Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
elfje

elfje

24-04-2019 om 18:54

Ontslag tienerjob


bijstand

het gaat niet over de bijstand, maar over werkloosheidswet.

vergeten aan te zeggen

De topicstarter zegt dat dochterlief al dagen overstuur is. Niet dat ze al een maand lang overstuur is. Dus het lijkt me dat ze het nieuws behoorlijk recent gekregen heeft. Topicstarten wekt ook de indruk dat het mondeling is meegedeeld.

Dat er niet aangezegd hoeft te worden bij een contract korter dan 6 maanden, dat klopt. Maar dan heb je ook geen proeftijd. Het lijkt me sterk dat supermarkten jongeren zonder werkervaring aannemen zonder proeftijd.

Vergeten om aan te zeggen leidt niet tot een vast contract. Maar vergeten om iemand uit te roosteren, en vergeten om iemand naar huis te sturen als 'ie na de einddatum van z'n contract komt werken... dat leidt tot een vast contract.

mirreke

mirreke

26-04-2019 om 13:03

Standaardaanpak van veel supermarkten

Als je dochter nu 17 is de kans groot dat ze bij contractverlenging 18 zou zijn. Wat ook nog kan is dat ze nu geen verlenging krijgt en dat ze als ze over een maand weer solliciteert weer wordt aangenomen (of na de periode die tussen twee contracten moet zitten).

Dit heeft niets te maken met je dochter en alles met de staat van de economie, die voor een groot deel draait op kinderen die immers de goedkoopste arbeidskrachten zijn.

Even bij dochter bevestigen dat dit balen is, en dan weer kop op en een ander bijbaantje zoeken.
Een goede leerschool. Je moet jezelf niet vereenzelvigen met een bedrijf dat er op uit is om winst te maken. Ja, het is uitbuiterij, maar ook: dochter heedft zich dit laten overkomen. Laat haar hiervan leren. Stop geen emoties in je werk, of althans niet teveel.

Caesar

Caesar

27-04-2019 om 21:51

Mirreke

“en alles met de staat van de economie, die voor een groot deel draait op kinderen”

Nou, dat valt in Nederland echt wel mee hoor. Ja, er zijn baantjes voor jongeren. En die zijn daar dan ook weer heel blij mee.

Da's bijstand Marijne

En dat is weer heel wat anders dan WW

Skik

Hoezo

“”Natuurlijk hoef je het niet te accepteren als je geen nieuw contract krijgt aangeboden. (Waarvan ik weet dat het geen ontslag is. Kinderen hier in de omgeving noemen het wel zo.””

??lordoftherings
Ik snap je niet. Geen werkgever is verplicht een nieuw contract aan te bieden als het oude is afgelopen.
Gewoon accepteren, niet te persoonlijk nemen dn doorgaan met je leven. Gelukkig zijn er momenteel baantjes zat.
Goede leerschool: zet niet al je andere sociale activiteiten op een nulpunt. Die supermarkt vindt jou echt niet zo belangrijk.
Hier is een supermarkt, AH, die leerlingen inroostert van 5.45 tot 7.45 s ochtends terwijl VO om 8 uur begint.
Dikke heibel met de school, omdat ll te laat komen en eerst hun vakken vol moeten hebben voor weg mogen. Misbruik van jonge goedkope krachten.
Gelukkig wordt het steeds moeilijker om vakkenvullers te vinden die voor 3 euro per uur willen werken.

mirreke

mirreke

28-04-2019 om 10:33

236.000 scholieren hebben een bijbaan, dat is de helft.

En wel het vaakst vakkenvuller.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/09/steeds-meer-scholieren-hebben-een-bijbaan
Dit is overigens een typisch Nederlands fenomeen, veroorzaakt door het jeugdloon, wat je beter kinderloon zou kunnen noemen.
https://www.etuc.org/en/young-people-and-youth-pay-gap

Hier een artikel van toen het jeugdloon nog niet was afgeschaft (vanaf 21 jaar, nou nou).

https://www.youngandunited.nl/7-feiten-en-fabels-over-het-jeugdloon/
Alles wat er staat, geldt nog steeds voor iedereen jonger dan 21.

Jeugdloon

Wat mij betreft is het jeugdloon het toppunt van leeftijdsdiscriminatie. Ze doen volwaardig werk dus waarom ook niet zo betalen.

En als mijn dochter te laat zou komen op school door haar bijbaan dan betaal ik haar om er te stoppen. School, hobby's zijn belangrijker dan die uitbuiters.

Triva

Triva

28-04-2019 om 16:50

Annaniem

"Wat mij betreft is het jeugdloon het toppunt van leeftijdsdiscriminatie. Ze doen volwaardig werk dus waarom ook niet zo betalen."

Zonder jeugdloon heeft een werkgever geen enkel voordeel om een jong iemand aan te nemen ivm gebrek aan ervaring en heeft de medewerker niet de mogelijkheid om ervaring op te doen. Jeugdloon lost beide problemen op in sectoren waar je geen lange opleiding voor nodig heeft. Waarom zou de werkgever van mijn zoon hem aannemen met 17 jaar als hij ook iemand van 22 kan aannemen mét ervaring voor hetzelfde geld? Mijn zoon doet nu ervaring op en als hij straks duurder is heeft hij als voordeel dat hij ervaring heeft.

Triva

Triva

28-04-2019 om 16:50

overigens

Draaien de supermarkten hier ook gewoon op oudere werknemers. Die zijn er doordeweeks. De avonden en weekenden nemen de jongeren het over. Prima combinatie.

aardbei

aardbei

28-04-2019 om 17:00

Annaniem

"Wat mij betreft is het jeugdloon het toppunt van leeftijdsdiscriminatie."

Zomaar een tip: verdiep je eerst in een onderwerp voordat je met een uitgesproken standpunt komt. Je pikt er nu 1 ding uit, maar gaat voorbij aan wat de vele andere overwegingen die ook een rol spelen bij jeugdlonen.

Caesar

Caesar

28-04-2019 om 19:56

Mirreke

“Dit is overigens een typisch Nederlands fenomeen, veroorzaakt door het jeugdloon”

Uit welk van de de door jouw aangehaalde artikelen blijkt dat ‘dit’ een typisch Nederlands fenomeen is.

Ook haal je aan dat 50% van de scholieren een bijbaantje heeft. Ja en? Dat vinden die scholieren hee fijn. Maar dat doen ze niet fulltime, dus om daar nou gelijk de hele Nederlandse economie aan op te hangen, is op z’n minst erg overdreven.

FOX

FOX

28-04-2019 om 20:51

Hier ook

Mijn oudste (dochter) kreeg twee dagen voor haar 18de verjaardag te horen dat ze niet meer terug hoeft te komen in de Albert Heijn. Met de sneer "je bent te oud, te duur, en niet meer nodig". Dat het nou net op dit tijdstip plaatsvond komt omdat ze eerder vlak voor haar 15de verjaardag al heeft gesolliciteerd, enkele dagen daarna haar eerste contract kreeg en na 3 jaar geen vast contract kreeg...

Vervolgens wilde ze bij het Kruidvat gaan werken. Daar kreeg ze aan de kassa de vraag hoe oud ze is, en als reactie daarop, van de eigenaar van het filiaal, dat hij van het hoofdkantoor haar niet aan mag nemen want dan is ze te duur. Toen bleek dat ze bruto 4 euro per uur zou krijgen. Het filiaal staat hier altijd stampvol met klanten die willen afrekenen, dat bedrijf heeft geld zat om zijn personeel te kunnen betalen.

Mijn (jongere) zoon is de enige bij ons thuis die nog in de supermarkt werkt, in dit geval de Dirk. Hij is 19 en alleen de eigenaar van het filiaal en een vaste medewerker van de dagploeg zijn ouder dan hem.
De dagploeg bestaat vooral uit personeel dat net van het praktijkonderwijs komt en (tijdelijke) drop-outs van het mbo. (Die dus dagbesteding zoeken in de vorm van de Dirk)

Mijn andere dochter heeft een tijdje bij dezelfde Albert Heijn als de oudste gewerkt, als leidinggevende, en kreeg toentertijd (2015) de opdracht om bij de sollicitatieformulieren iedereen die voor 1999 is geboren automatisch af te wijzen. Dochter was toen net 19 en had geluk met dat ze er nog wel werkte maar eigenlijk alleen omdat ze leidinggevende was.
Vervolgens werd ze na haar 20ste verjaardag alleen kort in de middag op zaterdag ingeroosterd, nam ze ontslag, en is ze in de pizzeria gaan werken. Daar hoorde ze op de sollicitatie dat ze 20 is en er meer van haar verwacht wordt dan een 16-jarige. Ook hier werd ze naar het minimaal aantal contracturen ingeroosterd.

Mijn jongste zoon vertikt het om te gaan werken Hij heeft een keer gesolliciteerd in een restaurant maar nooit meer iets gehoord.

Dat van jeugdlonen zal best waar zijn, want in onze buurlanden doen ze er helemaal niet of veel minder aan.
De kinderen worden er niet mee geholpen want met 3 jaar ervaring worden ze bij geen enkele supermarkt aangenomen vanwege de personeelskosten van hun leeftijd

Mijn advies voor TO is: zet er niet teveel druk op en steun je dochter waar het kan, want het kan een behoorlijke tijd duren voordat je dochter een adres heeft gevonden die haar werk wil bieden. Daarnaast zijn er wel werkgevers die voor maximaal 4 uur per week werk bieden, maar met een uurloon van 4 euro heeft ze daar waarschijnlijk ook niet veel aan.

FOX

FOX

28-04-2019 om 20:55

Mach

"Goede leerschool: zet niet al je andere sociale activiteiten op een nulpunt. Die supermarkt vindt jou echt niet zo belangrijk."

Dat is wat ik mijn kinderen ook mee geef. De Albert Heijn, Dirk, Coop levert je een zakcentje, als je er net komt werken wordt er gedaan alsof ze je heel leuk vinden, maar als je ouder wordt kom je erachter dat je voor hun een nummertje bent en ze je ontslaan omdat je te duur bent. Mijn kinderen mogen van mij dan ook niet zich uitsloven voor hun werkgever in de zin van overdreven veel werken voor zieke werknemers etc.

Wat ik denk is dat de forummer waar jij op reageert uit het buitenland komt. Collega's van mijn kinderen met een buitenlandse achtergrond zijn als zij hun baantje kwijtraken overstuur en hun ouders bemoeien er ook mee (in de zin van met hun kinderen de winkel inlopen en de manager willen spreken over dat hun kind geen nieuw contract heeft)
Dat kan je hen niet verwijten, zij begrijpen waarschijnlijk niet goed dat dit in Nederland normaal is. Dat is ook niet te begrijpen want het is raar dat dit hier zo is.

@triva/aardbei

Iemand van 25 die nog nooit in een supermarkt heeft gewerkt, heeft net zoveel ervaring als iemand van 17. Beide beginnen onder in de schaal, alleen die van 17 wordt daar in gekort terwijl ze hetzelfde werk doen. Toch bijzonder...

Triva

Triva

29-04-2019 om 07:52

annaniem

Het hele jeugdloon heeft niks te maken met de supermarkt maar juist met alle andere banen. Mijn zoon werkt met 17 als elektromonteur. Nogmaals, waarom zou zijn werkgever hem werk geven terwijl hij nog alles moet leren (en 1 dag naar school gaat?) als hij hetzelfde verdient als iemand die al wel ervaren is?

In jouw voorbeeld: iemand die wat ouder is werkt over het algemeen wat beter, die heeft namelijk vaak al geleerd hoe het is om te werken, iemand van 15 niet. De motivatie is ook anders en dikke kans dat die van 25 veel meer uren draait.

Hanne

Hanne

29-04-2019 om 08:27

Niet alle supermarkten

Mijn dochter heeft tot ze 21 was, eerst met een tijdelijk, maar na een aantal keer verlengen met een vast contract gewerkt bij de Lidl. Zij kon werken wanneer ze dat zelf wilde, maar ze accepteerden ook haar grenzen.

Niet iedere supermarkt heeft dezelfde regels.

Triva

Triva

29-04-2019 om 08:47

Hanne

Ik denk dat veel supermarkten een aantal jongeren met een otcontract heeft voor bepaalde werkzaamheden. Hier is dat ook. Als er zo iemand weg gaat is er plaats voor een nieuwe. Zal ook liggen aan hoe makkelijk je 15 jarigen kunt krijgen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-04-2019 om 08:50

Iemand van 25

Met nul ervaring in de supermarkt kan het doorgaans wel vergeten hoor.
Zijn maar weinig supermarkten waar 20 plussers werken. Uitgezonderd de manager en een paar kaderleden.

bieb63

bieb63

29-04-2019 om 13:53

Overigens AnoNiem

Een jongere die een bijbaantje heeft als vakkenvuller (of ander bijbaantje), heeft een dusdanig laag maandloon c.q. jaarloon, dat er geen loonheffingen worden ingehouden en inhouding bijz.tarief voor vak.toeslag e.d. M.a.w. bruto=netto.

En een 25 jarige mag dan wellicht nog nooit eerder vakken gevuld hebben, maar heeft daarvoor óf andere banen of (bij)baantjes gehad en/óf gestudeerd. In beide gevallen mag je aannemen dat algemene kennis, inzicht, schakelen enz. een stuk hoger ligt.

Triva

Triva

29-04-2019 om 14:47

Ginny

Toch raar, in de lidl, dirk en ah zie ik overdag doordeweeks bijna alleen maar mensen van boven de 40.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-04-2019 om 15:15

Plaatselijk?

Hier bij de AH en de Jumbo zeker niet.

aardbei

aardbei

29-04-2019 om 15:22

AnnaNiem

"Iemand van 25 die nog nooit in een supermarkt heeft gewerkt, heeft net zoveel ervaring als iemand van 17"

Zie je écht het verschil niet?

Als een 17-jarige hetzelfde zou kosten als een 25-jarige, dan zou een werkgever zo min mogelijk jonge mensen aannemen. En dan gaan we hier op OOL klagen dat onze kinderen graag willen werken, maar dat niemand ze wil hebben....

mirreke

mirreke

29-04-2019 om 15:29

Caesar

Dat is geen mening maar een feit.
Er werken in andere landen nauwelijks jongeren in de supermarkt, omdat ze daarvoor een volwaardig salaris moeten betalen, en dan hebben de supermarkten weer liever volwassenen...

In Duitsland bijvoorbeeld bestaat geen minimumjeugdloon (en trouwens ook pas sinds kort een gewoon minimumloon). En dat houdt dus in dat iedereen dan dat minimumloon krijgt, ook als je 16 bent.

In sommige andere landen bestaat een minimumjeugdloon voor jongeren tot bv 18 of 21, maar er is geen ander land dat kinderen aanneemt voor pakweg 3 euro per uur.

In alle artikelen wordt verder gesproken over minimumjeugdloon, maar dat begint nergens heel laag bij 3 euro voor 14 of 15 jarigen.

Ik kwam in 1 Amerikaans artikel tegen dat iemand zijn verbijstering uitsprak over het feit dat Nederland kinderen laat werken voor 3 euro, nog geen 30 procent van het loon van een volwassene.

Als je niet weet dat zoiets bestaat, ga je er gewoon niet van uit dat het gebeurt. Daarom zie je dit nergens vermeld. Het bestaat namelijk nergens anders. Vroegah waren er vakantiebanen voor kinderen, maar supermarkten zijn ze structureel gaan inzetten.

bieb63

bieb63

29-04-2019 om 15:31

Precies

Waarom zou je dan jongeren aannemen?
En bij de 2 AH's waar ik regelmatig kom is ook ern mix van jong en oud die vakkenvulken.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

29-04-2019 om 15:36

minimum jeugdloon

Ik vind het raar dat er zoiets als een minimum jeugdloon bestaat. Er zijn bijvoorbeeld jongeren, o.a. mijn ene kind, die al jong zelfstandig wonen. Hij mag de volle mep betalen voor zijn vaste lasten (gas/licht/water, zorgverzekering, etcetera, al had hij jongerenkorting voor zijn huur, maar dat is niet overal), moet in de winkel ook gewoon 100% het bedrag betalen voor zijn boodschappen, maar krijgt niet de volle mep aan loon?

Datzelfde kind werd ook ontslagen bij AH toen zijn 19e verjaardag naderde. Men was er heel open over: 19 = te oud = te duur.

bieb63

bieb63

29-04-2019 om 19:55

Sally

Maar ik neem wel aan dar hij voor alle toeslagen in aanmerking komt?

Caesar

Caesar

29-04-2019 om 20:50

Mirreke

“Dat is geen mening maar een feit“

Wat precies is een feit?

Verder is me er een hoop onduidelijk. In Duitsland is er een minimum loon voor werknemers vanaf 18 jaar. Wat een scholier van 16 verdient is mij onduidelijk. In België verdient iemand die jonger is dan 22 jaar een leeftijdsafhankelijke percentage van het minimumloon. Een vergelijkbaar systeem is er in Frankrijk.

Overigens is het minimumloon in Nederland relatief hoog. Het hoogste in Europa na Luxemburg en Ierland.

Mieke

Mieke

29-04-2019 om 21:37

Mirreke

Ik heb een poos in de Verenigde Staten gewoond en ik heb er nog genoeg kenissen.

Amerikanen die zich verbazen over ons jeugdloon. Dat is hilarisch. In veel staten in de VS bestaat een wettelijk minimum loon van 7,25 usd. Mensen hebben daar vaak meerdere slecht betaalde banen om rond te komen. Restsurants mogen namelijk de re verwachten fooien ervan aftrekken en dan een veel lager minimumloon betalen. Zo kan je opeens uitkomen op een uurloon van 3 usd (plus tips).

Jongeren die werken werken vaak de graveyard shift (nachtwerk), werken op school zodat het collegegeld lager wordt of bij fastfood restaurants.

Dat soort baantjes betalen vaak beroerder dan ons minimum jeugdloon. Tips krijg je namelijk niet echt in fastfoodrestaurants. Dat volwassenen hetzelfde beroerde loon krijgen is nou niet echt als goed voorbeeld te noemen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-04-2019 om 21:46

Nee hè Mieke

Zo werkt het dan ook weer wel.
De maatschappij draait op studentenbaantjes lijkt het.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.