Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tango

Tango

09-05-2017 om 15:30

werksituatie, wel of niet mee bemoeien?

Dochter van 16 werkt een aantal uur per week bij een supermarkt. Ik vind al tijden dat ze niet goed behandeld wordt daar. ze werkt op de zelfscan-afdeling en mocht ze eerst gewoon mensen helpen e.d. nu moet ze al een tijdje de zelfscan promoten. Vind ik niet zo geschikt voor jonge meiden, want ik hoor vaak terug dat ze vervelende reacties krijgt van klanten e.d. die hier niet op zitten te wachten. Ze worden hier ook niet in getraind o.i.d. Ook heeft ze een tijdje alleen maar moeten schoonmaken.
Maar goed, heb me daar verder niet mee bemoeid. Gisteren was er echter wel iets gebeurd waarover ik twijfel of ik me er in ga mengen. Dochter moest van 15.00 u. tot 19.00 u. werken. Ze ging in de pauze een broodje kopen. Degene achter de kassa vroeg of dit haar avondeten was. Waarop ze bevestigend antwoordde, ze zou het broodje na het werk opeten namelijk. Degene achter de kassa schreef toen een bonnetje uit voor haar en ze hoefde niet te betalen. Later kwam de bedrijfsleider erachter en sprak dochter aan. Ze had geen recht op avondeten vanuit het werk en had gewoon moeten betalen. Dochter gaf toe dat ze het niet goed had begrepen en wilde meteen betalen. Bedrijfsleider maakte er vervolgens een heel probleem van en gaf aan dat ze een persoonlijke waarschuwing op naam krijgt. Ze haalde er ook nog van alles bij, dat ze vond dat dochter de laatste tijd niet goed functioneerde etc. etc.
Dochter is nu bang dat ze op het werk erop aangekeken wordt, extra in de gaten gehouden wordt en dat dit gevolgen gaat hebben als ze elders gaat solliciteren. Ik vind dit ook veel te ver gaan eigenlijk. Ik wil eigenlijk gaan bellen naar de supermarkt en eens vragen wat nu precies de situatie was. Dochter vindt dit goed. Wat zouden jullie doen?

De regels

Maak er geen drama van. De regel is blijkbaar dat je wel een broodje gratis mag eten in de pauze maar niet mee mag nemen de winkel uit. Onervarenheid kan ze in aanraking brengen met dit soort regels. Dat is gewoon ervaring opdoen.
Diefstal door werknemers is een groot probleem in winkels, daarom zijn de regels zo streng. Gewoon niet meer zo doen. Even uitleggen aan je dochter.

Vroegere puber

Vroegere puber

09-05-2017 om 15:41

Ervaring

Heel apart want ik heb als 16 jarige ook in de supermarkt gewerkt en ik en mijn collega's wisten heel goed wanneer we recht hadden op een avondmaaltijd en wanneer niet.

Raar dat je dochter er al even werkt en dit blijkbaar niet weet.

Verder denk ik dat als je dochter het er niet naar haar zin heeft ze even op zoek moet gaan naar iets anders, volgens mij zijn er zat baantjes voor jongeren.

tante Sidonia

tante Sidonia

09-05-2017 om 15:48

joh

ze is nog maar 16. Je hoeft je echt geen zorgen te maken over gen baan meer kunnen krijgen omdat het hier niet liep.
Ik zou me er maar niet mee bemoeien. Als de bedrijfsleider al meer irritaties heeft dan zal er echt wel iets aan de hand zijn, terecht of onterecht.
Vervelend, maar kan gebeuren. Moeders bemoeienissen helpen dan niet denk ik.

marlies

marlies

09-05-2017 om 15:52

precies

Er zijn duidelijke regels voor maaltijdvergoeding. Onze kinderen die bij de supermarkt werken/hebben gewerkt kennen die maar al te goed. Dat heeft te maken met werktijden en de maaltijd die wordt gekozen, moet ook in de winkel gegeten worden. Toen je dochter wat ging kopen en ze hoefde niet te betalen, gingen er toen geen bellen rinkelen?
Ik denk at dit geen consequenties heeft voor een volgende baan of zo maar dat ze een officiele waarschuwing heeft. Om eerlijk te zijn denk ik dat deze waarschuwing een aanwijzing kan zijn dat de winkel een dossier aan het opbouwen is. Ook omdat de bedrijfsleider aangaf niet zo tevreden is over je dochter. Hier betekent schoonmaken een soort vorm van demoveren. Ik heb dergelijke verhalen vaak gehoord van mijn kinderen.
Misschien niet zo leuk om te horen allemaal maar ik zou me er zeker niet mee bemoeien en dochter adviseren ergens anders te gaan solliciteren.

niet mee bemoeien

En als ik dochter was, ging ik uitkijken naar een ander baantje. Het klinkt alsof ze om wat voor reden dan ook van haar af willen. Kun je maar beter iets (leukers) achter de hand hebben. 16 is een mooie leeftijd om dit soort dingen zelf aan te gaan, en niet te laten oplossen door je moeder. Je maakt het er alleen maar erger van misschien. Bovendien is het maar een bijbaantje. Ze heeft ook hier weer van geleerd. Al is het maar dat je op tijd om je heen kijkt voor wat anders. Hoe onrechtvaardig ze zich ook behandeld voelt, zo'n conflict winnen gaat ze het toch niet.

Mijntje

Mijntje

09-05-2017 om 17:59

mail

Maar ik zou dochter wel nog stimuleren een nette mail met haar kant van het verhaal te sturen. En die eerst door jou te laten lezen.

Dochter akkoord met bellen.

Je dochter is akkoord dat jij gaat bellen. Maar is dat omdat ze bang is voor de aantekening of kende ze de regels wb eten niet?
De aantekening zal alleen misschien gevolgen hebben als ze deze supermarkt opgeeft als referentie bij volgende sollicitatie. De bedrijfsleider is sowieso bljkbaar niet erg over haar te spreken dus zijn telefoonnummer is onbruikbaar als referentie.
Ze is pas 16, ik zou het negeren, niet bellen en haar adviseren een ander baantje te zoeken.

Reden

Eens met de anderen, met toevoeging dat ik haar aan zou raden om zelf te vragen wat haar verbeterpunten zijn, en zich niet om onduidelijke redenen op een zijspoor te laten rangeren. Anders is het alleen maar een rotervaring, en daar leert ze nog weinig van.

Stickertje

Stickertje

10-05-2017 om 09:17

zoeken naar een stok om de hond mee te slaan

Ik zou haast denken dat je bij mij op het dorp woont Tango en dat je dochter werkt bij supeemarkt D. Mijn nichtje werkte daar. Leuke vlotte meid, heel welkom tussen al die 40 plus dames die daar achter de kassa zaten te chagerijnen. Zucht, weer een klant, geen Goedemiddag of alstublieft kob er vanaf bij die dames die er zaten, omdat ze moesten werken of zo.
Ineens werd nichtje afgeblaft, kreeg officiële waarschuwingen voor niet toegelichte "nieuwe regels", alles om te zorgen dat ze zelf zou vertrekken. Door die oude garde letterlijk weggepest. Ze zagen haar als bedreiging had ik het idee. Echt zoeken naar fouten om een 16 jarige op te pakken, 15 jarigen nieuw in dienst nemen is goedkoper dan een 16 jarige een nieuw contract geven.
Niet mee bemoeien het helpt je dochter niet, laat haar liever de eer aan zichzelf houden en iets anders zoeken.

Tango

Tango

10-05-2017 om 11:50

Bedankt!

Ik laat het dan maar zo. Dochter wil inderdaad iets anders gaan zoeken. Ze zou ook achter de kassa mogen maar nu is tegen haar gezegd dat dat voorlopig niet mag. Ze heeft het al een tijd niet naar haar zin maar heeft steeds wel haar taken uitgevoerd, dus waar het probleem zit weet ik ook niet. Misschien willen ze er inderdaad gewoon een paar jonge meiden uitwerken.

marlies

marlies

10-05-2017 om 12:22

verstandig

Verstandig van je dochter. Als ze zelf ontslag neemt, kan ze bij een volgende werkgever naar eer en geweten zeggen dat het niet zo klikte tussen haar en vorige werkplek, mocht er naar gevraagd wordt. De chemie lijkt wat uitgewerkt te zijn.
Overigens zie ik dat leeftijdsargument bij de kassa niet zo. Bij de supermarkt waar dochter werkt is de minimumleeftijd voor kassa 16 en eigenlijk dacht ik dat dat een landelijke regeling is.
En tenslotte zou ik verder geen mailtje oid erachteraan gooien, mocht dochter wat anders hebben gevonden. Ze kan eventueel vragen wat er mis ging maar ik zou eerder het negeren en enthousiast zeggen dat ik toe was aan iets anders en dat ik dat gevonden heb dan dat ik verwijten zou gaan maken, achteraf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.