Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
zebra

zebra

06-02-2016 om 10:09

gala maar dan voor jongens

wat wordt er door jongens, eindexamenklas, vooral gedragen tijdens het gala? Sowieso wel een jasje maar verder? Onze zoon is niet te zwaar maar ook niet bepaald tenger van bouw. Hij houdt niet van kleding die echt nauw aansluit (draagt dus liever L dan M qua shirts).

En wellicht hebben jullie ook links voor online bestellen?

Hier

De meeste jongens waren hier in een zwart pak, hier en daar colbert met overhemd op spijkerbroek.
Een pak hoeft niet strak te zitten, maar wel passend. Ik vond het super, die mooi opgedofte pubers.

Magalí

Magalí

06-02-2016 om 10:46

Jasje niet nodig

Mijn zoon gaat naar kerstgala's in een zwarte broek (geen heel nette, maar ook geen spijkerbroek) met een zwart of grijs overhemd en strikje of stropdas. Een wit overhemd kan natuurlijk ook prima, maar daar houdt hij niet van. Zwarte schoenen eronder (geen gympen) en het staat behoorlijk netjes. Een jasje of een gilet vindt hij niks.

Voor een eindexamengala zou ik geen strikje doen, misschien zelfs ook geen stropdas.

zebra

zebra

06-02-2016 om 19:26

eindexamengala

het gaat dus om het eindexamengala.

Ik zal eens kijken of er nog ergens foto's te vinden zijn van eerdere eindexamengala's om te zien wat de jongens daar dragen. Een strikje vind ik zelf niks en denk dat zoon daar ook niks aan vindt.

zebra

zebra

06-02-2016 om 19:36

foto's gevonden

van het eindexamengala van 2 jaar geleden. Grote variatie in de kledij van de jongens. Een aantal met jeans, overhemd, stropdas en jasje (slechts een enkeling droeg geen jasje), sommige geheel in pak met zelfs gilet, stropdas/strikje en nette schoenen. Maar ook een aantal zonder stropdas. Ook wel sportschoenen gezien maar dat was echt een klein groepje.

Een pak van de H&M

Hier gingen de jongens in pak. Vaak met strikken. Bij de H&M hadden ze voor de kerst leuke betaalbare pakken en mooie overhemden.

Maaike

Maaike

07-02-2016 om 21:36

jasje/gilet

Een jasje of gilet zou ik zeker doen, een strikje of stropdas als kind het wil. Alleen een broek met overhemd is wel een beetje simpel. Het is tenslotte een gala.

Magalí

Magalí

08-02-2016 om 15:04

Maar...

Je kind moet zich er ook wel lekker in voelen. Die van mij zou zich een opgeprikt aapje voelen met een jasje of gilet, een strikje met kerst vindt hij nog net gaan. Dus dan is het een beetje zoeken naar wat netjes genoeg is en toch niet 'opgeprikt' zijn.

Nicky

Nicky

08-02-2016 om 16:40

Verkleedfeest

Zo'n gala is toch ook een soort van verkleedfeest? Ik weet van zoon van het Kerstfeest vorig jaar dat er wel heren waren op sneakers en in spijkerbroek, maar dat waren er welgeteld 3 (van de 500 bezoekers). Dus ik zou zoon toch aanraden zich een beetje aan de trend aan te passen.
Als hij geen pak of jasje wil (kan ik me voorstellen, een jasje is ook gewoon heel warm op een feest) dan toch op zijn minst een nette donkere broek en een gilet.
En als hij geen strop of strikje wil, tja, naarmate de avond vordert zie je op de foto's steeds meer strikken en stroppen verdwijnen, maar iedereen komt wel netjes binnen.
Voor de schoenen geen sneakers, maar donkere sportieve schoenen kunnen volgens mij best wel.

Ik wens je zoon vast veel plezier!

els

els

08-02-2016 om 17:52

gala

Hier op het VO elk jaar kerstgala. Alle meisjes gaan in mooie, feestelijke kleurige jurkjes (niet in het lang), de jongens gaan in spijkerbroek, overhemd, strik of stropdas, een pak met overhemd en stropdas of een smoking. Vaak ook in deze chronologie gedurende de jaren. Ik vond bij suityouwell voor heel weinig een kinderpak (maat 176) dat door beiden is gebruikt, later kregen de jongens een pak. En ik denk dat ze in hun examenjaar een smoking krijgen.

zebra

zebra

08-02-2016 om 19:05

en mijn mening

is inderdaad dat zoon zich er wel prettig in moet voelen (waarschijnlijk liever een jasje dan gilet en liever een stropdas dan een strikje). Maar het is toch een bijzondere gelegenheid dus een jeans met alleen een overhemd is dan inderdaad te simpel. Een nette donkere broek met overhemd, stropdas en jasje zou ik heel geschikt vinden. Ook een paar nette donkere schoenen erbij. Dit alles kan naderhand ook nog eens gedragen worden bij diploma uitreiking (mits het dan niet al te warm is).

Maaike

Maaike

08-02-2016 om 20:57

Magali

Natuurlijk moet je kind zich er prettig in voelen. Alleen vraagt Zebra wat jongens vooral dragen en dat is toch wat nets. In een gewoon shirt en spijkerbroek valt hij toch uit de toon en voelt hij zich wellicht ook niet prettig.

Het gaat er vooral om dat je laat zien dat je bij je kledingkeuze hebt stil gestaan en niet je dagelijkse kloffie aan hebt.

Magalí

Magalí

08-02-2016 om 21:05

Maaike

Ja, maar ik gaf juist ook aan in mijn eerste reactie dat zoon op een kerstgala ook netjes was in een mooie broek, overhemd en redelijk nette schoenen. Natuurlijk is het wel handig om er netjes uit te zien, maar dat kan op verschillende manieren.

Marjoleine64

Marjoleine64

08-02-2016 om 22:56

Hier gaan ze in pak

Beide zoons (nu 5 en 6 VWO) hebben een zwart pak, gekocht bij V&D. Jongste had dit nodig voor concerten toen hij nog 14 was, en ik was toen bang dat een maat 46 nog veel te groot zou zijn maar paste goed. Het jasje draagt hij nog, broek inmiddels een maat groter. Oudste had er vorig jaar één nodig voor een groot concert én voor het nieuwjaars-schoolgala. Er zijn er niet veel die echt in pak komen met strop of strikje, maar wel allemaal in het net. Dus nette donkere broek met overhemd (wit, zilvergrijs, glanzend zwart) met strop of strikje aan het begin van de avond. In de loop van de avond inderdaad wat minder netjes

Dus: waar kan je een betaalbaar pak kopen? Suitsyouwell is al genoemd, maar ook V&D en C&A hebben prima pakken voor een acceptabele prijs (ca. 80 euro). Ik heb wel eens een overhemd van suitsyouwell gekocht maar ik vond de kwaliteit tegenvallen.

Jamie

Jamie

09-02-2016 om 07:49

maar magali

Je was wel heel stellig dat een jasje niet nodig is. Hier is alleen een kerstgala maar daar zou je als jongen toch echt uit de toon vallen zonder jasje. Mijn advies is dan ook altijd: doe een jasje aan, dat kan tenminste nog uit. Mijn zoon wil niet in de minderheid zijn op zulke gelegenheden en helemaal niet als die minderheid lager dan 5% is.

Algemeen: V&D heeft inderdaad prima pakken, ook voor de lange magere jongens. Broek en jas kan apart gekocht worden en eventueel een jaar later een andere maat broek.

Magalí

Magalí

09-02-2016 om 09:22

Och...

Ik had nou niet het idee dat ik zo stellig was. Dat een jasje niet nodig is, betekent toch niet dat het niet mag ofzo? Maar gewoon dat er meerdere mogelijkheden zijn om er netjes uit te zien. Hier op het kerstgala zijn er altijd genoeg jongens zonder jasje. Zoon valt totaal niet uit de toon.

Magalí

Magalí

09-02-2016 om 09:25

Oja

Ik reageerde op de openingspost waarin werd gesteld dat er sowieso een jasje gedragen moest worden. Dat vond ik nou juist nogal stellig en daarom zei ik dat een jasje niet nodig is (maar wel prima kan natuurlijk!)

Arawen

Arawen

09-02-2016 om 09:34

Zwarte Markt Beverwijk.

Ik heb geen idee waar je woont, maar als het kan, kijk ook eens op de zwarte markt (Bazaar) in Beverwijk. Toevallig afgelopen weekend geweest en mijn oog viel op de rijen gilets en nette overhemden die daar hingen. Voor weinig. Direct in gedachten gehouden voor als zoon over een tijd een officiele gelegenheid heeft.

zebra

zebra

09-02-2016 om 17:15

het gala

wordt niet op school gehouden maar ze gaan ergens heen. Vaak regelen ze zelf taxi's of zelfs limousines. Het is dan wel zo fijn dat ze er ook netjes gekleed uitzien.

Maar ik ben wellicht niet duidelijk geweest, ik bedoelde vooral of er vaker een echt pak gedragen wordt bij zo'n gelegenheid of "gewoon" een nette broek met jasje, een stropdas of strikje, wel een gilet of niet.

zebra

zebra

09-02-2016 om 17:17

seizoen

het gala vindt in het voorjaar plaats, nog voor het eindexamen, denk ik zo. Dus wellicht komen ook andere kleuren in aanmerking dan donkerblauw en zwart.

Magalí

Magalí

09-02-2016 om 18:09

Oooh

Dat is dan wel echt een gála-gala! Wel erg leuk hoor! Wat er hier gala wordt genoemd, is eigenlijk gewoon een kerstfeest waarbij je wel aandacht moet schenken aan je uiterlijk. Eindexamengala's doen ze bij de school van mijn kinderen niet.

Zebra

Eindexamens zijn altijd in het voorjaar Maar evengoed was hier 95% in een zwart pak met wit overhemd en stropdas of strikje. De meisjes in mooie jurken en opgetut.
Er moest niets, maar de meesten kleedden zich toch volgens de etiquette van een gala.

zebra

zebra

10-02-2016 om 08:33

Wil40

ik had het idee dat sommigen erover heen hadden gelezen dat het over het eindexamengala ging, vandaar nog eens de melding dat dit in het voorjaar plaats vindt.

jasje en donkere broek en wit overhemd

Met stropdas (met dubbele windsorknoop ;, die ze uitgebreid hebben staan oefenen met een youtubeflimpje erbij..)
Ze zagen er erg leuk uit. Zo netjes.
Op de school waar mijn zoon zat is het ook 'traditie' om met een bijzonder vervoermiddel te komen. Gelukkig had een van het vriendengroepje een oom met een sjieke auto, maar er waren ook leerlingen die op een bijzondere fiets kwamen ofzo

c&a pak

Net terug van een middagje winkelen met jongste. Hij heeft een pak nodig voor het Model European Parliament, waar hij binnenkort aan meedoet. Jongens moeten in pak, de hele week. Leuk bedacht allemaal maar het valt niet mee om een 16- jarige in een kostuum te hijsen. Alles is te groot. Uiteindelijk maat 44 gevonden en wat denk je? Het paste! Toen nog overhemden. Geen idee hoe het zat met body- fit, slim-fit of regulair. En de boordmaat? Wat een gezoek. Nergens personeel te bekennen. Ik kan me herinneren dat dat vroeger anders was. Waar was de moeke die mij en mijn zoon even op weg hielp? Enfin, na enige omwegen hadden we toch een paar overhemden extra small en twee dassen. Nou die vergadertijger van mij kan aan het werk. Hopelijk past het ook nog als ie eindexamen doet

zebra

zebra

12-02-2016 om 16:01

een echt pak

gaat het niet worden, als het aan hem ligt gaat hij het liefst in spijkerbroek en shirt. Maar dat is niet bepaald de bedoeling, ik denk dat het een nette(re) broek wordt met overhemd en jasje. Geen gilet, strikje of stropdas.

Emma

Emma

29-05-2016 om 15:16

Gala

Een colbert, met een zwarte broek een een vlinderdasje

intussen voorbij

heb wat inlogproblemen gehad maar die zijn nu voorbij.
We hebben een aantal weken geleden een zwarte nette broek aangeschaft met donkergrijs colbert, overhemd en een stropdas.

De meeste jongens waren ook in pak, slechts een enkeling was erg casual gekleed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.