Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstuur door boete


wat rot voor je dochter echt machtsmisbruik

LieverDanJeDenktx schreef op 29-07-2022 om 21:42:

[..]

Wat is agressief dan?
Dreigementen tegen een minderjarige zou dan wel ineens mogen dan? Ze heeft letterlijk alleen staan zoeken in haar tas voor haar id. Dreigen mer celstraf en aangeven dat ze weinig tijd heeft is niet alleen zeer ongepast en onprofessioneel maar gaat ook gewoon te ver.

Wie zegt dat dreigementen mogen? Ik niet hoor.

TO geeft zelf aan dat dochter " nogal wild" de IDkaart heeft aangepakt en dat toen de opmerking kwam " Als je je zo agressief blijft gedragen...etc". Blijkbaar heeft zij de kaart zo aangepakt dat het op de BOA agressief overkwam. Ik zou dat in een gesprek navragen; wat er dan zo agressief aan was. 

Overdreven reactie, ja waarschijnlijk wel. Of dochter is zich er misschien ook niet van bewust hoe ze overkomt in haar handelen. 

GeleNarcis

GeleNarcis

29-07-2022 om 22:14 Topicstarter

Dochter gaat in ieder geval opschrijven wat ze voelt en hoe ze het ervaren heeft. Ze weet niet of ze om de tafel wilt met de BOA. Dochter is erg bang dat ze niet uit haar woorden komt en dat ze nog verdrietiger weer terug komt. Al vind ik wel dat ze dat moet leren, maar misschien iets te vroeg. Ze durft in mentorgesprekken bijna al niets te zeggen dan: ja, gaat goed. Morgen gaan wij lekker een dagje plantjes kopen voor de tuin.

Wij horen al jaren van school dat ze zich zorgen maken om het veel te passieve en niet assertieve gedrag. Het meest 'rebelse gedrag' wat ze vertoont is 2x per jaar te laat komen. Dus extreem agressief gedrag, daar valt naar mijn idee schelden, spugen, slaan, schoppen etc. kan ik mij niet voorstellen.

Wel kan ik mij voorstellen dat dochter zich geen houding kon geven en niet zo goed wist wat te zeggen en hoe de situatie aan te pakken en misschien niet op de gewenste manier gereageerd heeft. Maar dan nog zou een volwassen proffesional het verschil moeten kennen tussen een onhandige puber en bijv. een voetbal hooligan.

"Dochter is er erg van geschrokken en nu al 3 dagen overstuur en slaapt niet. Ze is bang dat ze voor de rechter moet verschijnen. Ze heeft meerdere keren per dag een paniek aanval. Zegt dat ze altijd alles verpest en niets goed kan doen. Ze wil alleen zijn en met niemand praten, want dat kan ze niet volgens haar. Altijd als ze met mensen praat komen er problemen en worden dingen erger volgens haar."

Tegen de "gemiddelde" puber kan je zeggen: "Nee joh, je hoeft niet naar de rechter, die BOA is een stuk chagrijn, we betalen die boete en het is klaar, kan iedereen een keer gebeuren". 

Maar hier kan je dochter niets mee waarschijnlijk, dat heeft een andere oorzaak waar ze vaak last van heeft en hulp voor krijgt. Ja, die BOA is een hork, kent ook jouw dochter niet persoonlijk en heeft geen idee hoeveel invloed haar gedrag had. Of is sowieso geen leuk mens, we weten het niet. Zou je dochter daar met haar over willen praten? Er nog lang in blijven hangen heeft geen zin, dat zal ze ook moeten leren

Gingergirl schreef op 29-07-2022 om 21:58:

[..]

Wie zegt dat dreigementen mogen? Ik niet hoor.

TO geeft zelf aan dat dochter " nogal wild" de IDkaart heeft aangepakt en dat toen de opmerking kwam " Als je je zo agressief blijft gedragen...etc". Blijkbaar heeft zij de kaart zo aangepakt dat het op de BOA agressief overkwam. Ik zou dat in een gesprek navragen; wat er dan zo agressief aan was.

Overdreven reactie, ja waarschijnlijk wel. Of dochter is zich er misschien ook niet van bewust hoe ze overkomt in haar handelen.

Het kind is 16. Daarbij, het ging alleen om het aanpakken van haar ID hè? Hoe 'wild' kan dat zijn geweest, dat de BOA dat als extreem agressief bestempelde? 

GeleNarcis schreef op 29-07-2022 om 22:14:

Dochter gaat in ieder geval opschrijven wat ze voelt en hoe ze het ervaren heeft. Ze weet niet of ze om de tafel wilt met de BOA. Dochter is erg bang dat ze niet uit haar woorden komt en dat ze nog verdrietiger weer terug komt. Al vind ik wel dat ze dat moet leren, maar misschien iets te vroeg. Ze durft in mentorgesprekken bijna al niets te zeggen dan: ja, gaat goed. Morgen gaan wij lekker een dagje plantjes kopen voor de tuin.

Wij horen al jaren van school dat ze zich zorgen maken om het veel te passieve en niet assertieve gedrag. Het meest 'rebelse gedrag' wat ze vertoont is 2x per jaar te laat komen. Dus extreem agressief gedrag, daar valt naar mijn idee schelden, spugen, slaan, schoppen etc. kan ik mij niet voorstellen.

Wel kan ik mij voorstellen dat dochter zich geen houding kon geven en niet zo goed wist wat te zeggen en hoe de situatie aan te pakken en misschien niet op de gewenste manier gereageerd heeft. Maar dan nog zou een volwassen proffesional het verschil moeten kennen tussen een onhandige puber en bijv. een voetbal hooligan.

Extreem agressief gedrag lijkt mij ook niet zo snel het geval. Maar vergis je niet wat paniek kan doen met een onhandige verlegen, sombere (?)puber, kan altijd zijn dat ze zo in haar angst / emotie zat dat het anders gelopen is dan dat ze nu verteld. Bij het wild aanpakken van de ID kaart de BOA omver getrokken of per ongeluk hand van boa opengehaald....je weet nu niet wat er gebeurd is, de andere kant horen kan misschien duidelijkheid geven. Nu blijft het gissen. En als blijkt dat het de hufter van de maand was ....kun je haar ook geruststellen.

Maar een gesprek kan heel waardevol zijn is mijn ervaring en een goed leerproces zijn, wellicht als jullie het begeleiden. Ze is al 16 jaar en dan is iets assertiever worden wel wenselijk, zeker als school dat ook aangeeft. Heel veel sterkte voor dochter in ieder geval.

Cookielover schreef op 29-07-2022 om 22:31:

[..]

Het kind is 16. Daarbij, het ging alleen om het aanpakken van haar ID hè? Hoe 'wild' kan dat zijn geweest, dat de BOA dat als extreem agressief bestempelde?

Dat weet je dus niet en zou je dus kunnen navragen. Wild aanpakken lijkt mij ook niet onder de noemer vallen van extreem agressief msar ik ben er niet bij geweest dus kan er niet over oordelen of die uitspraak van Boa terecht is of niet. Misschien is er toch meer gebeurd dan ze nu verteld en komt haar angst daar vandaan...bang dat het toch meer gevolgen gaat hebben...we weten het niet. Ik zou daarom het gesprek aangaan.

Gingergirl schreef op 29-07-2022 om 21:58:

[..]

Wie zegt dat dreigementen mogen? Ik niet hoor.

TO geeft zelf aan dat dochter " nogal wild" de IDkaart heeft aangepakt en dat toen de opmerking kwam " Als je je zo agressief blijft gedragen...etc". Blijkbaar heeft zij de kaart zo aangepakt dat het op de BOA agressief overkwam. Ik zou dat in een gesprek navragen; wat er dan zo agressief aan was.

Overdreven reactie, ja waarschijnlijk wel. Of dochter is zich er misschien ook niet van bewust hoe ze overkomt in haar handelen.

Overdreven reactie vind ik nogal zacht uitgedrukt, meer zwakzinnig van de gefrustreerde boa die ze uitkiest bij wie ze even tekeer kan gaan om haar ego te voeden. 

Even ter info wat er onder agressie wordt verstaan lees onderstaande

Agressie en geweld kunnen verschillende vormen aannemen:

Verbale agressie – uitschelden, schreeuwen of zeer fel in discussie gaan. Ook discriminerende opmerkingen vallen hieronder. Verbale agressie kan zowel persoonlijk als telefonisch plaatsvinden.


Fysieke agressie – schoppen, duwen, slaan, spugen, vernielen of beroven. Bij gewelddadige overvallen kan fysieke agressie zelfs nog extremere vormen aannemen.


Psychische agressie – iemand verbaal of schriftelijk bedreigen, chanteren of vernederen. Dit wordt gedefinieerd als interne agressie.

Nou ik denk dat mevrouw de boa eerder behoorlijk agressief zich heeft gedragen, maar jij lijkt alleen te kijken naar het wild overhandigen van de ov. Als een meisje al behoorlijk wordt uitgedaagd kan ik begrijpen dat je deze ov niet met een vriendelijke glimlach overhandigt als je voelt en merkt dat iemand misbruik maakt van je leeftijd en onhandigheid. Ze maakte al hierbij een opmerking dat ze niet heel de dag de tijd heeft.

Ik quote de conversatie doordat het me verbaast hoe iemand hier nog voor de agressor probeert op te komen. 

“Zij moest zich legitimeren, maar moest even zoeken naar haar ID kaart. Waarop de Boa dreigde dat ze moest opschieten en hem niet binnen 10 seconden gevonden had ze nog een boete kreeg van 95 euro. Zij had immers niet heel de dag de tijd. Dochter raakte toen nogal in paniek. ”

Dit is echt niet de manier waarop je met macht behoort om te gaan. Vaak genoeg door politie staande gehouden en geen id bij en dan waren ze aan het wachten of vroegen ze of ik iemand wilde vragen die mijn id kon afgeven. 

Meestal zijn de mensen die van dit soort dingen zo een big deal maken zo oninteressant en incapabel waardoor ze wel zich zelf op deze manier willen bewijzen.

Verder blijft ze dom vragen waarom ze dat deed en haar arrogante houding heeft iemand niet nodig erbij wanneer die al een bekeuring krijgt is het mededelen ervan op een zo tactvolle wijze is echt al voldoende dan iemand nog meer lopen treiteren en uitdagen met allerlei zinloze/onware bedreigingen.  

LieverDanJeDenktx schreef op 29-07-2022 om 22:47:

[..]

Overdreven reactie vind ik nogal zacht uitgedrukt, meer zwakzinnig van de gefrustreerde boa die ze uitkiest bij wie ze even tekeer kan gaan om haar ego te voeden.

Even ter info wat er onder agressie wordt verstaan lees onderstaande

Agressie en geweld kunnen verschillende vormen aannemen:

Verbale agressie – uitschelden, schreeuwen of zeer fel in discussie gaan. Ook discriminerende opmerkingen vallen hieronder. Verbale agressie kan zowel persoonlijk als telefonisch plaatsvinden.


Fysieke agressie – schoppen, duwen, slaan, spugen, vernielen of beroven. Bij gewelddadige overvallen kan fysieke agressie zelfs nog extremere vormen aannemen.


Psychische agressie – iemand verbaal of schriftelijk bedreigen, chanteren of vernederen. Dit wordt gedefinieerd als interne agressie.

Nou ik denk dat mevrouw de boa eerder behoorlijk agressief zich heeft gedragen, maar jij lijkt alleen te kijken naar het wild overhandigen van de ov. Als een meisje al behoorlijk wordt uitgedaagd kan ik begrijpen dat je deze ov niet met een vriendelijke glimlach overhandigt als je voelt en merkt dat iemand misbruik maakt van je leeftijd en onhandigheid. Ze maakte al hierbij een opmerking dat ze niet heel de dag de tijd heeft.

Ik quote de conversatie doordat het me verbaast hoe iemand hier nog voor de agressor probeert op te komen.

“Zij moest zich legitimeren, maar moest even zoeken naar haar ID kaart. Waarop de Boa dreigde dat ze moest opschieten en hem niet binnen 10 seconden gevonden had ze nog een boete kreeg van 95 euro. Zij had immers niet heel de dag de tijd. Dochter raakte toen nogal in paniek. ”

Dit is echt niet de manier waarop je met macht behoort om te gaan. Vaak genoeg door politie staande gehouden en geen id bij en dan waren ze aan het wachten of vroegen ze of ik iemand wilde vragen die mijn id kon afgeven.

Meestal zijn de mensen die van dit soort dingen zo een big deal maken zo oninteressant en incapabel waardoor ze wel zich zelf op deze manier willen bewijzen.

Verder blijft ze dom vragen waarom ze dat deed en haar arrogante houding heeft iemand niet nodig erbij wanneer die al een bekeuring krijgt is het mededelen ervan op een zo tactvolle wijze is echt al voldoende dan iemand nog meer lopen treiteren en uitdagen met allerlei zinloze/onware bedreigingen.

Zoals al eerder gezegd; wij zijn er geen van allen bij geweest dus kunnen we niet oordelen hoe het gegaan is. Daarom zou ik een gesprek waardevol vinden.

Dochter doet iets fout maar de boa die haar aansprak moet nu boeten? 

GeleNarcis

GeleNarcis

30-07-2022 om 03:16 Topicstarter

Dochter kon vannacht weer niet slapen en was weer in paniek en moest veel huilen. Ze was bang dat als ze toch in de gevangenis kwam ze elke dag in elkaar geslagen werd. Want dat gebeurde daar met 'stille nerds.' Ze denkt nogal in doemscenario's.

Wij hebben even samen gegoogled. Je komt echt niet zomaar in jeugddetentie , daarvoor moet je een stuk zwaardere delicten gepleegd hebben. Zeker niet zonder voorgeschiedenis. Wat voor mij natuurlijk logisch was en ik al lang wist. Maar voor dochter was het toch een geruststelling om te lezen dat zeker niet naar de gevangenis moest. Een stukje extra bevestiging denk ik.

Ze klaagt wel over hoofdpijn, maar dat is waarschijnlijk spanning. Ze slaapt nu eindelijk. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 04:58

Poezie schreef op 30-07-2022 om 00:48:

Dochter doet iets fout maar de boa die haar aansprak moet nu boeten?

Ik zit hier ook met verbazing te lezen. Beter leer je dochter om rustig te blijven, en te doen wat er gevraagd word en zich vooral niet als een arrogante geïrriteerde puber op te stellen. Maar om nou in gesprek te gaan om te vertellen wat het met je deed vind ik onzinnig. 

ik kan me prima voorstellen dat je de politie belt, en hen vraagt of een vriendelijke agent bij jou thuis wil komen om.je dochter gerust te stellen. Of dat je een afspraakt maakt op een politiebureau.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 06:56

TrefleQ schreef op 30-07-2022 om 06:53:

ik kan me prima voorstellen dat je de politie belt, en hen vraagt of een vriendelijke agent bij jou thuis wil komen om.je dochter gerust te stellen. Of dat je een afspraakt maakt op een politiebureau.

In deze tijden van personeelstekort en hoge werkdruk? Ik denk dat ze wel wat anders te doen hebben dan onzekere meisjes geruststellen.

Tja, het zou toch zomaar kunnen dat ze je willen helpen. Mogelijk voor hen een relatief kleine moeite met een grote positieve impact voor je dochter. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.