Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon (16) aangekomen.

Mijn zoon (16) is de afgelopen paar maanden flink aangekomen. Dit verbaasd mij omdat wij thuis niet anders zijn gaan eten en de rest nog op een gezond gewicht zit.

Hij is nu 168 en weegt rond de 73 kg. Volgens websites die ik heb opgezocht valt dit onder overgewicht. Ik kan alleen geen reden vinden voor zijn toename in gewicht en ik weet niet hoe ik hem hiermee kan helpen/confronteren.

Het lijkt ook alsof hij het zelf niet door heeft, ondanks dat hij laatst bij het kleding winkelen niet meer in zijn oude maat paste.

Hij heeft gevoetbald in een clubtot zijn 14e en is daarna gestopt, zou dit hiermee te maken kunnen hebben ondanks dat dit al 2 jaar geleden is?

Als iemand mij advies kan geven om hier wat aan te doen zal ik dit erg waarderen.

40er

40er

04-04-2019 om 07:26

Tussenuur

In een tussenuur even naar de Jumbo/AH/Lidl voor een frikandel broodje, doughnut of reep chocolade. Dit spoel je minimaal weg met cola of energy en tada, daar komen de kilo's!

Floria

Floria

04-04-2019 om 07:37

Klein

16 jaar en 1.68 vind ik best klein. Heeft hij ook kleine ouders of gaat er nog 20 cm aan komen?

Mijn broertje is destijds ook flink aangekomen toen hij stopte met trainen, maar met groeien, minder snoepen en weer sporten kwam het na een paar jaar weer goed.

Jasmijn

Jasmijn

04-04-2019 om 11:53

Tussenuur ja

Misschien is het inderdaad het eten tijdens de tussenuren/pauzes op school, even checken bij hem.
Veel tieners hebben rond die leeftijd wel verkeerde eetgewoontes, alleen of juist door de groep.
Stel dat dat zo is, dan zou ik proberen af te spreken met hem dat hij zoveel mogelijk normale etenswaren eet, en als hij perse met de groep naar een supermarkt zou willen, leg hem dan uit dat hij de meeste dagen dan iets normaals koopt, pistoletje en kaas bijvoorbeeld, en dan maar één keer per week (of liever helemaal niet) iets vets. Qua drinken; ook beter geen energy drank of cola, maar iets van water of thee/koffie (als hij dat lekker vindt) en wil hij het wel drinken, dan niet dagelijks doen.
Gaat hij op de fiets naar school, of heeft hij een brommer/scooter, zo ja, fietsen is natuurlijk sportiever en beter voor zijn gewicht.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-04-2019 om 11:57

Groeispurt

Jongens van 16 kunnen toch nog een groeispurt krijgen? Mijn ervaring met twee meisjes is dat ze de periode voor de groeispurt wat spek kregen, wat vervolgens weer verdween toen ze in de lengte gingen groeien.

mirreke

mirreke

04-04-2019 om 12:22

Hier kun je

de streeflengte berekenen:

http://kindengroei.nl/alles-over-groeien/streeflengte-berekenen/

Verder kunnen jongens ook op 16-jarige leeftijd nog een groeispurt krijgen. Als hij wat dikker wordt lijkt me dat er een spurt zit aan te komen.

Als je je zorgen maakt, naar de huisarts.

Triva

Triva

04-04-2019 om 12:45

Nee

Na je 16de groei je als jongen nog wel maar dat kun je ECHT geen groeispurt meer noemen, kijk maar hoe de lijn loopt: https://www.tno.nl/media/4754/njcx1.pdf gemiddeld groeien ze na hun 16de nog maar 4-6 cm. De kans is groot dat juist de groeispurt net voorbij is en hij niet minder is gaan eten maar juist meer.

Het klopt dat hij overgewicht heeft: https://www.zuivelengezondheid.nl/tools/bmi-calculator/

mirreke

mirreke

04-04-2019 om 13:00

Gemiddelden en uitzonderingen

Tenzij de ouders ook heel klein zijn of er een ziekte in het spel is, denk ik niet dat een jongen van 16 en 1,68 lang en die wat mollig is, zijn ergste groei al gehad heeft.
Je kunt ook een foto laten maken van zijn groeischijven. Dan weet je meer.
Er zijn altijd uitzonderingen.

Triva

Triva

04-04-2019 om 13:02

mirreke

Zie mijn link, als je met 16 168 bent komt er nog max 4 cm bij gemiddeld. Dat betekent echt niet dat er ook jongeren zijn waar er nog 14 cm bij komt.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-04-2019 om 13:18

Groeicalculator

Je kunt ook de groeicalculator (googelen) invullen. Daarin zet je de huidige meting en de lengte van de ouders, en dan wordt de eindlengte geschat.

Plus.

Als hij uiteindelijk 1.70/1.72 gaat worden is dat nu ook weer niet extreem klein. Het is mijn lengte en ik zie genoeg mannen die even groot zijn of zelfs kleiner. De lengte heb je weinig invloed op, gewicht misschien wel. Het ook niet groter maken dan het is, paar kilo eraf door minder snacken, wat meer bewegen en hij is keurig op gewicht. Als hij niet meer groeit gaan de kilo's nu de breedte in.
Hij is 16, wat vindt hij er zelf van? Als hij zelf ook wat kilo's kwijt wil kan je hem helpen, anders wordt het lastig.

Groeispurt

Uit de tijd dat mijn zoon op ballet zat weet ik, dat er vet gemeten werd om te bepalen wanneer de groeispurt eraan kwam. Toename van vet betekende dan: aanpassen van de oefeningen door springen en zwaar tillen te beperken; en wat dieet betreft zorgen dat er voldoende (veel in mijn ogen) gezond (normaal) gegeten werd en zeker niet op dieet gaan om af te vallen.
Gemiddelden zijn gemiddelden. Op de lagere school was een meisje dat met kop en schouder boven de rest uitstak. Toen ik haar later weer zag herkende ik haar niet, omdat ik nu van boven naar beneden moest kijken. Een jongen op de middelbare school was een onderdeurtje. Later op een reunie kreeg ik pijn in mijn nek van het omhoog kijken. Gemiddelden is een verzameling uitersten.

Tsjor

Groei

Groei

06-04-2019 om 10:08

Curve

Ja hoor, bij mijn zoon is er na zijn 16e tot nu toe 17 cm bijgekomen , is op zijn streeflengte en ik geloof niet dat hij al klaar is. Idem bij dochter die echt laat ging menstrueren. (Overigens is vader ook laat begonnen met groeien en moeder heeft volgens mij nooit echt gegroeid)
Kijk dus naar de curve en misschien kan je hier wat mee https://www.athleticskillsmodel.nl/groeiberekening/
168/73. Is wel meer dan mollig. Afgezien van groei of niet zou ik nu een tijdje inzetten op gezond eten en bewegen en als dat geen effect heeft een bezoek aan de huisarts.

Marjon

Marjon

06-04-2019 om 10:10

Ach...

Ik zou me er niet al te druk om maken. Waarom is het precies heel erg als hij (tijdelijk?) Wat dikker is? Hij heeft geen gezondheidsproblemen, hij ziet het zelf ook heus wel en weet vast wel wat je eraan moet doen om aankomen te beperken.
Zorg voor zover mogelijk dat hij thuis genoeg en voedzaam eet zodat hij minder de neiging heeft de supermarkt te plunderen. Ik zie heel veel dikkere jongens van die leeftijd. Die nemen geen brood mee maar lopen met zakken chocolade croissants de supermarkt uit. Komt wel in orde denk ik.
Alleen als hij nou extreeeeeem blijft aankomen of je hebt het idee dat hij (emotionele) eetbuien heeft zou ik aan de bel trekken.

Groei

Groei

06-04-2019 om 10:22

Hoe is verder zijn lichamelijke ontwikkeling? Breken stem, haargroei ed.
Overigens zag ik net dat mijn link niet geschikt meer is voor deze leeftijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.