Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstuur door boete


Pistache schreef op 30-07-2022 om 11:47:

Ik zou je dochter dit verhaal laten vertellen aan de huisarts. Dat zij hier zo vreselijk door van slag raakt staat niet in verhouding tot wat er is gebeurd.

Ik denk dat zij veel kan hebben aan psychische hulp. Ze zal namelijk nog wel eens vaker iets vervelends meemaken in haar leven, dus dit is een goed moment om haar angsten aan te pakken en weerbaarder te worden.

Nou dit inderdaad. Als je 16 jarige thuis komt met zo'n verhaal dan lach je toch samen even lekker die boa uit omdat dat helemaal niet kan? En daarna geef je je dochter een standje omdat ze idd niet op de stoep mag fietsen, tegelijkertijd uitleggend dat dat gevaarlijk kan zijn. Daarna zet je lekker een kop thee met wat lekkers en ga je weer over tot de orde van de dag.

Battle-Royale schreef op 30-07-2022 om 09:28:

[..]

Feitelijk relaas is dus dat dochter geen antwoord gaf op vragen en blijkbaar op agressieve wijze haar ID terugpakte, de boa had de zaak dus ook over kunnen doen aan de politie en ja die mogen je meenemen en in een cel stoppen. Of vind je dat ze iedereen met fluwelen handschoentjes moeten aanpakken? Dat kind fietste nou eenmaal daar waar het niet mocht.

Als een van mijn kinderen ooit in de cel gestopt wordt voor een simpele verkeersovertreding en vervolgens gebruikmaken van het grondwettelijk zwijgrecht (ook nog vanwege sociale onhandigheid), dan gaan de verantwoordelijken daarvan spijt krijgen.


Dat is buitengewoon disproportioneel en dit soort helden doen dit ook alleen maar bij zwakkeren. 
Ik snap werkelijk niet dat je dit wangedrag als normaal wenst te zien.

Gingergirl schreef op 30-07-2022 om 09:30:

[..]

Mee eens een BOA mag een kind niet bedreigen.

Maar daar staat tegenover dat het hier gaat om een kwetsbaar meisje met allerhande psychischhe problematiek die het wellicht heel anders ervaren heeft dan hoe het werkelijk is gegaan.

Daar hebben we hoor en wederhoor voor. 

Maar het lijkt mij normaal om daar de normale procedures voor te gebruiken.

DS1971 schreef op 30-07-2022 om 11:55:

[..]

Als een van mijn kinderen ooit in de cel gestopt wordt voor een simpele verkeersovertreding en vervolgens gebruikmaken van het grondwettelijk zwijgrecht (ook nog vanwege sociale onhandigheid), dan gaan de verantwoordelijken daarvan spijt krijgen.


Dat is buitengewoon disproportioneel en dit soort helden doen dit ook alleen maar bij zwakkeren.
Ik snap werkelijk niet dat je dit wangedrag als normaal wenst te zien.

Jouw kinderen mogen alles? Ook wat bij wet verboden is? Dan ben jij zeker zo'n ouder die mensen in elkaar beukt omdat ze je kind wijzen op acties die niet mogen of waar anderen last van hebben. 

DS1971 schreef op 30-07-2022 om 11:56:

[..]

Daar hebben we hoor en wederhoor voor.

Maar het lijkt mij normaal om daar de normale procedures voor te gebruiken.

Ik zou daarom zeker een gesprek aangaan met de betreffende BOA, juist omdat ik hoor - wederhoor belangrijk vindt.

En als een puber zich agressief gedraagd tegenover een BOA kan het zeker zo zijn dat de politie erbij gehaald wordt en je mee gaat voor een nachtje. Maak ik nog weleens mee met leerlingen van me. Leerling kreeg boete ivm zwartrijden en uitte bij het aanpakken van de boete een flinke bedreiging naar de BOA en werd toen meegenomen. Ouders konden zich er niks bij voorstellen maar helaas gebeurd het wel. 

Of dit meisje zich agressief heeft gedragen weten we niet, we waren er niet bij. Daarom kunnen we ook niet oordelen of de waarschuwing van de BOA terecht was of horkengedrag. 

Coreopsis schreef op 30-07-2022 om 09:32:

[..]

Het is geen feitelijk relaas. Of was jij erbij?

We kennen maar 1 kant van het verhaal. Namelijk dat wat kind aan TO heeft verteld. Dat is haar herinnering, interpretatie. Misschien heeft de boa in kwestie een andere versie van de gebeurtenis.

Ik denk dat het verstandig is als TO zich vooral richt op de weerbaarheid van dochter. Een gesprek met de boa of politie in het algemeen kan daarbij helpen. Maar simpelweg een klacht omdat dochter dit als intimiderend,bedreigend en vervelend heeft ervaren lijkt me op dit moment nogal overdreven.

Beiden is belangrijk. 

En ik neem mijn dochters serieus.

Poezie schreef op 30-07-2022 om 11:57:

[..]

Jouw kinderen mogen alles? Ook wat bij wet verboden is? Dan ben jij zeker zo'n ouder die mensen in elkaar beukt omdat ze je kind wijzen op acties die niet mogen of waar anderen last van hebben.

Nee, natuurlijk mogen ze niet alles. Ik kan gewoon gelijktijdig boos zijn op dat ze zich misdragen en boos zijn op een boa die vervolgens zijn boekje te buiten gaat. Dat zijn gewoon twee verschillende zaken.

DS1971 schreef op 30-07-2022 om 12:14:

[..]

Nee, natuurlijk mogen ze niet alles. Ik kan gewoon gelijktijdig boos zijn op dat ze zich misdragen en boos zijn op een boa die vervolgens zijn boekje te buiten gaat. Dat zijn gewoon twee verschillende zaken.

Die boa heeft haar aangesproken op haar foute gedrag. Daar is die boa voor aangesteld. Op welke manier is hij dan buiten zijn boekje gegaan? Als je als ouder zijnde verhaal wil gaan halen zet je jezelf wel enorm voor gek. 

De dochter van TO heeft het mooi voor elkaar: het gaat alleen over de zogenaamde fout die de boa heeft gemaakt en niet over de dochter die iets deed wat verboden is en dan ook nog eens arrogant en agressief reageert. 

DS1971 schreef op 30-07-2022 om 11:55:

[..]

Als een van mijn kinderen ooit in de cel gestopt wordt voor een simpele verkeersovertreding en vervolgens gebruikmaken van het grondwettelijk zwijgrecht (ook nog vanwege sociale onhandigheid), dan gaan de verantwoordelijken daarvan spijt krijgen.


Dat is buitengewoon disproportioneel en dit soort helden doen dit ook alleen maar bij zwakkeren.
Ik snap werkelijk niet dat je dit wangedrag als normaal wenst te zien.

Zwakkeren? Wat bedoel je daar mee?

Gingergirl schreef op 30-07-2022 om 12:08:

[..]

Ik zou daarom zeker een gesprek aangaan met de betreffende BOA, juist omdat ik hoor - wederhoor belangrijk vindt.

En als een puber zich agressief gedraagd tegenover een BOA kan het zeker zo zijn dat de politie erbij gehaald wordt en je mee gaat voor een nachtje. Maak ik nog weleens mee met leerlingen van me. Leerling kreeg boete ivm zwartrijden en uitte bij het aanpakken van de boete een flinke bedreiging naar de BOA en werd toen meegenomen. Ouders konden zich er niks bij voorstellen maar helaas gebeurd het wel.

Of dit meisje zich agressief heeft gedragen weten we niet, we waren er niet bij. Daarom kunnen we ook niet oordelen of de waarschuwing van de BOA terecht was of horkengedrag.

Nogmaals: een klacht indienen is een normale start van een procedure. Net als een aangifte. Die mag je ook niet pas doen nadat precies duidelijk is wat er is gebeurt.


Een klacht maakt ook dat de werkgever kan kijken of bijsturen nodig is of niet.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

30-07-2022 om 12:35

DS1971 schreef op 30-07-2022 om 11:55:

[..]

Als een van mijn kinderen ooit in de cel gestopt wordt voor een simpele verkeersovertreding en vervolgens gebruikmaken van het grondwettelijk zwijgrecht (ook nog vanwege sociale onhandigheid), dan gaan de verantwoordelijken daarvan spijt krijgen.


Dat is buitengewoon disproportioneel en dit soort helden doen dit ook alleen maar bij zwakkeren.
Ik snap werkelijk niet dat je dit wangedrag als normaal wenst te zien.

Ah de vader van wie de kinderen niks fout gedaan kunnen hebben? 

DS1971 schreef op 30-07-2022 om 11:55:

[..]

Als een van mijn kinderen ooit in de cel gestopt wordt voor een simpele verkeersovertreding en vervolgens gebruikmaken van het grondwettelijk zwijgrecht (ook nog vanwege sociale onhandigheid), dan gaan de verantwoordelijken daarvan spijt krijgen.


Dat is buitengewoon disproportioneel en dit soort helden doen dit ook alleen maar bij zwakkeren.
Ik snap werkelijk niet dat je dit wangedrag als normaal wenst te zien.

Je gaat volledig op de verkeerde dingen in en trekt alles uit zijn verband.

Het in de cel stoppen ging over "extreem agressief gedrag", dat had niets met de verkeersovertreding of het zwijgrecht te maken.

Of het (extreem) agressief was, of zo had kunnen overkomen op de boa weten we niet, want wij waren er niet bij. Dus hoe disproportioneel het was weten we niet.

ik vind dat het meisje niet te zielig gevonden moet worden. Ze moet weten dat het niet meer is dan een kleine overtreding en dat ze niet bang hoeft te zijn. Echter mag ze ook best duidelijk mag weten dat zij degene was die fout zat.

Ik was als 16 jarige ook verlegen onschuldig meisje. Ik heb toen eens door rood licht gefietst (was rustig kruispunt). Een agent zag het en heeft me staande gehouden. Hij heeft me toen ook echt streng aangesproken en ik voelde me geïntimideerd. Maar ik begreep wel dat het mijn eigen fout was en geen haar op mn hoofd die zou denken aan klagen over de manier waarop meneer agent mij aansprak. Enige wat ik op dat moment kon uitbrengen tegen hem was stilletjes 'sorry' zeggen. In plaats van nog dagen overstuur zijn, fiets ik sindsdien nooit meer door rood licht. (ook niet op een rustig kruispunt)


Waarom ik dit vertel is omdat ik denk dat dit precies de bedoeling was van de agent. Ik denk dat de boa het misschien ook zo bedoeld heeft. Haar even flink op de blaren laten zitten dat ze zich misschien even geïntimideerd voelt. Maar dat ze wel inziet dat het een fout was en ervan leert.

GeleNarcis

GeleNarcis

30-07-2022 om 13:06 Topicstarter

ik vind het schokkend om te lezen dat dochter het goed voor elkaar zou hebben. Er is namelijk in de openingspost al gezegd dat dochter het eens is met die boete en daar voor wil ze ook zelf betalen van eigen geld. Dat stelde ze zelf voor, wilde ook niet dat ouders betalen. Zij was immers degene die daar fietste. Bij zoon die daar een stuk makkelijker in is zou dan de kous af zijn. Het is fietsen op de stoep geen drugsdeal of gewapende overval. Verder werd er ook totaal niet gevraagd of de Boa het goed of slecht heeft gedaan. Dat staat nergens.

Er wordt om tips gevraagd om mijn dochter, die mentaal al niet goed in d'r vel zit, beter te laten voelen na iets wat 'zijzelf' als naar heeft ervaren. In ieder geval totdat de hulp die ze krijgt terug is van vakantie. Tips die gelukkig een boel forummers gegeven hebben.

Jesse_1 schreef op 30-07-2022 om 12:48:

[..]


Of het (extreem) agressief was, of zo had kunnen overkomen op de boa weten we niet, want wij waren er niet bij. Dus hoe disproportioneel het was weten we niet.

En daarom is het ook goed om het te melden. Zodat gekeken kan worden wiens beoordelingsvermogen hapert: dat van de BOA, dat van de dochter of van allebei. 

Er wordt door sommigen heel zwart-wit geredeneerd, alsof je geen vraagtekens mag zetten bij het optreden van een BOA als je kind eenmaal iets verkeerds heeft gedaan. En alsof je een losgeslagen opvoeder bent als je een gezagsdrager aanspreekt op het gedrag naar je kind dat iets verkeerds heeft gedaan. Mij doet dat denken aan repressieve, autoritaire systemen, waarbinnen je geen vragen mag stellen aan overheidsdiensten en gezagsdragers. Gelukkig leven wij niet in zo’n systeem. Je kind kan iets verkeerds doen (op de stoep fietsen, zich onhandig of zelfs onbeschoft gedragen naar de BOA) en je kunt evengoed vragen stellen en twijfels uiten over het optreden van de BOA. Dat betekent nog niet dat je gelijk hebt of krijgt maar je kunt wel proberen duidelijkheid te scheppen en aandacht te genereren voor ongewenst machtsvertoon. Net zoals het van ouders niet meer normaal wordt gevonden dat ze kinderen slaan, uitschelden of toeschreeuwen, zelfs niet als ze wangedrag vertonen, zo kun je ook voortschrijdend inzicht hebben in hoe wetshandhavers het best kunnen optreden in bepaalde situaties. Maatschappelijk is er van alles in beweging. Ook vraagt men zich af: hoe is het uiteindelijke maatschappelijke effect van meer begrip versus meer repressie? Deze BOA lijkt me op basis van het verhaal onervaren of juist ouderwets of zich onprofessioneel te hebben gedragen. Dat mag best aangekaart worden, ook als kind iets gedaan heeft waartegen de BOA terecht heeft opgetreden. Dan nog is de vraag: heeft ze haar werk op de meest effectieve en maatschappelijk gewenste manier gedaan? En als dat niet zo is, heeft de BOA iets te leren. Ook niks mis mee. Zou een prima uitkomst zijn. Dochter heeft sowieso iets te leren want met zoveel angst en spanning reageren op zo’n raar, loos dreigement is voor haar enorm belastend natuurlijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.