Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

zoon moet aankomen, hoe?

Mijn oudste zoon doet dit jaar eindexamen en wil daarna naar de militaire academie. Volgende week heeft hij daarvoor de eerste selectietraining (van een hele reeks aan selecties en keuringen). Qua conditie en kracht gaat hij dat wel redden, en ook medisch mankeert er verder niets aan.
Maar nu blijkt er de aanvullende eis te zijn dat jongens minimaal 65 kilo wegen. En dat is wèl een probleem.

Zoon is net 17 en nog volop in de groei. Hij is ongeveer 1.72m en weegt ca. 58 kilo. Hoe kunnen we er in vredesnaam voor zorgen dat hij de komende tijd 7 kilo aankomt, zonder dat dit ten koste gaat van zijn fitheid?!

Hij eet al best veel ('s ochtends 3 boterhammen, 's middags 6, laat op de avond nog 3, veel avondeten, de nodige tussendoortjes. Altijd roomboter op brood, volle producten enz.)

Iemand een goede tip?


Zeker weten?

Er is een minimale lengte vereist van 1.55m. Dat is best klein, en daar moet een minimaal gewicht bij van 65 kilo?

Zover ik er iets over kan vinden telt de eis van min.65 kilo alleen voor de commando's. Ook wat minder vreemd omdat de training dan ook van een ander niveau is.

Nee, je eet er niet zomaar 7 kilo bij, dat is erg veel.
Als hij sowieso wat zwaarder wil worden en veel sport zou misschien extra sportvoeding een idee zijn. Samen met krachttraining.
Een goede sportschool kan hem hierin bepgeleiden.

Jippox

Jippox

26-02-2018 om 09:59 Topicstarter

Wil

Hij wil inderdaad bij het korps mariniers... Goeie tip, ik zal hem bij de sportschool waar hij traint eens laten informeren.

Gezonde manier.

Spieren doen veel in gewicht en de sportschool kan daar een balans in vinden. Spieren en vet, bewegen en calorieverbruik.
Ongezonde manieren zijn er ook maar die kilo's zijn er zo weer af.

Hij eet gezond en de juiste dingen als ik jou zo lees en om daar nou een slagroomdieet aan toe te voegen lijkt me ook niet de manier.

Succes voor je zoon.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-02-2018 om 10:29

Kan niet

Het lijkt me onmogelijk om een jongen van 17 7 kilo aan spiermassa te laten aankomen. Die jongens zijn nog volop in de groei en kun je helemaal niet vergelijken met volwassen mannen, en dus ook niet inzetten als marinier. Zijn bmi is ruim 19 dus dat is een prima gewicht. Als hij nog in de lengte en breedte groeit, wat waarschijnlijk vanzelf gaat gebeuren, wordt hij echt wel 65 kilo.

Havermoutpap

Tijdens een commandoopleiding, waarbij je ook gewicht/energie verlies, bunkerde mijn broer bekers havermoutpap naar binnen. Eventueel aangezoet met natuurlijke suikers.
Dat deden zijn opleidingsmaten allemaal.

Mamst

Mamst

26-02-2018 om 10:49

In de groei

Als hij het dit jaar niet redt, dan zou ik me kunnen indenken dat hij volgend jaar wel eens weer een stuk langer en daardoor zwaarder zou kunnen zijn. Een gewichtseis zonder die aan lengte of leeftijd te relateren klinkt mij eerlijk gezegd nogal nutteloos in de oren.

Triva

Triva

26-02-2018 om 11:01

heel vreemd

Staat er bij die 65 geen lengte die vereist is? Heel ongezond dit. Veel jongens zitten op die leeftijd nog steeds in de groei. Dat gaat je pas later lukken. Hoe lang heeft hij nog?

Tango

Tango

26-02-2018 om 11:07

Ik denk

Veel koolhydraten eten en extra tussendoortjes waar gezonde vetten in zitten, zoals bijv. noten. En daarnaast spiermassa trainen in de sportschool.
Maar veel hoor, 7 kilo. Ik zou het hem ook laten bespreken met de opleiding waar hij heen wil. Hoe streng is die eis? Wat als hij wel 5 kg redt, wordt hij dan alsnog afgewezen? En misschien hebben zij nog tips, ze zullen het vast vaker aan de hand hebben gehad.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-02-2018 om 11:24

Sportschool

Ik zou ook voorzichtig zijn met zwaar trainen in een sportschool. Ik heb die jongens vroeger wel zien binnenkomen, 16 of 17 jaar, en dan heel zwaar en eenzijdig trainen. Zeker omdat ze nog in de groei zijn kan dat blessures opleveren. Plus dat het op je 17e nog niet zo hard gaat, alles is nog in ontwikkeling, en de drempel naar gebruik van middeltjes om het allemaal wat te versnellen ook best wel laag wordt.
Je kunt toch ook gewoon naar een militaire opleiding en dan pas later bij het Corps Mariniers? Lijkt me voor onze veiligheid ook fijner, als volk en vaderland verdedigd worden door volwassen mannen in plaats van jongens die nog niet eens mogen stemmen.

Macncheese

Macncheese

26-02-2018 om 11:36

Sportschool en gezond eten

Volgens mij is er wel veel te bereiken met sportschool en gezond eten maar dan wel onder goede begeleiding. Spiermassa kweken op de juiste manier kan op deze leeftijd prima, alleen zorg echt dat hij het op de juiste manier doet en niet zelf gaat lopen vogelen. Hier een 16 jarige die voor zijn (top) sport is gaan trainen en dus aankwam, vandaar dat ik denk dat het wel kan. Verder niet extra gaan snoepen ofzo, eten als een sporter wel

Veiligheidsmarge

Eisen; miminaal 1,65m en minimaal 65 kilo.
Volgens bmi bevindt iemand van 1,65m en 65 kilo in het midden van het gezonde gewicht.
Als je daarbij rekening houdt dat hun training zo zwaar is dat ze nog wel wat gewicht gaan verliezen, is in kader van de gezondheid een gezond gewicht noodzakelijk.

De minimumeisen van 1,65m zal wel te maken hebben met sommige oefeningen en het feit dat de jongemannen ( kunnen ook vrouwen zijn ), onderling ook niet te veel verschillen van lengte daar dat onhandig is bij bepaalde oefeningen.

---
Ik weet nog hoe mijn vader schrok na de eindoefening ten behoeve van het behalen van de opleiding. Hij zag allemaal uitgetergde jongemannen met een holle blik in hun ogen, wat hem deed herinneren aan de WOII.
De opleiding is loodzwaar, je hebt bij aanvang enige reserve nodig.

https://werkenbijdefensie.nl/over-defensie/toelatingseisen-en-keuring/marine.html

kipfilet

Mijn oudste zoon wilde wat meer spieren (hij doet aan fitness, maar gewoon thuis) en heeft uitgerekend hoeveel eiwit hij per dag nodig heeft. Dat is best veel volgens hem. Nu eet hij elke dag 3 eieren. En maak ik per week een kilo kipfilet klaar, waarvan hij dan elke dag een stukje pakt van ongeveer 100 gram.

Maar je moet natuurlijk wel van kipfilet houden...

Jippox

Jippox

26-02-2018 om 11:52 Topicstarter

phyne

De komende 4 jaar is hij in opleiding, dus geen zorgen dat ons land verdedigd wordt door melkmuilen die nog niet eens mogen stemmen

Alternatief is om bij een ander defensie onderdeel te gaan. Ik durf ook niet te zeggen of niet of hij op mentaal gebied wel door de zware selectie heen komt, dus wellicht komt het uiteindelijk niet eens op het gewicht aan...

Zijn droom.

Wees trots op je kind die een doel heeft, toegelaten worden bij defensie. Ik zou er ook alles aan doen om hem te helpen zijn doel te bereiken, dus ik begrijp je vraag om tips wel. En juist de komende jaren kunnen de veranderingen heel hard gaan, emotioneel en lichamelijk.
Ik heb er meer zien gaan waarvan je dacht, kan hij zijn plunjezak wel dragen en die hele kerels werden na een paar jaar.
Hij heeft niets te verliezen.

Gymma

Gymma

26-02-2018 om 14:47

Sportschool en extra kcal in de vorm van eiwitten

Zoon wilde ook steviger worden. Elke dag sportschool, veel eiwitten uit eieren, kipfilet en een bak volle kwark voor het slapen gaan. Binnen een jaar 15 kg eraan, en van zaadgraat naar gespierde hunk.

Sanne

Sanne

27-02-2018 om 00:50

Vet of spieren

Je kunt proberen aan te komen in vet of in spieren. Het tweede is iets lastiger, maar hij heeft er gezien zijn ambitie vast meer aan.

Voor spieropbouw ga je naar de sportschool. Een goeie! Want hij is nog in de groei. Dan kan hij een programma krijgen en begeleiding van een physiotherapeut. Geen cardio, maar gewichtstraining. Goed blijven eten, maar meer eiwitten toevoegen. Kan ook prima met eiwitshakes. Mijn man is van een staak naar een gespierde vent gegaan.

Dan zijn er nog wat truukjes voor een kilo of twee voor het wegen, om wat vocht vast te houden. Moet lukken!

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2018 om 09:00

Door eten is juist lastig

Ik denk dat het nóg lastiger is om door vet dikker te worden dan door spieren bij mensen als zoon. Mijn dochter kan ook eten wat ze wil, maar werd er tot voor kort niet dikker van. Maar laatst zei ze dat er toch wat kilo's bij waren gekomen, dus ik heb haar net geappt met de vraag of ze weet waar hem dat in zit. Ze zat jaren op een gewicht van 48 kilo, bij een lengte van 1.69. Nu had ze het meen ik over 51 kilo.

tante Sidonia

tante Sidonia

27-02-2018 om 11:55

misschien gek

maar ik zou eens contact zoeken met een bedrijsarts van de marine hierover. Ik vermoed dat zo veel kilo erbij moeten eten niet te doen is, en als het wel lukt is het nog maar de vraag of dat gezond is.
het is heel normaal dat jongens van die leeftijd nog moeten úitzwaren'.

Kaaskopje,

Dochter hier kwam ook wat aan, wel na het slikken van de pil.

Een vriend hebben maakt gezamenlijk eten ook tot een feestje. Je probeert er dan wat meer van te maken en drinkt er sneller een wijntje bij.

Toch zal je aangenaamd verrast zijn als ze je mailt dat je oma gaat worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2018 om 23:56

Flanagan

Toen ik mijn man leerde kennen zat ik in een periode dat ik ook tussen de middag warm at. Thuis aten wij samen ook warm, dus het grote uitdijen is daar begonnen. Ik ben bijna 40 (oei, ik schrik er nu zelf van) kilo zwaarder geweest dan toen ik man leerde kennen. Toen was ik wel erg slank hoor, té volgens mijn zus.

Nee, ik ga geen oma worden, ik kan dagelijks zien dat dat niet aan de orde is, want ze woont weer bij ons.

Ultieme tip

Misschien is de ultieme tip aan Jippox wel het tijd vrij maken voor de momenten dat je eet; niet naar binnen schrokken. Meestal wat moeilijk voor een snelle puber.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2018 om 09:16

Op de calorieën letten

Mijn dochter gaf het advies om op de calorieën te gaan letten. Zij gaf 1600 calorieën aan, maar ik kan me voorstellen dat een 17-jarige jongen meer moet hebben voor het minimale. Dus net als mensen die moeten of willen afvallen, moet je zoon de calorieën gaan bijhouden. Heeft hij op een dag 500 calorieën verbruikt, dan zullen die er ook bij gegeten moeten worden.

Calorierijk eten dus, meer eten dan het verbruik en wat meer snaaien dan je gemiddeld toe zou juichen misschien ook.

Hij zou dus een stappenteller op zijn telefoon kunnen zetten, of in de buidel tasten voor een stappenteller of activity tracker voor om de pols.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-02-2018 om 09:38

dietist!

Op welk moment moet hij die 65 kilo hebben bereikt? Je schrijft dat volgende week de selectie begint. Weet je zeker dat hij niet op dat moment al op de weegschaal moet? En wanneer dan wel?

Als je voor zo'n uitdaging staat, dan is er volgens mij maar 1 verstandige stap: maak direct een afspraak met een (sport)diëtist. Je ziet al dat de 'adviezen' in deze draad alle kanten opgaan en meestal niet op basis van grondige kennis worden gegeven.

Je komt niet zomaar 7 kilo aan, dat moet je op een gestructureerde en verantwoorde manier doen. Een (sport)diëtist meet zaken als vetpercentage en spiermassa, brengt zijn hoeveelheid beweging in kaart en berekent hoeveel calorieën (en eiwitten, koolhydraten etc.) je nodig hebt op een dag. En helpt met het opstellen van een verantwoord dagmenu. Hij weet dan wat hij ongeveer binnen moet krijgen met zijn maaltijden en hoeveel (en welk soort) tussendoortjes hij nodig heeft.

Ik bleek mijn consulten bij een sportdiëtist (2 jaar geleden) trouwens vergoed te krijgen door de zorgverzekering.

Jippox

Jippox

28-02-2018 om 11:43 Topicstarter

reactie

Volgende week is de eerste fitheidtest. Die test halen is een vereiste voor àlle afdelingen van defensie. Als je die door bent, dan volgt er afhankelijk van bij welk onderdeel je wilt solliciteren, nog een hele serie aan tests en onderzoeken. O.a. een medische test, een antecedenten onderzoek, een psychologische test enz.

Voor de medische test moet hij 65 kilo wegen. Deze test is nog niet ingepland, maar moet wel voor een 3 daagse test die je door moet zien te komen als je bij het korps mariniers wilt. Aangezien de opleiding in september start, is de tijd dus beperkt.

Zoon traint vrij veel (sportschool, survival run, hardlopen) en eet ook veel. Hij is in het afgelopen jaar ca. 7 cm gegroeid en bijna 9 kilo aangekomen.

Ik heb met hem afgesproken dat hij bij de fitheidstest ook zal vragen hoe hij dit het beste aan kan pakken, en hoe keihard die eis van 65 kilo is voor iemand in de groei. Verder is een diëtist wel een goed idee.

Zoon heeft 2 jaar op een topsportacademy gezeten, waar ook veel aandacht was voor voeding etc. Dus we weten er wel wat vanaf. Sowieso eten we altijd al heel gezond. Destijds kregen we bij elke jaarlijkse sportkeuring te horen dat zoon net geen ondergewicht had (maar wel een super goede conditie) en dat dat verder ook niks gaf. Hij is vrijwel nooit ziek. Voor zijn gezondheid hoeven we het niet te doen, zeg maar...

Lente

Lente

28-02-2018 om 14:01

MIsschien kun je zijn groeicurve (lengte en gewicht) meegeven

Als hij nu nog 7 cm in een jaar groeit en dan 9 kilo aankomt, dan mag je toch verwachten dat de groei niet in een keer over is.

Macncheese

Macncheese

01-03-2018 om 23:50

Krachttraining ipv rennen

Als ik het zo lees denk ik dat hij al een heel eind kan komen met meer krachttraining en minder cardio, spieren opbouwen dus.
En die 1600 kcal lijken mij heel weinig, onze sportieve puber (jongen) eet zeker het dubbele...

1600 cal.

Ja, dat zou erg weinig zijn voor een mannelijke puber. Vooral als er intensief wordt gesport.
Veel bewegen, in de groei, dat zou met 1600 kilo een dieet zijn om af te vallen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-03-2018 om 00:32

1600

1600 Kcal is natuurlijk veel en veel te weinig voor een 17-jarige intensief sportende jongen die ook nog wil aankomen.

Hier een 20-jarige zoon die vrij veel sport en gericht werkt aan spieropbouw. Hij probeert 4000 Kcal per dag te eten (met veel eiwitten) om wat zwaarder te worden. Dat lukt overigens maar moeilijk, want dat betekent erg vaak en veel eten (en snoepen doet hij niet). Zodra hij onder de 3000/3500 Kcal komt, raakt hij gewicht kwijt. De zoon van Jippox is een stuk kleiner en lichter dan hij, dus zal minder nodig hebben. Maar met 1600 Kcal zal hij vermoedelijk gewicht kwijtraken.

Pug

Pug

02-03-2018 om 09:33

kcal

Gisteren was mijn dagelijkse doel al 2500 kcal volgens myfitnesspal, dus ik denk dat iemand met 1600 echt verhongert

Als je in de groei bent, moet je toch ook uitkijken met gewichten en krachttraining? Ik zou daar niet zomaar zelf mee gaan klooien. Bij een 'echte' sport advies vragen misschien, niet bij een sportschool. En dan een sport waarbij gewicht/volume een rol speelt. Judo of zo? Bij een sportschool is het meer zo snel mogelijk oppompen zonder oog voor de lange termijn, heb ik het geheel niet onderbouwde idee, terwijl bij een sport de sporter ook op lange termijn nog behouden moet worden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-03-2018 om 09:52

Pug?

"Bij een sportschool is het meer zo snel mogelijk oppompen zonder oog voor de lange termijn"

Wat een rare aannames.
Wie zegt dat de zoon van Jippox zomaar wat aankloot? (ze schrijft dat hij topsporter is geweest)
Hoezo is een sportschool geen 'echte ' sport?
Waarom neem je aan dat er bij een sportvereniging meer deskundigheid zit dan bij een sportschool?

Ik heb de indruk dat je nog nooit in een goede sportschool bent geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.