Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
moedermoe

moedermoe

29-06-2013 om 20:54

Hoe kweek je verdraagzaamheid?

Hier drie 3 kinderen van 11, 13 en bijna 15 en ze kunnen echt helemaal niks van elkaar hebben. Ze irriteren elkaar, dagen elkaar uit en reageren op alles wat een ander doet. Ik word er gek van. De sfeer is verschrikkelijk af en toe. Hoe zorgen wij er met elkaar voor dat ze wat meer van elkaar kunnen hebben? Zeker met de vakantie in het vooruitzicht?

Maylise

Maylise

29-06-2013 om 21:48

Ruimte

Ik zou proberen om er voor te zorgen dat ze voldoende ruimte hebben (zowel fysiek als mentaal) waardoor ze elkaar minder in de weg zitten. Hebben ze een eigen kamer of plek waar ze zich terug kunnen trekken? Als ze beneden tegen elkaar klieren dan zou ik ze naar hun eigen kamer sturen (als ze die hebben uiteraard). Dan is dat hun plaats waar de ander niet mag komen en waar ze hun eigen gang kunnen gaan.
Verder zou ik proberen voor de vakantie om te zorgen voor dagbesteding voor alle drie (sport, baantje, vrienden op bezoek)
Maken ze ruzie over speciale dingen (televisie, computer, een bepaalde stoel waar iedereen wil zitten) dan kan je daar uiteraard aparte afspraken voor maken.

Verder kan je ze misschien een beloning in het vooruitzicht stellen als ze goed met elkaar omgaan (dagje naar een pretpark of zo). Ik hou daar zelf niet zo van omdat ze dan weer ruzie gaan maken over wie zich misdraagt maar voor sommigen werkt het misschien wel.

Verder zou ik sowieso ook juist af en toe bewust met alledrie op pad gaan. Maken ze elkaar ook even in andere situatie mee en gedeelde ervaringen zorgen vaak voor een betere band.

Dus aan de ene kant zou ik inzetten op ruimte geven en te zorgen dat ze niet te veel in elkaars vaarwater zitten maar aan de andere kant zou ik ook zorgen voor wat leuke gezamelijke activiteiten. Bij dat laatste kan je ook de dynamiek tussen de kinderen beter bestuderen. Kijken wat nu precies de pijnpunten zijn, wat problemen oplevert, wie elkaar op welke manier dwars zitten, waar de kansen zitten. En hier kan je dan proberen om praktische oplossingen voor te bedenken en tegelijk ook met de kinderen in gesprek gaan hierover. Je kan je observaties met hun delen en kijken wat zij daar van vinden. Zij vinden de situatie vast ook niet fijn. Misschien hebben ze zelf wel heel goede ideeen hierover.

Moedermoe

Moedermoe

29-06-2013 om 21:56

Ruimte

Ze hebben alle 3 een eigen kamer. Twee jongsten slapen op zolder. Jongste valt dan vaak de ander lastig. Verder hebben ze op vakantie ieder een eigen tent. Ook doen we juist dan veel gezamenlijk. Ik weet dat jongste dan het meest vervelend doet, maar andere 2 letten ook op alles wat die doet en reageren dan heel sterk. Maar ik ga zeker je tips uitvoeren!!

Koolmees

Koolmees

29-06-2013 om 23:09

Ruimte en praten

Hier helpen die twee dingen.
Mijn kinderen zien vaak niet van elkaar, wat er speelt bij de ander. Dan is er eentje super zenuwachtig voor bijv de musical van groep 8, en dan zitten de anderen haar af te kraken.
Dan helpt het altijd goed als ik uitleg wat er speelt. Vaak hebben ze dat echt niet door.

Als het echt bar is, zeg ik in een onderonsje weleens: 'Stel je nu voor, zit je zus later bij de psychiater, zegt ze: mijn jeugd was wel leuk, alleen ging mijn broer vroeger elke dag, tijdens het eten, commentaar leveren op de manier waarop ik at. Zou je het leuk vinden, als je zo in haar jeugdherinneringen zou komen?' Dat vinden ze altijd wel een sterk argument, gelukkig.

Verbieden

Sommige dingen kun je ook gewoon verbieden. Bijvoorbeeld het teveel met elkaar bemoeien. Hier jongere kinderen, maar de oudste (12) heeft er ook nog wel eens een handje van om zijn jongere broertjes en zusje 'op te willen voeden'. Ik zeg dan altijd: ze hebben al een vader en moeder, jij gaat daar niet over.
Overigens mogen ze hier ook niet zonder toestemming op elkaars kamer komen.
In perioden zijn ze zo erg op elkaar gericht (in negatieve zin) dat er weinig andere helpt dan ze uit elkaar halen. Dan stimuleer ik ze vooral om met anderen af te spreken en vooral niet iets samen te doen.

69er

69er

01-07-2013 om 08:55

Simpel

Simpel. Ik heb last van dat gedrag, in ons huis ga je niet zo met elkaar om, dus dan zouten ze maar op ! allebei ( ik heb er 2) naar een andere ruimte.
"Hoe zou je het vinden als papa en ik elkaar altijd zo het bloed onder elkaars nagels vandaan zouden halen?"
Ik heb ze het ook altijd zelf uit laten zoeken ( niet over de verminkings-grens), denk dat krachtmeting ed. bij het groot worden hoort.

Ik heb zelf geen goede herinneringen aan mijn jeugd. Ik speel dus geen politieagentje, geef geen kind aanleiding om zich meer of minder geliefd te voelen. "Jij bent het oudste/wijste, komt er bij mij niet in".
Mijn kinderen zijn heel close, daar kan je dan ook weer "last" van hebben haha ( Dat ze zo jolig zijn, dat je ze vriendelijk verzoekt om even met een bal naar buiten te gaan om de energie kwijt te raken).
69er

Verplicht ruzie maken

Het heeft bij ons enige tijd prima gewerkt. Met 6 kinderen ( zowel eigen als pleegkinderen in de leeftijd tussen 11 en 15 jaar) was er vooral tijdens vakanties veel ruzie, irritatie etc. Als de een klaar was, begon de volgende, waardoor we de hele dag in een strijdarena zaten.
We hebben ze bij elkaar gezet en gezegd dat we begrip hadden voor het feit dat er ruzies ontstonden, maar dat het heel vervelend was dat dit constant doorging. Vervelend voor henzelf maar zeker ook voor ons.
Ze kregen de opdracht om dagelijks tussen 5 en half 6 ruzie te maken, elkaar te irriteren. De rest van de dag moesten ze zich inhouden, inslikken en bewaren tot dat halve uurtje later op de dag.
We hielden ze daar ook aan: "het is nog geen 5 uur, ga maar iets anders doen...""
Om 5 uur riepen we ze bij elkaar en zeiden: "ok nu ruzie maken..."
Maar waarover dan? Geen idee, maar nu kan het...

Resultaat was dat het ruzie gedoe die vakantie vrijwel niet meer voorkwam!

Een paar jaar later zouden we met onze twee eigen kinderen ( inmiddels 14 en 16 jaar) op vakantie gaan. De weken daarvoor was er regelmatig strijd.
Ik zag er bijna tegenop om op vakantie te gaan en heb ze gezegd dat ik er op deze manier niet veel zin in had.
Ik heb ze samen op een kamer neergezet en ze de opdracht gegeven met elkaar een plan te bedenken hoe ze er voor zouden zorgen dat de vakantie goed zou verlopen.
Een uur later kwamen ze beneden met een A4 tje vol met situaties die aanleiding zouden kunnen geven tot ruzie en daarachter de manier waarop ze dit konden voorkomen of oplossen. Datum eronder, handtekeningen van ons allemaal. Prima vakantie gehad!

In beide gevallen hadden de kinderen in eerste instantie het idee dat wij helemaal van lotje getikt waren, maar ze werkten er wel aan mee.

Succes en een goede vakantietijd!

Hombre

Hombre

03-07-2013 om 21:55

Mooie tips

Van o.a. Koolmees en Incar, maar op een of andere manier zie ik het nog niet werken bij mijn 7 en 3.5 jarigen. Nou ja, maar even bewaren tot het cognitieve niveau wat gestegen is...

(want een probleem is het )

A zorac

A zorac

12-07-2013 om 17:06

Meer verdraagzaamheid

Ik lees geïnteresseerd mee. Ga de tips ter harte nemen. Bij ons gaat het veel goed, maar soms ook helemaal mis.
Het heeft bijna altijd te maken met onrust en onregelmatigheid. Daarom gaat het in de vakanties vaak mis, want dan blijven ze langer op en is de dagelijkse routine van school verdwenen.
En verder helpt het ook als we gewoon vragen wat hen dwarszit, want vaak zijn het ook spanningen over iets anders die ze op elkaar botvieren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.