Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe feestje in goede banen leiden?

Volgende maand wordt dochter 17 en een vriend van haar wordt 18. Ze willen dit samen vieren en hebben voor een groot deel dezelfde vriendenclub. In totaal zouden er zo'n 30 jongeren zijn al valt er vast nog wel wat af. De leeftijden lopen van ruim 17 tot 19 jaar. Ze willen er ook drank bij. Nu is het overgrote deel al gewend om wat te drinken en er is ook geen feestje zonder drank. Ze mogen stuk voor stuk thuis ook drinken en als ze met elkaar in de keet zitten is er ook drank aanwezig. Nu hebben we gezocht naar iets van een buurthuis, maar dat bleek onbetaalbaar voor dochter en vriend. Nu komt de hele bups waarschijnlijk hier thuis. Heeft iemand tips hoe ik het alcoholgebruik in de hand kan houden? Ik hoef geen laveloze pubers in mijn huis. Gewoon geen drank in huis halen is ook een optie, maar daar was de jeugd het natuurlijk niet mee eens. Ik wil ze best wel iets tegemoet komen, maar wil er geen zuipfestijn van maken. Hoe doen andere ouders met jongeren in deze leeftijd dit?

tja

blijft lastig
Hier zij de feestjes vaak van 22 tot een uur of 1 en dan gaan ze vaak nog met zijn allen ( tenminste, degene die willen) uit. OP de fiets naar de discotheek in de buurt. Heb je er thuis geen last meer van
Het is dus een beperkte tijd en er zijn dan zelden problemen.
Ik weet niet wat er bij jullie de gewoonte is. Als ze tot 4 uur bij jullie blijven hangen zijn ze vast aardig teut.

Melleke75

Melleke75

12-11-2014 om 23:09 Topicstarter

Eindtijd

Ze krijgen sowieso een eindtijd. 2 uur denk ik maar de grootste bups is rond half 1 1 uur wel weg. Ze gaan niet meer stappen. Afgelopen weekend was een soortgelijk feest en daar heeft de moeder kots moeten ruimen. Daar pas ik echt voor. De meesten zijn 18, maar niet iedereen. Zaterdag komt die jongen hier en gaan we even om de tafel om hun plannen te horen en te bespreken wat wij wel en niet willen.

Hoe weet je

Dat een groot deel om half 1 weg gaat.
Zouden ze hier echt niet doen. Eindtijd bepaalt de weg gaan tijd..
Zijn jullie thuis? Ik zou denk ik gewoon ergens boven gaan zitten en me proberen niet te storen , maar wel af en toe door de kamer lopen of iets uit de keuken pakken. Zonder commentaar te leveren ( moeilijk!)
Dan weten ze dat er iemand in de buurt is. Dat geeft vaak wat meer besef je te gedragen.

Katniss

Katniss

12-11-2014 om 23:37

Zonder

Als het gros van de gasten onder de 18 is zou ik er een frisfeest van maken. Mijn 17-jarige dochter zou sowieso niet mogen drinken, dus dan vind ik het ook helemaal niet vreemd om een feestje onder mijn dak alcoholvrij te houden.

diana

diana

13-11-2014 om 06:08

veel fris

weinig drank? Nog geen ervaring, dus ik verzin maar wat.
Misschien investeren in echt lekkere, speciale non-alcoholische drankjes, cocktails oid. Of in een drank met heel weinig alcohol?
Geen sterke drank, de alcoholische drank beperken in aantal? Weet niet of je daarmee 'wegkomt'?
En veel lekkere hapjes erbij, met eten loopt het minder snel uit de hand.
Binnenlopen lijkt me zinvol, echt politie agentje spelen lijkt me vreselijk.

hier ook nog uit

Na de feestjes hier gaan ze ook altijd nog uit. Dat is mooi want dan zit er een duidelijke eindtijd aan omdat ze anders te laat zijn om er nog binnen te komen (moet je voor 1.00 uur er zijn anders is t vol).
Wat ik bij jongste heb gedaan (ook half boven de 18 en half onder, best nog veel 18-ers) is weg gegaan en aangekondigd dat ik 12.00 uur terug kwam en het dan enigzins fatsoenlijk wilde aantreffen. En toen voor iedereen patat en minsnacks gebakken. Daar had iedereen wil zin in, dus het was inderdaad redelijk normaal toen we thuiskwamen. De muziek stond op normaal volume en alle lampen waren gewoon aan en er waren er zelfs 2 al het papier en afval aan het opruimen (lege bekertjes, plastic bakjes, inpakpapier). Na het eten vertrok iedereen zo ongeveer. Er bleven er 2 om de rest op te ruimen (vond ik erg aardig).
Qua drank: Zolang niet iedereen 18 is, koop ik het niet in en ik wil eigenlijk ook niet dat het hier gedronken wordt. Ik denk dat ze toch 1 of 2 flessen drank naar binnen gesmokkeld hebben, maar als ik iedereen laveloos had aangetroffen was het zeker de allerlaatste keer dat er hier een feestje is geweest. En dat weten ze. Ik houd me dus wat die smokkelwaar betreft enigzins van de domme en het voorkomt in ieder geval dat het uit de hand loopt omdat er drank in overvloed is.
En volgens mij was het een heel leuk feestje!
groeten albana

Melleke75

Melleke75

15-11-2014 om 17:00 Topicstarter

Reactie

Even een snelle reactie, we hebben hier internetproblemen en meestal geen internet. Het gros is 18+ en dat ze rond half 1/1 uur weg gaan is eigenlijk zoals het meestal gaat als er een feestje is. Man en ik zijn gewoon thuis, we gaan boven zitten. Zo af en toe loop ik even naar beneden om wat te halen . Vanavond gaan ze hier overleggen en zullen we even horen hoe ze het zelf denken te gaan regelen en dan met name de drank.

Melleke

Komt vast goed!

sis

sis

02-12-2014 om 10:07

ervaring hier

Niet te vroeg op de avond laten komen, daarna uitgaan helpt ook. Af en toe toch even checken. En vooral ook je eigen kind verantwoordelijk maken. De onze heeft op zijn verjaardag een paar de deur gewezen, draait er zijn hand niet voor om (beetje jammer dat diegenen het daarna leuk vonden om een paar fietsbanden lek te steken) maar verder bleef het gezellig. Het kost me wel een paar grijze haren trouwens en dat drank naar binnen smokkelen, naïef als ik ben had dat van te voren niet bedacht. Overigens wilden beide oudste kinderen dit jaar geen verjaardag met vrienden meer thuis vieren: te grote vriendengroep en door zichzelf verantwoordelijk te voelen toch weinig zin om het te organiseren (en goed laten verlopen)

Bar opstellen mèt leuke bartender

Maak een bar, zorg dat er een vlotte maar verantwoordelijke bartender achter staat (familievriend?) en zorg dat die overzicht houdt en dat mixdrankjes niet te sterk zijn. Misschien n idee?

smokkelen

Sterke drank naar binnen smokkelen, dat hoor ik vaker. Een vriend van ons wierp de volgende dag een blik in zijn kliko, de helft had hij niet gekocht....... Je hadden wel alles netjes achter gelaten

Melleke75

Melleke75

13-12-2014 om 23:56 Topicstarter

Het feest is gaande

Het is druk, maar gezellig. Man en ik zijn geregeld beneden om te zien of alles goed gaat. Hoe later het wordt, hoe vaker we gaan kijken . Buiten brandt een vuurkorf, er worden marshmallows geroosterd. Om 10 uur moest buiten de muziek uit en om 12 uur moet het buiten stil zijn. De buren zijn op de hoogte. Ondertussen wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van het toilet, ieuwwww, maar tot nu toe gaat het nog goed. Ik zal later nog wel even laten weten hoe het afgelopen is.

Ik dacht al

Wanneer zou dat feest zijn? Klinkt best gezellig

Melleke75

Melleke75

14-12-2014 om 01:05 Topicstarter

1 uur.

Een deel is vertrokken om te gaan stappen. De rest heeft het nog erg gezellig. 1 jongen had al genoeg op en die mocht van ons niet meer, wat hem door de rest ook goed duidelijk is gemaakt. Ze gingen rond met shotjes en sloegen hem over. Degenen die er nu nog zijn zijn nog behoorlijk helder en drinken niet veel. Het gaat tot nu toe dus goed .

Melleke75

Melleke75

14-12-2014 om 01:07 Topicstarter

Die jongen.

Die knullig was overigens niet vervelend, maar hij liep niet helemaal recht meer. Genoeg is genoeg .

Melleke75

Melleke75

14-12-2014 om 09:47 Topicstarter

Het bleef nog lang gezellig. Rest alleen nog de ravage zoals onze jongste zegt, Haha. Dochter mag zometeen nog even flink opruimen. Alles ging gelukkig goed. Onze spullen zijn nog heel, niemand is dronken afgevoerd, dus het was een groot succes .

Mooi

Klinkt alsof jullie er zelf ook zelfs van genoten hebben hoe het ging!

Melleke75

Melleke75

15-12-2014 om 18:31 Topicstarter

Was leuk.

Ik vind pubers superleuk en heb echt genoten van zo'n groep jongeren samen. Gewoon leuk om te zien hoe ze het naar hun zin hadden met elkaar. Iedereen vond het een superleuk feest. Dochter en vriend hebben de dag erna samen alles schoon gemaakt en opgeruimd. Mijn man heeft even geholpen. Onze lichte vloer zag zwart van het in en uit lopen. Om half 5 (oef) ging de laatste weg. Zondag waren we dus zelf ook brak, maar ach. Het duurt gelukkig weer een jaar voor ze weer jarig is .

Thuisblijven

Goed dat je thuis gebleven bent, ik denk dat ze zich dan minder laten gaan dan wanneer ze het rijk voor zich alleen hebben. Dochter had laatst een feestje bij een meisje waarvan de ouders zelf ergens anders gingen logeren. Ze hadden het volste vertrouwen in hun verstandige dochter. Nou is dat meisje inderdaad altijd heel verstandig, maar in de feestvreugde even niet. Hoewel de ouders heel weinig drank in huis hadden gehaald presteerde ze het toch om straalbezopen te zijn. De volgende ochtend troffen de ouders bij thuiskomst hun dochter met haar hoofd in de wc-pot aan. "Omdat ze zoveel gesnoept had en zoet en hartig door elkaar heen gegeten had". ;0)

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.