Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter wil haar 16e verjaardag niet met ons vieren

Dag allemaal. Ik lees al lang mee. Heb even zitten zoeken maar kon get onderwerp wat ik heb aangemaakt niet vinden.

Onze dochter van (bijna) 16 begon vandaag over haar verjaardag. Wij hebben (zoals we elk jaar doen) familie en vrienden uitgenodigd. En zij nodigt dan ook nog (zoals elk jaar) haar vrienden en vriendinnen uit.

Vanavond zei ze, jij denkt alleen maar aan jezelf (doelend op mij) en ik zit niet te wachten op jou stomme vrienden. Vervolgens heb ik aangegeven dat wij zoals ik elk jaar samen met mensen die ons dierbaar zijn haar ‘leven’ willen vieren, zeker nu ze 16 wordt.

Zij wil wel een feest vieren (met alcohol) zonder ons. Wij hebben aangegeven dat een feest voor vrienden met alcohol zoiezo niet gaat gebeuren. Ik heb tevens aangegeven dat ik de uitnodiging voor onze stomme vrienden) en familie zal cancellen en dat ze dan maar zelf met een plan moet komen hoe ze haar verjaardag wil vieren en dan met ons kan overleggen, dan bellen wij vervolgens of dat plan oké is.

Ik moet zeggen dat ik me bijzonder gekwetst voel. We hadden haar 16e verjaardag groots willen vieren maar op deze manier hoeft het niet, als ze niet wil maar ik ga ook niet buigen voor een groot feest (zonder ons) met alcohol.

Hoe denken jullie hier over?


Angela67

Angela67

09-09-2018 om 23:15

Nee geen alcohol

En als ze dat blijft willen dan is het jammer. Als zij geen zin heeft in familie/vrienden prima, maar dan kunnen jullie bijvoorbeeld met kleiner gezelschap uit eten ofzo. Maar als alcohol zo belangrijk voor haar is dan zou ze bij ons bij de verkeerde ouders zijn helaas. .
.Gr Angela

FENJ

FENJ

09-09-2018 om 23:25 Topicstarter

Dank

Bedankt voor je reactie. Ik vind het zo lastig. Ik ga zo ie zo geen feest met drank laten plaatsvinden. Idd dan maar een hapje eten oid samen maar aan de andere kant denk ik ook, als zij niet met een plan komt dan maar helemaal niet. Dan feliciteer ik haar natuurlijk op de dag zelf en krijgt ze een cadeau maar dat was het dan. Ik ga
Me niet eerst laten uitmaken ‘jij denkt alleen maar aan jezelf’ om vervolgens alsnog iets te organiseren.

Twee feesten?

is het mogelijk dat de jongelui op een andere dag komen dan de familie/vrienden.
Een alcoholvrijfeest voor de jongelui omdat ze nog geen 18 zijn, maar wel met frisdrank n zoutjes en chips en de bitterballen van M.
En een feest voor de volwassenen met drank en meer originele hapjes.
Ik denk dat ze moeite heeft met de twee leeftijdsgroepen bij elkaar en dan roept dat jij stomme vrienden hebt, terwijl ze dat niet meent. Mogelijk dat ze zich prima vermaakt op het ‘ouwelullen’-partijtje als er een cool feestje in het verschiet ligt.

Soms komt het moment dat die verjaardagen anders gevierd worden.
Ik heb op mijn achttiende geregeld dat mijn ouders die avond bij een vriendin waren. Rond enen kwamen ze thuis.

Emmawee

Emmawee

09-09-2018 om 23:53

FENJ

Dit:
"Ik ga me niet eerst laten uitmaken ‘jij denkt alleen maar aan jezelf’ om vervolgens alsnog iets te organiseren."
geeft mij wel het idee dat je het je erg aantrekt wat ze tegen je heeft gezegd. Ik kan het me voorstellen, het zijn harde woorden. Maar het zijn ook de woorden van een puber die haar eigen ruimte wil. En misschien gaan ze wel vooral over haarzelf. Probeert ze voor haar eigen belang op te komen, maar lukt dat nog niet zo. Niet op de gezellige manier.

Mijn tip: geef haar het goede voorbeeld. Laat weten dat je het een rotopmeking vond. Laat merken dat je hebt begrepen dat zij iets anders wil dan jij. Ga samen met haar op zoek naar een manier die past.
Zonder alcohol.

En... Alvast gefeliciteerd!

FENJ

FENJ

10-09-2018 om 00:19 Topicstarter

Lastig

Bedankt voor de reacties, zo fijn.

Ik vind het moeilijk. Ze mag van ons een feestje geven (naast een feest voor familie en vrienden) voor haarzelf maar niet met alcohol. Wij hebben ook aangegeven dat we dan ergens anders gaan zitten. Maar zij wil alcohol en anders niet, en blijft daar op terug komen. Dan niet zeggen wij.

daarom hadden wij nu aangegeven, een feest voor familie en vrienden en nodig wat vriendinnen uit en ga daarna ‘op stap’ tot een redelijke tijd (en ja wij weten dat er dan wrs ook gedronken wordt en hebben daar tevens gesprekken over) maar het is allemaal niet goed.

Angela67

Angela67

10-09-2018 om 07:15

ik snap haar wel

ik mocht 'nooit' iets van m'n ouders, dwz ik mocht niet uitgaan en deed dus veel stiekum. Men wist dus in de pubervriendenkring dat mijn ouders er wat anders in stonden dan de meeste ouders. Ik zou dus ook niet mijn verjaardag hebben willen vieren thuis - niet zozeer vanwege de alcohol of niet, dat was nog niet een 'ding' met 16 bij mij, maar meer dat ik wel voelde dat het verder ook niet echt zo zou zijn als bij anderen.

Dus misschien dat je haar op die manier kunt 'bekijken', zij wil een feest zoals ze bij anderen kent en/of waar verhalen de ronde over doen. En dat mag ze willen, het is alleen aan ouders of zij mee willen gaan hierin. Ik denk overigens dat er op die andere feesten waar ze misschien ervaring mee heeft (of over hoort) officieel ook geen alcohol mag maar dat de ouders een oogje toeknijpen en/of het mag niet maar gebeurt toch.

En inderdaad: trek het je niet persoonlijk aan. Ze probeert je uit frustratie/onzekerheid te raken met haar opmerkingen en helaas heeft ze hier iets te pakken gehad. Probeer dat te laten gaan en adem diep uit en in. Als de familie en vrienden van ver moeten komen en/of het is al binnenkort dan zou ik het misschien wel cancelen inderdaad. Maar dan op een positieve toon, namelijk dat dochterlief bla bla bla etc. Zij hoeven niet te weten dat het met wat interne strijd gepaard gaat .
gr Angela

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-09-2018 om 08:00

Ook

Hier net zo. Niet dat dochter onaardig was tegen ons, maar zij wilde ook haar eigen verjaardag zelf vieren en niet op hoeven zitten op iets wat wij hadden geregeld.
En dat vinden wij prima. Muv de opa’s en oma’s. Daar moet wel rekening mee worden gehouden.

Dus geen “ grotemensenverjaardag meer en ze heeft zelf een paar vrienden uitgenodigt waar ze aankomend weekend wat gezelligs mee gaat doen. Zonder alcohol.

Die rotopmerking zou ik later nog eens bespreken, dat is namelijk nergens voor nodig.

Gaya

Gaya

10-09-2018 om 09:17

Pfff kinderen

Herkenbaar dit allemaal. Kinderen heb je er in allerlei soorten en maten. De ene lastiger dan de andere. Soms vraag ik me af of het met karma te maken heeft want aan mij had mijn moeder haar handen vol. Eerder denk ik dat we bewust of onbewust een aandeel leveren aan het gedrag.

Wat je in ieder geval niet moet doen is het je aantrekken. Kinderen zijn volledig op je ingespeeld en weten de plekjes wel te raken. Doe een stapje opzij, relativeer en bedenk hoe je op een leuke manier haar wat kan leren en tegelijk een leuke verjaardag kan geven.

Bijvoorbeeld geef haar een klein budget en laat haar een mind map maken met wat ze belangrijk vindt aan haar sweet 16 (zonder alchohol maar misschien een cool uitziende non-alcholische cocktail).

Veel succes!

Redelijk

Ik vind je suggestie in #6 redelijk. Ze krijgt de ruimte om daarna te gaan stappen.
Mogelijk niet wat ze voor ogen had, maar daar is ze ook pas 16 voor.
Veel ouders zijn ‘streng’ omdat ze niet bij thuis komen in een puinzooi willen belanden of klachten van de buren willen ontvangen.

Trouwens, hoeveel vrienden wilde ze uitnodigen?
Is ze te porren voor een eigen sleepoverfeestje met een klein groepje meiden; gourmetten en film chillen en slapen zodat Sweet 16 toch iets gedenkwaardigs wordt?

Lou

Lou

10-09-2018 om 10:19

Onlogische combi

Ik snap je voorstel maar het zou voor mij en voor dochter wel een wat onlogische combinatie van feestelijkheden zijn: familie en vrienden van je ouders én je eigen vrienden. Bij dat laatste wil je juist geen volwassenen in de buurt. Die zijn er dan wel en je moet je dan ook wel vertonen neem ik aan, praatjes maken met de ooms en tantes. Dat combineert gewoon niet met een chill feestje met vrienden.

Wel jammer dat je de familie en vrienden al hebt uitgenodigd. Liever heb je deze discussies van tevoren

Als ik jou was zou ik voorstellen om beide feestjes door te laten gaan, maar op verschillende dagen. En vraag haar wat ze leuk zou vinden voor haar eigen vriendenfeestje. Alcohol is gewoon een nee. Als je even rustig doorvraagt vindt ze vast andere dingen ook leuk...

Wilgenkatje

Wilgenkatje

10-09-2018 om 12:02

haar leven vieren

Dat was je al jaren gewend op de jouw vertrouwde manier en dat wil ze ineens niet meer - in nogal botte bewoordingen gemeld.

Tja, dat is niet leuk.

Het worden steeds meer twee feestjes: jijzelf die een x-tal jaren ouderschap/het leven van je dochter viert, en zijzelf die bij dat jarig zijn een ander gevoel heeft en het gewoon leuk wil vieren met haar vrienden. Je zult zien dat het steeds meer zo zal zijn, meer nog als je over een paar jaar op verschillende adressen woont. Het leven is in beweging, altijd maar weer.

Vier op een bepaalde dag haar verjaardag zoals je dat gewend was, en laat haar daarnaast een datum prikken voor haar vriendenfeestje. Zonder alcohol, daar is de wet duidelijk over, al zal het niet meevallen vrienden die drank meesmokkelen tijdig te traceren.

Blondie

Blondie

10-09-2018 om 12:53

Hoe het bij ons gaat

Onze dochter wordt binnenkort ook 16. Wij beginnen meestal redelijk vroeg met het plannen van dit soort dingen, omdat familie van verder moet komen (en een aantal inmiddels zelfs in het buitenland wonen).

Dochterlief heeft altijd al twee verjaardagsfeestjes gehad: een familieverjaardag (waarop we inderdaad haar leven vieren als familie bij elkaar) en haar eerst kinder- en nu tienerfeestje met eigen vrienden en vriendinnen. Tot nu toe houdt ze haar vriendenfeestjes bescheiden qua aantal genodigden en hebben wij geen discussies over alcohol (wil ze zelf niet aan beginnen voor haar 18e). Vorig jaar zijn we wel naar de buren gegaan, omdat we haar privacy gunnen op haar feestje en zelf niet de hele avond boven wilden zitten. Gaandeweg door de jaren heen zijn wij steeds minder 'aanwezig' geworden op haar vriendenfeestjes. Dat is heel natuurlijk en geleidelijk gegaan.

Dit jaar hebben we voor het eerst een tuinhuis en denkt ze erover om buiten een feestje te geven. Afspraken maken over muziek en lawaai buiten is geen probleem met haar. Wellicht hebben wij een heel verantwoordelijke dochter, maar ik heb er ook altijd voor gewaakt om dingen 'over haar hoofd' te beslissen. Het is haar verjaardag en ik heb haar - passend bij haar leeftijd - altijd betrokken bij de voorbereidingen.

Ik zou een opmerking als die je dochter maakte, ook als kwetsend ervaren. Als mijn dochter zoiets zou zeggen, zou ik zeker zeggen dat zoiets mij raakt, maar ook doorvragen naar waar de opmerking vandaan komt. En ik zou zeker het gesprek aangaan over waarom het voor haar zo belangrijk is dat er alcohol geschonken wordt op haar feestje.

Alcohol

Dat is echt wel een dingetje op de feestjes tegenwoordig. Heel veel kinderen mogen van hun ouders drinken op die leeftijd. Mijn zoon moet nog 16 worden, maar bij verjaardagen van vrienden en vriendinnen is al meer dan een jaar alcohol. Gekocht door de ouders.

vlinder72

vlinder72

10-09-2018 om 14:03

Klopt Drietje

En als je kind dan zelf 16 jaar wordt en zijn verjaardag viert dan nemen al die kinderen gewoon zelf alcohol mee.

Ze had mijn zoon opeens een feestje met alcohol ipv zonder. Ze konden zelfs bierpong spelen want iemand had ook cups en pingpong balletjes meegenomen.

Het goede nieuws was dat mijn zoon netjes de buren had gewaarschuwd. Ik was zelf om kwart over 10 thuis om de boel een beetje in de gaten te houden. Om 11 uur hoorde ik een aantal kinderen iedereen naar binnen sturen en deden ze netjes de deuren dicht. Om 1 uur ging iedereen weer naar huis en bleef zoon en een vriend achter om de boel op te ruimen. En de vloer te dweilen. Bierpong in huis is geen goed plan.

Niemand was straalbezopen. Niets is in huis kapot gegaan. Geen gekots. Er is wel veel gedronken. Dat weet ik voor 100% zeker. Er lagen bierdopjes in de tuin. Lege flessen van die neppassoa etc.

Niet mijn ding maar wij hebben niet ingegrepen. De alcohol zagen wij pas toen wij s avonds hielpen met opruimen. Nu begrijp ik waarom mijn zoon altijd frisdrank flessen meeneemt als hij naar iemand toegaat. Blijkbaar zorgenze zelf voor eten en drinken maar hij krijgt van ons geen bier mee dus dan maar cola.

Cola

Dat mixt ook lekker Vlinder

vlinder72

vlinder72

10-09-2018 om 14:46

Drietje

Hmm. Voortaan fanta in huis.

Mijntje

Mijntje

10-09-2018 om 14:48

Ik wilde ook al heel jong (11 jaar) mijn verjaardag niet meer vieren met familie (vooral niet met mijn opa en oma erbij). Mijn ouders hebben dit altijd gerespecteerd en de familie op een andere dag laten komen.

Ik denk dat je moet inzien dat je dochter wat ouder wordt en haar verjaardag op haar manier wil vieren. Zonder alcohol natuurlijk, maar met de mensen die zij wil zien.
Jij kan je eigen verjaardag op jouw manier vieren, maar aan haar de keuze of de familie/vrienden dan een andere keer kunnen komen. Anders is het best sneu voor oma bv. Als argument kan je natuurlijk altijd wel noemen dat ze zonder familiefeestje wel minder cadeautjes krijgt

franmi

franmi

10-09-2018 om 20:23

Ook hier bijna 16

Onze dochter wordt ook binnenkort 16 jaar.

Als ik alle reacties lees dan wijken wij wel wat af.

Ze houdt het op zaterdagavond voor haar vrienden. Dat betekend een tent in de tuin en er komen 25 man. Er wordt wel alcohol geschonken. Onze dochter zit vaker bij ons met vrienden te chillen met alcohol. Ze kennen de regel, als er iemand naar ons idee teveel op heeft is het feestje klaar en alles wordt weer opgeruimd.

De volgende dag is voor de familie. Klein koppeltje en vaak zijn 2 beste vrienden van haar dan ook.

Ik begrijp dat dit heel anders is dan andere in deze reacties.

franmi

Waarom kies jij ervoor om voor 16 jarigen (en jonger, als ik het goed begrijp) alcohol te schenken?

Ik ben gewoon benieuwd, omdat ik dat zelf niet doe.

Bosbes

Bosbes

10-09-2018 om 23:34

niet erg Franmi

Verschil moet er zijn Franmi.
Tegenwoordig is er alleen veel bekend over hersenbeschadiging bij hersenen in ontwikkeling (dat zijn ze nogal met 15 jaar) dus wij kiezen ervoor om dat niet welbewust te schenken, maar als jij dat verder niet zo erg vindt of hoopt dat het wel los zal lopen, wellicht heb je gelijk of heeft ze nu in ieder geval een leuke tijd.

Aan de topicstarter wil ik vooral meegeven, dat je dochter enerzijds een puber is (en wees ook een beetje liefdevol naar haar, dus niet 'met gelijke munt terugbetalen' of zo!). En anderzijds dat ik denk dat je deels wel zaait wat je oogst.
Je dochter wordt 16 jaar en jij verzint hoe haar feestje moet zijn en nodig *jouw* vrienden uit en familie. Eerlijk gezegd vind ik dat niet heel respectvol op haar leeftijd. Op die leeftijd zou ze er ook voor mogen om het níet te vieren. Of met een kleiner groepje 'voor de volwassenen'. Mocht daar nu uitkomen dat ze bijvoorbeeld bij het volwassenenfeestje wel het ene grootouderpaar wil uitnodigen maar het andere grootouderpaar niet (terwijl zij het wel zouden willen), dan kun je daarover doorvragen. En eventueel nog zeggen dat ze dat zo echt niet kan maken.
Maar gewoon over haar hoofd heen beslissen zonder haar iets te vragen is best wel een beetje vreemd op haar leeftijd. Je loopt over haar heen, en wat krijg je terug? Juist: een niet-respectvolle opmerking.

Ik zou zeggen, geef alsnog het goede voorbeeld. Stel je wat kwetsbaar op en zeg dat je nog even aan het idee moest wennen dat kleine meisjes groot worden en dat je nog niet iedereen uit had moeten nodigen. En dat jullie nu weer gewoon samen gaan praten over een gezellige tijd.

Wat is er trouwens sweet aan sixteen? Ik voel even niet aan waarom het een extra groot knalfeest zou moeten zijn. Maar als ze dat wil en jullie vinden 'groot' wel prima (alcohol niet), dat kan natuurlijk.

Ik citeer je nog even en hoop dat je je nog bedenkt om de relatie met je dochter weer goed te maken:
"... dan maar een hapje eten oid samen maar aan de andere kant denk ik ook, als zij niet met een plan komt dan maar helemaal niet. Dan feliciteer ik haar natuurlijk op de dag zelf en krijgt ze een cadeau maar dat was het dan. Ik ga me niet eerst laten uitmaken ‘jij denkt alleen maar aan jezelf’ om vervolgens alsnog iets te organiseren."

Kom op, verpest haar verjaardag nou niet. Maak het goed. Leg uit dat je de opmerking kwetsend vond, en dat je echt niet alleen aan jezelf dacht. Maar dat je het misschien beter eerst aan haar had kunnen vragen. En dat ze gewoon jouw liever dochter is.
En maak gewoon een taart, hang slingers op en geef haar cadeautje met liefde.
Als dat thuis al niet kan, waar dan wel?

Kaaskopje

Kaaskopje

11-09-2018 om 01:08

Groots vieren

Je kunt het toch alsnog groots vieren? Maar zonder de hele rambam aan vrienden en familie. Haar feest, haar gasten, haar stijl feest, maar inderdaad... zónder alcohol. Toezicht zal ze daarom moeten accepteren.

Wij zijn gestopt met anderen uitnodigen, toen de kinderen 18 waren geworden. Dat was eigenlijk al 2 jaar te laat, maar goed, op een gegeven moment is die afspraak met vrienden en familie gemaakt. Over en weer dus, wij ook niet naar de verjaardagen van andere kinderen. Ik vond het zelf ook niet leuk meer om naar verjaardagen van andere kinderen te moeten. Die kinderen waren totaal niet in hun visite geïnteresseerd. Dank je wel voor het cadeautje en na een half uur stilletjes ertussenuit knijpen naar de eigen slaapkamer. Het was op zich wel gezellig met de andere volwassen mensen, maar daar kom je in principe niet voor. Dus als het feestvarken er zelf geen zin meer in heeft, vooral niet opdringen. Mogelijk is de visite blij dat ze van deze verplichting af zijn.

Wij hebben deze week toevallig The Durrells afgekeken. In de voorlaatste aflevering wordt Gerry (Gerald) 13 jaar en moeder heeft dat geheel volgens (haar) traditie georganiseerd. Spelletjes, taart, de vrienden die ze op Corfu hebben gemaakt (oude mensen dus in de ogen van Gerry), moeder is helemaal blij en kan niet wachten tot zoonlief zich in zijn verjaardag zal storten. Maar Gerry is boos, heel erg boos. Ten eerste begint moeder al fout door te zeggen dat hij 12 wordt, maar ook omdat het allemaal zo kinderachtig is. Hij rent boos weg. Lang verhaal kort: hij wil meer volwassen worden behandelt, hij is geen klein kind meer. Eind goed al goed uiteindelijk, maar zijn punt was gemaakt.

Jouw dochter doet nu hetzelfde. Er zijn mensen aanwezig, die jullie vrienden zijn, ze kan haar feest niet vieren zoals zij graag wil, terwijl ze ál 16 wordt. Is haar ooit gevraagd of ze dat nog leuk vindt? Ik snap dat je haar leven wilt vieren, je viert daarmee ook dat je haar het leven geschonken hebt en blij met haar bent, maar het wordt tijd dat ze haar eigen leven mag gaan vieren, zoals zij dat wil. Nou ja... minus de alcohol dan .

franmi

franmi

11-09-2018 om 07:28

Jippox

Mijn dochter is de jongste van de vriendengroep.
Alle ouders van de vriendengroep kennen elkaar en weten van elkaar dat er alcohol wordt geschonken.
Het waarom is lastig te zeggen. Dit is zo gegroeid.
Wij wonen in het oosten van het land waar zuipketen zijn. Ook bij ons in de achtertuin.
Wij hebben er op deze manier zicht op.

Op dit gebied zijn we aardig vrij in onze opvoeding, natuurlijk weten we niet of dit de goede opvoeding is. Op dit moment voelt dit voor ons goed

Goede vrienden

Goede vrienden letten op elkaar; als iemand te ver dreigt te gaan, krijgt diegene vaak wat anders te drinken of iets te eten om de avond te kunnen lengen. Zo’n time-out is ook in het belang van de vrienden.
Zo heb ik die wederzijdse ‘bescherming’ vroeger zelf ervaren en toegepast ( hockeyfeesten) en zo hoor ik mijn wat oudere pubers praten over de tijd dat ze nog 16 waren. Je houdt zicht op elkaar want anders is ook jouw avond voorbij en sta je naast een kotsende vriend(in).

Als ouder streef je naar alcoholvrij. Maar als ze gaan feesten, heb je er geen zicht op en hoop je dat zelfs de mate van aangeschoten zijn voorkomen wordt. (Zelf dronk ik toendertijd op een avond stappen twee rosé-tjes, daarna was mijn geld op..)

Er zijn natuurlijk jongelui die elke week hun grens niet kennen. Maar de meerderheid heeft geen zin in een wekelijkse kater, zeker niet als ze de volgende dag moeten werken of een wedstrijd hebben.

@Franmi, is het beeld wat op de tv geschetst wordt, ( drinken tot je erbij neervalt, kotsen en weer verder drinken) overtrokken want hé tv, of niet? Ik denk namelijk dat ouders ook niet blijven toekijken als hun kind elke keer in de goot of greppel ligt.

hkh

hkh

11-09-2018 om 13:29

en wij

Toen onze dochter 16 werd vorig jaar, hebben wij het als volgt gedaan :
tent in tuin met verwarming en verlichting
familie en kennissen feestje met buffet tot 20.00 uur incl beperkt alcohol
vanaf 20.30 uur feestje voor vrienden en vriendinnen zonder alcohol, wel alcoholvrije cocktails en jilzz 0% en heel veel hapjes en chips en een dj set gehuurd. Wij zijn weggegaan tot 00.00 uur

Was superleuk. Helft van de vriendenkring drinkt wel alchol ondanks 1 andere helft niet. Wij wilden het perse niet. Ik had al best veel verhalen over inderdaad heel veel drinken en overgeven enzo. Dochter zelf zegt niet te drinken (bang om controle te verliezen) en het was bij ons maar heel even een issue. Alle vrienden zijn gewoon geweest en sommige gingen daarna inderdaad nog stappen.

Misschien is dit ook voor jullie een optie ? Dan is ze toch bij de familie..

FENJ

FENJ

11-09-2018 om 15:04 Topicstarter

Dank allemaal

Bedankt voor alle reacties super fijn, ik heb er ook echt wat aan gehad. Eerlijk gezegd neig ik meer naar Franmi...........maar heb ik ook nog een partner om rekening mee te houden en ik heb een puber die heel graag grenzen opzoekt.

Ik ben er een dag later op terug gekomen. aangegeven wat ik kwetsend vond (zij gaf aan dat ze dat niet meende maar dat ze 'gewoon' moe was). Verder gevraagd wat haar idee is, en wat zij graag zou willen, het is tenslotte haar feestje.

Zij gaf toen aan (serieus) dat ze het goed vond zoals we hadden gepland (Pubers he) en dat ze dan daarna met vriendinnen op stap wilde en bij ons slapen (dat mag natuurlijk). Ze zou ook nog graag een klein feestje willen voor vrienden met ongeveer 10 mensen......daar wilde ze later nog over overleggen.

Inmiddels heeft zich een nieuw probleem aangediend, met pubers never a dull moment!

Pennestreek

Pennestreek

11-09-2018 om 15:47

Alcohol onder de 18

Tja, ik ben er erg op tegen om dat te schenken aan kinderen, zeker als het niet mijn eigen kinderen zijn.

Franmi, zoals jij het schetst, dat de ouders elkaar kennen en dat het gewoonte is, en je ze liever in je achtertuin hebt dan in een zuipkeet, dat snap ik wel. Maar ik was serieus not amused toen ik mijn dochter van 15 met een vriendinnetje ophaalde na een feestje en dat andere meisje niet meer op haar benen kon staan. De vader van de jarige haalde er zijn schouders over op, die paar kratjes bier konden toch geen kwaad... Let wel, het was een feestje voor een jongen die 16 werd, dus de ene helft van de gasten was net 16 en de andere helft nog 15 jaar. Waarom dan in godsnaam alcohol?? En hoezo zonder overleg?? Ik vind dat je nóóit zomaar zonder overleg alcohol kunt schenken aan een (minderjarig) kind van een ander. Gelukkig was mijn eigen dochter zo verstandig om er niet aan te beginnen (op dat moment, heeft ze later wel ingehaald helaas...).

@FENJ: Goed dat jullie er toch uitgekomen zijn. Ja, pubers he, grote mond, maar toch vaak een klein hartje. En totaal geen benul van hoe dingen over kunnen komen. Of misschien ook wel, maar dan te koppig zijn om excuses aan te bieden .

Jadore

Jadore

11-09-2018 om 16:38

Bij ons

Heeft dochterlief een sweet 16 partij gegeven, met bier en wijn.
Ik vond dit ook nogal een ding, maar heb er, met toestemming van de ouders van de genodigde, aan toegegeven. Het meenemen van eigen (sterke) drank hebben wij geweigerd. Schijnt ook voortaan heel normaal te zijn dat men zelf sterke drank meeneemt.

Mijn dochter heeft in de uitnodiging duidelijk aan moeten geven dat: Het meenemen van eigen drank betekende dat men weer rechtsomkeert kon maken. Dat het nuttigen van alcohol betekende dat men toestemming had van de ouders, en kotsen = vertrekken. Het is allemaal goed gegaan (was wel blij dat het achter de rug was, maar dat ter zijde

Ze wilde ook niet dat wij erbij bleven, maar dat was een eis van ons. Wij hadden een bevriend stel uitgenodigd voor onze gezelligheid, en was daar achteraf erg blij mee. Met 40 stuiterende pubers heb je oren en ogen tekort. Wij zorgde ervoor dat het drinken steeds werd aangevuld, en voor de hapjes. Vriend van ons was portier. Want.....men weet voortaan als de kippen dat er ergens een feestje is, en proberen gewoon naar binnen te komen. Verder is het ook niet handig als er opeens heel veel tegelijk naar het toilet moeten. Men wilde dan voor het gemak maar de straat op gaan. Nou, dat dacht ik dus niet. Al met al is het super gegaan en heeft iedereen het reuze naar de zin gehad. Dochter vertelde de volgende dag dat ze zoooooo blij was dat wij ook gewoon thuis waren om de boel mee in goede banen te leiden

En ohja, haar grote mensen feest (familie en onze vrienden) hebben we apart gevierd. Vond ze prima. Waarschijnlijk alleen al om de extra enveloppen

wallie

wallie

11-09-2018 om 20:56

Lastig!

Mijn 15-jarige dochter mag bij ons wel drinken, een bewuste keuze.
We presenteren het vooralsnog als 'iets bijzonders' dwz dat ze mag drinken bij speciale gegenheden.
En dan iets dat wij schenken, met laag percentage etc.
Ook hebben we al duidelijk gemaakt dat ik vooralsnog niets ga schenken aan vrienden van haar.

Maar zoals jij beschrijft Jadore, zo zie ik het ook al wel voor me. Alleen weet ik hier al de uitkomst: een aantal ouders gaan er geen toestemming voor geven. (de komende jaren) En wat doe je dan?
Wel schenken aan de jongeren met toestemming?
Niet schenken omdat 1 ouder bezwaar maakt?

Tienie

Tienie

11-09-2018 om 23:16

dochter van 17

Mijn dochter van 17 drinkt niet. Wij zijn daar altijd strikt in geweest en ze wil zelf ook tot haar 18-en niet drinken. We hebben laatst samen geconstateerd dat ze de enige is in haar omgeving. Al haar leeftijdsgenoten vanaf 16 jaar drinken in meer of mindere maten. Dat heeft de consequentie dat ze sommige feestjes overslaat. Ze verteld dat ze soms in een appgroep wordt geplaatst waar alleen maar gesproken wordt over de drank die er geschonken wordt op een feestje en wie wat meeneemt.
Soms gaat ze wel en is ze dus de enige die niet drinkt. Een enkele keer is ze hierop aangekeken door leeftijdsgenoten. Dat ze toch wel heel triest was omdat ze spa rood en cola dronk. Je moet dus sterk in je schoenen staan als 16 - 17 jarige als je niet wilt drinken. Wallie, mocht je het aan mij vragen zou ik mijn bezwaar zeker kenbaar maken. ik hoop van harte dat steeds meer ouders wat strenger worden als het over drank gaat...

wallie

wallie

11-09-2018 om 23:38

Tienie

Ja Tienie, maar dat weet ik dus wel, dat er ouders zijn met bezwaren, zoals jij.
Maar ik vraag me dus af hoe je dat doet als ouder met geen/andere bezwaren, als je kind bezoek krijgt of feestje geeft.
Ik kies er juist voor het minder groot te maken en het minder op leeftijd te gooien. Alcohol blijft een (groter) risico vormen tot 25 jaar.
En juist vanwege de dynamiek die jij noemt vind ik het dus belangrijk dat ze (begeleid) zelf keuzes leren maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.