Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Carlijn

Carlijn

17-08-2015 om 20:35

14 jaar en 16+ Games

Mijn zoon wil graag een 16+ game spelen. De game zelf ziet er niet zo agressief uit. ( ARK Survival Evolved ) Hij zegt ook dat de game nog geen leeftijds bepaling heeft gekregen. Maar ik geloof daar niets van. Zo'n game heeft toch niet voor niets een 16+ beoordeling gekregen. Verder heeft mijn zoon ook nog ADHD en word ook redelijk snel boos waardoor ik nog meer ga twijfelen. Ik zou graag willen weten of het verstandig is om mijn zoon dat spel te laten spelen.

Help me hierbij Groetjes Carlijn

Elke

Elke

17-08-2015 om 21:58

Hier

Hier heb ik die leeftijden helemaal losgelaten, mijn kinderen spelen al vanaf 'n jaar of 12 alle spellen die ik geschikt voor ze vindt. Dat gaat prima, maar dat is bij mijn kinderen

ARK zou ik trouwens niet eens over twijfelen, dat ziet er erg tam uit. Mijn zoon (14) kent het en schat in dat hij het met 10 wel zou willen/kunnen spelen. Het is nu nog een alpha, dus het kan wel kloppen dat er nog geen officiële leeftijdskeuring is.

Carlijn

Carlijn

17-08-2015 om 22:52

Bedankt

Bedankt voor het reageren . Nu ik weet dat mijn zoon misschien niet loog over de leeftijdskeuring zou ik dat mee trekken in mijn besluit. Verdere reacties zijn altijd welkom ;D

Groetjes Carlijn

Toos

Toos

17-08-2015 om 23:30

Bij 14 jaar

Laat ik veel los vwb games en films. Wat ze thuis niet mogen halen ze ergens anders. Hier was het laatst opeens horror films wat de klok sloeg. Niet hier gekeken (brrrrr) maar bij logeren. Niks tegen te doen. Allang blij dat ik erover kan praten. Het zijn de games en de films zelf niet maar het effect. Daar zou ik op sturen. Zo'n game spelen? Prima. Maar je duldt geen agressie of rare ideeën nav zo'n game. Zoiets?

Syl

Syl

18-08-2015 om 00:21

Wel

Hier houden we ons dus wel strak aan de pegi leeftijd. Een spel van 16 of 18+ is dus echt no-go. Ook alle simulatie-spellen met een geweer in de aanslag rondlopen zijn hier trouwens in de ban.

Ik heb slechte ervaringen met dat soort spellen. Hij wordt er echt agressiever en grover van. We hebben er 1 of 2 keer een flinke ruzie over gehad maar nu weet hij het en begrijpt het ook. Hij merkt nu zelf ook gedragsverschil bij klasgenoten wie wel dat soort spellen spelen en wie niet! Ik vind zo'n classificatie door een onafhankelijk orgaan wel makkelijk. Zegt pegi 12+, dan is het ok. Zegt pegi 16+ dan niet. Geen discussies meer. Heerlijk. Als ik het zelf zou uitzoeken en bepalen zou meneer beslist op me in gaan zitten praten en eindeloos met argumenten komen ...

Ik vind het niet erg dat hij het straks misschien elders stiekem een keer speelt. Hij weet in ieder geval wat ik er van vind en dat ik het afkeur. Dat blijft toch in zijn hoofd hangen! Bovendien moet hij straks íets hebben om zich tegen af te zetten.

Violetta

Violetta

18-08-2015 om 12:50

Hier ook

Mijn kinderen zijn ondertussen wat ouder maar ik heb me ook altijd streng aan de leeftijdgrens gehouden, die staan er immers niet voor niets op. Uiteraard gaf dat hier indertijd ook flinke discussie maar nu ze zelf wat ouder zijn geven ze me verrassend genoeg wel gelijk. Dat ze ergens anders wel spellen kunnen spelen die niet geschikt zijn voor hun leeftijd vond ik een kwalijke zaak maar uiteraard kon ik daar niets aan doen.

mirreke

mirreke

18-08-2015 om 14:18

Geen leeftijdskeuring, wel veel praten

hier, althans niet voor de twee oudsten. Jongste wel, net zoals vroeger bij de oudsten toen die nog jonger waren... (volgen jullie het nog?)

Wat wij hier veel doen is erover praten, praten over de games, wat is er zo leuk aan, en waarom. En wat blijkt, uiteindelijk trekken zo echt naar de games die meer uitdaging bieden. Een shooter game is even leuk, maar wordt saai, zeggen ze. Of even schieten voor het kicken, en daarna stopt het vanzelf weer.

Dus nu zijn het hier vooral games met missies, waarbij je puzzels oid moet oplossen. Bij een te rigide houding, heb ik zelf gemerkt, krijg je strijd over hele onbelangrijke dingen, en gaat de dialoog eigenlijk verloren.
Oudste zonen hier zijn bijna 17 en ruim 14. Jongste is 11. Dochter, alleroudste van bijna 19, heeft nooit naar spellen getaald, trouwens. Gek is dat, want ik vind sommige spellen echt wel interessant, en zou als ik nu puber zou zijn geweest, zeker wel ook hebben gegamed.

Je zou eventueel ook vantevoren met je kind kunnen bespreken waarom hij een bepaald spel graag wil spelen, wat er zo leuk aan is of lijkt. Wat mijn zonen hier vaak doen, is mij trailers laten zien, en uitleggen wat zo speciaal is.

Zelf vind ik dat heel erg leuk, want je blijft betrokken bij wat je kind bezighoudt, en omdat ik er nu best wat van weet, kun je er ook een normaal gesprek over voeren, ook aan tafel bijvoorbeeld. Als mijn zoon van 14 voor zichzelf goed op een rijtje heeft waarom hij een bepaald spel wil doen, en hij mag het zelf niet kopen vanwege de leeftijdskeuring, dan koop ik het, als hij voldoende gespaard heeft uiteraard. Want mén wat zijn die dingen duur vaak.

Kortom, het is hier redelijk genuanceerd. We hebben het uiteraard ook veel over andere dingen, zoals het nieuws, vluchtelingen, IS en zo, en ik vind onze jongens erg empathisch. Krijg dus niet het gevoel dat door de games hun emoties worden afgestompt of zo.

Carlijn

Carlijn

18-08-2015 om 23:46

Ook deze reken ik mee

Bedankt voor deze reacties. Ook deze ga ik mee nemen in mijn besluit .. Heb me mijn zoon afgesproken dat ik aankomende vrijdag met mijn man ga overleggen. heel erg bedankt voor al deze reacties!

Verschilt per kind

Mijn jongste speelt wel af en toe spellen zoals GTA en Red Dead Redemtion. Ik heb nooit gemerkt dat hij agressief van wordt, hij is slim genoeg om te bedenken dat wat die mensen doen in die spellen niet nagedaan moet worden. Maar als je merkt dat jouw kind er niet tegen kan moet je het niet doen. Maar ARK ziet er vrij onschuldig uit. Maar ik vrees wel dat mijn zoon een uitzondering is; hij leest zeer moeilijke Engelstalige boeken zoals In Cold Blood en luistert Gangster Rap.

Aanbieden

Je kunt ook zelf tijdig andere games aanbieden. Wij hadden hier diversen van Harry Potter, Lord of the Rings en the Hobbit. Minecraft uiteraard maar er wordt door dochter ook nog steeds SIMS gespeeld.
Transformice is ook leuk.
Zoon heeft een tijd World of Warcraft gespeeld. Gelukkig bleef het daarbij en hebben we hier nooit gedoe over gehad want zelf houd ik ook niet zo van al te bloederig of gewelddadig hoewel ik snap dat vooral jongens daar zich heel heldhaftig mee kunnen voelen.
Zombiegames gelukkig ook nooit gehad. En ook GTA gelukkig vermeden.
Hier is het gamen verder wel zo'n beetje over nu. Dochter zit liever loombandjes te maken. Heb er net weer een mooie van haar gehad met hartjes. Alle vrienden worden voorzien.
En dochter en zoon spelen nog weleens een taalspelletje of ander spelletje dat niet te lang duurt of teveel inspanning vraagt, gewoon ter ontspanning.
Als ze verder in hun gewone leven genoeg te doen hebben kon het nog weleens meevallen.

Tigerfeet

Tigerfeet

24-08-2015 om 09:33

youtube

Je kunt ook stukjes van spellen zien op YouTube, kun je beter inschatten wat een spel inhoudt. Ik heb het deels losgelaten, 16+ spellen mogen met 14, 18+ spellen met 16

Tigerfeet

Sanne

Sanne

24-10-2015 om 18:54

Geen pegi

Dochter van 10 speelt het, maar het is op het randje van wat ze mag. Ik zou 'm zelf op 12 zetten. Het is vooral een spel dat heel veel geduld vraagt.

hoe reageren ze erop

Mijn zoon speelde vanaf zijn 12de ook games voor ouderen.
Oo de voorwaarde...dat als ik t idee kreeg dat zijn gedrag veranderde of hij agressief zou gaan reageren, het spel niet meer gespeelt mocht worden.
Gaat tot nu toe prima

games met missies/puzzels ?

Welke zijn dan die games met missies waarbij je puzzels moet oplossen ? Ik zie hier eigenlijk alleen shooter en racing games passeren (die wat mij betreft allemaal hetzelfde zijn).
Mijn zoon van 15 heeft al een jaar of 2 geen leeftijdslimiet meer. Ik merk dat dat echt niet nodig is, dat hij al dat geweld juist nog beter kan relativeren.

lara

lara

29-10-2015 om 10:11

weet ik niet

Zoon hier van 14 houdt niet van dat soort geweld en zal zo'n game niet spelen. (Maar bijv Csi kijkt hij al een hele poos. Genoeg geweld, maar iig duidelijk wie de slechterik is)
Dus bij hem let ik nog maar nauwelijks op leeftijdsaanduidingen. Hij is ook te bang aangelegd om horror te kijken of te spelen.

Bij een kind met ADHD zou ik extra opletten. Aangeven dat je niet wilt dat een kind agressief wordt van een game vind ik vreemd; de effecten van games werken niet op zo'n simpele manier door denk ik.
Bij een kind met kort lontje extra opassen.

Maar hij is 14, een leeftijd om serieus te nemen. Persoonlijk zou ik de leeftijdsaanduiding vast blijven houden, en dan iedere game die hij wél graag wil bekijken. En daar dan een *grote uitzondering * voor maken, als je de game goedkeurt. Maar zelf eerst beoordelen, misschien spelen.

lara

lara

29-10-2015 om 10:38

gekeken

Kende het spel niet en heb even gekeken; het lijkt me niet agressief.
Ook best een spel dat zoon leuk zou vinden. Sanne, is het leuk?
(Zoon had als heel klein kind een dino fascinatie, dus misschien is het wel nostalgie voor hem)

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 16:47

tip voor game

Portal Gun 2

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 16:49

herstel

Portal 2, dus zonder de gun...

11,5 en wil ARK spelen

Dit is al een oud topic maar misschien kan iemand mij toch nog helpen? Mijn zoon is nog geen 12 en vraagt al dagen om dit spel, ARK. Hij heeft veel filmpjes op youtube gekeken en nu besloten dat hij echt heel graag ARK wil spelen. Nu zie ik dat het voor 17+ gecategoriseerd staat (ik dacht dat het of 16 of 18 was, maar dat terzijde). Ik ben altijd streng hierin, ook met films. Ik wil best een jaartje schipperen, maar op je nu nog 11e een spel voor 17+ gaat me wel ver.

Toch heb ik zelf ook gekeken en het ziet er niet heel schokkend uit. Ik snap wel dat hij het spel leuk vindt, het lijkt mij ook leuk en ik zie weinig agressie.

Zijn er ouders die ervaring hebben met dit spel en mij inhoudelijk kunnen vertellen wat die agressie nou inhoudt?

Alvast dank,
Debster

Syl

Syl

13-04-2016 om 15:41

geen officiele pegi rating

voor dit spel. 17+ bestaat niet. Het is 12+ 16+ of 18+. Op het steam forum vinden de meesten het een 16+ spel. Er kunnen bloederige gevechten gevoerd worden. Er is een single player en een multiplayer modus. Wat weet je zelf van het spel af? Dan kun je het een beetje blijven volgen.
De graphics zijn vaak heel mooi bij dit soort spellen, jammer dat er zo veel gevochten wordt. Er is nog zo'n spel, iets met historie. Prachtig om te zien, maar in dat spel krijg je dus opdrachten om mensen te vermoorden. Niet geschikt dus voor basisschoolkinderen! Jammer.

Paddington

Paddington

14-04-2016 om 09:43

Persoonlijk zou ik wachten

Hij is nog geen 12 schrijf je. Laat hem eerst maar kijken naar spellen voor 12 jaar en ouder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.