Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Anne

Anne

10-04-2014 om 14:29

Gevaarlijke sporten

Onze zoon van net 18 heeft enigzins tegen onze zin een crossmotor gekregen. Hij werkt in z'n vrije tijd op een boerderij. De boer heeft motorcrossen als hobby, en heeft mijn zoon een crossmotor gegeven waar hij veel aan heeft gesleuteld. Allemaal reuze leerzaam. Maar goed, wij hadden onze bedenkingen. We hebben het een beetje ontmoedigd, door hem zelf te laten betalen voor z'n laarzen,kleding, benzine enz.
Eind vorig jaar is hij bij het crossen op het maisland waarschijnlijk tegen een paaltje gereden en heeft hij een smak gemaakt. Met spoed naar het ziekenhuis, het viel relatief mee in de zin dat hij er geen blijvend letsel aan over zal houden. Maar toch, dyslocatie van het sleutelbeen, dubbele onderarm breuk, twee gebroken ribben, gekneusde ribben, drie gebroken vingers, verrekte kniebanden en een hersenschudding.
Hij heeft een weekje in het ziekenhuis gelegen, maar zitten, liggen, lopen alles deed zeer. Nu is hij weer hersteld en wil een andere crossmotor kopen. Wij hebben gezegd dat het niet gebeurt zo lang hij thuis woont. Grote ruzie natuurlijk.
Hij verwijt ons met twee maten te meten omdat z'n zus aan wielrennen doet, en dat is ook een gevaarlijke sport. En die is ook weleens met haar fiets gevallen.
Is dit meten met twee maten?


18 jaar

Dan is het toch zijn eigen keuze, zou ik zeggen. Je kunt er over praten, waarom je er niet blij mee bent, maar verbieden gaat wel ver. En hoe lang laat hij zich zoiets nog verbieden?
Het lijkt me op die leeftijd trouwens wel volkomen normaal dat hij zijn hobby zelf financiert.

neteret mut

neteret mut

10-04-2014 om 15:05

eens met jippox

en toch ben ik heel blij dat geen van mijn kinderen wielrennen leuk vindt, al die valpartijen tijdens koersen.

Anne

Anne

10-04-2014 om 16:43

Jippox en neteret

We hebben ook gezegd dat zolang hij nog thuis woont motorcrossen niet aan de orde is. Als hij onafhankelijk is, dan is het helemaal z'n eigen zaak. Toen hij in de kreukels lag konden wij letterlijk achterste afvegen. Gelukkig heeft het niet veel effect gehad voor z'n schoolresultaten. Het had hem even goed een schooljaar kunnen kosten. Wie betaalt dat dan? Het allemaal zoveel slechter kunnen aflopen. Hij is echt door het oog van de naald gekropen.

amk

amk

10-04-2014 om 17:13

Anne

hetzelfde kan gebeuren met wielrennen, daar gebeuren waarschijnlijk zelfs meer ernstige ongelukken dan bij motorcrossen. Ik vind dat jullie daarom met 2 maten meten.

Hij is door het oog van de naald gekropen

en heeft er ws van geleerd.
Hij heeft een grens opgezocht en de gevolgen daarvan ervaren.
Wat wil je allemaal gaan verbieden?
Boksen, paardrijden, autorijden (is bij jeugd tot 23 jaar ook niet zo'n succes), bungy jumpen, parachute springen, paragliden, skiën, enz.?

De meeste ongelukken bij kinderen met breuken komen trouwens van de trampolines die je in bijna iedere tuin ziet staan.

Dalarna

Dalarna

10-04-2014 om 23:25

Je meet met twee maten. Mijn zoon mocht met 14 ook niet op wielrennen vanwege het gevaar daarbij.

Dalarna

Dalarna

11-04-2014 om 09:09

en

Ik denk zelfs dat hij eerder op motorcrossen mag omdat ze dan een helm op hebben, goede laarzen en een stevig pak en niet op de openbare weg rijden en in zijn geval ook geen wedstrijden of begrijp ik dat verkeerd?

Joly

Joly

11-04-2014 om 13:07

wat een pech!

Wat jammer dat je zoon meteen zo slecht weggekomen is! Het is inderdaad een risico sport ,maar je kunt altijd verkeert wegkomen. De kans dat hij weer zo ernstig valt,hoe groot schat je die in??? Ik zie het echt als een risico,het gaat 1000 keer goed,maar dan heb je een keer pech.
Ik rij paard,een vluchtdier ,waar ik ook mee tussen het verkeer rij. Ik heb ook een keer pech gehad,altijd gedacht dat het dan klaar zou zijn,ik ben nu wat voorzichtiger,maar ben wel terug gaan rijden. Terwijl ik weet dat als mn paard schrikt en ik te laat reageer het weer fout kan gaan.
Je zoon komt niet op de openbare weg,hij zal snel leren hoe en wat zijn motor doet,hoe zijn motor reageert,hoe hij dingen oplost.Het vallen zal daardoor minder worden en hij kan ook vallen en er met een schrammetje vanaf komen.
Paardrijden ,motorcross,skiën,skeeleren ,wielrennen ,mountainbiken ,allemaal valrisico sporten ,maar wel ontzettend leuk!
Zie het als gevalletje pech......hoeveel pech,dat je in een veld juist tegen dat paaltje moet rijden en dan nog zo slecht terecht komt. Mijn broer en man hebben vroeger beide gecrosst nooit iets gebroken. Man heeft ook wedstrijden gereden.

Joly

Joly

11-04-2014 om 13:16

en dit.....

Als je dochter nu een paaltje over het hoofd en er tegenaan fiets en net zoveel pech heeft als je zoon,moet ze dan ook stoppen met fietsen?
Dus ja je meet met maten........ik zou zelf mijn kind liever op een crossmotor zien met goede bescherming op een weiland,dan mijn kind op een wielrenfiets met een shirtje op het asfalt!!!! Bij ons wordt veel gefietst en ieder jaar gebeuren er ernstige ongelukken.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2014 om 10:56

Mag je zoon zijn rijbewijs halen

van jullie?

Katniss

Katniss

12-04-2014 om 11:10

Gut

Ik was eigenlijk alleen een beetje tegen het paardrijden vanwege de kans op ernstige blessures. Wielrennen en motorcross komen niet als eerste bij me op als je het hebt over gevaarlijke sporten. Mijn vriend fietst al 30 jaar, heeft nog nooit wat gebroken, en is slechts twee keer op de SEH beland. Dat je rijdt tegen zo'n paaltje is gewoon domme pech, en dat kan je bij elke sport overkomen.

Tante Tiny

Tante Tiny

12-04-2014 om 11:50

Maakt het verschil dat hij de sport via de boer beoefent?

Dat zal hem vaak naar de boerderij trekken.

Anne

Anne

13-04-2014 om 13:11

Reacties

@ Kaaskopje
Hij heeft z'n autorijbewijs al, hij heeft mee gedaan met Two2Drive, toen hij 16 was heeft hij zijn tractorrijbewijs gehaald.
Hij wil na zijn eindexamen z'n motorrijbewijs gaan halen.

@Joly
Zelf vind ik wielrennen minder gevaarlijk dan motorcrossen. Dochterlief fiets nu een jaar, is ook wel paar keer gevallen, met alleen schaafwonden tot gevolg.
Hij doet het motorcrossen ongeorganiseerd, dus ook niet met alle veiligheidsmaatregelen.

Hij moet dit jaar eerst maar eens z'n VWO diploma halen dan zien wel weer verder

veiligheidsmaatregelen

Maar daar kun je toch afspraken over maken. Dat 'ie wel een helm, handschoenen en beschermende kleding moet dragen? Dat je dochter tot nog toe alleen schaafwonden heeft opgelopen lijkt me ook meer een kwestie van geluk. 1 keer verkeerd vallen en ze ligt ook een week in het ziekenhuis, of erger.
Misschien vindt je zelf wielrennen leuker dan motorcross?

Waarom

Waarom stimuleer je zoon niet tot het zich aanmelden bij een motorcross vereniging? Ongetwijfeld wordt er naast aandacht voor het motoronderhoud ook aandacht aan de beschermende kleding en veiligheidsvoorschriften geschonken. En dan rijdt je op een parcours/weiland waar de paaltjes al uit zijn gehaald, bovendien is er toezicht en begeleiding indien nodig.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2014 om 00:13

Als je wel geaccepteerd

hebt dat hij zijn rijbewijs ging halen, dan vind ik dat je nu niet opeens tegen moet gaan werken omdat hij een sport beoefend waarbij een ongeluk in een klein hoekje zit. Iemand die gewoon auto rijdt neemt ook een zeker risico. Ook al rij je nog zo veilig, er kan altijd een situatie zijn die je zelf niet in de hand hebt. Dat geldt voor wielrennen net zo goed.

Je mag je zorgen wel laten merken, maar je mag hem er vind ik niet mee 'chanteren'. En daarmee bedoel ik dat je hem niet het gevoel moet geven dat hij geen goede zoon is als hij tegen jouw gevoelens in toch doorgaat met zijn hobby. Dat hij het niet onder jullie dak mag doen, maar wel als hij het huis uit is, is een vorm van struisvogelpolitiek.

Ik vind dus dat je zoon zelf mag beslissen of hij weer een crossmotor wil kopen of niet zonder dat dat consequenties heeft bij jullie thuis.

Puck

Puck

14-04-2014 om 11:50

ja, je meet met 2 maten

Een wielrenner die met 40 km per uur tegen het asfalt kwakt of in het prikkeldraad komt heeft ook ernstige blessures. Bij motorcrossen wordt dat tenminste nog beschermd met een pak. Ik denk dat je dochter geluk heeft gehad met alleen schaafwonden en dat je zoon gewoon vette pech heeft gehad.
En Katniss: volgens mij is paardrijden ook niet extreem veel gevaarlijker dan wielrennen, om de vergeljking met je man te maken: ik rijd ruim 30 jaar en het ernstigste wat ik bij een val van mijn paard heb opgelopen was een flinke schaafwond vol met kleine steentjes. Mijn zoon daarentegen voetbalt en heeft al diverse keren een hersenschudding, kneuzingen etc. opgelopen.

Rafelkap

Rafelkap

14-04-2014 om 12:39

club

Kijk maar eens op tv naar die fietsers die bovenop elkaar vallen. Wielrennen is ook een gevaarlijke sport. Paardrijden ook, als het paard naar achteren schopt kan dit ook dodelijk zijn. Je kan er ook afvallen en een dwarslaesie door oplopen. Dat er bij x nooit wat is gebeurt wil nog niet zeggen dat het jou niet kan gebeuren.

Omdat je het eerder hebt toegestaan is het lastig nu opeens te verbieden. Je zoon heeft gezien wat er mis kan gaan en is zich hopelijk ook ervan bewust dat het veel erger kan hebben aflopen.
Als hij nu bij een georganiseerde club gaat dan moet je het denk ik laten gaan. Anders gaat hij het toch weer doen over 3 jaar, en dan weer op zijn manier; onveilig dus, juist wat je niet wil.
Flink lesje loslaten, dat wel.

Dalarna

Dalarna

14-04-2014 om 13:05

Kaaskopje

Je vindt serieus dat je autorijden kan gaan vergelijken met een gevaarlijke sport?

Dalarna

Dalarna

14-04-2014 om 13:06

je kunt ook doodgaan op de fiets, gewoon naar school als je aangereden wordt. Met jouw opmerking is het eind zoek. Het ging over de vergelijking tussen motorcross en wielrennen, niet over autorijden.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2014 om 17:33

Dalarna

Als je bedenkt dat een jongere achter het stuur van een auto niet voor niks tot een risicogroep wordt gerekend... ja. Ik vind het daarom een beetje apart om over het een uit je plaat te gaan en het te verbieden en het ander wel normaal te vinden. Ik vond het best eng toen mijn dochter haar eerste auto kocht. Haar rijstijl was ook best 'creatief' te noemen. Ik zat er liever niet naast om eerlijk te zijn. En toch heeft ze bijna een jaar schadevrij gereden (toen begaf de auto het).

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2014 om 17:39

Dalarna

Dan ben ik zo vrij geweest om autorijden eraan toe te voegen.

Anna wil haar zoon verbieden om weer een crossmotor te kopen zolang hij thuiswoont. Maar verbiedt ze hem ook in een auto te stappen, of op een scooter, of op een racefiets? Dat is allemaal op hun eigen manier riskant. Misschien zijn 'we' geneigd om wat we zelf doen niet als gevaarlijk te beschouwen. Autorijden bijvoorbeeld.

amk

amk

14-04-2014 om 19:01

risico schattingen

is nu net iets waar mensen heel slecht in zijn autorijden is bijna het gevaarlijkste wat je kunt doen, motorcrossen is per gereden km een stuk veiliger. Toch draaien we onze risicoschattingen er voor om en accepteren we zeer makkelijk het autorijden.

Rafelkap

Rafelkap

14-04-2014 om 19:19

autorijden gevaarlijker dan fietsen

Mee eens, autorijden is voor jongeren ook erg gevaarlijk
http://www.nu.nl/wetenschap/2975665/fietsen-veiliger-dan-autorijden-jongeren-.html
Op vakantie naar de rimboe helaas ook, je kan niet blijven verbieden.

Ik ben wel benieuwd Anne, hoe je er nu over denkt?

Dalarna

Dalarna

14-04-2014 om 21:25

rafelkap

Het ging niet over autorijden noch over fietsen maar over de vergelijking wielrennen en motorrijden en waarom een moeder het ene zou verbieden en het andere niet. Daar nog iets anders bijhalen begrijp ik totaal niet.

Rafelkap

Rafelkap

15-04-2014 om 06:32

Dalarna

Ik vind het niet erg om er nog meer bij te halen Het gaat er toch om: waar blijf je met 'verbieden' van 'gevaarlijke' bezigheden? Dan kan je autorijden ook wel verbieden. In ieder geval tot die hersens volgroeid zijn (25?)

Dalarna

Dalarna

15-04-2014 om 13:52

maar

Maar het gáát helemaal niet om het verbieden van alle gevaarlijke bezigheden, het gaat om het met twee maten meten. Mag je je ene kind verbieden te motorcrossen omdat het daar in één keer meteen fout ging en je andere kind toestaan door te gaan met wielrennen omdat het daar al een paar keer fout ging maar niet zo erg?

Nogmaals: het gaat er niet om dat je, als je je zoon verbiedt te motorcrossen meteen alle gevaarlijke bezigheden moet gaan verbieden (want dan ken ik er ook wel een paar...)

Rafelkap

Rafelkap

15-04-2014 om 14:00

Dalarna: eens

Volgens mij waren we allang uitgepraat, vrijwel iedereen hier vond dat het meten met 2 maten was (net als de zoon) en dat als wielrennen mag, autocrossen ook, mits wel (veilig)bij een club. Dat autorijden werd erbij gehaald omdat je wel aan de gang kan blijven gaan met het verbieden van gevaarlijke dingen

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2014 om 21:23

Dalarna

Maar het gáát helemaal niet om het verbieden van alle gevaarlijke bezigheden, het gaat om het met twee maten meten. ===

Het ging om allebei. Met twee maten meten en het verbieden van gevaarlijke activiteiten. Het ging om het feit dat het motorcrossen als zo gevaarlijk wordt gezien dat vader en moeder hun 18-jarige zoon de aanschaf van een motor verboden hebben gedurende de tijd die hij nog bij hen woont. Terwijl zus wel haar gang mag gaan met wielrennen. Blijkbaar in de ogen van vader en moeder een minder gevaarlijke sport.

Deze beslissing is met goede bedoelingen genomen, je wilt niet dat je kind verongelukt tenslotte. Maar als vader en moeder autorijden (jawel, daar is ie weer) moet zoon het wel normaal vinden dat vader of moeder de weg opgaat met alle risico's die daarbij horen. En zoon moet het ook normaal vinden dat zijn zus in hoog tempo in een groep over de weg raast. Hij moet alles maar normaal vinden, ook het verbod op zijn eigen sport, terwijl hij dat soort beslissingen zelf mag nemen op zijn leeftijd.

Dalarna

Dalarna

15-04-2014 om 21:58

tja

Ik kan er met de pet niet bij waarom autorijden vergeleken moet worden met motorcrossen. Het aantal gewonden per km autorijden ligt toch vast wel lager dan per km motorcrossen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.