Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

hoe oud voor nachtje alleen ?

Mijn kinderen ( dochter van 14 en zoon van 16 ) vinden oppas niet meer nodig. Ik wil wel eens een nacht bij mijn vriend slapen en als dat gebeurd, dan kwam de oppas slapen. Dat kan ik nu niet meer betalen. Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen een nacht alleen blijven? Dochter is heel rustig en verantwoordelijk. Zoon heeft PDD-NOS maar ik verwacht van hem ook weinig problemen.
Dochter past overigens zelf ook al op andere kinderen , maar dat is alleen s avonds.

yoi

yoi

03-09-2014 om 08:08

doen

Ik vind 14 en 16 een prima leeftjd. Zoon van 14 vindt dat hij dat ook gerust kan maar dat doen we nog niet. Hij is nog maar alleen thuis en dat vind ik weer anders

Hadewich

Hadewich

03-09-2014 om 08:13

jahoor, doen!

Dat kan nu goed hoor! Prima leeftijd daarvoor! Die van mij bleven op die leeftijd meteen 2 nachten alleen thuis en binnenkort 3 nachten, ik verwacht geen problemen. En als er iets is, dan kunnen ze terugvallen op opa's en oma's.

tante Sidonia

tante Sidonia

03-09-2014 om 09:18

ik zou

in het begin wel een bel afspraak maken, vlak voordat zij gaan slapen.En ze moeten jou kunnen bereiken ook al is het in de nacht, kan dat?

ponpon

ponpon

03-09-2014 om 11:11 Topicstarter

geruststelling

Best een geruststelling dat het niet zo gek is. Ik denk namelijk ook dat het kan. Ze kunnen me zeker bereiken en ik ben binnen tien minuten thuis indien nodig. Vriendin en buren zijn ook dichtbij mocht het nodig zijn.

Anoniem

Anoniem

05-09-2014 om 21:14

Zo dichtbij

en toch per sé blijven slapen? Zou ik niet doen denk ik.

huh anoniem?

al is t dichtbij, dat heeft toch niets te maken met het feit dat ponpon graag af en toe bij haar vriend slaapt?

Ik vind t wel kunnen, zeker als je zo dichtbij bent.

Anoniem

Anoniem

06-09-2014 om 14:43

Snap wel waarom

Maar voor mij zou het niet goed voelen om, als het niet echt hoeft, de kinderen alleen te laten. Daar vind ik ze dan toch nog te jong voor denk ik.
Zou ik niet ontspannen bij vriend in bed liggen.

Lucerna

Lucerna

06-09-2014 om 14:55

Juist wel

De ideale manier om voor het eerst alleen thuis te zijn, als je zou dichtbij bent. Toen mijn zus en ik voor het eerst alleen thuis waren (15 en 16), zaten mijn ouders meteen 200km verderop. Maar er was wel geregeld dat er een buurvrouw was naar wie we toe konden als er iets was. Die buuv was ook geïnstrueerd om elke dag éventjes met een smoesje te komen kijken.

Als jij je kinders inschat dat ze dit aankunnen, zou ik het zeker doen als je zelf zo dichtbij slaapt.

Anoniem

Anoniem

06-09-2014 om 14:57

Natuurlijk

Eerste keer dichtbij, maar dat was mijn punt ook niet. Mijn punt was waarom het nodig is.

Lucerna

Lucerna

06-09-2014 om 15:45

anoniem

Nou, om het een keer te leren? Zo ga je ook wel eens met de trein, zodat ze later begrijpen hoe dat moet en niet omdat je nou ergens heen moet. En mijn zus en ik vonden dat ook nog eens hartstikke geweldig om eens een nachtje samen thuis te zijn. Ze deden ons er een plezier mee.

Anoniem

Anoniem

06-09-2014 om 16:42

Nee

waarom het nodig is om daar te slapen. Ik bleef liever bij mijn kinderen.

moeder

moeder

06-09-2014 om 16:52

Anoniem

Nou, ik kan mij allerlei redenen voorstellen. Bijvoorbeeld omdat je als moeder het gewoon leuk/fijn/lekker vindt om een nachtje bij je vriend in bed te liggen. Ik mag hopen dat je als moeder met kinderen van 14 en 16 (want daar heeft de draad-startster het over) toch wel een nachtje zonder je kinderen kan. Je wil (en mag!) ook nog wel andere dingen in het leven doen dan 'moederen'.
Echt 'nodig' is het ongetwijfeld niet om bij een vriend te slapen. Maar als we ons zouden beperken tot de zaken die écht nodig zijn, dan zou het leven toch wel erg saai worden. 'Leuk' is al reden genoeg.
Daarnaast lijkt het mij buitengewoon goed voor pubers dat ze eens een dagje/nachtje voor zichzelf zorgen. Dat hoort namelijk ook bij de opvoeding.

Lucerna

Lucerna

07-09-2014 om 00:49

Anoniem

Ja, ik had je begrepen en ik gaf daar ook antwoord op. Omdat je soms je kinderen een deugd of plezier doet door juist niet bij ze te blijven.

Anoniem

Anoniem

07-09-2014 om 10:38

Mee eens

Dat doe ik ook wel eens.

Poppie

Poppie

07-09-2014 om 22:58

Nou

In eerste instantie zou ik denken dat het wat jong is, 14. Maar als ik denk aan ons oudste kind, die 14 is, die zou best een nacht alleen kunnen zijn, zeker met een oudere broer of zus en als je in de buurt bent voor het geval er echt wat is.

Maar wat vinden je kinderen er zelf van? Sommige kinderen vinden het eng, andere kinderen vinden het juist wel leuk.

Deel van de opvoeding

Ik zou het doen, de kinderen een nachtje alleen laten, zeker als je zo dicht in de buurt bent.
Kinderen moeten dat toch ook leren, zelf naar bed gaan, op tijd op staan zonder dat mama 6 keer komt roepen om te zeggen dat het tijd is voor school/baantje/sport enzovoort.
Ik zie dat zeker als taak voor mij als opvoeder, de kinderen leren alleen te slapen en alle dingen regelen die moeten gebeuren voor het slapen. Deuren op slot, fietsen in de schuur, thermostaat omlaag, alvast brood uit de vriezer halen. Sommige 18 jarigen moeten voor hun studie al op kamers dan is het prettig als ze al een paar keer in vertrouwde omgeving hebben geoefend met dat soort zaken.
In de eerste helft van de jaren 80 werd ik samen met mijn tweelingzus al een kleine week alleen thuis gelaten, omdat mijn ouders op vakantie gingen. Onze jongste zus ging wel logeren bij een buurvrouw die ook stand-by was voor ons als er iets was. We stonden zelf op, gingen naar school, kookten zelf helemaal geweldig.
Of ik in deze tijd een kind van rond de 15 zo lang alleen zou laten weet ik nog niet (heb ze nog niet zo oud). Maar ik ben er zeker van overtuigd dat kinderen dat moeten leren voordat ze op kamers gaan en dan helemaal los gaan zeg maar.
Zeker in overleg met de kinderen, als ze het nog niet durven zou ik ze niet dwingen.

Katniss

Katniss

08-09-2014 om 12:08

14 te jong

Ik zou 14 te jong vinden. Sowieso zou mijn 15-jarige het al niet willen, alleen thuis slapen. Als mijn oudste 18 is, is mijn jongste 12. Dan zou ik het gek genoeg wel weer doen omdat je van een 18-jarige wel mag verwachten dat die volwassen beslissingen kan nemen.

Katniss

Katniss

08-09-2014 om 12:10

Overigens

Het is trouwens soort van onmogelijk om in algemeenheden te praten. Ik laat mijn kinderen wel eens alleen thuis van 19.00 tot bijv. 22.00 uur. Dat zou ook niet iedereen doen (hoewel, wel al die mensen hier die vinden dat een 14-jarige wel een nacht alleen thuis kan blijven).

Om gedoe met de kinderbescherming te voorkomen zou ik het op 18 jaar houden. En dan natuurlijk alleen als je denkt dat je kind dat kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.