Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Zus

Zus

11-04-2017 om 19:55

welke sport voor 14-jarige dochter

Mijn dochter van 14 heeft jarenlang op turnen gezeten. Ze kon er helemaal niets van, maar ze vond het wel leuk en ging elke week trouw erheen. Nu gaat ze eraf omdat er bijna geen meisjes meer van haar leeftijd erop zitten en ze heeft het een beetje gehad.
Nu wil zij wel op een andere sport, maar ze heeft geen idee wat. Ze heeft een hekel aan bal-en teamsporten en is dus niet heel lenig (understatement).
Hebben jullie suggesties wat zij zou kunnen doen? We horen het graag!

atletiek?

Of zo'n soort hardloopclubje voor jongeren, die heb je ook in veel plaatsen.

Ander optie is een sportschool, waar je niet alleen fitness kunt doen, maar waar ook vaak alle mogelijke soort trainingen te volgen zijn (aerobic, Zumba, yoga.... Noem maar op)

Heeft ze geen vriendinnen die iets doen wat haar wel leuk lijkt? Kan ze een keertje meegaan en eens kijken/meedoen...

Iets anders

Misschien is het wel tijd voor iets heel anders. Theater, toneel, een actief koor is ook sporten, dansles is ook een sport.
En ook leuk want met koor ga je vaak ook elders zingen, er zijn optredens en idem met dansles.
En volleybal is misschien wel een balsport maar op amateurniveau, mannen en vrouwen gemengd, gewoon ook vaak juist sociaal en minder competitief dan andere balsporten.
Misschien kan ze van de zomer een keer een cursus zeilen, roeien of kanovaren doen. Kijken of ze dat wel leuk vind?

zebra

zebra

11-04-2017 om 20:53

zwemmen

is dat misschien iets? Of de reddingsbrigade? Of groepslessen bij een sportschool?

Dansen!

Mijn dochter van 14 zou graag (weer) gaan dansen. Bij de uitvoering van de dansschool van haar zusje pas kon ze alle groepen goed bekijken met het idee: is dit wat voor mij? Misschien iets voor je dochter? Er zijn veel danssoorten en ook verschillende leeftijdsgroepen.

De tijd vliegt

Mijn dochter is 15, de tijd blijft maar vliegen

Milcham

Milcham

11-04-2017 om 21:14

Freerunnen!

Zie titel. Freerunnen is snel, actief, je moet wel wat handig zijn maar mijn ervaring is dat turnsters dit wel zijn. Het kan zowel binnen als buiten en er zijn veel sportverenigingen die het aanbieden.
En anders scouting, de zeeverkenners. Lekker buiten, zeilen, ruigby of Hollandse Leeuwen spelen, zwemmen enzovoort.

Zus

Zus

11-04-2017 om 21:34

goede suggsties allemaal

Waarvoor dank! Zwemmen leek haar ook wel wat. Freerunnen klinkt reuzespannend maar punt is nu juist dat ze wel altijd heeft geturnd, maar er gewoon slecht in was. Atletiek heeft ze ook ooit op gezeten, dus was een goede suggestie ook. Probleem is dat ze nier heel veel van bewegen houdt, maar toch iets wil doen (ze speelt viool en zit in orkest, maar heel iets anders zou ze erbij willen doen nog) Daarom vind ik toneel en/of dansen ook een hele aardige waar we niet op gekomen waren. Terwijl haar zus dat doet NB! Ik ga eens uitzoeken waar dat zou kunnen. We wonen in Amsterdam, dus er moet wel iets te vinden zijn.

bieb63

bieb63

11-04-2017 om 21:37

Fitness. Daar kan je meestal van alles, net waar je zin in hebt: apparaten, spinnen, groepslessen enz.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-04-2017 om 21:48

Boogschieten

Mijn dochter van 14 zit op boogschieten. Ze vind het erg leuk, maakt er leuke contacten en het fijne is ook dat het een individuele sport is. Als ze een keer niet kan of wil benadeelt ze daar niemand mee. Zij schiet recreatief, maar je kunt ook meedoen aan wedstrijden als je je daarvoor inschrijft.

Vesta

Vesta

11-04-2017 om 22:30

oh, Amsterdam

stad van de onbegrensde mogelijkheden:
- Badminton: met een team maar ook individueel
- Onderwaterhockey: krijg je een bere goeie conditie van.
- Schermen
- Boogschieten
- Boulderen
- Theatersport

Martina

Martina

11-04-2017 om 23:05

Of:

Tennis of tafeltennis? Of inderdaad iets van Zumba of zo in de sportschool. Skeeleren?

Anooo

Anooo

12-04-2017 om 09:13

zwemmen

Lijkt me niet heel handig als ze van turnen af ging juist omdat er geen meisjes van haar leeftijd waren. Op haar leeftijd zal zwemmen meestal neerkomen op individueel banenzwemmen en daar liggen alleen volwassenen. Of ze moet iets van een diploma zwemvaardigheid willen halen of zo, maar dan denk ik dat de meeste andere kinderen een jaar of 10 zijn.

Vesta

Vesta

12-04-2017 om 10:54

hoeft niet Anooo

ik zie na de zwemvaardigheidsles van mijn dochter een heel bad vol met jeugd van 10 tot 18 hun banen trekken, in vlot tempo met een trainer. Toch iets anders dan recreatief banenzwemmen.

Watervrienden

Ook hier een puber die zwemt. En mijn ervaringen weerspreken die van Anoo. Als er een sport is waar je als puber die nog makkelijk instroomt is het wel zwemmen.

Hier in een grote stad heb je twee zwemverenigingen.Een die prestatiegericht is, een kweekvijver voor Pietertjes en Ranomi's. En een recreatieve, die deel uitmaakt van een overkoepelende landelijke vereniging. Bij de Watervrienden zijn op regionaal niveau wel wedstrijden, er wordt twee keer per week getraind op techniek en tempo, maar de nadruk ligt vooral op het recreatief - sportieve element. Verder hebben ze nog een a twee keer per jaar een weekendkamp, dat wordt georganiseerd door de wat oudere jeugdleden.

Ik had al schoonspringen of kunstschaatsen willen opperen, omdat dat zo mooi aansluit op turnen. Maar ik lees net dat je dochter daar helemaal niet goed in was. Dan heeft ze het toch nog aardig lang volgehouden.

Anooo

Anooo

12-04-2017 om 12:18

Vesta

Maar zijn dat beginners? Of kinderen die al met 8 jaar de zwemslagen hebben geleerd?

Niet overal is er een groep voor jongeren die alleen maar schoolslag kunnen namelijk (ik tel 15m borstcrawl niet als het 'kunnen'). Bij wedstrijdzwemgroepen kun je op die leeftijd nergens meer terecht. Bij de recreatieve afdeling is soms wel een groep, maar niet overal. Bovendien is dat soms gewoon trainen voor kinderen die geen zin hebben in wedstrijden (maar dus geen beginner zijn), en soms iets als snorkelen en spelletjes.

Anooo

Anooo

12-04-2017 om 13:46

Kenfan

Zelfs de Watervrienden hier in de stad hebben geen recreatieve groep. Ik heb het net opgezocht. Wedstrijdzwemmen, zwemles en dan boven de 18. De meeste verenigingen die ik ken hebben het zo. Al zijn er uitzonderingen, maar je moet wel geluk hebben dan.
Ik heb lesgegeven bij een grote vereniging en later op de avond kwam een recreatieve jeugdgroep, maar die deden iedere week iets anders, dus dat moet je ook leuk vinden (polo, snorkelen, enz.) Bovendien kwamen waren dat kinderen die alle zwemvaardigheidsdiploma's hadden.
Misschien kun je bij kleine verenigingen in de wedstrijdzwemgroep instromen, maar of daar wat aan is als 14 jarige die alles samen met 7/8 jarigen moet leren...?

Marie

Marie

12-04-2017 om 14:47

Paardrijden?

Wat vind je van paardrijden?

Zus

Zus

13-04-2017 om 22:51

leuk

Theatersport, zo leuk! Leuke ideeën allemaal. Ik heb wat verschillende dingen opgezocht waar ik nooit aan gedacht zou hebben. Schermen zag er interessant uit. Zwemmen vindt ze wel leuk, maar meer recreatief, als ik het zo hoor van haar.
Kenfan, ze heeft het inderdaad lang volgehouden dat turnen. Ze is nogal trouw en zit er niet zo mee als ze ergens niet goed in is.
Ze is bang voor paarden, dus dat wordt 'm niet . In ieder geval inspiratie genoeg nu.

dihanne

dihanne

14-04-2017 om 06:52

aikido?

Onze dochter heeft ook jarenlang op turnen gezeten, en was er ook absoluut niet goed in.

Ze is van turnen overgestapt op Aikido, en dat bevalt haar prima

Ze heeft wel geboft: een Aikidoleraar die perfect met jongeren om kan gaan, en een hele prettige, sportieve sfeer neerzet.

Maar het Aikido'en zelf vindt ze ook leuk.

succes

Dihanne

Roeien

Als ik de jeugd op de roeivereniging zie zou ik wensen dat ik weer puber was. Niet alleen zijn ze enthousiast aan het roeien, na de training koken en eten ze met zijn allen en maken ze hun huiswerk in het clubhuis. Hoogzomer duiken ze na de training nog even de rivier in voor een zwempartij. En gezellig dat ze het met elkaar hebben!

Buiten dat is roeien een heerlijke sport, zeker als je niet van rennen of ballen houdt. Goed voor je hele lijf, Je kan het zowel in teamverband doen als individueel, er zijn boten voor 1, 2, 4 of 8 roeiers. De pubers roeien meestal individueel maar wel min of meer samen. In Amsterdam zitten tig roeiverenigingen.

skik

mijk

mijk

14-04-2017 om 11:56

ik heb ook niet van die natuurlijk

Lenige pubers en ik heb er een op roeien en een op aikido. Beiden past heel goed!

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2017 om 12:08

Skik

Ik was vroeger enorm bang om in het water te vallen. Ik ben een bangeschijterd, maar ik was ook bang dat mijn lenzen daardoor het ruime sop zouden kiezen, terwijl ik geen alternatief had in de vorm van een bril. En de kosten van lenzen waren niet mals. Maar als ik nú nadenk over een sport waar ik eigenlijk best plezier in had kunnen hebben, dan lijkt roeien mij helemaal geweldig. Als het voorjaar en zomer is hoor ik wat verderop regelmatig het trommeltje waarop het ritme aangegeven wordt van kano's op het kanaal in de buurt en dan lijkt het mij zo heerlijk om te doen.

Kaaskopje

Je bent nooit te oud om te leren, zeker voor roeien niet. Ik ben ook pas vorig jaar, op mijn 47e, begonnen. En op de vereniging zitten zat bejaarden die nog roeien. Of vijftigplussers die het gaan leren in het FiftyFit-clubje. En te water raak je niet zo maar. En C-boot (een iets bredere beginnersboot) krijg je echt niet om en om er uit te vallen zou je echt je best moeten doen. Tenminste, als je het daadwerkelijk over roeien hebt. Een kano is weer heel wat anders. Bij ons op de rivier zie ik ook regelmatig kayaks. Daar kan je misschien wel wat makkelijker een nat pak in halen.

skik

cheerleading

hier kan ze haar turn skills bij gebruiken.. er zijn verschillende niveaus. waarom niet? gewoon overal proeflessen laten volgen..

Machteld

Machteld

22-04-2017 om 14:18

Scouting?

Als ze van buiten en avontuurlijk houdt. Bij de meisjes ook bakken koken, veel spelletjes speurtochten en slaapweekenden. Mijn jongste heeft er veel vrienden. Leerzaam en goed voor hun ontwikkeling vind ik.

Zus

Zus

22-04-2017 om 17:14

Ook leuk

Scouting is ook een leuk idee. Aikido heb ik opgezocht en blijkt hier vlak in de buurt te zijn, wel handig dus. Ze heeft nu het plan om een proefles boksbaltraining te doen. Volgens mij is dat heel zwaar, maar goed. Roeien leek haar niks, omdat dan anderen van haar inzet afhankelijk zijn . Lijkt mij juist een pre.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.