Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Huisarrest - hoe lang ?


Niet gek hoor een eindtijd

Herken dit wel van een van mijn kinderen. Was toen 15. We wisten waar ze was, en mijn man heeft haar een keer opgehaald toen ze weigerde naar huis te komen. Dat was al erg genoeg.
Huisarrest is iets voor extreem over de schreef gaan. Is ook een keer gebeurd en werd zonder protest ondergaan.
Ik zou nog eens overleggen over de eindtijd. Een half uur of een uur later als compromis. Samen iets afspreken werkt misscien beter.
Voor nu zou ik hem, net als Kaaskopje zegt, volgende week zondag binnen houden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-08-2016 om 00:56

Maw ik weet het niet

Ik weet nog uit mijn eigen jeugd dat ik weleens te lang bleef hangen bij mijn vriendje (en mijn zus bij die van haar) en dat wij inderdaad op een gegeven moment een flink huisarrest straf kregen. Dat maakte wel indruk.

Dus niks met de voeten stemmen, want wij wisten echt wel dat we het een beetje bont gemaakt hadden.

Ik zou geen maand huisarrest doen. Dat wil je ook niet zo'n mokkende puber om je heen, maar een weekje zou ik toch wel terecht vinden. Is ie nou helemaal.....

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2016 om 01:55

AnneJ

Wat is er mis met de "opdracht" dat bijvoorbeeld 11 uur (dat vind ik redelijker dan 10 uur) laat genoeg is voor een 16-jarige, of in het weekend 3 uur (mijn dochters mochten nog alcohol voor hun 18de, dus de kroeg in)?

Ik had vroeger zelf ook de neiging om leugentjes aan mijn ouders te vertellen, dus ik weet hoe het werkt, maar dat je kinderen nog wel een beetje regels meegeeft, wil niet meteen zeggen dat je daar de hele sfeer meteen mee verpest. Dat hangt ook af van hoe je het brengt. Commandeer je, of bespreek je het?

Ik weet uit ervaring, dat je het op een gegeven moment inderdaad steeds meer los moet laten, maar er zijn wel grenzen, passend bij de leeftijd. Hoe dichter bij 18 jaar, hoe minder ik mij ermee bemoeide. Maar toen een van de dochters op haar 16de pas om 5 uur 's nachts thuiskwam, heb ik haar wel opgewacht in de kamer en daar schrok ze tot mijn leedvermaak best van. Dat heeft ze niet meer gedaan.

Redelijk

Het gaat erom dat een jongere het ook als 'redelijk' ervaart in zijn/haar termen.
En natuurlijk hoe je het brengt zodat ze jou belang begrijpen en in beeld hebben hoe het voor henzelf is.
Laatste kans om nog een keer laat met vrienden uit te gaan in de vakantie omdat je de volgende dag toch maar 1 uur naar school gaat.
Zoon had niet verwacht dat vader de schoolregels al zou laten ingaan. En heeft niet het idee om dat aan de orde te stellen. Of in discussie te gaan over de redelijkheid daarvan.
Sommige mensen willen blijkbaar ook graag de boeman van hun kinderen zijn.

Astrid

Astrid

30-08-2016 om 10:21

Jeee boeman

Als je een grens stelt of een consequentie geeft?

Ik vind de straf buiten proportie en zou het voor nu bij uitleg en een volgende keer dan.. houden.
Afspraken maken en dan zodanig dat hij zich eraan zal houden, zodat er van beide kanten begrip en vertrouwen komt.

vlinder72

vlinder72

30-08-2016 om 10:25

regels

Wij hebben in huis ook regels. Mijn kinderen mankeren niks. Ze kunnen prima begrijpen waarom wij afspraken maken en waarom wij verwachten dat zij zich eraan houden.

Mijn veertienjarige moet op schoolavonden om half 10 thuis zijn en in het vrijdag/zaterdag om 23.00. KOmt er iets tussen dan vraag je dat altijd even. Zou hij opeens zonder overleg 2 uur later thuis zijn dan zou ik hem niet direct straffen. Ik zou het er wel met hem over hebben en hem duidelijk maken dat het de volgende keer wel consequenties heeft. Welke zou ik nog niet eens bespreken. Geen idee nog hoe laat hij thuis moet zijn als hij 16 is, dat zien wij dan wel weer.

Nu vindt Annej dat kinderen alles maar zelf moeten weten want anders snappen ze het niet of leren ze er niks van. Daar ben ik het niet mee eens. 's avonds veel te laat thuis komen en daarna bekaf zijn de volgende dag doen ze maar als ze op kamers gaan. Niet bij ons in huis. Mijn zoon is niet de enige thuis. Wij wonen hier met zijn zessen. Iedereen houdt zich aan bepaalde afspraken zodat het geen zooitje wordt.Een stikchagrijnig kind omdat hij te laat is gaan slapen en doodop naar school moet is geen pretje voor hemzelf maar ook niet voor de andere kinderen en voor ons als ouder. Het is hier geen hotel.

En wij zijn geen boemannen. Situaties zijn altijd bespreekbaar maar wij kunnen ook wel eens nee zeggen.

FayW

Dat lijkt me nu een bijzonder effectieve straf, dat ophalen!
Dank voor de tip, ik houd hem in gedachten.

Brem

Brem

30-08-2016 om 12:57

afspraken

Met een kind van 16 maak je afspraken samen. Niet meer eenzijdig, opgelegd door jou als ouder.
Die wederkerigheid klinkt niet uit het bericht, en ik lees erin dat zoon zich afzet.

Dat afzetten zul je mi voeden door een sanctie. En dan maakt het niet uit of de sanctie proportioneel is.

Tuurlijk kun het verzet bij sommige kinderen breken met sancties.
Maar net als AnneJ snap ik het nut daarvan niet zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2016 om 13:02

AnneJ

Man en ik zijn twee zachte eitjes, maar ook kinderen van zachte eitjes mogen niet altijd alles beslissen en altijd maar hun gang gaan. Bij een gesprek over waarom ík altijd de boeman ofwel de strengerik moet zijn, liet man merken dat hij bang is de kinderen het huis uit te jagen als hij zich strenger op zou stellen. Maar nu moet ik het dus doen. Iemand moet het doen. Dat heeft niets met 'graag' te maken, maar met dat kinderen zich soms toch aan regels moeten houden, of dat ze afspraken na moeten komen.

Fransien

Fransien

30-08-2016 om 13:27

Ophalen bij te laat thuis

Ja, die ken ik...
Als puber (15 op dat moment) was ik redelijk braaf maar had ik een veel vroegere thuiskomtijd dan mijn vriendinnen.
In mijn geval was dat terecht want door mijn gewrichtsproblemen was ik sneller moe en had ik meer hersteltijd nodig (lees: slaap), maar als puber wil je ook gewoon meedoen en ik had al een keer als smoes gebruikt dat ik onderweg een lekke band had gekregen en niet na 11 uur 's avonds bij mensen aan wilde bellen.
Mijn vader kwam me dus gewoon ophalen, heeft even uitgebreid kennis gemaakt met iedereen op het feestje en herhaalde nog even dat hij me niet nog een keer met een lekke band lopend langs de weg wilde hebben.
Ik schaamde me dood en het is niet weer voorgekomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2016 om 13:39

Brem

Ik vind mijn eigen situatie altijd een dankbare bron voor hoe het niet moet Dat heeft bij mijn eigen gezin voor een tegenreactie gezorgd. Minder streng, te toegeeflijk misschien, zéér matig met straf, en dat soort dingen. Ik heb er evengoed leuke kinderen aan overgehouden, maar ik heb ook gemerkt dat er altijd momenten zijn waarop je wel aan móet geven tot daar en niet verder. En dat lukt niet altijd met 'wil je dat alsjeblieft niet meer doen?'

mirreke

mirreke

30-08-2016 om 13:44

Fransien, dat is humor!

Ik denk dat je daar veel meer me bereikt.
Merleijen je hebt het erover dat je zoon de afspraak zelf heeft herhaald. Alsof hij er dan ook achter staat.

Dat is niet zo. Zoon was het niet eens met de afspraak. Je hebt hem waarschijnlijk iets gevraagd als: en wat is nu de afspraak? En hij heeft dat herhaald. Vermoed ik...

Maar dan is het nog geen afspraak, dan is het een opgelegde regel.

Ik ben het met een groot deel van de reacties hier eens. Ik vind een maand huisarrest en het in samenhang daarmee al dan niet uitbetalen van zakgeld een belachelijke straf.

Ik denk dat je hem nu gebruikt om je eigen gekwetste ego hiermee te sussen, en om een voorbeeld te stellen naar je andere kinderen wellicht.

Maar je zoon geeft een redelijk duidelijk signaal af. Hij is wel zeker een jaar ouder, dan vorig jaar om deze tijd. En heeft het nodig om als een ouder kind behandeld te worden. Blijf jij op je strepen staan, dan hij waarschijnlijk ook...

Ik zou idd samen met hem in gesprek gaan. Doe van je eigen kant wat water bij de wijn, ja bij nader inzien, enz. enz.
Hij gaat dat dan ook doen, en bespreek dan samen een strategie voor de volgende keer. Wat denk je dat we hieraan kunnen doen? Bv. even een appje sturen, collaborative problem solving, je kunt erop googelen...

mirreke

mirreke

30-08-2016 om 13:45

vlinder 72

Dus jouw kinderen moeten op tijd naar bed omdat zij verantwoordelijk zijn voor de goede sfeer in huis?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2016 om 13:52

Mirreke

Mijn jongste dochter kan ook niet tegen tekort slaap. Dus ondanks dat ik en mijn twee dochters graag laat naar bed gaan, heb ik echt wel eens gezegd 'ga vandaag op tijd naar bed, anders ben je morgen weer niet te genieten!' Als de rest daar echt onder te lijden heeft, mag je dat best aangeven.

knor

knor

30-08-2016 om 14:45

hier ook

Dochter van dertien kan ook zeer slecht tegen slaaptekort. Die stuur ik ook vaak genoeg op tijd naar bed met als reden dat het voor haarzelf en voor ons niet te harden is anders...

Juno

Juno

30-08-2016 om 16:12

Zakgeld

Ik ben het met de voorgaande posters eens, maar ik vind ook dat je zakgeld niet kan of mag inzetten bij conflicten.

Jaina

Jaina

30-08-2016 om 22:17

Zakgeld

Ik vind geen zakgeld geven juist altijd zo'n handige straf. Veel handiger dan huisarrest want veel overzichtelijker.Maar wel een straf die gemiddeld ook minder raakt (al verschilt dat per kind). Huisarrest vinden ze een veel vervelendere straf. En het afnemen van electronica werkt ook altijd wel goed. Maar het verschilt per kind natuurlijk. Je moet goed kijken naar elk kind individueel.

Maar ik heb verder niet zo'n bezwaar tegen straf geven, ook niet aan een 16 jarige. Ik zou er alleen voor waken om al te veel en te vaak straf te geven want dan maakt het ook geen indruk meer.

Ik had in dit geval waarschijnlijk ook geen eindtijd opgelegd voor het chillen maar als ik die eindtijd wel opleg dan verwacht ik dat ze zich er aan houden. En je dan gewoon niet aan de regel houden getuigt van dusdanig weinig respect voor mij dat ik wel degelijk straf zou geven.

En ik ben soms wel een boeman. Dat vind ik ook niet leuk om te doen maar soms is het noodzakelijk. Natuurlijk zou ik liever willen dat ik nooit boos hoef te worden of regels hoef op te leggen. Maar ja, ik ben nu eenmaal de ouder en dat is soms echt mijn taak.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2016 om 22:44

Zakgeld

Jaina, vind jij dat zakgeld een beloning voor goed gedrag is? Ik heb dat nooit als zodanig ingezet. Zakgeld is een toezegging. Je krijgt voortaan zoveel. Dat mag je zus en zo besteden. Zelfs werkgevers kunnen niet zomaar loon inhouden bij het negeren van regels. Je kunt ontslagen worden, dat wel. Dat zullen ouders dan weer niet doen

Jaina

Jaina

30-08-2016 om 22:53

Kaaskopje

Ik zie zakgeld niet als loon (ze hoeven er tenslotte niks voor te doen) en ook niet als een recht. Het is een privilege. Dus ik kan het intrekken als ik dat wil. Als iemand de hele week brutaal en dwars gedrag heeft vertoond dan voel ik me niet bijzonder geïnspireerd om mijn portemonnaie te trekken. Maar het komt uiteindelijk niet zo vaak voor. Meestal krijgen ze hun zakgeld wel.

Toen ze wat jonger waren koppelde ik zakgeld aan het een opgeruimde kamer. Ze kregen zaterdagmiddag zakgeld als ze dan hun bed hadden afgehaald en weer opgemaakt met schone lakens, hun kamer hadden opgeruimd en hadden gestofzuigd. Dus toen was zakgeld wel een soort beloning. Heel handig trouwens want dat garandeerde dat de kamers regelmatig schoon werden gemaakt. Wie het niet deed kreeg geen zakgeld. En dan was er altijd wel een ander kind wat aanbood het te doen in ruil voor het zakgeld van broer/zus. Dat vond ik ook prima.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

30-08-2016 om 23:02

Hmm

Ik denk dat het al mis ging met de (overbodige) regel waar hij het eigenlijk al niet mee eens was. Met 16 mogen ze zelf de gevolgen dragen van laat naar bed gaan op een doordeweekse dag. Scheelt wel dat ik niet zo'n uithuizige puber heb, maar als ze incidenteel eens iets heeft stel ik geen eindtijd, ook niet op een doordeweekse dag.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2016 om 23:30

Jaina

Als ik opruimen aan zakgeld gekoppeld had, zou een kind nooit iets gekregen hebben en de andere het dubbele.

mirreke

mirreke

31-08-2016 om 08:58

Consequenties en bedtijd

Jazeker vind ik dat een kind consequenties ergens van moet (leren) dragen.
Ik heb hier ook een zoon die niet tegen laat naar bed kan. Maar ik ga hem niet het gevoel geven dat hij verantwoordelijk is voor de sfeer in huis, als het gaat om anderen. Hij is nu zelf aan het ontdekken dat hij op alle fronten beter functioneert als hij goed slaapt. Een beter incasseringsvermogen heeft en zo... Voor hemzelf. Als hij sjaggerijnig is mag hij verder fijn sjaggerijnig zijn op zn eigen kamer... of iedereen doet zijn ding en hij is sjaggerijnig in zijn eentje beneden.

Punt is vooral dat kwartjes veel beter vallen als ze er zelf verantwoordelijk voor zijn en worden, en niet als een ander dat voor ze bepaalt.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2016 om 09:35

Maar Mirreke

Hij zal zijn hele leven worden beoordeeld op zijn invloed op zijn omgeving. Als hij op zijn werk een stoorzender is, vanwege slaapgebrek of ander gedrag, zal dat meewegen bij een contractverlenging.
Waarom is het zo raar om hem méde-verantwoordelijk te stellen voor de goede sfeer in huis? Je zegt dat hij lekker in zijn eentje mag gaan sjachrijnen. Daarmee geef jij toch ook aan dat zijn gedrag de sfeer in huis mee bepaalt en dat hij jullie/jou daar niet mee lastig moet vallen?

Even los van wat ik net zei, heb ik amper regels opgelegd over bedtijd. De jongste nam zelf de verantwoordelijkheid. De oudste had soms wat commentaar van mij nodig. Zij is erfelijk belast met het 'ik maak het veel te laat'-gen . Maar ik heb nooit straf uitgedeeld ivm bedtijd. "Morgen een uur eerder naar bed.", heb ik wel eens voorbij horen komen van anderen. Dat valt voor mij onder de categorie: zonder eten naar bed.

Thomas

Thomas

04-09-2016 om 09:41

Niet laten kennen...

Ik zou het niet minder dan normaal vinden dan dat die het eerstkomende weekend niet weg mag. Een hele maand is een beetje overdreven en dat is nou ook niet echt een pretje om het schooljaar mee in te gaan. Waarschijnlijk heeft die na dat weekend echt wel door dat die niet later dan 20 minuutjes thuis moet komen

Loontje

Loontje

04-07-2017 om 09:06

hmmmm

Ik kom op dit forum terecht vanwege een straf die ik mijn zoon heb opgelegd en lees enigszins met verbazing de reacties. Denk gezien de reacties ergens onder een steen vandaan te zijn gekomen??

Mijn zoon is 14 en een uithuizige puber. Hij heeft zich niet gehouden aan een afspraak soortelijk als de zoon in deze topic. Hij zou om 10.30 uur in de ochtend in huis zijn omdat wij een dagje weg wilden waar hij van wist en zich op verheugd had. Om 12.30 uur pas een berichtje dat hij zich verslapen had (telefoon uitgezet!) waarna ik hem zei hem wel op te halen met de auto. Hij gaf aan eerst me de groep naar de Mac te willen en dat zij het huisje nog op moesten ruimen. Ik hem gezegd, dat hij alvast kan opruimen en dat ik onderweg ben om hem te halen en hij blijft waar hij is. Kom ik op locatie is hij er niet en dus bij de MAC!! Hem daar opgehaald (uiteraard was ik erg boos) Na zijn nonchalante reacties en zich van geen kwaad bewust ondanks hij het dagje weg voor het gezin heeft gesaboteerd heb ik hem de telefoon ingenomen en huisarrest gegeven van 3 weken waarvan hij bij goed gedrag tijd kan terugverdienen.

Vandaag vroeg hij terwijl er nog maar 1 dag verstreken is van het huisarrest of hij met wat vrienden naar de stad mag na schooltijd. Euchm, nee dus. Hij heeft huisarrest en dat hij het vraagt gaat mij eigenlijk al te ver!! Nou nou, meneer werd heel onredelijk, begon te schelden en fietste met de woorden fock you naar school.

Nu ik al jullie reacties lees denk ik zijn frustratie in de hand te hebben gewerkt maar ik vind schelden ontoelaatbaar en wegblijven zonder iets te zeggen ook. We hebben regelmatig gesprekken met elkaar over zijn gedrag (15x te laat op school komen tussen de lessen door), grote mond naar docenten, liegen etc en iedere keer weer belooft hij verbetering.

Ik denk met huisarrest wel tot hem door te kunnen dringen?? Wat zouden jullie doen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-07-2017 om 09:48

Gemeen

Je geeft hem dus huisarrest terwijl hij bijna vakantie heeft? Dat vind ik treitergedrsg en staat in geen verhouding tot het vergrijp. Jullie hadden hem beter kunnen gaan halen of toch het dagje uit doen zonder hem. Ik denk dat ik dat laatste had gedaan.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

04-07-2017 om 09:59

Ophalen

Ik denk dat ik om 10.30 -als ik gemerkt had dat zijn telefoon uitstond- meteen in de auto was gestapt om hem op te halen. Vinden pubers meestal heel genant.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2017 om 10:04

Geen beste beurt van je zoon

Dat kunnen we wel constateren. Tja... vind ik drie weken terecht? Ik vind het wat lang. Wat wil je bereiken met drie weken? Is dit de eerste keer huisarrest? Mijn dochter heeft één keer huisarrest gehad, voor een week. Ze begreep het ook nog. Eens maar nooit weer. Dus 1 week kan ook al genoeg zijn.

Door wat jij over je zoon vertelt, heb ik het gevoel dat huisarrest de oplossing uiteindelijk niet is. Je kunt het best een keer toepassen, maar daar zal hij zich zeker niet beter door gaan gedragen op school. Hoe komt het dat hij te laat bij de volgende les is? Heeft hij wel voldoende tijdsbesef, of overzicht? Wat doet hij in de tijd tussen de lessen door? En waarom liegt hij denk je? Ik loog ook tegen mijn ouders over schoolprestaties, omdat ik altijd bang was voor de reactie van mijn vader. Niet dat hij mij sloeg of zo, maar er kon wel een consequentie aan gehangen worden. Ik lag dus liever te zweten in bed als ik een slecht cijfer had, dan het te vertellen. Ik ging er niet beter mijn best door doen overigens. Op een gegeven moment ging ik ook stiekem uit. Ik liet me verderop door de taxi afzetten. (Ik woonde in een dorp en naar huis fietsen rond 12 uur zag ik niet zitten.) Ik draaide en loog dus, vanwege de reactie van mijn ouders. Ik mocht zoveel niet.

Ik vind dat je als ouder ervoor moet waken dat je kind dat soort gedrag gaat vertonen. Een kind hoort niet bang te zijn voor de reactie van zijn ouders. Dat voorkom je niet volledig. Kinderen vangen ook signalen op zonder dat je iets hoeft te zeggen en voelen dan aan dat je ergens niet blij mee bent of teleurgesteld bent. Al met al vind ik dat het beter is om zoveel mogelijk uit te leggen en een veilig luisterend oor te bieden, dan te straffen. Ik zou het huisarrest inkorten, maar ik zou die mededeling pas doen na een goed gesprek met hem. Probeer hem tijdens dat gesprek aan de praat te krijgen over wat er aan de hand is zonder hem in het beklaagdenbankje te zetten.

Loontje

Loontje

04-07-2017 om 10:12

Phryne Fisher

Ja wij hebben huisarrest gegeven en inderdaad over 3 weken hebben ze hier vakantie. Jij zegt dagje weg zonder hem, dat had inderdaad gekund.

Ik lees inderdaad ook in reacties hierboven dat zo lang huisarrest niet in verhouding staat. Wellicht is dat zo en is mijn straf te zwaar.

Toch vraag ik mij dan af hoe ik dan wel tot hem door kan dringen. Hij is nog maar 14 hè.

Het gaat mij erom dat afspraken nagekomen worden.

Hij zou namelijk eerst naar dat feest gaan en thuiskomen ipv blijven slapen. Omdat ik best begrijp dat hij daar net als de anderen wilde blijven slapen zijn wij samen overeengekomen dat hij dat mocht mits hij op aangegeven tijdstip thuis zou zijn.

Vervolgens leg ik straf op en vraagt hij doodleuk na 1 dag of hij vanmiddag naar de stad mag? Dan dringt het niet tot hem door lijkt mij. Wat zou jij dan doen?

Drie weken is te veel zie ik en daarover kan ik met hem in gesprek gaan, maar er verder niets mee doen vind ik naar hem toe te simpel omdat hij het nu al niet lijkt te beseffen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2017 om 10:17

Oh ja dagje uit

Als je weer een dagje uit wilt, zou ik afspreken dat je gewoon vertrekt als hij er niet is. Jammer dan. Ik haal uit je verhaal niet of je nog een kind hebt, maar als je zoon zich weer eens zo opstelt en je hebt nog meer kinderen, zou je een vriend of vriendin van dat kind of een van de kinderen, mee kunnen vragen. Maak lekker foto's, whatsapp die naar zoon, misschien baalt hij voldoende om de volgende keer wel aanwezig te zijn. Hij is 14, hij begint zich te stoer te voelen voor gezinsuitjes vrees ik, maar hij is nog jong genoeg om het stiekem toch ook wel te missen als hij niet mee is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.