Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
lottie

lottie

05-01-2009 om 19:51

Afstroomadvies?

Onze dochter is 13 jaar. Ze zit in het tweede jaar van Stroom 4 (voorheen MAVO D). Nu is het zo dat deze stroom eigenlijk alleen maar theorie bevat. Onze dochter kan het doen, maar het heeft niet veel over. Ze is absoluut niet de slechtste van de klas, maar op Wiskunde en Geschiedenis heeft ze altijd een onvoldoende. Nu kwam ze vandaag thuis met het nieuws dat ze nu 6 onvoldoendes staat (op 2 vakken een 4 en die staat voor 4 onvoldoendes). Onze dochter is echt een mensen-mens en eigenlijk geen studietype. Nu zegt mijn moedergevoel me dat Stroom 3 (Zorg en Welzijn) een uitgesproken iets voor haar is. Dat zegt ze zelf ook steeds, alleen al hoe ze erover praat. Doet mijn moederhart toch overtuigen dat dat haar ding is. Nu staat ze er niet zo slecht voor dat school denkt dat ze af moet stromen, maar wij (moeder en dochter) zijn er wel van overtuigd dat zij meer van de praktijk houdt dan van de theorie. Ik weet ook dat soortgelijke richtingen elders in het land anders heten. Ik moet er nog bij vertellen dat ze nu op zo's supersonische school zit met electronische schoolborden, nette strakke beukentafels in het handvaardigheidslokaal waar geen krasje op mag komen, en er zijn verder geen praktijklessen (die voorheen in het oude gebouw er wel waren, koken, wassen strijken e.d.). Dit vond ze nou juist zo leuk. Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie doen in ons geval?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lottie

Ik spreek nog niet uit ervaring want onze oudste zit nu in groep 8 dus we zijn ons net aan het verdiepen in het vo-onderwijs. Maar als jullie er beiden van overtuigd zijn dat de andere richting beter voor haar is dan zou ik het gewoon doen. Zeker gezien het aantal onvoldoendes en de twee vakken waar ze altijd al moeite mee heeft. Als ze blijft zitten heeft het ook geen voordeel meer om stroom 4 te blijven doen ipv stroom 3. Succes met de overweging.

Minet

Minet

06-01-2009 om 12:17

Alex

ik ben het zowaar eens met je! ALhoewel ik me nog scherp herinner dat je hier ook wel eens een heel andere mening over had.
Groetjes, Minet

reina

reina

06-01-2009 om 17:19

Een mooi moment: ik ben het met Alex eens! Lottie, Ik zou zeker doen wat jullie eigenlijk zelf al weten, kiezen voor een meer praktijkgerichte opleiding.

In principe mee eens

Ik ben het in principe eens met de rest, met een kleine reserve: ik zou eerst uitzoeken wat afstromen voor gevolgen heeft voor mogelijke vervolgopleidingen. Vallen er ontzettend leuke dingen weg als ze stroom 3 gaat doen? Dan is het misschien toch de moeite waard om nu nog even vol te houden. Maar als dat niet zo is dan zou ik inderdaad ook gaan voor meer praktijk.

reina

reina

07-01-2009 om 06:56

Vervolg?

Ik neem aan dat stroom 3 gelijk is aan kbl, maar ook als het bbl is kan ze hierna op het mbo juist ook een praktijkgerichte opleiding gaan volgen. Dus dat lijkt me geen probleem.

Doen!

Complimenten! Er zijn niet veel ouders die zo goed naar hun kind luisteren en kiezen voor afstromen. Als docente vmbo maak ik het helaas vaak andersom mee: het kind moet en zal opstromen, ondanks al onze negatieve adviezen...

Weet je, het diploma vmbo tg (stroom 4 heet dat dan bij jullie) of kb (stroom 3) is hetzelfde. Je kunt er hetzelfde mee. Het zit als een 'idée fixe' in ieders hoofd dat kb/stroom 3 'minder' is. Dat is niet zo. Het enige echt zichtbare verschil is dat je bij stroom 3 géén Frans als vak hebt, tenzij je op wel een heel voortvarende vmbo zit. Plus dat je veel meer praktijkuren hebt en ja, sommige kinderen (veel kinderen eigenlijk) hebben daar veel behoefte aan. Niks mis mee. De een zit liever uren in boeken te neuzen, de ander steekt liever de handen uit de mouwen.

Laat je informeren op de school van je dochter en laat je gevoel spreken. Echt, het diploma is hetzelfde. Op mijn school staat op het vmbo diploma niet eens de stroming, maar alleen de gevolgde vakken. (Heb ik het niet over bb, maar puur over tg en kb!)

Wij staan dan nog aan het begin en denken nu eigenlijk ook zoiet

Hallo allemaal,
onze zoon kan op zich wel goed leren, maar heeft wat moeite met organiseren. Uit zijn nio kwam schooladvies vmbo-tl, dus helaas (net) geen havo.(2 punten te kort)
Nu we naar de verschillende open avonden zijn geweest beginnen we eigenlijk te twijfelen om hem misschien dan wel vmbo kader te laten doen omdat hij het erg leuk vindt om met techniek bezig te zijn. Maar ja, dan vragen we ons aan de andere kant toch weer af of dat niet 'zonde' is. Als hij daarmee begint denk ik niet dat hij misschien alsnog voor havo in aanmerking komt.
Maar aan de andere kant lees je ook weer dat je met vmbo kader ook op niveau 3 en 4 van mbo instroomt net als met vmbo tl, dus wat zou dan het voordeel van vmbo tl zijn??????????
Hopelijk weet iemand anders meer hierover.....(zijn juf zegt ook dat het zonde is....)

Zonde?

Ellece,

Zonde..tja, wat is zonde? Je zegt het zelf al: vmbo tl of vmbo kader komt op het mbo in dezelfde klas. Dat maakt niks uit.

Doorstroom naar de havo kan alleen met tl. Dit omdat de tl leerlingen in de regel meer boekenkinderen zijn dan handenkinderen, om het zo maar even te noemen. Wil je de deur naar de havo op een kier laten staan, dan moet je zoon in elk geval examen vmbo tl doen.

Even ter overweging misschien: waarom denk je dat je zoon op kader minder moeite zal krijgen met organiseren? Want dat moet daar ook gebeuren! Het grote verschil is dat hij meer praktijkvakken gaat krijgen en ook met praktijkvakken moet je je zaken goed georganiseerd hebben.

Sandra

Sandra

24-01-2009 om 10:36

Organiseren

Heeft de 'moeite met organiseren' te maken met een handicap oid of is jouw kind daar gewoon niet zo goed in? Ik mijn optiek is organiseren namelijk bij uitstek iets wat een kind heel goed kan aanleren. Ik was vroeger een behoorlijke chaoot, was altijd met 20 dingen tegelijk bezig, kon niet zo goed organiseren. Tot ik mijzelf (met wat hulp) allerlei trucjes heb aangeleerd om mijn werk beter te organiseren. Mijn collega's vinden mij zelfs super georganiseerd, ik vergeet nooit iets, heb altijd mijn projecten op orde. In mijn geval dus duidelijk geen kwestie van talent, maar van een aangeleerde vaardigheid.

Re zonde/organiseren

Misschien was mijn verhaal niet helemaal duidelijk. Het is dus zo dat hij lekker mee kon komen en vooral met rekenen best goed was (zat in verrijking vorig jaar). Begin groep 8 was daar niet veel meer van over. Op onze vraag hoe dit kon hebben de leerkrachten gereageerd dat hij het overzicht kwijt is en daarom onderuit is gezakt. Er wordt nu wel hard gewerkt om hem dat overzicht weer te bieden maar dat heeft tijd nodig.
Dus nu niet goed genoeg voor havo.
Ik denk niet dat hij op vmbo minder hoeft te organiseren, dat is altijd van belang en daar werken we dus aan (hij maakt voor zichzelf al stappenplannen over hoe de dingen aan te pakken etc). Maar ons idee is nu dat als hij toch geen havo mag doen en dus een andere leerweg, nl vmbo moet kiezen, hij misschien wel net zo goed vmbo kader kan doen omdat meer technieklessen hem heel leuk lijken (die heeft hij op de open dag gehad en dat leek hem heel leuk). Alleen weten wij dus niet echt of kunnen ook niet echt vinden of dit verstandig is/het beste is. Of dat je toch later spijt krijgt als je toch minder terecht kunt met deze opleiding dan vmbo-tl

Sandra

Sandra

25-01-2009 om 13:48

Ellece

Uit jouw verhaal begrijp ik dat hij wat is teruggezakt, en dat er hard aan wordt gewerkt om hem weer lekker 'op de rit' te krijgen. De nio is voor hem misschien net wat te vroeg geweest? Ik geloof dat ik zou inzetten op een vmbo/havo-brugklas. Is er wellicht een school met extra aandacht voor techniek en beta-vakken?

Ellece

Denk je niet dat je zoon zich heel erg zal vervelen op vmbo-kader? Als hij eerst zelfs in de verrijkingsklas zit dan denk ik dat vmbo kader veel te gemakkelijk is en ik vraag me ook af of hij daar wel aansluiting vindt bij zijn klasgenoten. Een VMBO-Havo klas lijkt me dan inderdaad een betere optie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.