Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Dikkewortel

Dikkewortel

03-06-2018 om 14:06

Zorgen om zusje

Hallo,

Ik ben 18 en mijn zusje 15.
Mijn zusje is erg aan het puberen en heeft een grote mond tegen mijn ouders. maar daar houdt het helaas niet bij op. Ze loopt over mijn ouders heen, ze hebben haar niet onder controle.
Mijn zusje is erg agressief tegen mijn ouders en mij. Ze luistert niet naar mijn ouders. Als mijn ouders haar op haar fouten wijzen, wordt ze boos en loopt ze weg. Mijn ouders laten het daar meestal ook bij. Ze mag bijna alles van mijn ouders en daar maakt ze misbruik van. Ze vraagt mijn ouders steeds om geld en als ze het niet krijgt, wordt ze agressief en probeert ze het op een andere manier te krijgen. Ze rookt, drinkt en rookt wiet. Ze heeft mij ook meerdere keren gevraagd om voor haar naar de coffee shop te gaan. Als ik dit aan mijn ouders vertel doen ze er heel luchtig over. Ook "leent"mijn zusje vaak kleding van mij zonder te vragen. Daar kan ik erg boos om worden. Ook daar doen mijn ouders niks aan.

Een opsomming van wat er aan de hand is:
Geld gestolen van ouders
winkel diefstal
roken
drinken
blowen
mishandeling
op school gaat het ook niet goed
blijft vaak lang weg van huis

Ik heb aan mijn ouders voorgesteld hulp te vragen van jeugdzorg o.i.d. Maar daar willen ze niks van weten.

Ik weet nu niet wat ik moet doen. ik ben bang dat het een keer echt fout gaat.

groetjes

Voor jezelf

Ik heb een deja vu, op een of andere manier komt deze vraag mij bekend voor.

Je bent bang dat het een keer echt fout kan gaan. Wat kan er gebeuren? Ze kan opgepakt worden door de politie voor winkeldiefstal, drinken in het openbaar en blowen (in het openbaar). School kan aan de bel trekken, ze kan blijven zitten en moeten afstromen.
Allemaal erg, maar ook dingen waar jij niets aan kunt doen op dit moment. Mogelijk is het zelfs goed als een derde instantie zoals politie of school een keer erbij komt.
Als de agressie zo erg is dat je bang bent dat ze je ouders of jou iets aan zal doen, dan zou ik met de huisarts overleggen. Een grote mond is net iets anders dan agressief worden.
Ondertussen zou ik zelf wel een paar dingen doen: niet naar de coffeeshop gaan voor haar, geen geld geven 9als je dat doet) of drank kopen (als je dat al doet), niet voor haar naar school bellen dat ze ziek is (als je dat al doet) en niet accepteren dat ze agressief wordt tegen jou, maar dat moet je wel op een effectieve manier pareren, bijvoorbeeld: maak je groot, ga stevig staan, kijk haar recht aan en maak duidelijk dat je haar grote mond niet accepteert. Als je ouders zien dat jij je niet laat intimideren gaan ze zelf wellicht ook anders reageren. Nu hebben ze twee boze dochters tegenover zich.

Hopelijk is ze er over anderhalf jaar doorheen en heeft je zus de schade kunnen beperken.

Tsjor

tessa

tessa

14-06-2018 om 20:31

Zoek professionele hulp

Ik studeer SPH en mijn advies zou zijn om contact op te nemen met centrum jeugd en gezin, zoals je hier ook al op het forum zit. CJG heeft professionals in dienst die deze problemen elke dag zien en passend advies kunnen geven, je zusje hoeft er niet eens vanaf te weten, je kan gewoon zelf, of je ouders in gesprek met een professional. Zij hebben meer handvaten en hebben ervaring met wat wel en niet werkt, ik zou het zeker eens proberen!

mirreke

mirreke

14-06-2018 om 21:06

Niet bellen

De tips van tsjor zijn prima. Je zusje is heel erg aan het puberen. Dat gaat ook weer over. Beter is het om af en toe proberen iets leuks met haar te doen.
Zie het niet te zwart. Je ouders kennen je zusje heus wel. Zij willen geen inmenging en dat kan ik goed begrijpen.

mirreke

mirreke

14-06-2018 om 21:14

Tessa

Niet zo overdreven. Dit is een puber. De ouders hebben hun eerste kind blijkbaar goed opgevoed. Die tweede dochter pubert gewoon wat meer. Echt geen reden om het CJG in te seinen.
Beetje vertrouwen in ouders is niet verkeerd, en we hoeven ook niet allemaal als makke schapen door de puberteit te rollen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.