Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Bennikki

Bennikki

11-06-2018 om 10:21

Zoon wordt veel te vroeg wakker

En ik maak me zorgen. Hij is net 14 en volop in de groei, maar hij wordt al een hele tijd (maand of 4 denk ik) elke ochtend rond een uur of half 5 wakker en kan dan met geen mogelijkheid meer slapen. Inslapen is helemaal geen probleem maar hij gaat de laatste tijd wel steeds later naar bed juist omdat hij bang is dat hij weer zo vroeg wakker wordt.
Dit help echter niet. Hij slaapt nu rond half 11 tot half 5, soms zelfs eerder. Dat is dus maximaal 6 uur per nacht en soms minder. Overdag veel bewegen heeft geen effect. Hij heeft verduisterende gordijnen en hij gebruikt een ventilator om niet van alle omgevingsgeluiden wakker te worden. Hij ligt niet wakker van zorgen.
Ik zie hem steeds bleker worden en voor zijn schoolprestaties is het ook niet bevorderlijk. Hij vindt het ook heel vervelend omdat hij zich 's ochtends ontzettend verveeld.
Hebben jullie misschien ervaring of tips?

Pirata

Pirata

11-06-2018 om 10:59

Zelf gehad

Ik heb dat ook een tijd gehad. Bij mij was het magnesiumgebrek. Toen ik (weer) een supplement ging nemen, sliep ik weer langer.

Vogel

Vogel

11-06-2018 om 11:28

Opstaan

Bij cognitieve gedragstherapie voor slapen leer je de associatie leggen dat je bed de plek is om te slapen. Dus niet overdag op bed hangen, en als je langer dan een kwartier wakker ligt een half uurtje uit bed. Misschien is dat het proberen waard. Om half vijf opstaan, een half uurtje een (strip)boek lezen beneden op de bank (‘s avonds voor het slapengaan met een dekentje klaarleggen) en dan weer naar bed.
En schermen een uur voor het slapengaan uit!
Eet hij gezond en gevarieerd?
Als de problemen aanhouden zou ik even langs de huisarts gaan.

Kaori

Kaori

11-06-2018 om 11:33

trek

bij mij is het het tijdstip om met trek wakker te worden. Alleen iets eten helpt dan om weer in slap te komen. Mijn dochter heeft er ook last van gehad toen ze peuter/kleuter was. Een boterham naast het bed om op te eten helpt dan.

juf Ank

juf Ank

11-06-2018 om 11:53

ten eerste

Moet jij en je zoon eens proberen om de zorgen erover een beetje te dimmen. Er wat laconieker over denken. Juist die spanning eromheen maakt dat het niet beter gaat of een probleem wordt. En een mens heeft nu eenmaal soms periodes minder slaap nodig, dus maak je er niet druk over.
Daarnaast kan het inderdaad heel goed zijn dat zijn lichaam hem wekt om te eten, dus een paar boterhammen eten of zo iets kan een goeie zijn.

Mijntje

Mijntje

11-06-2018 om 12:13

vroeger naar bed

Als later naar bed gaat geen zin heeft moet hij wel eerder naar bed om aan voldoende slaap te komen. 's Ochtends kan hij mooi nog wat huiswerk leren, lezen etc.
Hij is gelukkig geen peuter meer die meteen aandacht moet.
Als experiment kan je hem 's avonds/overdag iets meer laten eten.

Kaori

Kaori

11-06-2018 om 12:15

Mijntje

ervaring leert dat overdag/'s avonds meer eten niet werkt, je moet echt op dat tijdstip eten.

Mijntje

Mijntje

11-06-2018 om 12:26

jawel

maar dit is geen peuter. Kan hij ook proberen natuurlijk.

Bennikki

Bennikki

11-06-2018 om 12:27

Laconieker worden

Ja dat is een lastige. De eerste 3 maanden heb ik er weinig aandacht aan besteed in de hoop dat het tijdelijk was. Maar de laatste tijd krijg ik ook commentaar van anderen (waarom ik er nog niks 'aan gedaan heb') en een opmerking van school en dan ga ik toch twijfelen.
Magnesium, daar ga ik eens naar kijken. Hij eet als een bootwerker, maar het kan wel wat afwisselender, heeft dat effect op je slapen dan? En hij ligt af en toe overdag op zijn bed filmpjes te kijken, dat is geen goed idee dus. En dat later naar bed gaan helpt inderdaad niks, gaan we weer terugdraaien.
Het is gewoon vervelend dat hij zich slecht kan concentreren op school en bij het huiswerk leren. En dat hij zich overdag zo moe voelt.

Mijntje

Mijntje

11-06-2018 om 12:36

vroeg

Wij worden vaak heel vroeg wakker door onze zoon (ook wel om 4 uur, of 4.30 of als we pech hebben om 2 uur) en gaan daarom erg vroeg naar bed. Saai ja. Maar wel effectief, dat je overdag wat uitgeruster bent.

Tango

Tango

11-06-2018 om 14:12

Ventilator

Met een ventilator kunnen ze hier juist niet slapen. En het lijkt mij dat je om half 5 nog van weinig omgevingsgeluiden wakker wordt.
En verder zou ik hem inderdaad dus weer eerder naar bed laten gaan. Als hij om 22.30 u. pas gaat komt hij inderdaad erg veel slaap tekort.
Trek kan inderdaad een oorzaak zijn, maar ook bijvoorbeeld kou. Juist zo tegen de ochtend kun je het koud gaan krijgen.
Er bestaat ook melatonine voor doorslapen volgens mij. Dat zou je kunnen proberen. Vind je gewoon bij de drogist.
En verder inderdaad niet teveel druk om maken. Het is vast een periode, kan heel goed komen door puberteit o.i.d. Laat hem iets bedenken om te doen 's morgens zodat hij zich niet verveelt. Boek lezen, huiswerk maken etc. Dat laatste scheelt dan weer tijd op een ander moment.

Te vroeg?

Ik zou even in de gaten houden of er geen sprake is van somberheid. Vroeg wakker worden (en gaan piekeren) kan een signaal zijn.
En inderdaad supplementen.

Maar verder is het handiger om het slapen te accepteren. En er misschien de voordelen van in te zien?

Vroeg lezen of huiswerk maken is heel handig, vooral als je dezelfde dag een toets hebt. Dan ben je lekker fris en je onthoudt het beter en de tijd tot de toets is korter zodat je meer nog op kan lepelen.

Radio luisteren, van alles kun je in de ochtend doen. Rustig opstaan en douchen.

Vul de tijd op een positieve manier.

Ik deed het in mijn examenjaar vroeger. Vroeg opstaan en de examenstof doornemen. Schoot lekker op op die manier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.