Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstuur door boete

Dochter van 16 kwam een paar dagen geleden huilend thuis. Ze had een boete gekregen voor het fietsen op de stoep. Wat ze ook gedaan heeft en waar ze ook de boete voor wil betalen. Ze was vooral erg overstuur van de reactie van de Boa.

Zij moest zich legitimeren, maar moest even zoeken naar haar ID kaart. Waarop de Boa dreigde dat ze moest opschieten en hem niet binnen 10 seconden gevonden had ze nog een boete kreeg van 95 euro. Zij had immers niet heel de dag de tijd. Dochter raakte toen nogal in paniek. Dochter is extreem verlegen (sociale angst) en heeft last van een depressie en wordt onder druk nogal sociaal onhandig. De Boa stelde een aantal vragen, waarom ze daar fietste en wat ze wel niet dacht. Dochter was helemaal dichtgeklapt en gaf geen antwoord. Waarop de boa zei dat als ze door bleef gaan met die arrogante houding en niet gewoon zou antwoorden ze in nog meer problemen zou komen. Dochter schijnt de ID kaart nogal wild aanpakt te hebben toen de boa hem terug gaf. Waarop de boa zei dat als ze niet heel snel ophield met dit extreem agressieve gedrag ze een paar nachten moest zitten. 

Dochter is er erg van geschrokken en nu al 3 dagen overstuur en slaapt niet. Ze is bang dat ze voor de rechter moet verschijnen. Ze heeft meerdere keren per dag een paniek aanval. Zegt dat ze altijd alles verpest en niets goed kan doen. Ze wil alleen zijn en met niemand praten, want dat kan ze niet volgens haar. Altijd als ze met mensen praat komen er problemen en worden dingen erger volgens haar. Ik heb al met dochter gepraat, maar het helpt niet echt. (Hulp heeft ze al, maar de psycholoog is nu net op vakantie.) Ik zou graag willen dat dochter zich tot die tijd weer wat beter voelt en ze dit los kan laten. Hebben jullie tips?


Leg uit dat de boa zich alleen maar zo horkerig heeft opgesteld omdat zij een meisje van 16 is. Tegen een volwassen man had ze dat niet geflikt. Kennelijk zo iemand die graag hoger wil komen door naar onderen te trappen, ter compensatie voor al die keren dat ze zelf ten onrechte shit over zich heenkrijgt.

De boete voor het fietsen op de stoep was terecht (al vraag ik me daar ook stiekem af of ze een volwassene ook zou hebben gestopt), het verdere machtsspelletje ging te ver. Zulke types heb je, ze zijn heel vervelend, en je kan maar het beste proberen je er zo weinig mogelijk van aan te trekken. Een reactie als " ik vermoed dat u een rotleven heeft, maar dat hoeft u toch niet op mij af te reageren" is wat teveel gevraagd voor je dochter, vermoed ik zo. Maar misschien is "goh mevrouw, dat is toch ook weer niet nodig, ik doe mijn best" wel haalbaar als ze  weer een zo'n leukerd treft. 

Wat rot voor je dochter. Heb als puber iets soortgelijks meegemaakt en dat hakte er bij mij ook wel in (zeker omdat ik thuis erom werd uitgelachen). Ik reed zonder achterlicht.

Ik weet verder geen tips, maar kan er eventueel een gesprek met die Boa komen? Met jullie erbij. 
Mijn ervaring is helaas met agenten/ Boa's dat ze ervan uitgaan dat je het allemaal express doet en houden echt geen rekening met mensen die wat gevoeliger zijn. Ook wel begrijpelijk want Boa's krijgen met heel wat agressie te maken en gaan blijkbaar meteen ervanuit dat iemand agressief reageert. 
Hopelijk kun je haar wat geruststellen.

ik zou vanuit onderbuikgevoel zeggen: laat haar een mailtje maken voor die BOA ongeacht of je ooit een mailadres krijgt. maar dat je dochter formuleert hoe zij zich voelde en wat er door haar heen ging toen etc. dat kan ook gepaard gaan met  'excuus' van haar kant, niet omdat ik vind dat zij iets verkeerd heeft gedaan, maar dat ze oefent in het vinden van een manier om iemand van repliek te dienen die haar onheus bejegent. 

als het wel lukt om contact te hebben dan is het misschien toch een idee dat je dochter vraagt of ze een keer kort mag praten met die boa, met als motivatie dat ze graag wil laten zien wat het met haar deed.

totaal andere optie: help je dochter het naast zich neer te leggen. HEt gedrag van anderen kan zij nooit veranderen, alleen haar eigen reacties.
Is haar reactie op deze gebeurtenis helpend? nee dat is het niet.
Wat is wel helpend? Dat kan ze proberen te formuleren. En is een voornemen om volgende keer naar te streven, als het ooit nog gebeurt . . . 

gr Angela

Je kunt overwegen even naar de gemeente te bellen om dit verhaal te doen. Officiële klacht oid zal mss lastig zijn, maar door dit wel te laten weten is er zeker wel een kans dat Boa in de wandelgangen hier op zal worden aangesproken. Ik weet dat er bij kleine gemeentes maar een paar boa's in dienst zijn, vaak komt zo'n verhaal toch wel via via terecht bij diegene. 
Mijn advies zou zijn naar de gemeente te bellen en te vragen naar de teamleider van de boa's. Dan heeft je dochter mogelijk meer duidelijkheid, is haar verhaal bekend gemaakt en kijkt de boa volgende keer wat beter uit. 

Temet schreef op 29-07-2022 om 17:51:

Leg uit dat de boa zich alleen maar zo horkerig heeft opgesteld omdat zij een meisje van 16 is. Tegen een volwassen man had ze dat niet geflikt. Kennelijk zo iemand die graag hoger wil komen door naar onderen te trappen, ter compensatie voor al die keren dat ze zelf ten onrechte shit over zich heenkrijgt.

De boete voor het fietsen op de stoep was terecht (al vraag ik me daar ook stiekem af of ze een volwassene ook zou hebben gestopt), het verdere machtsspelletje ging te ver. Zulke types heb je, ze zijn heel vervelend, en je kan maar het beste proberen je er zo weinig mogelijk van aan te trekken. Een reactie als " ik vermoed dat u een rotleven heeft, maar dat hoeft u toch niet op mij af te reageren" is wat teveel gevraagd voor je dochter, vermoed ik zo. Maar misschien is "goh mevrouw, dat is toch ook weer niet nodig, ik doe mijn best" wel haalbaar als ze weer een zo'n leukerd treft.

Zoiets zeggen zou alleen maar averechts werken, denk ik. 

Verder eens. 

Cookielover schreef op 29-07-2022 om 18:55:

[..]

Zoiets zeggen zou alleen maar averechts werken, denk ik.

Precies. Je hebt er veel meer aan om, als dat kan, een mail aan die boa te sturen of in gesprek te gaan. 
En te oefenen op een zinnetje als “ik wil wel meewerken mevrouw, maar ik ben even de kluts kwijt”.  Dat haalt veel meer de angel eruit dan bijdehand gaan lopen doen. 

Ginevra schreef op 29-07-2022 om 19:06:

[..]

Precies. Je hebt er veel meer aan om, als dat kan, een mail aan die boa te sturen of in gesprek te gaan.
En te oefenen op een zinnetje als “ik wil wel meewerken mevrouw, maar ik ben even de kluts kwijt”. Dat haalt veel meer de angel eruit dan bijdehand gaan lopen doen.

Eens.

Wat vervelend voor je dochter. Ik zou proberen haar wat af te leiden en uit te leggen dat ze hiervoor echt niet naar de gevangenis hoeft, en er ook verder geen consequenties aan zitten. Ze krijgt geen strafblad, het is vervelend dat ze de boete heeft gekregen maar bij die boete blijft het ook. Dit soort dingen zullen nog wel wat vaker gebeuren in haar leven. Ze zal het toch moeten leren relativeren, ook al is dat lastig aangezien ze sociaal al gevoelig is.

Helaas heb ik zelf ook wel eens zo’n soort ervaring met een boa gehad. Dit klinkt nogal generaliserend maar ik heb bij boa’s toch vaak het gevoel dat het bepaalde types zijn, types die nogal kicken op macht en eigenwaarde ontlenen door zich op deze manier op te stellen. Bij de politie zie je toch dat er meer aandacht wordt besteed aan het deëscaleren van situaties.

Misschien helpt het als ze van zich af schrijft. Bij depressieve gevoelens en stress helpen afleiding en beweging in de buitenlucht ook vaak. Ga morgen gezellig wat samen doen en zorg dat haar gedachten op iets anders worden gericht.

Wat een trieste boa figuur die kennelijk niemand anders durft te pesten dan een zielig klein meisje dat bang is. Ik zou een aangifte, melding doen wegens intimidatie en of klacht doen tegen deze boa ambtenaar en haar baas bellen met de volgende verhaal. Ik zou het zeker niet zo erbij laten. 

Als je het op wilt nemen met de gemeente, bel dan wel met de vraag wie hier over gaat, maar het verhaal op zich kan beter schriftelijk. Dat vergroot de kans op een inhoudelijke reactie. 

Wat een vervelende situatie.
Ik zou een gesprek aanvragen met de BOA. Dan kun je ook de andere kant van het verhaal horen en ook aangeven hoe het verder gegaan is met je dochter. Leert zo'n BOA ook weer van. Mijn ervaring is dat ze daar zeker voor open staan.

Mijn stiefzoon had een aantal jaar terug een boete gekregen van een BOA ivm rijden zonder licht op de fiets. Stiefzoon was ook behoorlijk van slag door de manier van handelen van de BOA. Maar tijdens het gesprek bleek e.e.a. toch wel anders gegaan te zijn dan hoe stiefzoon het verteld had. Hij had een aantal dingen anders beleeft mede door zijn pdd-nos, maar ook anders verteld thuis.
Ik zeg niet dat , dat bij jouw dochter ook het geval is geweest, misschien trof zij net de mega hufter van de maand. 

 Maar goed een verhaal heeft 2 kanten en beiden kunnen daarvan leren. Je gaf bv aan dat je dochter de ID kaart nogal wild aanpakte...waarschijnlijk van de schrik maar kan op een ander agressief overkomen. BOA's maken ook weer veel mee natuurlijk en weten niet of ze zo handelt door angst of verlegenheid of door agressie.


Ik zou hier wel degelijk een melding van doen/klacht van indienen. Ik vind het gedrag van deze boa (nog los van de psychische gesteldheid van je dochter want dat kan de boa natuurlijk niet weten) echt belachelijk. Dreigen met de gevangenis, kom zeg. Dat kan een boa helemaal niet bepalen en voor je ID niet mee hebben hoef je niet naar de gevangenis. Daar hebben ze wel wat beters te doen. Maar dan moet je er ook niet mee dreigen. Echt heel laag en intimiderend dit.
Mijn man werkt op een middelbare school en als een docent zich daar zo gedraagt dan heeft die sowieso boze ouders aan de telefoon en een gesprekje bij de directie hoor. 

Grote bek hebben sowieso niet doen trouwens, heb je straks ook nog een boete voor beledigen van een ambtenaar in functie aan je broek hangen. 

MamaE schreef op 29-07-2022 om 21:15:

Ik zou hier wel degelijk een melding van doen/klacht van indienen. Ik vind het gedrag van deze boa (nog los van de psychische gesteldheid van je dochter want dat kan de boa natuurlijk niet weten) echt belachelijk. Dreigen met de gevangenis, kom zeg. Dat kan een boa helemaal niet bepalen en voor je ID niet mee hebben hoef je niet naar de gevangenis. 

Zo lees ik het niet; er zou gedreigd zijn met een paar nachten zitten omdat dochter zich agressief zou hebben gedragen.

Gingergirl schreef op 29-07-2022 om 21:39:

[..]

Zo lees ik het niet; er zou gedreigd zijn met een paar nachten zitten omdat dochter zich agressief zou hebben gedragen.

Wat is agressief dan? 
Dreigementen tegen een minderjarige zou dan wel ineens mogen dan? Ze heeft letterlijk alleen staan zoeken in haar tas voor haar id. Dreigen mer celstraf en aangeven dat ze weinig tijd heeft is niet alleen zeer ongepast en onprofessioneel maar gaat ook gewoon te ver. 

Temet schreef op 29-07-2022 om 17:51:

Leg uit dat de boa zich alleen maar zo horkerig heeft opgesteld omdat zij een meisje van 16 is. Tegen een volwassen man had ze dat niet geflikt. Kennelijk zo iemand die graag hoger wil komen door naar onderen te trappen, ter compensatie voor al die keren dat ze zelf ten onrechte shit over zich heenkrijgt.

De boete voor het fietsen op de stoep was terecht (al vraag ik me daar ook stiekem af of ze een volwassene ook zou hebben gestopt), het verdere machtsspelletje ging te ver. Zulke types heb je, ze zijn heel vervelend, en je kan maar het beste proberen je er zo weinig mogelijk van aan te trekken. Een reactie als " ik vermoed dat u een rotleven heeft, maar dat hoeft u toch niet op mij af te reageren" is wat teveel gevraagd voor je dochter, vermoed ik zo. Maar misschien is "goh mevrouw, dat is toch ook weer niet nodig, ik doe mijn best" wel haalbaar als ze weer een zo'n leukerd treft.

Ik vind dit een beetje een vreemde reactie. Ook volwassen mannen krijgen soms te maken met dit soort gedrag. In sommige situaties juist meer.

Soms heb je gewoon pech, dan tref je iemand die zijn dag niet heeft, of misschien net een ander vervelend voorval heeft gehad, of misschien zit ze tegen een burn out aan en behandelt ze iedereen zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.