Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tango

Tango

09-03-2015 om 23:13

Kunnen jullie pubers wel logisch nadenken

Van de week twee keer met puberdochter een voorval van niet logisch nadenken.
Vrijdag ging ik met haar winkelen. We liepen nota bene door de Media Markt. Meldt ze me later op de avond dat haar oplaadsnoer van de Ipad (die ze ook gebruikt voor school) kapot is, al sinds die ochtend. Tja, toen moest ze dus de volgende dag zelf weer naar de stad rijden om een nieuwe te halen.

Net zoiets gebeurde in de voorjaarsvakantie. Zoon zijn fiets moest gerepareerd worden. Dit kwam haar ter ore omdat zoon nogal protesteerde omdat hij hem niet weg wilde brengen. Van de week vertelt ze me dat ze al een hele tijd een flinke slag in haar wiel van de fiets heeft en hij flink aan loopt. Is al enige tijd zo volgens haar. Had ze dat dan niet in die vakantie kunnen zeggen???? Nu kan de fiets niet handig gemist worden omdat ze erop naar school moet. En op mijn fiets rijden wil ze niet. Wordt dus wachten tot de meivakantie.

Pubers en logisch denken gaat blijkbaar niet samen.

Moni

Moni

09-03-2015 om 23:24

Heel herkenbaar

Hier bespreken/controleren we elke vakantie de fietsen. Anders zit je inderdaad een week later met de problemen. En daar hebben wij als ouders last van.
Mijn pubers kunnen heel logisch denken, behalve als het over praktische zaken gaat in hun eigen organisatie
Eén geruststelling. Oudste is 17 jaar en die laat steeds meer praktisch denken in huis zien en geeft steeds vaker zelf aan dat we (inclusief zijzelf) aan de bak moeten met de fiets. Of belt vanuit het centrum dichtstbijzijnde stad: Ik ben nu in de stad, moet ik nog iets meenemen?
Oftewel: het komt goed.

Ooo

Maar dat overkomt mij ook hoor en ik ben geen puber! Dan ben ik net naar de stad geweest en kom er dan thuis achter dat ik weeeeer vergeten ben te regelen wat ik twee week moet doen.
Hebben jullie altijd alles precies voor elkaar dan?
Ik moet nu bv al twee week bellen met een bedrijf om iets te regelen maar denk daar steeds pas aan als het avond of weekend is.
Op mijn werk vergeet ik nooit iets

Agris

Agris

10-03-2015 om 00:07

ik ook

Sta ik vorige week met een brief in mijn hand midden in de supermarkt me af te vragen wat ik moest halen. Niets dus, die brief moest op de post.

Kortom: pubers kunnen het niet en dan komt er een periode dat het je wat soepeler vergaat (ook niet bij iedereen trouwens) en vervolgens kom je weer in dat zelfde denkwereldje terecht als je wat ouder wordt.
Tenminste, dat gebruik ik graag als excuus.

Barvaux

Barvaux

10-03-2015 om 07:04

Dat heeft niets te maken met logisch denken...

Maar met niet denken aan iets wat op dat moment niet van belang is. Elke keer dat ik op mijn fiets zit bedenk ik me dat ik de banden moet oppompen maar als ik dan weer thuis kom denk ik aan een lekker kopje thee, de boodschappen opruimen etc en echt niet meer aan die wat zachte band. Als ik dan de dag erna weer op de fiets stap gaat het weer precies zo.

Als zij in de mediamarkt loopt denkt ze (heel logisch en normaal) niet aan haar probleem met haar ipod thuis maar kijkt ze naar wat ze ziet. Niks aan de hand.

In de voorjaarsvakantie fietst ze niet dus heel logisch: ze denkt niet aan het slag in haar wiel.

Je lost dit op om te zeggen dat ze voortaan bij dat soort dingen even een appje of smsje moet sturen om het te zeggen. Vaak werkt dat alleen al genoeg om het te onthouden. Doe ik ook, dan sms ik onderweg even naar mijn man dat mijn banden moeten worden opgepompt

Hadewich

Hadewich

10-03-2015 om 08:00

hier...

Vooral de oudste kon hier niet logisch denken, of althans niet volgens mijn logica! Nu 18, en het gaat beter. Niet dat er per sé gedacht moet worden volgens mijn logica, maar het was vaak écht niet logisch. Jongste van 15 denkt juist best logisch.
Ik heb zo gauw geen voorbeeld, maar het ging in ieder geval vaak juist niet om ergens aan te denken in een winkel (zoals niet in de mediamarkt bedenken dat je nog een oplaadsnoer nodig hebt).

Half a twin

Half a twin

10-03-2015 om 10:34

Nee, zelfs niet met hulp

Dochter had gisteren de laatste repetitie voor de3 voorstelling, daar wilde ze echt naar toe, maar ook een berg wiskundeopgaves om te maken. Uiteindelijk zat ze een bord pasta weg te werken terwijl ze nog sommen maakte om maar naar die repetietie te kunnen. Door een onhandige actie raakte haar paardestaart in het bord met rode saus. Ik depte met een doekje en draaide een knot van die staart dan kon ze na de repetitie jaren wassen.
Bij thuiskomst stuurde ik haar naar boven, ga eerst je haar wassen, dan maak je daarna die sommen af. Nee eerst dat wiskunde af riep ze boos, ze had geen zin in een straf uur. Ik nog uitleggen dat je haar kan drogen terwijl je sommen maakt en dat met nat haar gaan slapen een bad-hair-day oplevert. Er was geen praten aan het moest zoals zij het had bedacht.
OK ga je gang!

Tot va ocntend: "Mam, moet je kijkenwat mijn haar vreselijk zit, zo kan ik echt niet naar school!"

Zal ze volgende keer wel luisteren naar haar moeders logische advies?

Half a twin

Half a twin

10-03-2015 om 14:09

Oeps wel heel veel tikfoutenzie ik nu

Sorry, volgende keer zal ik beter nalezen voor ik op verzenden druk.

Tango

Tango

10-03-2015 om 15:43

Goed idee

Om elke vakantie de fietsen na te lopen. Voorkomt in ieder geval dit soort situaties. Fijn om te lezen dat dochter hierin dus niet de enige is. Zelf vergeet ik ook weleens wat, zeker in drukke tijden. Maar dit vond ik dan wel weer erg opvallend.

Monique D*

Monique D*

10-03-2015 om 18:49

Vergeten..

Mijn zoon (20) heeft er ook last van. Zo vergeet hij zijn ov-chipcard als hij net buiten staat om de tram te nemen. Bij het instappen merkt hij het pas op.. Ook gebeurt dit als ik hem eraan herinner voordat hij weggaat.

Of als hij in het weekend naar zijn vrienden gaat of gaat stappen presteert hij het toch om zijn sleutel te vergeten zodat hij 's-nachts niet naar binnen kan... elke keer vraag ik aan hem: "Heb jij jouw sleutel mee?" "Jaa!" Later bleek dat hij dacht dat hij het in zijn jaszak had gestopt wat niet zo was. De sleutel is dan gewoon nog op tafel.

Of hij vergeet zijn boekentas mee te nemen naar school. Pas als hij daar is denkt hij.. o, waar is mijn tas?

Wat mij opvalt is dat hij zijn telefoon nooit vergeet.
Ja, zij hebben hun hoofd daar altijd vol mee, zodat er geen plaats is als onbelangrijke dingen als sleutels, etc. ....

Mijn dochter is pas 18 geworden, maar zij gaat veel beter met haar spullen om dan haar broer.. hoe zou dat toch komen?

mijn nieuwbakken puber

Mijn puber van 13 is ook niet zo'n ster in logisch nadenken. Kwam er achter dat hij zijn fietssleutel was vergeten. Wilde al bijna omkeren......op zijn fiets...

Nee

Het is namelijk alles behalve logisch om, als je met de trein van Utrecht naar Rotterdam moet, de trein naar Den Haag te nemen en over te stappen in Gouda, omdat je dan twee euro meereiskorting kan krijgen. Zeker niet als je daardoor pas na één uur 's nachts op Rotterdam Centraal aan komt en er geen trams meer rijden waardoor je ouders je daar met de auto moeten komen afhalen. En vooral ook niet omdat iemand anders het treinkaartje betaalde.

Skik

Barvaux

Barvaux

12-03-2015 om 04:04

kijk skik...

In mijn ogen is dat de enige vorm van niet-logisch denken in het hele draadje

Cat

Cat

12-03-2015 om 08:03

helemaal eens

met Barvaux.
De rest vd voorbeelden overkomen me nog steeds regelmatig, zeker in (te) drukke tijden, maar niets mis met mijn vermogen tot logisch denken!

Hadewich

Hadewich

12-03-2015 om 08:23

reactie 7

Van half-a-twin was ook echt niet logisch. En mijn ene puber haalde dus ook van dat soort fratsen uit, maar ik kan nog steeds geen voorbeeld bedenken...grrr!

Barvaux

Barvaux

12-03-2015 om 09:45

nee

Nee dat van kind van halfatwin is gewoon dom pubergedrag, heeft ook niets te maken met logisch nadenken Mijn puber van 16 voelt dat hij ook zo nu en dan even een puberopmerking of puberactie moet laten zien en dan komen er dat soort dingen uit en als er één puber is die logisch kan nadenken is hij het wel.

Overigens maakt hij dus wél onlogische gedachtensprongetjes maar daar kan ik nu ook even niet op komen Gewoon een kwestie van je hoofd bij iets anders en niet even focussen op wat belangrijk is in je beslissing (dus kiezen voor korting bij die treinreis, dat zie ik hem dus wel doen).

Hadewich

Hadewich

12-03-2015 om 10:17

Nou...

blijkbaar verschillen we van mening over wat logisch is. Oké, het is dom pubergedrag, maar ook gewoon niet logisch na willen of kunnen denken. Heeft wel met logica te maken vind ik. Dingen vergeten zoals hier vaak genoemd is, heeft dan inderdaad totaal niets met logica te maken.

Barvaux

Barvaux

12-03-2015 om 10:25

De situatie van halfatwindochter is inderdaad wel heel anders dan de overige voorbeelden maar ik vind het gewoon een koppige reactie. Niet na wíllen denken over wat er morgen gebeurt heeft weinig te maken met logica, wel met hormonen en wat mijn puber dus doet; 'voelen dat je gewoon iets anders moet zeggen dan je moeder', zonder dat je daar over nadenkt.

Half a twin

Half a twin

12-03-2015 om 10:31

nog niet zien wat de gevolgen van hun acties zijn.

Mijn reactie was meer dat pubers de gevolgen van hun daden nog niet kunnen zien/bedenken zie ik nu zelf in.

Hadewich

Hadewich

12-03-2015 om 10:36

Oh...

Dat zie ik dus anders. Ik zie een puber die per sé eerst die rottige wiskundesommen wil afmaken voordat ze wat anders gaat doen. Die logica snap ik, de rotste dingen eerst, dan ben je daar maar van af. Dat het in dit geval niet handig was, die logica heeft die puber dan nog niet.

Ik weet niet of de dochter van half-a-twin zo'n recalcitrante puber is die het per definitie oneens is met haar moeder, of dat ze gewoon echt die logica van een volwassene nog niet heeft. Ik heb namelijk totaal geen recalcitrante pubers, maar de ene had wel een puberale logica. Zonder dat ze dwars was om het dwars zijn.

Cat

Cat

12-03-2015 om 10:38

kan ook gewoon

uitstelgedrag zijn, of kop in het zand. Of zo bezig met het schoolwerk dat de rest even moet wijken.

Karen

Karen

12-03-2015 om 10:43

Oei

Ik zou zo maar dezelfde logica kunnen hebben als dochter van halfatwin in #7. Wiskunde is belangrijker dan hoe je haar zit. Haar wassen kan desnoods morgenvroeg nog. Wiskunde sommen maken niet. Of heel laat op de avond haar wassen en föhnen, na de wiskunde sommen. Heb je weinig slaap maar wel wiskunde af. Zeker domme overgangslogica

Half a twin

Half a twin

12-03-2015 om 10:45

niet recalcitrant

Wel last van uistelgedrag. Laat uit bed komen en dan moeten haasten om op tijd te komen. Wiskunde was vrijdag opgegeven voor dinsdag, pas op maandag beginnen terwijl ze wist van die repetitie. Puberale logica zonder dwars te zijn om het dwars zijn.

Nien

Nien

13-03-2015 om 09:08

Gisteren

Te mooi om niet in deze draad te zetten
Mijn zoon fietst altijd naar het station en neemt daar de trein naar zijn school. Nu kwam iemand hem ophalen omdat die toch hier in de buurt moest zijn dus zoon had zijn fiets thuis en niet op het station.
Die persoon neemt zoon vaker mee terug en zet hem dan steeds op het station af omdat daar de fiets van zoon staat. En gisteren dus ook weer Vergeten dat 'ie daar dus geen fiets had en zo kon hij naar huis lopen. Nou waren die 20 minuten in de zon ook niet erg maar logisch denken was er even niet.

Barvaux

Barvaux

13-03-2015 om 10:24

Nien

Die persoon was volwassen dus dacht zelf ook niet logisch na

Nien

Nien

13-03-2015 om 10:39

Allebei

een beetje duf, denk ik

Monique D*

Monique D*

13-03-2015 om 23:42

Laatst nog..

Mijn zoon heeft een goede vriend in de Bijlmer. Wij wonen in Amsterdam Oud-West. Hij zou op tijd vertrekken om naar huis te gaan. Maar het was zo gezellig bij hem dat hij van plan was om de laatste metro te nemen. Dat was hij dus van plan.. maar dat plannetje viel in het water omdat die metro net weg reed toen hij aan kwam rennen. Maar dat is niet erg, want er reed nog een trein naar station Sloterdijk. Dat wist hij (logica). Maar eenmaal op Sloterdijk aangekomen bleken er geen bussen of trams meer te zijn die hem naar huis konden brengen.... met als gevolg een koude wandeling van ongeveer een uur.

Ik zei nog tegen hem: neem alsjeblieft niet de LAATSTE metro, dan mis je de aansluiting niet! Gezelligheid kent geen tijd en als hij de laatste metro mist dan is er nog een trein die naar station Sloterdijk gaat..

Monique D*

Monique D*

13-03-2015 om 23:54

En als moeders geen auto had..

Zoon was in de zomer van het vorige jaar met vrienden naar IJburg (nieuwe oostelijke wijk van Amsterdam met strandje) gegaan. Ze hadden zo veel lol (waarschijnlijk barbecue en drinken) dat het ongemerkt laat werd. Toen dacht hij om eens naar huis te gaan. Ik heb geen flauw idee welk openbaar vervoermiddel hij had willen nemen, maar het kwam erop neer dat hij een trein wilde pakken naar station Sloterdijk. Hij zag de trein staan en nam een sprint daar naar toe. Gelukkig.. net gehaald. Bleek die trein in Zaandam te stoppen! Gelukkig was zijn telefoon nog goed opgeladen, want dan kon hij mij bellen om hem bij station Zaandam op te halen!!

Ik was op de parkeerplaats bij het station. Tussen de perrons en de parkeerplaats was het spoor en een groot hek. Ik zag hem op het perron lopen en seinde met mijn lichten naar hem, zodat hij kon zien waar ik was. Hij zag mij en ik zei: "Loop aub om!" Nee, hij nam de kortste weg en de treinen reden toch niet meer (ongeveer 1 uur 's-nachts). Vervolgens trok hij een sprintje over het perron, sprong daarvan af om het spoor over te steken, klom over het hek en was bij mijn auto. "ZOON, WIL JE DAT NOOIT MEER DOEN!!" brieste ik tegen hem. Waarom niet? reageerde hij. Dat is toch veel korter? JA, WAT DAN ALS ER EEN TREIN AANKOMT? Zoon: "Die rijden toch niet meer, het is 1 uur 's-nachts?"

Dat weet je toch niet??

Hij was toen 19, dus een jongvolwassene die heel logisch dacht...
Ach, hij zal wel een keer ècht volwassen worden.

zolang ze het zelf oplossen

Ja hoor en of het ooit komt?? Misschien zijn wij zo wel in aanleg, ik heb er zelf ook last van.
Maar ik doe er niet moeilijk over als ze het zelf oplossen. Dus daarin stimuleer ik ze vooral............Verkeerde station? Misschien gaat er een bus? Fiets kapot? Je weet waar de fietsenmaker is toch? En regel maar een leenfiets.
Jongste zou voor een feestje voor de vriendinnen een diepvriestaart halen want ze had de hele middag vrij. Ipv dat ze die dus om 12 uur haalt (kan ie ontdooien) leek het haar handiger om dat na de dansles om 20.00 uur te doen.............Ik kom thuis, waar is de taart? App haar.........en ze komt thuis met andere taart die maar 20 min buiten de koeling hoeft te staan. Bravo! Opgelost.
Als je goed bent in t oplossen is dit soort onlogische acties geen groot probleem meer en het houd t leven afwisselend en vol verassingen.
groeten albana

Sanne

Sanne

14-03-2015 om 20:14

Ik geloof dat ik de pubertijd nog niet ontgroeid ben. Allemaal van die dingen die mij ook met enige regelmaat overkomen.

Sanne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.