Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Koentje Koets

Koentje Koets

06-05-2015 om 11:13

eetgewoonten bij anderen

Zoonlief van 16 heeft een vriend waar hij erg veel bij is. Ik nodig ze al heel vaak uit om samen bij ons te eten, wat ze ook graag doen. Maar zoon gaat bijv. ook vaak ontbijten met vriend en dan eten ze vaak ongezond; junkfood, pizza, frikandelbroodjes en dergelijke als ontbijt. mijn zoon kan kwa gewicht wel veel hebben, dat is het punt niet. maar fruit eten zij bijv. eigenlijk niet. Groente wel, maar de verhouding is niet zo best zeg maar. Zijn vriend woont op zichzelf en betaalt het zelf dus ik kan hooguit wat invloed uitoefenen door een beroep te doen op zijn gezonde verstand.

wat doen jullie met pubers die veel op andere plekken zijn en daar de gezonde voedingsgewoonten van mams overboord gooien?

Dat doen ze zelf wel

Je gaat er vanuit dat een kind op die leeftijd door jou opvoeding inmiddels een goede basis heeft en zelf keuzes maakt.
Mijn zoon verblijft ook regelmatig in een studentenhuis waar hij juist initiatieven neemt om samen gezond te koken en altijd aansluit bij anderen op de groep die zo'n initiatief nemen. Met name vanwege de kosten. Maar er wordt natuurlijk ook weleens junkfood gehaald. Dan komt zoon thuis en snakt naar een verse gezonde hap.
Ook thuis gaat hij daar steeds meer zelf initiatieven in nemen. Want inmiddels weet hij natuurlijk zelf veel beter dan moeders wat gezond is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-05-2015 om 12:02

Loslaten

Het lijkt me dat je zoiets gewoon moet loslaten. Op de dagen dat hij thuis is gezond bijvoeren en verder komt het vast wel goed.

Moni

Moni

06-05-2015 om 12:02

Ik doe niets

Oudste eet vaak bij vriend. Daar eten ze nauwelijks groenten.
Zij lust de meeste groenten wel. Die eet ze thuis wel weer.

Loslaten.

Ontbijten met Pizza, getsie, ik moet er niet aan denken. Maar goed, misschien is dat eerder een brunch in het weekend? Je zoon is 16 jaar, doordeweeks slaapt hij thuis, neem ik aan? Genoeg dagen over om hem verantwoord eten voor te schotelen.

Vooral loslaten - 16 jaar voorbeeld moet ergens goed voor zijn

Pizza voor het ontbijt is heerlijk trouwens - vooral als je brak wakker wordt.

Ik kan me uit mijn studententijd ook herinneren dat ik het de eerste tijd heel fijn vond om alles te eten wat ik thuis niet kreeg. Na een tijdje was de lol daar vanaf en langzaam maar zeker werd het allemaal wat gezonder en kwamen de groenten terug.
Dochter zit dit schooljaar in Brazilië en heeft zich de eerste maanden vol overgave op bonen, rijst en heel veel vlees gestort. En langzaam maar zeker komen de berichten binnen over de dingen die ze mist en die ze heel graag weer wil eten als ze straks weer terug is. Naast kaas zijn dat vooral heel veel groenten en maaltijdsalades. Kortom, ook hier heeft ze de eerste 16 jaar voldoende mee gekregen. Hoe haar gastbroer het Nederlandse eten gaat vinden als hij op bezoek komt later in de zomer moeten we dan maar even afwachten.....

Koentje Koets

Koentje Koets

06-05-2015 om 16:48

naja....

Het valt nu gewoon ook wat meer op omdat het vakantie is en hij daar nog meer vertoefd. Straks voeder ik wel weer gezonde hapjes bij....
Toch best lastig hoor als ze puber zijn en je moet leren los laten.

En Anne J, jij zegt het wel zo vanzelfsprekend dat 16 jaar genoeg moet zijn. Maar niet ieder kind is hetzelfde, niet even slim en soms nog iets meer nodig dan het goede voorbeeld.
Maar fijn voor jou dat jjouw kind dat wel zo goed doet en anderen meetrekt in het gezonde. Als hij nou ook nog in hetzelfde studenhuis vertoefd als mijn zoon, kan ik er nog een beetje van meeprofiteren!

Fiorucci

Fiorucci

06-05-2015 om 17:00

Ach

Ik sta onder de vrienden van mijn zoon bekend om mijn verplichte vitamientjes....ik schuif hem vaak even een glas versgeperst van alles onder zijn neus, en zijn vrienden ook als ze er dan toevallig zijn. Het gaat er grif in. Bijvoederen indien nodig en verder komt t volgens mij best goed.

Barvaux

Barvaux

06-05-2015 om 17:56

ach

Ik zou me daar echt niet druk om maken tenzij kind dus al aan de dikke kant zou zijn. Hier nemen we al heel wat jaren 1 heel goedkoop vitC pilletje en wordt dat in ieder geval opgevangen. Oudste eet erg veel dus groente komt vanzelf meer dan genoeg binnen en hij eet ook wel fruit maar dan vooral appels en die hoef je ook echt niet te eten omdat ze zo verschrikkelijk veel goeds bevatten Jongste eet veel minder en als hij fruit eet is het een banaan.

Geef ze een pak sinaasappelsap mee en klaar is kees.

appel niet sinaasappelsap wel?

Barvaux, sinaasappelsap uit een pak is eigenlijk niet minder ongezond dan cola. En in een appel zit volgens mij heus wel wat nuttigs. Vezels bijvoorbeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.