Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ira

Ira

17-08-2017 om 16:40

waterpijp

zoon van 17 wil een waterpijp.

Ik weet niet wat ik er van vind. Hij zoekt grenzen op. Drinkt af en toe op feestjes. Is 1x dronken thuis gekomen. We accepteren dit niet van hem. Keuren alcoholgebruik af. Hij is bijna 18. En nu dus een waterpijp. Ik weet er niet veel van. Roken wil hij niet- is schadelijk en stom. (zijn woorden).
Waterpijp lijkt me ook ongezond. Ik ben bij alle genotmiddelen geneigd t direct af te keuren. Vind het moeilijk het gesprek 'open' te houden. Ik zie dat dit niet goed werkt. Hij is altijd al zelfstandig, koppig en verstandig geweest. Sinds een klein jaar echt aan 't puberen.En ik merk dat mijn reactie op middelengebruikt de boel nog meer op de spits drijft.
Ik heb me op de vlakte gehouden wat betreft de waterpijp- wil me er eerst in verdiepen.

Hoe zouden jullie reageren?

Guera

Guera

17-08-2017 om 19:46

Veel schadelijker

Waterpijp is veel schadelijker dan sigaretten. Zeker als ze er uren aan lurken . 1 uur waterpijp is 200 sigaretten. https://www.jouwggd.nl/alcohol-roken-drugs/waterpijp/

Ik zou zeggen: niet doen. Niet in mijn huis en verder kun je bijna niet meer verbieden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-08-2017 om 21:48

wil hij jullie mening/toestemming?

Je zoon is bijna volwassen en gaat zijn eigen gang. Dat is op zich een heel normale ontwikkeling. En natuurlijk zoekt hij grenzen op, daar is het een puber voor.

De kunst is om de relatie goed te houden. Hij weet wel hoe jullie over drank denken. Maar waarom zou je het 'niet accepteren' dat hij een keer te veel drinkt? Waarom 'mag' hij van jullie geen dingen waar jij zelf geen voorstander van bent? Laat hem zijn grenzen ervaren, laat hem ook maar 'stomme' dingen doen. Daar wordt hij groot van.

Moet jij iets vinden van die waterpijp? Heeft hij jouw toestemming of mening gevraagd? Gaat hij zich iets aantrekken van jouw mening of advies hierover?

Hier een inmiddels 20-jarige die ook graag een biertje (en ook veel biertjes) lust. En in de kroeg roken hij en zijn vrienden ook. En hij heeft vorig jaar een waterpijp gekocht - die hij zo nu en dan ook gebruikt.
Stom natuurlijk. Dat weet hij zelf ook wel (het is verder een erg verstandige jongen) en hij weet ook dat wij het stom vinden. Maar verbieden hebben we nooit gedaan en gaan we ook niet doen. Het is zijn eigen keuze en verantwoordelijkheid. Ik wens hem dus veel plezier als hij uitgaat. En als hij zich de volgende dag beroerd voelt, dan lachen we daar gezamenlijk hartelijk om. 's Avonds een vent, 's ochtends een vent. Wij zijn zelf ook jong geweest

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-08-2017 om 09:34

Nooit geweten

Het is nogal in, dat waterpijp roken, en ik heb altijd gedacht dat het zo goed als onschadelijk is. Te vergelijken met van die waterdamp e-sigaretten. Schokkend dat het gelijk staat aan 200 sigaretten, al kan ik me dat niet voorstellen. Degenen die wel eens een pakje sigaretten op een avond hebben gerookt weten hoe je je dan voelt, en dat zijn er nog maar 20.

guera

guera

18-08-2017 om 11:05

phryne

Lees de link maar even. Het is mogelijk in waterpijpen GEEN tabak te stoppen. Maar dan nog is het schadelijk. Het is een fabel dat je alleen een soort waterdamp inademt. Je ademt altijd de troep van de houtskooltjes in en of het inademen van de lekkere geurende aroma's nu zo gezond is?
https://www.volkskrant.nl/archief/is-een-waterpijp-zonder-tabak-schadelijk~a3219288/

Normaal

Mijn 17-jarige heeft ongeveer dezelfde staat van dienst. Ging met school naar Istanboel en zat daar ook gezellig elke avond met de Turkse vrienden aan de waterpijp. Ik kon me de lol wel voorstellen maar gelukkig is ie er thuis niet mee doorgegaan. Drank gaat hier ook zo'n beetje hetzelfde. Je moet niet denken dat al die jongeren zich zoveel aantrekken van Nix tot je 18-de. Als ouders kun je maar het beste het goede voorbeeld geven en zelf matig zijn met drank. Uiteindelijk hoop ik dat dit ook de gewoonte wordt van mijn kinderen als experimenteerfase eenmaal voorbij is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-08-2017 om 11:20

Guera

Ja, ik had het gelezen en was dus echt verbaasd. Het wordt altijd als onschuldig gezelschapsgebeuren voorgespiegeld. Krijgen die mensen geen keelpijn dan, van 200 sigaretten in een uur?

guera

guera

18-08-2017 om 11:45

afkoeling

Het water in de pijp zorgt voor afkoeling van de rook en daardoor irriteert het minder de luchtwegen.http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/40976-waterpijp-of-shisha-roken-minder-schadelijk-dan-de-sigaret.html

zebra

zebra

18-08-2017 om 15:24

gesprek open houden

dat is wel erg belangrijk. Natuurlijk kun je vanalles gaan verbieden maar de vraag is of hij zich daar iets van aantrekt. Bij sommige dingen is het een kwestie van uitproberen.
Onze zoon heeft wel eens een sigaret gerookt, gewoon uit nieuwsgierigheid, tijdens het uitgaan. Hij vond er echter niks aan en het is bij deze ene sigaret gebleven. Doordat hij weet dat hij alles wat hij kwijt wil met ons kan delen, zal hij dat ook doen. We geven eventueel wel onze mening of advies. Het is dan aan hem wat hij ermee doet.

Triva

Triva

19-08-2017 om 10:09

maar

Die 200 sigaretten staat toch gelijk aan een uur lang met die pijp in je mond? Toch niet een uur lang de pijp délen met 10 anderen?

Guera

Guera

19-08-2017 om 15:17

Klopt

Maar dat is dus de vraag of en hoeveel ze met elkaar delen en elkaar herpes via het mondstuk doorgeven

Guera

Guera

19-08-2017 om 15:17

En dan nog

Gedeeld door 10 is 20 sigaretten in 1 uur. Doe ik ze niet na met sigaretten.

Emmawee

Emmawee

19-08-2017 om 16:21

Algemeen

Ik zou tegen mijn zoon zeggen:
Voor mij voelt het niet goed maar ik weet er weinig van. Laat jezelf goed informeren voor je iets koopt of gaat gebruiken dat misschien wel heel schadelijk voor je is. Hij heeft zelf ook Google, neem ik aan.

Triva

Triva

19-08-2017 om 16:24

nee

'Gedeeld door 10 is 20 sigaretten in 1 uur. Doe ik ze niet na met sigaretten.'

Nou nee, je vergeet de doorgeeftijd

Wilgenroosje

Wilgenroosje

19-08-2017 om 16:27

Valt wel mee toch?

Ik moet toegeven dat ik op dit gebied een leek ben, maar aan zo'n waterpijp zitten ze naar ik aanneem niet iedere dag. 20 sigaretten is ongeveer een pakje. Ik zou de mensen die dag in, dag uit minstens een pakje sigaretten leeg roken niet de kost willen geven. Dan valt max.1x per week een pakje sigaretten in de vorm van een waterpijp nog wel mee toch? Snoepen kun je ook beter af en toe goed doen, dan steeds een beetje.

Guera

Guera

19-08-2017 om 21:44

Wilgenroosje

Hoezo niet iedere dag?
Veel jongeren hangen elke dag ergens of buiten dus ik denk dat dat niet beperkt blijft bij af en toe. Daarbij denk ik ook niet dat ze met 10 man 1 pijp delen maar met minder. Maar goed ik heb geen ervaring alleen van horen zeggen van een vriendin, wiens zoon kotsend boven de pot hing van iets teveel waterpijp en nu hopelijk genezen is. Vergelijking met snoep slaat natuurlijk nergens op. 20 sigaretten op een dag is keiveel en je gaat er gewoon dood aan. Maar als ze dan zonodig moeten. Steek dan liever maar een sigaret op dan een waterpijp.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

19-08-2017 om 21:58

Inderdaad Guera

20 sigaretten op een dag is keiveel, maar je zou ze de kost moeten geven. En natuurlijk vergelijk ik het niet met snoep. Dat staat er ook niet. Ik geef aan dat je net als bij een keer flink snoepen, misschien beter af en toe een waterpijp kunt gebruiken dan iedere dag een pakje sigaretten roken.

Heb intussen even bij een nogal experimenterend aangelegde neef nagevraagd hoe dat gaat met zo'n waterpijp. Hij kijkt uit voor koortslippen en in 2 uur tijd lurkt hij misschien 5 minuten aan dat ding. De rest van de tijd gaat hij van hand tot hand bij anderen. Dat is dan omgerekend 100 sigaretten per uur. Dat is 25 sigaretten per kwartier en dat is dus een goeie 8 sigaretten in 5 minuten. (En ze lurken geen 5 minuten achter elkaar, maar in die 2 uur tijd. Nou ja, 8 sigaretten op een stapavondje...ach.

Begrijp me goed. Ik ben anti. Longemfyseem in de familie, dus roken komt niet eens ter sprake, maar ik kan me voorstellen dat een pakje per dag roken slechter is. Verstokte rokers roken vaak best een pakje per dag en dan niet alleen gedurende een bepaalde periode in hun leven, maar hun halve leven lang. En hiermee praat ik die waterpijp niet goed, ik probeer het alleen een beetje te relativeren.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-08-2017 om 23:14

Wilgenroosje

Zo'n periode waterpijp lijkt me inderdaad lang niet zo schadelijk als tientallen jaren pakjes sigaretten wegpaffen. Dus de belangrijkste overweging lijkt me of ze er verslaafd (aan sigaretten) uitkomen. Dat risico lijkt me trouwens toch niet heel klein, de meeste waterpijpers zullen ook wel (gaan) roken.

Sigaretten zijn de echte killers.

hepi

hepi

22-08-2017 om 19:30

misschien

zou ik me erbuiten moeten houden: ik heb een kind die veel risico's neemt, niet overmatig nadenkt, en graag van alles uitgeprobeerd en bovendien gewoon niet erg slim. Ik ben zelf misschien te behoudend en voorzichtig.
Maar ik zou zeggen: 'Nee'. 17 is een leeftijd waarop je nog aan het opvoeden bent en er is niet voor niets een leeftijdsgrens voor het gebruik van alcohol: dat heeft o.a. te maken met de ontwikkeling in het brein die op die leeftijd stomweg nog niet in staat is om weloverwogen beslissingen te nemen.
En met het feit dat tot 18 jaar een brein sterker negatief reageert op alcohol. Nu hebben we het hier niet over alcohol, maar wel over iets waarvan de deskundigen zeggen dat het ongezond is.
Daarnaast is het een bekend gegeven dat alles wat je een kind verbied misschien niet opgevolgd wordt, maar wel als wolkje boven het lieve bolletje blijft hangen,(het mag niet van mijn ouders) met dientengevolge dat er minder gebruikt wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.