Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat zijn leuke boeken voor pubers?

Mijn zoon van 14 zit in VWO 2. Je zou misschien denken zo'n kind leest uit zichzelf wel. Nou, niet dus De meeste boeken voor pubers vindt hij niet zo leuk. Hij houdt niet van heel spannende boeken, niet van oorlogs boeken, niet van fantasie. Dat grijpt hem te veel aan. Hij zegt ook dat hij zich vaak nog een poos naar voelt na het lezen van zo'n boek. Dat lijkt mij nou ook weer niet de bedoeling.

Wat hij wel leuk vindt zijn luchtige en grappige boeken. Zo is hij fan van de serie 'het leven van een looser' en heeft daar ook alle delen van. Zo'n boekje leest hij in één avond uit

Ik zoek voor hem dus boeken met een niet te heftig verhaal en als ze daarnaast ook nog grappig zijn is het helemaal goed. Iemand ideeën?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zoon, net wat jonger,

heeft op luisterboek Daantje de wereldkampioen en die vindt hij erg leuk,
De serie wolf.
Houdt hij van carry slee want timboektoe is ook mooi en niet zo zielig wat sommige andere boeken van haar wel hebben.

Reva

Reva

15-03-2012 om 09:03 Topicstarter

Hoi lilian

Bedankt voor je adviezen!

Ik ga die titels die jij opnoemde eens opzoeken.

Misschien

is Dummie de mummie iets. Een van mijn jongens vond het leven van een loser leuk en Dummie. Nu zit ie volledig into de grijze jager overigens.

kaatje43

kaatje43

15-03-2012 om 22:31

Grijze jager wordt door mijn 14 jarige verslonden. Speelt zich wel af in een fantasie tijdperk

Reva

Reva

16-03-2012 om 09:58 Topicstarter

Ja de grijze jager

Dat leek mij dus ook zo leuk. Hij vindt het niks.

Als je van spannend, fantasy of oorlogsboeken houdt is het toch makkelijker om iets te vinden. De grappige boeken zijn blijkbaar dunner gezaaid.

Ik kreeg net een ingeving. In mijn kast staan nog boeken van Tom Sharpe. Die zijn eigenlijk voor volwassenen, maar we kunnen het proberen. Engelse humor kan hij doorgaans wel waarderen.

ilsepilse

ilsepilse

16-03-2012 om 11:03

Deel 1 grijze jager

vond hij leuk, deel 2 minder

Cato

Cato

16-03-2012 om 11:33

Grijze jager

GRijze jager is heir populair bij 10-jarigen (groep 6 en 7). Maar als het 'pakt' heb je ook meteen een hele serie (14 (?) delen ).

Sancy

Sancy

16-03-2012 om 11:58

Het elfde deel van de Grijze Jager is net uit. Het zijn vziw korte verhalen over 'vroeger', hoe Halt een grijze jager geworden is en dergelijke. Niet dat ik deel 11 gelezen heb, want die wordt op dit moment alleen samen met deel 1 verkocht ('om aan je beste vriend te geven') en die hebben we al jaren in huis. (Wil iemand deel 1 voor een prikje? Dan kan ik dochter blij maken met deel 11.)
Ik heb begrepen dat dit ook het laatste deel is.

Tijdschrift....

Zoon (boekenverslinder) van 15 had deze week vanuit school een uitje naar de bieb in buurdorp (waar ie ook naar school gaat, een bieb dus waar ie normaal nooit komt) en kwam terug met een tijdschrift 'young adult books' uitgave voorjaar 2012, dat ie danwel op school, danwel in de bieb had gekregen. Ik had het tijdschrift nog nooit eerder gezien, maar erg,erg leuk. Bomvol tips voor pubers wat te lezen. Mooi gerubriceerd in 'lijstboeken', of per genre voor de echte thriller/chicklit/fantasy/etcetera liefhebber. Leuke recensies van nieuwe boeken. Interviews met pubers over hun lievelingsboeken. Noem maar op. Zoon zet dat tijdschrift in zijn boekenkast om toekomstige inspiratie te hebben in de bieb of boekwinkel. Hij was er zeer over te spreken.

Misschien eens googelen of en waar je dat tijdschrift kunt opsnorren?

Ingrid

Www.youngadultbooks.nl

Ha! Ze hebben een site! En zelfs een app! (vast meer info te vionden op de site)

Ingrid

Wilma

Wilma

16-03-2012 om 14:54

Nog een titel

wij hebben Niek Groot. Dat boek is zoiets als leven v e loser. Mag niet voor school trouwens, maar wel gewoon natuurlijk. Hier moet oudste een boek v d jonge jury, hun site (www.jongejury.nl) is ook prettig met titels, onderwerpen en of het voor boekenwurmen is of niet.

Annet

Annet

16-03-2012 om 20:10

Artemis fowl?

Het is een beetje avontuur, een beetje fantasy, een beetje slimme technieken. En als hij ze leuk vindt, het is een lange serie.

Een andere leuke serie is De donkere getallen.
Het is opnieuw een beetje tovenarij, veel geschiedenis, wat rekenen, wat pubers op een school.

Ella2007

Ella2007

16-03-2012 om 22:05

Avonturenboeken

Hier houdt zoon (11) van "avontuur", en dan met name in de ouderwetsere kinderboeken: kameleon, snuf, pietje bell, maar ook wolf. Je moet wel een beetje van dat oubollige houden. Ook leuk: de boeken van lucy daniels over dolfijnen. Vindt hij geweldig. Misschien is jouw zoon daar alweer te oud voor.

Reva

Reva

16-03-2012 om 23:46 Topicstarter

Wauw!

Veel goede tips hoor! Dat tijdschrift lijkt me ook wel wat, daar ga ik even wat meer over lezen.

Niek de groot brokkenpiloot is inderdaad ook leuk. Heb ik net voor zijn broertje gekocht dus hij zal het binnenkort ook wel lezen.

Boeken zoals kameleon, snuf, pietje bell heeft hij op de basisschool al gelezen en erg van genoten. De wilde voetbalbende was toen trouwens ook erg leuk

Artemis Fowl hadden wij nog niet van gehoord, maar gaan we ook zeker even opzoeken.

Bedankt allemaal!

Thursday Next

Thursday Next

18-03-2012 om 10:01

Bob evers!

Die jongen moet gewoon de Bob Evers serie gaan lezen! Avontuur, maar heel luchtig en vol grappen. Ik heb een paar delen als pdf als hij het eens wil proberen, mail me maar op thursday punt next ad mail punt com.
Wat betreft die oude(re) kinderboeken, zou hij ook eens Willem Rode kunnen proberen, of Toontje Poland, de scheepsjongens van Bontekoe (Johan Fabricius). Of boeken van Thea Beckman (de kinderen van moeder aarde-serie), Evert Hartman?

Elisabeth B.

Elisabeth B.

18-03-2012 om 10:47

Oorlog zonder vrienden

Van Evert Hartman, over een tienerjongen in de oorlog die als zoon van NSB'ers geen vrienden maakt... door mijn oudste jongens in 1 adem uitgelezen.

Terpi

Terpi

18-03-2012 om 11:50

Mijn zoon

leest op dit moment (in een ruk door) de boeken van Percy Jackson ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Percy_Jackson ). Hij vertelt er veel over, over goden en hun zonen, een mythische wereld. Zijn enthousiasme is bijna niet te stuiten
Hiervoor las hij de serie over Nicolaas Flamel ( http://nl.wikipedia.org/wiki/De_geheimen_van_de_onsterfelijke_Nicolas_Flamel ) en ook hierover raakte hij niet uitgepraat.

Tihama

Tihama

18-03-2012 om 19:52

Humor

Dat is een lastige. Het valt me op dat de hedendaagse schoolliteratuur vooral zo naargeestig mogelijk moet zijn. Alsof er iemand de pot met trauma's bij de psychiater heeft omgekeerd en daarmee gewordfeud heeft.

Zoon hier kan ook eindeloos nadenken over het drama dat hij gelezen heeft. Niet echt iets wat je voor je lol leest dus.

Wat hij wel leuk vindt is SF. Stravaganza bevalt hem erg goed. Verder vond hij Koning van Katoren leuk (net zoals de rest van Jan Terlouw: in 2007 kwam Zoektocht in Katoren uit. Erg leuk). Hitchiker guide kan misschien iets zijn.

Wilt is natuurlijk ook een idee. Ik herinner me dat ik daar dubbel om gelegen heb. Bob Evers is inderdaad een geweldige mix van humor en spanning.
Roald Dahl kan aardig zijn, hoewel ik die vaak wat wreed vindt.

Anthony Horowitz schrijft de Alex Riderserie. Een jongen van 14 die tegen wil en dank een soort James Bond wordt. Dat is spannend, maar niet té. Je kunt daarna gewoon slapen.

Oja: Eric of het kleine insectenboek van Godfried Bomans. Zoon heeft ook alles van Bas Haring gelezen. Dat zit ook vol humor.

Tihama

Maylise

Maylise

19-03-2012 om 01:33

Avontuurlijk

Biggles is avontuurlijk of is dat wel heel ouderwets? De Hardy boys zijn ook avontuurlijk en enigszins grappig. In elk geval redelijk luchtig geschreven.

Irene

Irene

19-03-2012 om 12:07

Humor en sf

Je moet er van houden, maar het "transgalactische liftershandboek" (the hitchhiker's guide to the galaxy) van Douglas Adams (verschillende delen) is hier ook een succes. Heel absurd maar als het je aanspreekt erg grappig. De film is ook leuk trouwens.

Tinus_p

Tinus_p

19-03-2012 om 18:11

Carry slee

Tihama:
Dat is een lastige. Het valt me op dat de hedendaagse schoolliteratuur vooral zo naargeestig mogelijk moet zijn. Alsof er iemand de pot met trauma's bij de psychiater heeft omgekeerd en daarmee gewordfeud heeft."
Jups, met Carry Slee als dieptepunt. En gehandicapt, en lesbisch, en allochtoon, en ziek, en anorexia, en ouders dood -nadat ze gescheiden zijn.
Ik heb de film Radeloos gezien, zucht.

Marjolein

Marjolein

20-03-2012 om 19:08

Ja, idd tinus...

Carry Slee kan er wat van. De ene narigheid na de andere of er wordt iemand zo gepest dat hij zelfmoord pleegt.
Jongste vindt de boeken leuk "want er gebeurt tenminste wat"
LOL

Reva

Reva

25-03-2012 om 22:08 Topicstarter

Lieve mensen

Ik heb een poosje niet op het forum kunnen reageren. Maar nu heb ik al jullie antwoorden opgeslagen en ik ga ze aan zoon door spelen. Dat moet helemaal goed komen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.