Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marielle

Marielle

20-11-2018 om 12:28

Help, ontmaagd!


40er

40er

21-11-2018 om 15:14

Wat bedoel je met weer zo eentje? Het feit dat we binnen jou theorie passen?

ander mens

Nee, maar als je in je jonge jaren experiment weet je misschien wel veel beter wat je wel en niet wilt/zoekt/nodig hebt/te bieden hebt/enz. voor je uiteindelijk de keuze maakt om 'met die ene' te trouwen. Dus het kan net zo goed zo zijn dat het hebben van meer relaties op jonge leeftijd juist leidt tot een stabieler huwelijk verderop in het leven

Nee, ik voel mij niet persoonlijk aangevallen. Ik vind jouw draai in deze discussie - zorg dat je je kinderen niet te veel vriendjes/vriendinnetjes hebben want anders gaan ze later sneller scheiden - een bijzondere. En daar reageer ik op.

Trix

Trix

21-11-2018 om 17:07

Waarden

Ik heb nog even teruggelezen en ik snap denk ik wel wat Ad bedoelt. Het op jonge leeftijd herhaaldelijk verwisselen van de ene sekspartner voor de ander, kan natuurlijk wel iets zeggen over de mate waarin je bereid bent, of misschien zelfs in staat bent om een langdurige relatie aan te gaan. Ja, daar zou ik me misschien ook wel zorgen over maken en misschien ook wel iets over zeggen, of liever: vragen. Het gaat om waarden. Die kun je niet opdringen, maar je kunt ze wel uitdragen en voorleven. Als het je eigen waarden zijn, tenminste. Als je waarde hecht aan langdurige monogame relaties.
Maar dan moet je altijd nog rekenen dat je zorgen onterecht kunnen zijn en dat het effect van je bemoeienis op die leeftijd vaak een aantal jaren vertraging kent.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-11-2018 om 17:55

Trix

Dat, Trix. En inderdaad, als ouder kun je daar weinig aan doen, behalve hopelijk het goeie voorbeeld geven. Het is bovendien waarschijnlijk grotendeels erfelijk.

Ik schat bovendien dat die dames die er zo van in de gordijnen gaan ook een grotere kans hebben op kinderen die later aan seriele monogamie doen, en nee, daar ga ik geen onderzoek bij kunnen vinden

Ad Hombre

Ad Hombre

21-11-2018 om 17:56

40er

"Wat bedoel je met weer zo eentje? Het feit dat we binnen jou theorie passen?"

Je past binnen een Ad Hombre theorie. Live with it

Logeerpartijen

Die titel was inderdaad niet handig, haha. Ik vroeg me bijna af of je op zoek was naar een maagdenvlieshersteller.

Ik ben hier ook degene die op de ophaaldagen een verzamelrondje door het huismaakt voor de prullenbakken en de pedaalemmers. Dat kunnen ze allemaal prima zelf, maar ik kan ook zelf dat vergeten pak melk halen of de vaatwasser uitruimen.

Dat er niets zou gebeuren als een jongen van 17 met zijn vriendinnetje in een bed slaapt vond ik wel erg naief. Persoonlijk heb ik logeerpartijen bij tienerverkeringen altijd afgehouden. Wat ze verder overdag op hun kamertje uitvogelen is hun zaak, mits beschermd en met wederzijdse instemming. Ik heb geen moreel oordeel over wisselende contacten - ai, ai, die afgelikte boterham was wel heel erg - maar ik zou zelf geen zin hebben in steeds wisselende gezichten aan de zondagse ontbijttafel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-11-2018 om 18:19

Seriële monogamie

Gelukkig vind ik dat geen slechte ‘relatievorm’. In ieder geval niet slechter (of beter) dan een 40-jarig huwelijk. Persoonlijk erger ik me liever aan een ex dan aan een echtgenoot.

Mari

Mari

21-11-2018 om 18:19

Wat is dat toch?

Dat ouders zich met het seksleven van hun kinderen willen bemoeien? Dat staat me echt tegen. Het enige wat ik mijn kinderen meegeef is: doe het veilig (en dit zijn de wegen daartoe) en doe het alleen uit lust en/of liefde. En nooit tegen je zin natuurlijk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-11-2018 om 18:23

Mari

Dat geldt voor mij ook hoor. Alleen vind ik seks uit lust wat meer geschikt voor oudere jongeren, die dat op waarde kunnen schatten, zonder valse verwachtingen.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-11-2018 om 18:39

Phryne

Ja, het gaat er ook heel vrolijk toe in onze echtscheidingsrubriek.

Tienie

Tienie

21-11-2018 om 22:01

Marielle

Ik snap dat je geschrokken bent. Ik denk dat mijn dochter ook 15 was, ik hoorde het per toeval toen ze zestien was. Ik schrok ook even.
Maar ik besefte ook heel erg dat dit heel erg privé van haar is. Wij waren bij een arts omdat ze ernstige buikklachten had. Die arts vroeg of ze ooit gemeenschap had gehad. Mijn man en ik waren er allebei bij. We hebben hier niks meer tegenover haar over gezegd. Ik denk dat ze het al gênant genoeg vond.
Ik vind de opmerking over de afgelikte boterham echt bijzonder onsmakelijk. Erg (ver)oordelend. Ik hoop dat onze dochter fijne seksuele ervaringen heeft. Het aantal bedpartners in de jeugd heeft geen enkele voorspellende waarden voor later. Voor ons is het belangrijk dat ze weet dat wij er altijd voor haar zullen zijn.

Tienie

Eerlijk gezegd verkeerde ik ook in de prettige veronderstelling dat mijn kinderen hun seksuele leven zelf mogen ontdekken en inrichten. Maar ik heb hier op OO geleerd dat deze laissez faire houding (en bijbehorende losse moraal) zal leiden tot onprettige echtscheidingen.

juf Ank

juf Ank

21-11-2018 om 23:03

Tienie

Ik vind het eerlijk gezegd ook wel raar dat een arts vraagt naar seksuele activiteiten waar je ouders bij staan hoor. Daar had hij wel even wat op mogen verzinnen.

Tienie

Tienie

22-11-2018 om 06:59

alkes

Jeetje ja, als ik het hier zo lees denk ik dat we terug moeten naar de kuisheidsgordel, tot dat ze officieel getrouwd zijn of tot ze wel een acceptabele leeftijd hebben voor seksueel contact? En dat geldt dan zowel voor jongens als meisjes???
Anders kunnen we nu alvast een dramatische echtscheiding over 20 jaar voorspellen....

Ik heb zelf ook wel wat vriendjes versleten voordat ik bij mijn huidige man uitkwam. Toch nu al 21 jaar samen en 17 jaar getrouwd. Nooit vreemd gegaan, niet van plan om te scheiden, geen dramatische toestanden. Maar misschien ben ik de uitzondering die de regel bevestigd.....?!
Ik was in die tijd niet de enige. Gelukkig speelde in mijn kringen niet die veroordelingen naar elkaar als er weer eens een nieuwe jongen geïntroduceerd werd. Ook niet bij een one night stand...

Tienie

Tienie

22-11-2018 om 07:02

juf Ank

"Tienie
Ik vind het eerlijk gezegd ook wel raar dat een arts vraagt naar seksuele activiteiten waar je ouders bij staan hoor. Daar had hij wel even wat op mogen verzinnen."

Mee eens hoor. Dat had zeker anders gekund. Ze kreeg daarna een inwendig onderzoek waar wij niet bij waren. Ze bleek later een flinke blaasontsteking te hebben. Wij hebben gedaan of we het niet gehoord hadden......

anders

anders

22-11-2018 om 11:39

Hier denk ik er anders over

Blijkbaar ben ik de enigste die vind dat 15 jaar wel erg jong is. Ik begrijp dat het de keuze en de beslissing van de dochter zelf is en dat het haar lichaam is, maar ik zou daar als ouder erg veel moeite mee hebben.

Ik denk dat een 15 jarige er (meestal ) nog geen goede beslissing over kan nemen en ben bang dat er later spijt van komt. Het is maar 1 keer de eerste keer en daar moet je niet te makkelijk over denken.

Waarom sommige ouders er niet met hun kinderen over willen praten begrijp ik niet zo.
Mijn dochter is nu 19, heeft anderhalf jaar een vriendje gehad en daar praten we gewoon over. Zij wilde geen seks, maar ze logeerden wel soms samen. Tuurlijk had daar iets kunnen gebeuren, maar dochter praat daar gewoon over met mij. Als zij iets over seks aan mij vraagt geef ik ook gewoon antwoord, waarom niet?

eerste keer

"Het is maar 1 keer de eerste keer en daar moet je niet te makkelijk over denken."
Het ligt er waarschijnlijk aan hoeveel waarde je hecht aan die eerste keer. Ik kan me er weinig van herinneren eerlijk gezegd. Ik herinner me het vriendje wel

verwachtingen

Als je van alles verwacht van die eerste keer, dan zal de teleurstelling best vaak groot zijn kan ik me zo voorstellen. Maar ok, dat moet ieder voor zich weten.

aardbei

aardbei

22-11-2018 om 13:06

anders

Anders, je schrijft:
"Blijkbaar ben ik de enigste die vind dat 15 jaar wel erg jong is"
Misschien moet je de draad even goed lezen? Er schrijven hier meer mensen dat ze 15 wel jong vinden. Maar er zit wel een verschil tussen jong en te jong. En waar het in deze draad vooral om gaat: in hoeverre wil (en kun) je als ouder invloed uitoefenen? Lees: verbieden.

(het is trouwens 'enige' en niet 'enigste')

"Waarom sommige ouders er niet met hun kinderen over willen praten begrijp ik niet zo."
Je hebt praten en praten

Pennestreek

Pennestreek

22-11-2018 om 13:19

Verwachtingsmanagement

Ik kan me de eerste keer ook niet herinneren. Nu kan je natuurlijk betogen dat het 'dus wel niet fantastisch' zal zijn geweest, maar aan de andere kant, het was blijkbaar ook niet dramatisch of pijnlijk of zo. Vriendje kan ik me wel herinneren, we hebben een half jaar verkering gehad. Ik was toen net 16 en ik weet nog wel dat het niet heel lang geduurd heeft voor we 'het' deden (voor de statistieken. En ook voor de statistieken: nu al 30 jaar met echtgenoot samen).

Door zo de nadruk op die eerste keer te leggen, wordt het ook wel lastig om er een succesverhaal van te maken. Zeker als je allebei nog onervaren bent, is de kans groot dat het vooral wat lief geklungel wordt, lijkt me. Is ook geen probleem, toch?.

En er wordt bij ons wel over gepraat, maar dat is meer eenrichtingsverkeer . Wij als ouders geven goede raad, en dat is meer een monoloog dan een gesprek. En verder hoef ik het echt met mijn kinderen niet te hebben over hun seksleven. Ik wil het niet weten, en zij willen het (neem ik aan) niet delen. Ik vind dat ook totaal overbodige informatie. Wat ik wil/zou willen weten, is of ze het naar hun zin hebben met vriendje of vriendinnetje. En wat en waar en hoe kwa seks: nee, geen behoefte aan die informatie. Wel stel ik prijs op niet hoeven meegenieten. Maar verder, lekker helemaal hun eigen zaak.

aardbei

aardbei

22-11-2018 om 13:21

Alkes

"Het ligt er waarschijnlijk aan hoeveel waarde je hecht aan die eerste keer. Ik kan me er weinig van herinneren eerlijk gezegd. Ik herinner me het vriendje wel "

Herkenbaar!
Bij ons was er ook niet een duidelijke eerste keer. We gingen gewoon steeds wat verder. En ik weet nog wel dat de echte 'daad' de eerste tijd helemaal niet lukte. Maakte ons ook helemaal niets uit, seks is meer dan geslachtsgemeenschap, we vermaakten ons prima

Sommigen ouders lijken te vinden dat de eerste keer een soort spirituele ervaring moet zijn. Dat past niet bij mijn beeld van twee geliefden die samen aan het ontdekken zijn hoe het allemaal werkt. In de praktijk is het toch ook veel geklungel. Leuk geklungel hoor, maar mooi/meeslepend/spiritueel... mwah.

Mijntje

Mijntje

22-11-2018 om 13:21

15 en 15

en je hebt 15 en 15. Het is dus lastig oordelen over een ander, vooral zonder jezelf op de borst te kloppen dat jouw kind zo verstandig was (dankzij de geweldige opvoeding van jou )

Verbieden.

Dat gaat niet, ik denk dat alle verboden bij pubers zinloos zijn. "Gij zult niet roken, drinken en sex hebben".
Dan gebeurt het wel stiekem.

Maar ik hoef geen logé's te accepteren, niet iedere week een andere lief over de vloer en nachtenlang wegblijven. Beetje ontmoedigingsbeleid voeren eigenlijk. Uitstel van executie. En daar dan over praten, in de hoop dat puber deze mening deelt. Roken is slecht voor je longen en van jong sex kan je een pubermoeder worden. Of vader, ik heb een zoon.
15 jaar is jong en te jong. Voor roken, drinken, auto rijden, zelfstandig wonen, stoppen met school, alleen op vakantie naar Spanje en sex. In mijn ogen is een 15 jarige een kind en heb ik toen nog het nodige ontmoedigd. Het is toch een leuke jongvolwassene geworden, ondanks mijn gepruts. Het is niet altijd makkelijk, de puberfase. Maar oma worden zag ik toen ook nog niet naar uit.
En ja, ik heb ze in mijn omgeving, de puberouders. Een 15 jarige aan de anti conceptie gaat soms nog net zo slordig als huiswerk maken.

Verbieden

Verbieden kan ook bij pubers nog wel. Er zijn een aantal dingen die ik beslist niet onder mijn dak wil, roken bijvoorbeeld. Of die ik gewoon niet wil weten; elke middag na schooltijd of een triootje in de fietsenkelder. Als ouder is het ouder is het een manier om normen door te geven, die zal iedereen naar gelang eigen levensovertuiging invullen. Alleen je moet niet hevig geschokt of verantwoordigd zijn als je erachter komt dat ze zich er niet aan houden en hun eigen keuzes maken.

Mijn eerste keer was ook niet om over naar huis te schrijven. Dat zouden mijn ouders ook beslist niet op prijs gesteld hebben.

Tienie

Tienie

22-11-2018 om 18:02

anders

anders

Ik vind 15 jaar ook jong, maar ik ben van mening dat ik daar als ouder van alles kan vinden maar dat het de keuze van iemand zelf is wat ze doet. Het belangrijkste is dat ze zich er prettig bij voelen en niks tegen hun zin doen.
Wij kenden vroeger ook mensen die seks ook wel aanmoedigde door kinderen op 13-14 jarige al bij elkaar te laten slapen als ze verkering hadden. En dat ook aanmoedigde. Dat vond ik ook ver gaan.

Sommige hier hangen vreemde conclusies aan jong seks (misschien wordt je wel een afgelikte boterham, misschien heb je meer kans op een scheiding...) Daar reageerde ik op.
Ik heb ook niet zoveel met het heilig maken van zo'n eerste keer. Ik hoop dat ze plezier heeft gehad de eerste keer.
Wij willen best praten over seks met hun kinderen, maar ik ga ze het niet opleggen. We zijn hier heel open, praten over van alles. Maar ik vind het ook prima als ze dat niet willen. Vroeger hoopte ik vooral dat ze eerst wat experimenteerde voordat ze aan een vaste relatie blijven vast zitten. Zo zouden ze een goede keuze kunnen maken. Inmiddels vind ik echt dat ze het zelf moeten weten. Ze maken hun eigen keuzes op relatie en seksueel gebied.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

22-11-2018 om 19:28

geschokt of verontwaardigd

Precies zoals Kenfan schrijft. Als ouder zie je het als je taak (en dat is het ook, volgens mij) je opgroeiende jeugd normen mee te geven, passend bij je levensovertuiging. Het is niet raar dat je met redenen omkleed bepaalde zaken verbiedt ofwel ernstig ontraadt. Evenmin is het raar op een bepaald moment te ontdekken dat je kinderen over sommige zaken andere keuzes maken - ook als ze weten dat je dat niet wijs vindt (en zelfs wel als ze zelf weten dat het eigenlijk niet wijs is). Zo is het leven. En het is goed dat ze dat doen, want het doet extra pijn als ze pas op latere leeftijd ontdekken dat ze te braaf precies hebben gedaan wat vader/moeder verwachtte. Ze leven hun eigen leven. Ondervinding is de beste leermeester, al zou je hen bepaalde ervaringen graag besparen.

Prima leeftijd!

Sorry, heb alleen de OP (met open mond) gelezen. Laat ze lekker gaan! Beter experimenteren met ongeremde sex, dan met drugs! Ben vader van 2 dochters van nu 20 en 18. Beide kregen van mij op hun 14e 'n pakje condooms en 'n flesje glijmiddel (omdat het kan, niet moet) in 'n cadeau verpakking. Heb er gelijk het eea bij verteld, uiteraard de jaren ervoor ook wel. Ik hoor soms nog wel dat dat gewaardeerd werd. Laat ze gaan! Sex is zoiets fijns en puur, dat moet je ze mee geven.

Over snuffelen op de kamer: Tja, niet heel sjiek, maar ik heb dat zelf ook wel gedaan. In sommige gevallen gaat veiligheid voor de alom befaamde privacy, was zeker bij onze jongste zo. Maar het was altijd uit liefde en betrokkenheid. Bij bepaalde ontdekkingen ontstond er soms 'n glimlach en soms 'n traan. Heb slechts in 'n enkel geval verteld van de ontdekking. In de overige gevallen handelde ik ernaar in de opvoeding. Voor zover je daar nog van kunt spreken na het 14e jaar.

Heb lief!

Dymo

Dymo

05-12-2018 om 15:45

condooms en glijmiddel?

Mijn dochter wilde het onderwerp seks echt niet met mij bespreken en een pak condooms en glijmiddel had ze echt IEUW gevonden. Ze is keurig voorgelicht en toen het eenmaal zover was heeft ze zelf een pak condooms gekocht en is later naar de dokter gegaan voor de pil. Ik ga seks niet promoten met dat soort cadeaus of juist afraden/ontmoedigen, dat moet ze lekker zelf weten.
Bij het legen van prullenbakken of het leeghalen van broekzakken die al in de wasmand lagen heb ik ook wel dingen gevonden die dochter liever geheim had willen houden. Dan moet je je spullen maar beter verstoppen. Snuffelen of dagboek lezen heb ik nooit gedaan.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-12-2018 om 22:12

Dankbaarheid

Oh pap, ik ben zooo dankbaar dat je me op m'n veertiende een flesje glijmiddel hebt gegeven!

Laat me raden, dat was toen je nog in die hippiecommune woonde?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.