ze het gewoon 'zelf'regelen. dat houd ongeveer in dat wij aangeven wat we wel 'willen' qua rijden...(b.v. ik wil wel héén rijden, maar niet terug want ik moet morgen werken of man wil wel 1 keer rijden en ook wel terug ofzoiets.) er zijn ook wel eens avonden dat wij gewoon 'niks' willen (omdat we zelf een feestje hebben b.v.) en daarna regelt ze het zelf maar. dat resulteert in de meest creatieve oplossingen. zoals op de fiets naar A moeder B haalt C op naar het feestje van X en wij halen ze met z'n 3-en weer terug...
of ik breng dochter en A bij B en vader B brengt ze en moeder C haalt ze op en brengt ze thuis. of met de fiets en A en B ook naar C en aldaar de buurtbus nemen en dan bij D slapen en daarna de volgende dag retour met de trein naar C en dan weer op de fiets....
ergens moet je toch grenzen stellen? en anders lijkt het me helemaal niet vreemd dat je kinderen je zien als een vereldeld taxi-bedrijf....want zo doe je dan ook.
hier kan 15 jarige het prima...en die andere 15jarigen ook en ook hier is alleen terug fietsen géén optie en dus ten strengste verboden (op straffe van huisarrest).
groeten albana

Brianna F

Brianna F

25-01-2009 om 13:59

Albana

Ik had ook graag dat ze het zelf regelden. Ik ga niet met die moeders iets regelen wat een bijna 17 jarige toch zelf moet kunnen. Ik heb ze lang genoeg aan het handje meegenomen. te lang geloof ik.
Ze leert het al, want volgende week is de revue op school, waarvoor ze 4 avonden moet opdraven. Ze regelt nu iets met medespelers die uit ons dorp komen. Als het lukt hoeft meneer F. maar 1 keer te rijden.

Zo gaat het hier ongeveer

als ze begint over dat ze ergens heen moet is er meestal al zowiezo een 'probleem' qua vervoer, want anders kondigt ze het alleen maar aan...maar dan begint ze i.p. daarvan een gezellig gesprek erover...vol enthousiasme natuurlijk, je weet vast wel hoe charmant pubers óók kunnen zijn als ze erg graag wat willen en je nodig hebben daarbij....
zodra wij daar lucht van krijgen kijken we gewoon meteen in de agenda en kijken of we kunnen (dat is natuurlijk niet altijd het geval) en afhankelijk van het aantal keren dat we al gereden hebben doen we een aanbod. in de geest van...nou, ja als het moét en niet anders kan willen wij wel.....rijden. dat is het aanbod en anders niet en dan regelt ze het verder maar mooi zelf. enigzins schappelijk willen we daar natuurlijk wel in zijn. als ouders B én C beiden een feestje hebben wil ik best wel voor 1 keer heen en terug rijden b.v., maar dan kondig ik in de auto op de terugweg al aan (als dus B en C erbij zijn) dat ik door het dubbele rijden dus de volgende keer/keren 'vrij' ben??? wij hebben de laatste keren beide keren terug gereden en net als alle ouders zijn wij geen fan van zo laat rijden. dus weten ze nu al dat ze de volgende keer geen beroep meer op ons hoeven te doen voor de terugweg.
gisteren hadden ze een moeder zo gek gekregen om ze heen en terug naar het zwembad te brengen en ze ook nog allemaal langs huis te laten gaan voor de zwemspullen....dáár was ik écht niet ingetrapt. ik had ze gewoon naar huis laten fietsen en hun spullen laten ophalen als ik om de een of andere reden had besloten ze naar een zwembad verder weg te laten gaan...(achteraf bleek dat die moeder er zelf naar de sauna wilde, maar dat in de rondte rijden voor die zwemspullen was wel wat teveel van het goede voor mij geweest).
je moet écht al van tevoren duidelijk zijn, anders is het al snel, "maar jij had gezegd dat je wel wilde rijden!" en ben je voor je het wist 2 keer de pineut. dus tijden en keren er meteen bij vermelden.
groeten albana

Als het lukt?

brianne je schrijft:
"Ze leert het al, want volgende week is de revue op school, waarvoor ze 4 avonden moet opdraven. Ze regelt nu iets met medespelers die uit ons dorp komen. Als het lukt hoeft meneer F. maar 1 keer te rijden. "
niks als het lukt....
je zegt gewoon wij willen die avonden beiden maximaal 2 keer rijden. einde verhaal. en wel 1 keer heen en terug. (lijkt me redelijk met 4 avonden...er passen er maar 4 in een auto meestal).
zo. niks als het lukt....
groeten

reina

reina

26-01-2009 om 10:27

Als het niet lukt

Een keer hard zijn: als het niet lukt heeft ze pech gehad, wedden dat het dan de volgende keer wel lukt?!

Brianna F

Brianna F

26-01-2009 om 11:22

Dit geval

In dit geval moet ze op school zijn, het is een verplichte activiteit, waarbij haar aanwezigheid gewenst is. Ze speelt in het schoolorkest.
Maar ze leert het al. Vorige keren ging ze op de dag zelf eens kijken wat er te regelen viel, nu is ze al 3 dagen van te voren aan het regelen.

En hoe gaat ze overdag dan?

hier gaat oudste op de fiets, maar er loopt ook een trein, 's avonds is dat dus haar aternatief als ze niks regelt...dan is 't wel voor eigen rekening trouwens...
groeten albana

Brianna F

Brianna F

26-01-2009 om 19:56

Overdag

Dan gaat ze uiteraard op de fiets, net zoals de rest uit ons dorp. In het donker mag ze dat niet van mij, vooral omdat ze de laatste 3 km alleen over een verlaten weg moet fietsen, zonder verlichting.
Hier rijden de bussen na 11 uur 's avonds niet meer en zijn er geen bushaltes in de buurt van haar vriendins huis.
Maar het is geregeld, ze heeft voor 6 van de 8 keer een lift. Man hoeft maar 2 keer te rijden. Maar in dit geval van een schooluitvoering gaan er veel meer kinderen uit ons dorp die kant op, zodat ze keus genoeg heeft.

Dus tóch hetzelde

dus toch dezelfde situatie als hier. het alternatief (de trein) gaat maar tot 11.30 uur. ik mag toch hopen dat verplichtingen op school dan afgelopen zijn? wat hier nog wel eens voorkomt als ze écht niks kan regelen (omdat ze b.v. de enige is die moet gaan of gaat, hier ook een muziekant dus ik herken de situatie) dan gaat ze heen met de trein en wij halen d'r terug. maar ze heeft nog een medemuziekant waar ze goed mee op kan schieten die vlakbij school woont. daar blijft ze ook wel eens slapen (door de weeks dus). dus als ze b.v. tot erg laat moet gaat ze met haar mee en 's morgens gaan ze samen weer naar school. zulke alternatieven kan je ook nog bedenken (of je dochter). ik weet ook de de muziekleraar wel eens een jongen onderdak verleent die hij écht niet kan missen in 't orkest en die ook ver weg woont. als zo'n leraar hun per sé verplicht nodig heeft op zo'n avond kan ie ook een beetje 'meedenken' aan oplossingen. de leraar heeft dochter en dat meisje wat vlakbij woont ook zo'n beetje aanelkaar gekoppeld.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.