Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Megan

Megan

12-09-2013 om 13:49

zelf geld verdienen

Dochter van 15 wil van de winter op een nogal prijzig soort skikamp. Wij hebben aangegeven dat ze dan een deel van de kosten zelf moet betalen en dus een baantje zal moeten zoeken. Dochter heeft tot nog toe nooit gewerkt en eerlijk gezegd vinden wij het ook wel eens tijd worden. Dochter is het daar echter NIET mee eens
Dus ik ben wel benieuwd: wat is normaal voor een 15 jarige?


Yura

Yura

12-09-2013 om 14:43

Komt me bekend voor

Hier een zoon van 15, die ook wat duurs gaat doen in een vakantie. Hij moest een deel bij betalen en dat is prima gelukt doordat hij een deel van ons voor zijn verjaardag kreeg en de rest van het geld kwam van andere familie. Hij heeft ter plekke ook nog wat geld nodig, maar meneer is zo zuinig dat hij dat prima van zijn zakgeld kan doen, en hij krijgt echt niet zoveel hoor, sinds 2 weken 6 euro per week en daarvoor 5 euro (hij zit nu in de 4e). Maar ik vind eigenlijk dat hij ook wel eens wat moet gaan werken, goed voor zijn ontwikkeling. De meeste jongeren hier gaan met 15 bij de lokale AH werken, vakken vullen. Ik ken ook iemand die medicijnen heeft bezorgd voor de apotheek, die was ook pas 15 ofzo, persoonlijk zou ik voor zoiets liever een 18-plusser hebben met een verklaring omtrent gedrag, vindt het nogal verantwoordelijk werk en je hebt soms ook verslavende middelen bij je. Maar dat mogen kinderen blijkbaar ook doen, dat bezorgen. Zoon heeft van het voorjaar een keer de tuin bij opa en oma gedaan en daar kreeg hij wat voor en hij past wel eens op een neefje, maar echt officieel werk buiten de deur heeft hij helemaal geen zin in.
Mijn dochter is wel altijd door haar geld heen, die is nu naarstig op zoek naar oppasadresjes. Veel vriendinnen van haar doen dat ook. Onder de 15 zijn de opties beperkt.

nathalie

nathalie

12-09-2013 om 14:48

Het lijkt me

dat jullie als ouders best kunnen aangeven waar jullie financiële grens ligt want de bomen groeien niet tot in de hemel. Als ze luxewensen heeft dan is dat voorbij jullie grens en dus voor haarzelf.
Daarbij zou je dan een heel aardig en bijzonder gebaar kunnen maken en zeggen, oké een deel(tje) van de kosten willen wij voor onze rekening nemen, omdat we zulke aardige ouders zijn. Let wel dat is dus een heeeel ander uitgangspunt dan, ze moet een deel van de kosten zelf betalen. Ook al is het onder de eindstreep hetzelfde.
Waar ze dat geld vandaan haalt mag ze helemaal zelf bedenken dat hoeven jullie haar niet voor te schrijven ('en dus een baantje zal moeten zoeken'), ze moet helemaal niks. Misschien maakt ze een dealtje met oma, of sluit ze een lening af bij haar broer/tante whatever. Het is aan haar. Als je het daar laat liggen kun je er verder je schouders over ophalen.
En wat normaal is mbt werken en een 15-jarige? Nou hier was dat heel verschillend. De ene had veel wensen (uitgaan, mooie spullen, vakanties) en zag daarom de noodzaak van geld genereren wel in en dat gebeurde ook. De ander had die wensen niet en had ook echt geen zin in bijbaantjes. Wat kip of ei was hierin weet ik niet zeker haha maar dat maakt ook niet uit. Nou dan toch lekker niet? Het gaat er maar om dat ze leren de tering naar de nering te zetten en uit te komen met hun geld.

Dalarna

Dalarna

12-09-2013 om 15:01

Normaal

Ja, ik vind dat wel normaal. Mijn oudste heeft 4 maanden een folderwijk gehad toen hij 13,5 was maar die pakketten waren veel te zwaar om een beetje handig te bezorgen. Hij zoekt nu een baan als vakkenvuller, hij heeft zich aangemeld bij superjob maar tot nu toe gaan steeds de 15jarigen voor denk ik. Met 16 mag je achter de kassa.

Ik verhoog nadat ze naar de brugklas zijn gegaan geen zakgeld meer, als ze meer nodig hebben moeten ze dat zelf verdienen. In jouw geval is dat dus echt niet gek.

Mijn zoon is bij de volgende zomervakantie dus 15 en dan wil ik echt dat hij minstens 3 wk werkt. Ik hoop dus dat hij voor die tijd wel aangenomen is bij de supermarkt, maar dat zal best wel.

Oppas

Mijn dochter (15) zag ook de noodzaak van werken niet zo. Tot ze werd toegelaten tot een peperdure dansselectie, die bovenop de gewone danslessen kwam. En die wilde ik dus niet extra betalen (ik betaal al zo'n 100 euro in de maand aan haar dansen). Toen ineens was de drive om te werken er wel.
Dochter heeft kaartjes laten maken met haar naam en mobiele nummer en erop gezet dat ze oppas is en die kaartjes flink uitgedeeld. Nou was ze wel altijd al op de dansschool druk met kleine kinderen helpen en ook bij vrienden met kleine kinderen is ze een graag geziene gast. Binnen een paar maanden had ze een bloeiende oppaspraktijk en had ze de contributie voor het hele dansjaar bij elkaar. En nu is dat oppassen een soort betaalde hobby voor haar, ze vindt het superleuk.
Ik was ook echt niet overstag gegaan voor die extra danslessen, dus ik zou als ik jou was gewoon zeggen dat het ski feest niet doorgaat als ze niet zelf wat bijverdient. En dat blijven herhalen als een kapotte grammofoonplaat.

Werken versus school

Mijn dochter van 16 wil ook graag werken, maar wil ook graag goede cijfers halen voor haar eindexamen VWO. De studie die ze op het oog heeft, heeft een numerus fixus, dus hoe hoger het gemiddelde cijfer, hoe groter de kans op toelaten. Dus zat ze laatst te dubben, werken = geld of goede cijfers = studie. En ze wil naast school ook nog graag sporten, ook gezond lijkt me.
Ik heb haar gezegd dat ze eerst maar eens moet kijken hoe het loopt in V6 en of ze wel tijd heeft voor een baantje!

erwtje

erwtje

12-09-2013 om 21:38

vakkenvuller

Dalarna, vakken vullen mag pas vanaf je vijftiende, dus het is logisch dat je zoon niet aangenomen wordt.

MoederMop

Juist oppassen is een uitstekend baantje als je ook nog goede cijfers wilt halen. Mijn dochter (4 gym) neemt haar huiswerk gewoon mee en gaat ermee aan de slag zodra de kinderen slapen. Ze sport ook vier uur in de week (inderdaad heel gezond) en dat lukt allemaal prima. Zij gaat straks in de zesde ook voor de 8 gemiddeld in verband met een numerus fixus. Prima om nu vast wat zelfdiscipline aan te leren

Dalarna

Dalarna

13-09-2013 om 12:16

erwtje

Nee dat is niet waar, ze nemen vaak pas aan vanaf 15 maar hier hebben ze toch echt in de vacature staan dat je vanaf 14 jaar mag reageren.

Ik zou ook niet weten waarom je wel medicijnen mag rondbrengen met 15 (echt te gek voor woorden, ik zou een klacht indienen als iemand van die leeftijd mij medicijnen kwam brengen) en geen vakken vullen met 14. Werken onder toezicht mag met 13 en 14 jaar en er is genoeg personeel in de winkel.

Zelf plan laten maken en Dalama

Je dochter wil én niet werken én naar een duur skikamp.
Ik zou met haar rond de tafel gaan zitten en haar laten uitleggen hoe ze dan gedacht had dat geld voor het kamp bij elkaar te krijgen.

En even een nieuwsgierig vraagje aan Dalama: waar is dat dat 14-jarigen medicijnen mogen rondbrengen? Lijkt me geen fijn idee inderdaad!

tonny

tonny

13-09-2013 om 15:20

zeker wel!

Een baantje zoeken is heel zinvol, niet alleen vanwege het geld, ook vanwege de ervaring. Je dochter zal merken dat er straks, als ze op een vervolgopleiding zit, bij het zoeken naar een stageplaats gevraagd zal worden naar haar activiteiten buiten schooltijd. Een baantje en/of vrijwilligerswerk is dan zeker van belang.
Bij ons begonnen ze met huis-aan-huisbladen en kranten, later in de vakantie in een verzorgingshuis, bij de groenvoorziening van de gemeente, in de supermarkt, en oppassen natuurlijk.

Marjoleine64

Marjoleine64

13-09-2013 om 20:18

hier in het dorp

Beginnen ze soms al (ruim) voordat ze 14 worden als vakkenvuller bij de lokale C1000 (voorheen Super de Boer, binnenkort Jumbo?). En met 14 kunnen ze gerust achter de kassa zitten... en niemand die er wat van zegt. Ook ik niet, de betreffende meiden kende ik goed en ze zitten op zaterdag nooit in hun eentje achter de kassa, er is altijd wel een oudere persoon bij een andere kassa die kan helpen als er problemen ontstaan. Ik heb er wel eens over nagedacht, maar juist omdat iedereen elkaar kent (en zeker de leeftijdsgenoten kennen elkaar allemaal met 50 kinderen per jaargang in het hele dorp) zal het niet gauw gebeuren dat een 15-jarige daar bijvoorbeeld alcohol zal gaan halen als er een (voormalige) klasgenoot achter de kassa zit.
Overigens hebben zijn zoons (oudste binnenkort 16) geen enkele behoefte aan een baantje. Ook omdat wij zelf geld genoeg hebben, en zij hebben geen behoefte aan veel geld, en ze maken toch wel lange dagen met school op ruim een uur afstand. Maar dat geldt voor vrijwel alle pubers hier, en er zijn er veel die toch werken.
Marjoleine

Dalarna

Dalarna

14-09-2013 om 09:09

n@nny

Dat zei Yura in de tweede posting van deze discussie.

nathalie

nathalie

14-09-2013 om 09:27

gij zult werken

dat kom ik vaak tegen dat ouders vinden dat hun 14-15-jarige nodig aan de slag moet met bijbaantjes, want dat is zo gezond voor je.
Zo kijken wij hier thuis niet. Ik vind het veel belangrijker dat mijn kinderen er zélf over leren nadenken wat goed voor ze is en wat ze willen, daar leren ze voor mij meer van dan maar gaan werken omdat ouders vinden dat dat eigenlijk wel moet.
Ik moet me daar als ouder ook best wel tegen verdedigen merk ik. Wérkt die van jou dan nog niet? Nee, die ene niet die heeft besloten dat hij het anders wil en maakt de keus om minder te makken te hebben dan zijn broer. Dat is niet hetzelfde als dan maar op de bank hangen want hij is heel actief op zijn sportclub daar gaat al 1 weekenddag aan op, zelf spelen, kleintjes coachen, fluiten. Verder een grote vriendenkring met dezelfde insteek en ze doen vaak hele leuke dingen samen. Laatst nog (toen het nog heet was) voor 2 euro pp een kano gehuurd op de plassen en een dag lang lol voor weinig. Met een bewuste keus zo leven vind ik ook leren, dat leren daarvoor hoef je voor mij niet iedere week een dag achter een kassa.
Ik weet zeker dat als hij ergens geld voor nodig gaat hebben dat geld er heus wel komt maar de (eigen!) keus die hij nu maakt, ik ga niet werken om het werken, en ik richt mijn leven in zoals ik het nu wil vind ik ook prima.

wel zelf weten+stimuleren

Het is geen 'moeten' hier om wat bij te verdienen. Maar als ze het willen zullen we het toejuigen.
Oudste heeft altijd bijbaantjes gehad. Die heeft ook een ruim uitgavebudget. Wat natuurlijk zo gegroeid is omdat ze het ook hád. Meestal zelfs meerdere tegelijk. Bij de supermarkt+opassen, bij de kaasboer+in de zorg etc.etc. Al vanaf 14 jaar zorgde zelf voor haar geld. Ons zakgeld was maar 'bijzaak' wat ze zelf verdiende was een veel groter deel ervan. Ze vind het ook leuk, doet het goed. Ze is nog nooit ontslagen, contracten worden altijd verlengd tot het niet meer kan wettelijk omdat ze haar dan in vaste dienst moeten nemen.
Met haar vriendinnnen doet ze ook 'prijzige dingen' ze reizen en winkelen heel wat af. Bezoeken exklasgenoten die verhuist zijn en gaan daar een nachtje in een bed en breakfast, doen een fotoshoot , gaan gezamelijk op vakantie, doen een bootcamp etc etc.
En qua school....ze staat er goed voor, is nog nooit blijven zitten en heeft heus nog wel tijd over daarnaast.
Jongste is anders. Die vermaakt zich zo wel. Gratis en voor niks. Die gaat zwemmen (2 euro) of helpen bij de sportclub bij de kleintjes, hangen met haar vriendinnen op de bank of een filmavond. Iedereen neemt wat mee (2 zakken chips 1,80 ofzo) of doen mee aan een of andere sportwedstrijd of naar een gratis openluchtconcert.
Die heeft gewoon minder geld nodig. En zolang ze het niet nodig heeft is het oke. Afgelopen zomervakantie heeft ze 2 weken gewerkt. En daarbij best veel verdient (bij kweker) en daar heeft ze nog steeds meer dan de helft van over. Ze is ondertussen wel aangemeld bij allerlei supers, maar heeft nog niks gehoord. Niet zo gek want meer dan de halve week kan ze toch al niet, heeft ze ingevuld. Want de ene dag moet ze sporten, de andere dag assisteren en de volgende dag is voor haar vriendinnen.
Mocht ze het wél nodig hebben voor een of ander duur iets....dan mag ze het zelf bij elkaar vergaren.
En dat weet ze.....ze doet dus ook rustig aan met dat geld dat ze in de zomer verdiend heeft. Voor het geval dat.
Dat dure skikamp zou ze dus zeker weten zelf betalen. Hoogstens zou ik het willen 'lenen' gedeeltelijk en dan wel met een termijn waarop het terugkomt.
groeten albana

megan

megan

14-09-2013 om 10:40

reactie

Leuk om te lezen hoe anderen dit doen. Zelf heb ik vanaf een jaar of 14 altijd wel gewerkt, dus ik vind dat vrij normaal. Het gaat mij ook niet om het 'moeten', maar wel om de verhouding dure wensen en dan niet werken. Dat gaat niet samen.
Ik vind het dan ook een hele goede suggestie van Nathalie om als ouders aan te geven dat wij wel een bijdrage willen leveren en het verder dan aan haar over te laten hoe ze het regelt. Wel vrees ik dat mijn dochter vooral haar kop in het zand gaat steken en zal verwachten dat alles wel op miraculeuze wijze goed gaat komen... Ik denk dat het het beste is voor haar èn voor ons om dat dan ook vooral haar probleem te laten zijn.
Bedankt voor alle reacties!

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2013 om 12:15

Nathalie

Ik ben ook niet zo van het 'moeten', maar ik merk wel dat het mij ergert/dwarszit dat mijn oudste dochter haar hobby altijd voor laat gaan op de verantwoordelijkheid om haar eigen kosten te dragen. Ze is 22 jaar en nog steeds moet ik haar uit de brand helpen omdat ze geen werk heeft. En wij hebben het ook niet op onze rug groeien. Ze moet nu wel werk zoeken, omdat haar studiefinanciering stopgezet wordt (ze zit hopelijk tijdelijk niet op een opleiding), maar ondertussen ligt er bijvoorbeeld wel een telefoonrekening die betaald moet worden. Mijn jongste dochter werkt zich een slag in de rondte als daar maar even een gaatje voor is en kan altijd haar verplichtingen nakomen. Ze heeft evengoed een leuk sociaal leven, zit op een sport en gaat naar school. Ik ben op beide kinderen even trots, maar de eigenschap van de jongste om haar zaakjes in financieel opzicht uit eigen beweging goed te regelen vind ik wel een stuk plezieriger dan de eigenschap van de oudste dat ze steeds uit de brand geholpen moet worden.

Dalarna

Dalarna

14-09-2013 om 14:37

nathalie

De sport van mijn kinderen stopt ergens eind mei, tijd zat dus om in de zomervakantie te werken en ja, dat moet van mij. Ik wil geen pubers die 7 wk lang hier niets doen op de bank. Bankhangen kan genoeg maar een beetje werken in de weken dat wij niet op vakantie gaan daar leren ze wel heel veel meer van.

Van mij hoeven ze niet perse doordeweeks te werken tijdens schoolweken maar ze krijgen ook geen zakgeldverhoging meer dus.

nathalie

nathalie

14-09-2013 om 16:10

kaaskopje en dalarna

Ja, dat doen we hier dus niet kaaskopje. Ze is 22 jaar en nog steeds moet je haar uit de brand helpen? Nou dat heeft ze goed voor elkaar en dat zal dan ook wel niet gauw veranderen. Ik vind het prima als een kind de keus maakt om geen bijbaan te hebben maar wij gaan de rekeningen voor de luxere dingen waaronder telefoonrekeningen niet betalen. Of werken en zelf de rekening betalen, of alleen gratis what's appen, of naar je vrienden toefietsen, of nog wat anders bedenken.
Dalarna zoals ik al zei van bankhangen is geen sprake, activiteiten zat. In de zomer ook een paar weken bij een houthandel gewerkt en niet eens zozeer voor het geld maar om wat omhanden te hebben, omdat er veel vrienden met vakantie waren en de sport een zomerpauze heeft. (En of daar nou zo verheffend veel mee geleerd is, mwah.) Door het jaar heen geen kans op verveling en geen structurele bijbaan en ik vind het prima.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2013 om 17:11

Nathalie

Als zo'n telefoon abonnement er eenmaal is, moet die toch doorbetaald worden. Maar goed, ik vertelde het om duidelijk te maken dat het naar mijn idee geen kwaad kan om een puber aan te moedigen om werk te zoeken naast school, sport en hobby. Ook vanwege de wens van werkgevers om jongeren jong aan te nemen. Als je eenmaal 'binnen' bent, heb je heel misschien kans dat je mag blijven als je wat ouder bent. Ik vind het ook helemaal geen probleem als een puber/jongere wel gericht is op geld verdienen en niet persé op 'iets omhanden hebben'. Als het daarvan afhangt zal een puber/jongere niet snel behoefte hebben aan een serieuze verplichting als een baan. Als je als 20 jarige pas gaat zoeken bén je eigenlijk voor supermarkten bijvoorbeeld al te oud. En als aanmoedigen niet werkt, dan moet kind op de blaren zitten. Dat geldt nu ook voor mijn oudste helaas.

Knurf

Knurf

14-09-2013 om 20:20

Nathalie

mijn dochter hoeft ook niet te werken op haar 14e als ze dat niet wil. Zelfs niet op haar 17e of zo. Zeker niet zolang ze druk is met school/studie. Maar dat betekent wel dat ze rond moet komen van het zak- en kleedgeld dat ik haar kan en wil bieden. En daar kan geen luxe skivakantie van betaald worden. Dus als mijn dochter op skivakantie wil, zal ze toch echt een manier moeten vinden om die te (laten) financieren.

hier ook niet

Zoon heeft 5 weken fulltime gewerkt in de vakantie. Maar er wordt voorlopig nog geen bijbaan gezocht. Zoon heeft veel energie en tijd nodig voor zijn examenklas HAVO, dat komt er op aan het komende half jaar. Zolang hij daar zo serieus mee bezig is als nu met huiswerk maken en werken aan zijn profielwerkstuk heb ik dat liever.
Dochter midden HAVO/VWO gaat wel wat zoeken. Hopelijk dat het lukt.

Jade

Jade

15-09-2013 om 10:22

Bijna 15

Mijn dochter is bijna 15 en wil graag werken, zodat ze meer geld kan verdienen (ze krijgt elke maand zak-/kleedgeld). Ik hou dat tegen, omdat ze het druk heeft met school en sport. Als ze naar een prijzig soort skikamp zou willen gaan mag ze een gedeelte of zelf bij elkaar verdienen of moet ze 'nee' zeggen.

Ik ben best bereid bij te dragen, maar daar houdt het dan ook mee op.

Zoon werkt al vanaf zijn 16e (is bijna 19). Hij legt elke week geld achteruit en zet het op zijn spaarrekening. Die kan volgend jaar lekker op vakantie

Kaaskopje: jullie laten jullie oudste dochter helemaal niet op de blaren zitten, jullie nemen alle verantwoordelijkheden bij haar weg door haar uit de brand te helpen. Ze laat haar hobby voorgaan zonder enige verantwoordelijkheid om haar kosten te dragen? Dan betaalde ik niks meer.......ze is tenslotte al 22.....ze zal het toch ééns moeten leren toch?

Nathalie en kaaskopje

Nathalie,jouw mening is,* Ik vind het veel belangrijker dat mijn kinderen er zélf over leren nadenken wat goed voor ze is en wat ze willen*.
Dan vraag ik me af,wat doe je als jouw dochter op dure skivakantie wil?Ga jij dat dan betalen voor haar?
En kaaskopje? een 22 jarige die wel een telefoonabbo heeft terwijl ze geen geld heeft om dat te betalen? Dat zou hier niet kunnen hoor.Uiteraard begrijp ik als je kind onverwachts zonder werk komt,dat je je kind dan even uit de brand helpt,maar er moet dan wel direct naar ander werk gezocht worden.
Onze kinderen krijgen vanaf de middelbare school een vast bedrag aan zakgeld( 15 euro p/m momenteel).Willen ze meer of luxere dingen kopen /doen,dan wordt het tijd voor een baantje.Wij gaan dat niet sponsoren.Drie kinderen kozen voor een bijbaantje op 13 ,14 en 15 jarige leeftijd,het vierde kind leefde zuinig en beslot pas op haar
17e uit te gaan kijken naar een bijbaantje. Eigenlijk doen we dus hetzelfde al Nathalie,ze mogen zelf beslissen of ze gaan werken of niet,maar hier betekend: geen werk geen of weinig geld.Zo simpel is het.

kaaskopje nog even dit

*Als zo'n telefoon abonnement er eenmaal is, moet die toch doorbetaald worden.*

Ik zou het abbo dan ook zelf overnemen,simkaart innemen tot er weer geld is om te betalen.
Zo ervaren kinderen dat als er geen geld is ,je ook niets uit kan geven.

Nathalie : grappig

zoals ik al zei van bankhangen is geen sprake, activiteiten zat. In de zomer ook een paar weken bij een houthandel gewerkt en niet eens zozeer voor het geld maar om wat omhanden te hebben,

geloof me,er is geen puber die werkt *om wat om handen te hebben*
als hij niet betaald zou krijgen zou hij het echt niet gedaan hebben.

nathalie

nathalie

15-09-2013 om 11:20

knurf en kaaskopje

Knurf ik snap je reacite niet zo goed beweer ik ergens iets anders dan? Of geeft je aan dat we het eens zijn? Want wat jij zegt vind ik precies zo.
Kaaskopje, naar mijn idee leert een puber het meest door zelf na te denken over wel/geen werk naast school, sport en hobby. Tering en nering afwegen. Als de tering hoog is, zal de nering er naar moeten zijn en wil je geen nering, dan moet je je tering aanpassen. Zelf afwegen.
En ik vind het ook helemaal geen probleem als een puber/jongere wel gericht is op geld verdienen en niet persé op 'iets omhanden hebben'. Maar dat het daarvan afhangt hoe snel een puber/jongere behoefte zal hebben aan een serieuze verplichting als een baan ben ik niet met je eens. Dat zit hem in die tering/nering.
Of het nou de banenkans vergroot mwah. Hangt van de baan af denk ik, als je jong een praktische baan zoekt na VMBO basis/kader b.v. dan zal het kunnen schelen als je hebt laten zien dat je handen uit je mouwen willen. Maar als ik kijk naar onze neef, 26 en net afgestudeerd en nu een goede baan dan geloof ik dat hij niet eens op zijn cv heeft gezet dat hij op zijn 15e vakkenvuller was. En ook dat langere studeren werkte juist eerder in zijn voordeel dan nadeel omdat hij extra dingen erbij heeft gepakt en de studie breder heeft getrokken.
En verder denk ik net als Jade, een vrouw van 22 die haar telefoonrekeing niet kan betalen mag zelf een regeling gaan treffen met haar provider.

meeveren

Ik ben er voor om zaken samen met je kind op te pakken. Maar ik ben er niet voor om ze juist als ze het even niet hebben, juist de consequenties te laten voelen, het is de manier waarop je dat presenteert.
Als je een telefoonabonnement hebt maar je kunt dat niet betalen dan zou ik samen met mijn kind naar een oplossing zoeken.
Anders leer je ze ook nog dat je maar beter in de stress kunt schieten als je uit je financiele middelen raakt. En het gaat er juist om dat je met een bedachtzaam hoofd zaken op gaat lossen, zonder paniek, zonder onnodig onder druk gezet te worden.

Katniss

Katniss

15-09-2013 om 11:40

Veel wensen

Mijn 14-jarige heeft nogal wat wensen en ze vindt dat ze te weinig zakgeld krijgt. Als het aan haar zou liggen zou ze voor minstens 100 euro per maand aan frutsels uitgeven, dus daar ga ik het zakgeld niet op aanpassen. Ze mag nu al een folderwijk maar daar heeft ze geen zin in. Dat kan ik nog wel begrijpen, ik kan me van vroeger nog herinneren hoe vreselijk het was, maar vanaf 15 jaar verwacht ik toch wel dat ze een baantje gaat zoeken. In ieder geval voor de zomervakantie, een week of drie. Als ze 18 wordt, wil ik sowieso dat ze zelf verantwoordelijk is voor haar inkomsten en uitgaven. Ik ga heus wel bijdragen, maar niet meer dan noodzakelijk is voor levensonderhoud/studie/verzekering. Voor vakantie en gezelligheidsuitgaven mag ze zelf gaan werken.

nathalie

nathalie

15-09-2013 om 11:42

susanne

Als je je afvraagt, wat doe je als jouw dochter op dure skivakantie wil?Ga jij dat dan betalen voor haar? lees dan eens mijn eerste reactie naar Megan daar staat het klip en klaar in. En ook in al mijn andere berichten over tering en nering.
En nee natuurlijk had hij geen hout gesjouwd for free maar de insteek was niet ik heb geld nodig dus ik moet wel gaan werken al bleef ik liever thuis als het geldschip vanzelf kwam, maar ik vind het wel prima om lekker bezig te zijn en ik krijg er ook nog voor betaald.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.