Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marie

Marie

23-05-2018 om 08:48

Zomerkamp?

Gaan jullie pubers graag naar zomerkampen?

Zo ja, welke zou je aanbevelen en waarom?

Bedankt!

Mams

Mams

23-05-2018 om 21:25

Geen pubers

Maar als we over een aantal jaren een zomerkamp doen, kiezen we iets dat aansluit bij interesse/wensen van het kind. Dan hebben ze het vast leuk. Keuze zat, in allerlei soorten en maten kampen. Oudste kind gaat komende zomer 5 dagen op hockeykamp. Alleen overdag, thuis slapen...

lieverdje

lieverdje

23-05-2018 om 22:14

scouting

Die van mij gaan elk jaar op zomerkamp met scouting, wat ze erg leuk vinden en het is beslist niet duur (1 week voor ca. 100 euro). Maar daarvoor moet je wel lid zijn van scouting, dus dat is waarschijnlijk niet wat je zoekt voor dit jaar.
Als ze wat ouder zijn (15+) zijn er ook vaker kampen in het buitenland. Misschien iets om in het achterhoofd te houden?

@Emma

@Emma

23-05-2018 om 23:46

Taalkamp

Mijn dochter is op haar 14e op taalkamp geweest naar Engeland. Ze moest van mij vanwege haar slechte Engels. Eerste dag heimwee maar daarna een succes. Behalve dat ze een erg leuke tijd had is haar Engels erg vooruit gegaan, vooral het durven spreken en daar heeft ze nu na 4 jaar nog profijt van. Ze zat met Nederlandse leeftijdgenoten in een accomodatie, niet in een gastgezin, dat leek mij te heftig op je 14e.
Zelf ben ik vanaf mijn 10e op kamp geweest. In vakanties heb ik van oudsher veel contact leren leggen met allerlei mensen. Ik vind het goed voor kinderen, vooral om alleen te gaan en je blik te verruimen. Maar ja, dat is ook een beetje hoe je in elkaar zit.

Emmawee

Emmawee

24-05-2018 om 00:32

LCKV

In Leiden heb je "de LCKV". Die verzorgen jaarlijks zomerkampen voor 1600 kinderen en jongeren van 7/8 tot 18.
De 18-plussers gaan veelal mee als leiding. Sommigen echt tot hoge leeftijd. Er zit zelfs een wethouder bij, leerkrachten, een operatie-assistente, veel studenten, maar ook mensen met (jonge) kinderen, die het dus allemaal leuk genoeg vinden om er een week vakantie voor op te geven om "op LCKV" te gaan. Alles binnen de vereniging gebeurt op vrijwillige basis.

Het is hier echt een begrip. Beide jongens (11 en 15) gaan dit jaar voor de vierde keer mee. Ze gaan alleen, want op LCKV ben je nooit alleen. De oudste wilde vorig jaar niet (het jaar daarvoor was een beetje tegengevallen), maar kreeg toch een beetje spijt bij het ophalen van zijn broertje.

Er gaan vooral kinderen mee uit de Leidse regio, maar zeker niet uitsluitend. De opstapplaats is wel in Leiden, dus het is handig als je niet te ver daar vandaan woont.

Paasei

Paasei

24-05-2018 om 08:58

Jeugdvakantie

Ik weet niet precies hoe je 'zomerkamp' op vat, maar als het bedoelt is om een puber die niet meer met de ouders mee wilt op vakantie te sturen, dan kan ik jeugdvakanties aanbevelen. Zoon is tussen zijn 16e en 18e met Vinea weg geweest. Uitstekend bevallen.

Marie

Marie

24-05-2018 om 09:40

Jeugdvakanties

mag ook

Dat bedoel ik, ja.

Dank voor de tip!

@Emma

@Emma

24-05-2018 om 10:20

Jongerenreis

...wordt het vaak genoemd. Kun je ook googelen

Tango

Tango

24-05-2018 om 10:48

Aha, snap hem nu

En ik ga ook eens even kijken. Want hier een dochter van 17 die liever ook niet meer mee wil op vakantie. Maar wat dan? Ze zou met haar vriend nog een week weg gaan, maar die heeft het uitgemaakt. Alleen gaat ze niet, maar misschien met een vriendin samen een jongerenreis. Dat lijkt me wel een mogelijkheid.
Ik vind het altijd wel bijzonder om te lezen dat kinderen heel jong al mee gaan op kamp. En dan bedoel ik 7 of 8 jaar. Zoon hier ging toen hooguit een weekend mee, zeker geen week. En dat was dan met een vertrouwde groep, van de voetbal of de scouting. Meesturen met allemaal vreemden zou ik hem nu nog steeds niet aan doen. Hij is nu 13. Maar zal zeker van het kind afhangen.

@Emma

@Emma

24-05-2018 om 11:03

kind

Het hangt zeker van het kind af. Er zijn dus ook kinderen van 7 of 8 jaar die prima op kamp kunnen.

lieverdje

lieverdje

24-05-2018 om 11:18

en ouders natuurlijk

als je als ouder laat merken aan je kind dat je het spannend vindt om hem/haar een week van huis te laten zijn, dan neemt het kind dat over. Daar heb ik zelf in mijn jeugd nare ervaringen mee.

Hier gingen de kinderen beide vanaf 8 jaar een week op kamp met scouting. Vonden ze van tevoren wel een beetje spannend, maar sindsdien vinden ze het helemaal geweldig! En eigenlijk gaat bijna iedereen altijd mee, hooguit 1 of 2 op een groep van 25 die niet mee gaat.

specht

specht

24-05-2018 om 17:01

Zeven jaar

Onze kinderen gingen al vanaf een jaar of zeven op kamp, maar bij de leiding zaten altijd mensen die ze al kenden.
Anders hadden wij ze niet laten gaan.

Marjoleine64

Marjoleine64

24-05-2018 om 17:25

Hier

Oudste zoon is eerst op de basisschool 2 keer mee geweest met Sterkamp/Maankamp, daar heeft hij fantastische weken gehad, heel veel geleerd en een heel goede vriend aan overgehouden. Daarna is hij iedere zomer een week naar Tweehek vakanties geweest, op computerkamp. Hij is daar nu zelf ook kampleiding.

Jongste is 6 keer naar wiskundekamp geweest (vierkant.nl), ook echt heel leuk en helemaal niet 'nerdig' of zo. Hij wordt daar nu ook kampleiding dit jaar.

Daarnaast gingen beide zoons ieder jaar met de scouting op kamp, waar oudste intussen ook al 3 jaar als leiding meedraait bij de scoutstak.

Zelf heb ik vroeger een aantal keren zeilkamp/zeilschool gedaan, eerst als deelnemer en later als instructeur. Volgens mij is dat ook nog steeds erg populair.

Pien

Pien

24-05-2018 om 23:29

Lang

Ik heb twee jaar een zomerkamp begeleid waar kinderen in diverse leeftijdsgroepen waren. Ik was bij de jongste groep van 5-7 jaar. Het is nu al ruim twintig jaar geleden, maar ik weet nog goed dat er beide zomers een meisje van 5-6 jaar was dat 3(!) weken kwam. Haar ouders werkten in die weken. Ik vond dat toen al bijzonder en nu ik kinderen heb echt onvoorstelbaar.

wiskunde-moeder

wiskunde-moeder

25-05-2018 om 01:06

Marjoleine

"Jongste is 6 keer naar wiskundekamp geweest (vierkant.nl), ook echt heel leuk en helemaal niet 'nerdig' of zo."

Wat grappig dat je dat zo zegt. Alsof 'leuk' en 'nerdig' niet kunnen samen gaan.
Ik heb ook een wiskunde-kind, en de nodige ervaring met wiskunde-gerelateerde hobby's en kampen. Enorm leuk. En natuurlijk is het hartstikke 'nerdig', dat is nou juist wat voor veel kinderen zo aansprekend is. Nerd is hier een geuzennaam - en zeker geen scheldwoord

Duur

Het lijkt mij ook leuk voor mijn zonen (11 en 14) maar ik vind alleen kampen die honderen euro’s kosten en dat doe ik toch echt niet.
Iemand een leuke tip voor een betaalbaar kamp omgeving Nijmegen-Oss-Uden? Dan kan ik het eens voorleggen hier, weet niet hoe ze er zelf tegenover zouden staan hoor. Iets sportiefs zouden ze misschien wel leuk vinden.

Zo’n taalkamp in het Engels zou ik ook wel wat vinden voor mijn oudste want die is helaas ook slecht in Engels. Maar ik vind 14 jaar nog wel jong eerlijk gezegd om zo naar het buitenland te gaan. Maar met Nederlanders in één accomodatie scheelt al. @Emma: bij welke organisatie was dat en hoeveel kostte dat ongeveer? Misschien iets voor volgend jaar..

Nynke

Nynke

25-05-2018 om 14:08

SKJ

In Nijmegen organiseert SKJ goedkope zomerkampen voor kinderen van 6-12.

@Emma

@Emma

25-05-2018 om 16:13

Mamaonbekend

Het was van vinea. Google maar even, ze hebben ook taalkampen Engels op Malta. Best wel duur allemaal, maar ik vond het wel het geld waard.

lieverdje

lieverdje

27-05-2018 om 16:31

kamp van (sport)vereniging

@mamaonbekend

Naast scouting hebben sportverenigingen ook vaak zomerkampen die heel mild geprijsd zijn (€100,- voor 1 week). Voor deze zomer werkt het niet meer natuurlijk, maar misschien is het te overwegen om de kinderen ergens bij te laten gaan.

Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met natuurkampen van het Nivon enzo, maar mij staat bij dat dat ook niet zo duur is. Daarvoor moet je ook ergens lid zijn.

Zomer

Zomer

27-05-2018 om 16:33

Willen ze zelf?

Willen ze zelf graag op kamp? Dat lijkt mij toch wel de eerste vereiste.

Lusithania

Lusithania

27-05-2018 om 18:16

Mamaonbekend

Toen mijn dochter elf was is ze een week op taalkamp geweest in Engeland, de oudste ging toen naar een activity camp. Dus eerst gezinsvakantie en vervolgens eerst het ene en toen het andere kind wegbrengen. Pa en ma hadden daarna een week voor zichzelf. Ondanks dat dochter geen woord Engels sprak en er geen andere Nederlanders waren, heeft ze het geweldig gehad.
Het jaar erop is ze twee weken geweest (en oudste ook). De derde keer hebben we haar weggebracht en hebben nog een paar dagen gekampeerd. Dochter kwam zelf met het vliegtuig terug.

Tango

Tango

27-05-2018 om 22:36

Knap!

Zo zie je maar hoe verschillend kinderen zijn. Mijn kind zou echt niet naar een taalkamp Engels gaan en zeker niet als er geen andere Nederlanders zijn en mensen die hij kent.
En Lusithania, knap zeg dat jouw dochter van 13 zelf met het vliegtuig ging. Dat zie ik mijn dochter van 17 nog niet eens doen, laat staan zoon van 13.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.