Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Monique

Monique

07-07-2016 om 13:28

Kennis over sexting?

Mijn dochter van 14 heeft sinds 8 weken verkering met een jongen van 15. Gisteren vond ik op haar iPad allemaal sexy foto's van haar (lingerie en naakt) die stonden opgeslagen tussen allemaal andere foto's. Ik weet dat dit tegenwoordig als spannend wordt gezien maar ik weet niet precies wat ik er van moet vinden. Het lijkt met niet goed om het te verbieden en ze juist eerder voor te lichten. Wat vinden jullie van dit gedrag? Hebben anderen hier al ervaring mee?

tante Sidonia

tante Sidonia

07-07-2016 om 13:53

praten en controle

Ik vind dit een goede reden om haar telefoontje, in alle openheid, regelmatig te controleren op dit soort zaken. Daarnaast praten over het gevaar van dit soort fotoś. Moet ze eigenlijk gewoon helemaal niet doen.
Je kunt het in principe best verbieden, op het gevaar af dat ze dingen stiekem gaat doen. Of erop vertrouwen dat ze doet wat verstandig is, na een goed gesprek hierover. Jij kent je ndochter het beste.

Wat bedoel je met'dit wordt tegenwoordig als spannend gezien' was dat wel eens anders dan?
Hoezo weet jij niet wat je daarvan moet vinden? Je hebt er toch een mening over anders schrijf je hier niet? Of ben je bang als preuts te worden gezien door je dochter of wie ook als je daarover oordeelt?

Ik heb de ervaring dat op de school van zoon naaktfotoś door zijn gestuurd. Hier is voor een select gezelschap aan ouders een hele avond aan besteedt. de gemoederen waren erg hoog opgelopen en het is gebeurd voor je het weet; kinderen sturen dit vaak door, het is spannend, mag niet hoort niet, en daarom extra leuk. Wil je dochter daar de prooi van worden?

Fransien

Fransien

07-07-2016 om 14:08

boek?

Misschien is je dochter makkelijker te overtuigen als ze ervaringen leest, bijvoorbeeld dit boek: https://www.bol.com/nl/p/francien-laat-je-tieten-nog-eens-zien/9200000051780990/
Of het voorlichtingsfilmpje wat op deze site staat: http://www.onuitwisbaar.nu/

Pandora

Pandora

08-07-2016 om 11:16

Afraden, en nooit herkenbaar

Verbieden hoeft niet, ze beslist zelf, tegenhouden kunt je niet. Afraden kan wel, om de bekende redenen. En maak haar duidelijk dat ze zeker nooit en te nimmer herkenbaar mag zijn.

heb het over de consequenties

ik heb het in dit soort gevallen altijd over de mogelijke consequenties. Mag iedereen op school etc je zo zien? Ik maak ze in ieder geval heel bewust dat alles wat ze via de app etc delen openbaar kan worden. Ik zou bloot foto's heel erg afraden, met klem zelfs. En ze misschien nog tegen zichzelf in bescherming nemen. Ik moest ook meteen aan de filmpjes denken die Fransien noemt. Het verspreiden zegt natuurlijk meer over de verspreider dan over degene die er op staat, maar toch.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-07-2016 om 08:51

Misschien

Misschien maakt ze die foto's gewoon voor zichzelf. Neemt niet weg dat het goed is om haar erop te wijzen dat anderen er de hand op kunnen leggen en ze door kunnen sturen.

Naaktfoto's van een 14 jarige zijn tegenwoordig natuurlijk op zichzelf al bijna een misdrijf, dus dat maakt het er ook niet makkelijker op.

"En maak haar duidelijk dat ze zeker nooit en te nimmer herkenbaar mag zijn."

Dat scheelt alweer

Tonny

Tonny

10-07-2016 om 14:14

spannend

natuurlijk is het spannend. Zulke plaatjes zijn per definitie spannend. En ze op een tablet/telefoon bij je hebben, is een enorm risico. Als iemand dat apparaat in handen krijgt, kan de ellende niet te overzien zijn. Idem dito als op gegeven moment de verkering uit is (en dat ligt zeer voor de hand op deze leeftijd!).

Ik krijg er een beetje de kriebels van dat veel ouders bang zijn iets te verbieden. Je kind is 14, hartstikke minderjarig, andere gevaarlijke dingen verbied je toch ook? Ze mogen niet met 14 autorijden, alcohol drinken, en zo zijn er nog wat dingen - en dat is niet voor niets.
Als het uit de hand loopt met die fotootjes, heb je als moeder spijt als haren op je hoofd!! Vooral omdat plaatjes op internet zeer langdurig gaan circuleren. Dat lijkt nu stoer misschien, maar over een tijdje niet.

De anderen gaven al nuttige suggesties. Je dochter is zich op haar leeftijd kennelijk nog niet bewust van de risico's. Jij wel!

Monique

Monique

11-07-2016 om 13:00

Dank

Wat fijn om te horen hoe anderen hier over denken! Ik heb haar inmiddels een video laten kijken op de website van Sense, aanrader! Ik heb nu wel het idee dat ze de consequenties beter inziet, toch blijft het lastig omdat je niet alles kan controleren wat ze online doen.

Het lijkt me dat school hier ook een rol in moet spelen, hebben jullie voorlichting gekregen over dit gedrag? Nu kijk ik namelijk vooral naar online informatie!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.