Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe laat thuis 16 (bijna 17) jarige?

Hallo lieve allemaal,

Onze dochter van 16 bijna 17 jaar wil graag naar een feest aanstaande vrijdag. Dit feest begint om 23.00 uur tot 5.00 uur. Ze zegt dat er om 23.00 nog niemand is dus ze wil er pas om 00.00 heen. Nu mag ze van mij tot 2.00 blijven, maar dat is volgens haar niet genoeg. Ze heeft 12 euro betaald voor een kaartje omdat ze heel erg fan is van een van de dj's die gaat draaien, en ze is bang dat ze die moet missen als ze 'maar zo kort' mag blijven. Nu zijn haar argumenten dat ze altijd zo hard werkt voor school (doet ze ook), dat ze nu twee weken vakantie heeft, en dat ze met een groep gaat. Het feest is in centrum Rotterdam, en wij wonen in een buitenwijk ervan. Ze wil graag fietsen maar dat vind ik niet zo prettig. Ze heeft er inderdaad lang naar uitgekeken, moet ik haar langer laten blijven? Ze is verstandig genoeg (5 gymnasium) om op zichzelf te letten en vertelt ons altijd alles.

Wat moet ik doen?

four

four

18-12-2014 om 17:37

uitzondering

Dit is duidelijk een uitzondering. Standaard zou ik niet willen dat een zestienjarige zo laat thuiskomt, maar voor 1 keertje, en dan ook nog in de vakantie moet dat kunnen.

Ik zou wel willen dat er iets geregeld is voor hoe ze thuiskomt. Dus òf ze wordt door de groep waar ze mee is thuisgebracht, òf jullie halen haar.

Ulla

Ulla

18-12-2014 om 17:46

Langer blijven

Van mij zou ze langer mogen blijven. Mijn zoon van bijna 16 heeft niet vaak een feest en als hij er dan één heeft, maakt het ons niet zo veel uit hoe laat het wordt. Ook al betekent dat voor mij een min of meer slapeloze nacht... Wij willen niet dat hij alleen fietst en we willen dat hij bepaalde routes omzeilt. En daar houdt hij zich (volgens mij) aan.

Jij kunt zelf inschatten of je dochter verstandig genoeg is. Ik denk echter niet dat niveau daar altijd iets over zegt.

Laten gaan

Twee uurtjes is inderdaad nauwelijks de moeite. Ik zou alleen als voorwaarde stellen dat ze er voor moet zorgen dat ze veilig thuis komt. Dus dat ze met iemand mee kan fietsen of dat jullie haar halen en brengen. Zijn er nog feesten waar achttienminners toegelaten worden trouwens?

skik

keeskaas

keeskaas

18-12-2014 om 18:10 Topicstarter

Eind zoek

Dank voor al jullie reacties!
Ik ben er nog niet helemaal berust op, ik ben bang dat het eind straks zoek is.

Nee het is eigenlijk een 18+ feest, maar ze kent een van de promotors dus zij en haar vrienden mogen naar binnen.

Astrid

Astrid

18-12-2014 om 18:42

duidelijk

Ze zou van mij mogen gaan op een paar voorwaarden, waarvan de belangrijkste (op drank na) is dat ze niet alleen het pand verlaat.
Dus in de groep naar huis, door jullie laten halen (archhh) of een taxi bellen.
Maar een feestje net na de start verlaten is niet leuk en de tijd gaat er langzaam aankomen dat ze misschien wel vaker activiteiten gaat krijgen die tijdens slaaptijden plaats gaan vinden. Dan is dit een mooie oefening, waarbij je best kan zeggen dat het niet automatisch een gewoonte is als je iets een keer toestaat?

tante Sidonia

tante Sidonia

18-12-2014 om 19:00

het is geen feest

Voor 18 minners , maar ze mogen er toch in?
Zijn er afspraken over alcohol?
Ik zou het denk ik helemaal niet goed vinden eigenlijk. Als er naar identiteitsbewijs gevraagd wordt is ze erbij. Maar het mag want ze kent de promotor.....tja

keeskaas

keeskaas

18-12-2014 om 19:14 Topicstarter

Alleen die tijd...

Ze zegt dat het 'legit' is, en zo niet is dat meteen een les voor haar.
Alcohol is voor ons geen probleem, ze kent haar grenzen en ze mag dat zo af en toe van ons. Ze weet dondersgoed wat de effecten zijn en weet zich dan ook prima te beheersen, nooit eerder problemen mee gehad. Het enige waar we het oneens over blijven is de tijd...

tot 4

ik zou tot 4 uur geen probleem vinden. Hier fietsen dan ook nog terug, maar dat is platteland een half uur fietsen met een groep. Ik weet niet of dat in Rotterdam te doen is.
Overigens heb ik er voor een keer ook geen moeite mee om om 4 uur 's nachts een groepje jeugd op te halen. Kan je direct mooi zien hoe ze er aan toe zijn, mocht je twijfelen aan drankgebruik. Niet dat je alles ziet, maar echt een slok teveel valt dan wel op

Annet

Annet

18-12-2014 om 19:40

Hier 17-jarige net vertrokken

Eerst samen eten in de stad (spareribs in avondjurk), daarna naar het kerstgala van school. Begintijd 23.00 uur, eindtijd 3.00 uur.
Ze gaat maar zelden uit dus de eindtijd maakt ons niet uit. Ze wordt opgehaald. Fietsen is geen optie omdat ze de enige is vanuit ons dorp.

Eens met voorgangers. Veiligheid onderweg is belangrijk, alcoholgebruik ook. Verder zou ik het loslaten.

Tonny

Tonny

18-12-2014 om 20:01

Samen uit samen thuis

Dus niet vroeger laten vertrekken, maar samen met haar vrienden. Ook al is dat pas om vijf uur in de ochtend.

En maak je niet meteen zorgen over ' dan is het hek van de dam' Ze woont nog thuis, jij als ouder bepaalt wat je redelijk vindt. Dat hoeft niet meteen elk weekend hoor, begin met eens per maand bijvoorbeeld. Met als extra momenten als koninginnedag en de jaarwisseling. Heb het zo gedaan met een van mijn zoons, en die vond het - bekende hij later- best prettig dat niet altijd alles mocht qua uitgaan. Kon dan tegen vrienden zeggen dat het simpelweg niet mocht. Minderjarig zijn heeft zijn charme.

Want slopend is zulk nachtwerk natuurlijk wel ( studie, sport, bijbaan), een mens heef geen onuitputtelijke energie.

Nur

Nur

18-12-2014 om 20:29

Voorwaarden

Van mij zou ze tot 5 uur mogen blijven onder drie voorwaarden:
Geen alcohol
Niet alleen naar huis
In elk geval met een ander betrouwbaar iemand die ze goed kent samen gaan
Ik vind het tijdstip niet zo heel belangrijk zolang ze maar met mensen samen zijn die te vertrouwen zijn en ze een manier hebben om veilig thuis te komen.

OT waanzin

wat mij wel weer steeds verbaast, is dat het zo laat pas leuk is. En het is echt zo. Mijn oudste van 18 gaat geregeld uit. Woont nou op kamers, maar als ze thuis is en ook in haar studentenstad is het echt niet leuk in de dansgelegenheden voor een uur of 1. Ze heeft het geregeld geprobeerd, "al" om half 12 heen. Maar dan sta je volgens haar echt een uur in je kleine groepje zonder anderen.
Mijn jongste van 15 ging vorige week naar bovenbouw gala van school. Was van 22 tot 4 uur. Ze wilde absoluut niet voor half 12 weg. En zelfs toen was ze nog vroeg, pas na twaalf werd het druk.

Eigenlijk willen ze beide ook wel eerder heen, dat het wat eerder gezellig is. Maar ja, dan moet wel iedereen dat doen.

Annet

Annet

18-12-2014 om 21:31

Deuren dicht doen na bepaalde tijd

Ik weet niet of dat vanavond ook zo gaat (feest is niet op school zelf) maar bij andere feesten was het zo dat de deuren open waren gedurende 1 uur. Daarna kwam je niet meer binnen. Perfecte maatregel om op tijd te beginnen.

Barvaux

Barvaux

18-12-2014 om 22:06

zo hee

Mijn zoon is vanavond ook naar een kerstgala van de bovenbouw maar dat is keurig van 21 uur tot half 1... en morgen ontbijten ze met zijn klas om 9:15

Wat laat zeg die feesten bij jullie!

Tango

Tango

18-12-2014 om 22:26

School

Ik verbaas me ook over die feesten op school hoor. Dochter uit de 2e klas had gisteren kerstgala, van 19.30 u tot 23.00 u. Dat vind ik een prima tijd, voor een doordeweekse dag eigenlijk nog laat. De volgende dag had ze het eerste uur vrij maar ze is nu nog niet echt gezellig.
Met zo'n nachtelijk feest doordeweeks zou ik echt niet blij zijn want de wekker gaat hier de volgende dag gewoon om 7.00 u. omdat jongste wel op tijd naar school moet en wij aan het werk.
Ik vraag me af hoe laat kinderen de volgende dag naar school moeten als ze een feest tot 3.00 u. 's nachts hebben gehad. Met alleen het eerst uur vrij ben je er dan ook niet natuurlijk.

Dochter hier is gelukkig nog niet erg bezig met laat uitgaan. Ik hoop dat dat nog even zo blijft.

Barvaux

Barvaux

18-12-2014 om 22:47

Tango

Hier waren ze in principe ook wel zoiets als vrij morgen maar konden ze met de mentorklas dus een ontbijt gaan doen. Waarom dat geen brunch is geworden is mij een raadsel maar zoon deed een paar uur geleden nog heel stoer (och ik sta op, eet minimaal en fiets naar school). Ben benieuwd of hij morgen ook nog zo doet.

Dat jij en andere kinderen vroeg op moeten is toch niet van belang? De puber kun je toch laten slapen?

Overigens was dit feest dus voor vierdejaars en ouder.

16-jarige verbieden

Dat jij je dochter van 16 naar een 18+ feest laat gaan vind ik in dezelfde categorie vallen als: ik was moe toen we na het uit eten met het gezin naar huis reden en toen heb ik mijn zoon van 16 maar laten rijden want hij zit in 5 atheneum en houdt zich verder altijd keurig aan de regels.

Ze heeft waarschijnlijk een kaartje gekocht bij een van de promotors, maar aan de deur wordt om een id gevraagd, dus misschien moet je nog even op tijd een vervalste id regelen. Want wat gaat er gebeuren als zij er niet in mag en haar vrienden wel? Dan gaat ze alleen naar huis. Reken daar maar op, de rest gaat haar dan echt niet thuis brengen en weer terug.

De promotors zijn er om kaartjes te kopen, dus zij zeggen dat het geen probleem is, want zij willen hun kaarten kwijt; de organisatoren en de zaaleigenaar kunnen een boete krijgen of intrekking van de vergunning als er minderjarigen worden aangetroffen binnen. Dus zij huren strenge portiers in, die letten op minderjarigen. Dat zijn dus niet dezelfde mensen als degenen van wie ze het kaartje kocht.

Misschien zegt ze wel dat ze de portier kent. Maar die is zijn baan kwijt als hij haar moedwillig doorlaat. Is enkele maanden geleden hier in de stad gebeurd in de disco waar mijn nichtje werkt.

Een kind van 16 kun je ook nog gewoon verbieden naar een feest van 18+ te gaan. Is die mogelijkheid niet bij je opgekomen? Jammer dan van dat kaartje, dat had ze sowieso niet mogen kopen. Zoals ze ook geen drank mag kopen, geen auto mag rijden of een telefoonabonnenment mag afsluiten. Gewoon wettelijk geregeld, lekker makkelijk, hoef je alleen maar naar te verwijzen.

Kerstgala bovenbouw

Was hier afgelopen vrijdag en was in DE uitgaansgelegenheid van de regio.

Annet

Annet

19-12-2014 om 13:51

Om 10 uur 's morgens moest ze op school zijn

Het feest bleek om 22.00 te beginnen (ik had 23 uur geschreven) en de deuren gingen om 23 uur dicht.
Er werd geen alcohol geschonken vanwege 18-minners.
Vanmorgen moesten ze om 10.00 op school zijn voor kerstworkshops. 12 uur uit. Jammer dat ze niet weg mochten blijven. Misschien omdat het feest door de leerlingenvereniging georganiseerd wordt, onder begeleiding/controle door school.

niet gaan.

Keeskaas: "Ze is verstandig genoeg (5 gymnasium) om op zichzelf te letten en vertelt ons altijd alles." Ook kinderen op het VMBO of zelfs praktijkonderwijs kunnen heel verstandig zijn hoor. Haar opleidingsniveau is niet relevant.
On Topic; ik zou haar niet laten gaan omdat het een feest is voor 18+. Vaak heb je in Rotterdam Centrum op dit soort evenementen ID controle en dan hangt ze. Hiernaast vind ik het een slechte zaak dat een promotor jonge pubers toelaat. Ik zou dan ook niet vertrouwen op een goede controle bij de deur wat betreft pillen en wapens.

was hier toch ook vrij gebruikelijk

Aangezien school van dochter in een studentenstad stond, met een leuk maar vooral ook laat uitgaansleven, is het hier vanaf 4 VWO ook vrij gebruikelijk geweest dat dochter en klasgenoten met enige regelmaat tot 3 a 4 uur uitgingen.

Belangrijkste voorwaarde is altijd geweest - samen naar huis. En aangezien inderdaad iedereen pas rond die tijd naar huis ging, was dat ook nooit een probleem. Altijd in een groep en meestal met een stel naar 1 huis om te logeren en na te praten. (en heel af en toe met een groep met de eerste trein naar ons huis om hier te logeren.) Het is een kwestie van wennen. De eerste keer twijfelden wij ook - maar ook hier werd er goed met de vrijheid omgegaan en was het niet nodig regels aan te scherpen. Toen ze in de 6e zat waren we er aan gewend dat ze heel af en toe thuis kwamen als wij opstonden om aan het werk te gaan.

Ze gingen zeker niet elk weekend uit - en als ze volgend jaar gaat studeren is ze in ieder geval al een beetje getraind en weet ze hopelijk nog steeds haar eigen grenzen te bewaken als het gaat om tijd, drank en combinatie met studeren.

Toen ik zo oud was, was zondagavond de uitgaansavond. Waren we ook heel erg laat thuis en moesten we wel op maandag gewoon weer op school zitten. Vond ik een stuk minder handig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.