Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
M~

M~

02-12-2008 om 16:12

'vieze' dochter

Hallo,

Ik ben de wanhoop zo langzamerhand voorbij....
Wie heeft een goede en vooral afdoende oplossing voor het volgende probleem.

Onze puberdochter heeft de vieze gewoonte om -wanneer ze in bed is doorgelekt- deze lakens gewoon op haar bed te laten liggen, waardoor inmiddels in vrijwel alle lakens vlekken zitten die er niet meer uitgaan omdat ze te lang zijn 'ingebakken'.

Kijk, dat ze flink menstrueert een daarom af en toe doorlekt, daar heb ik echt geen probleem mee, maar dan moet ze het wel even melden of nog liever, zelf even het beddegoed verschonen.

Maar het ergere probleem is dat ze de gewoonte heeft om haar vuile maandverbanden gewoon lekker op de vensterbank in de badkamer te laten liggen..... Ik heb al getracht haar begrip te laten hebben dat het voor de andere huisgenoten (zijnde haar 3 broertjes/zusjes en wij) op zijn zachtst gezegd niet zo fris is om naar haar bebloede rommel te moeten kijken. Ik heb ook al uitgelegd dat e.e.a. niet bepaald hygienisch te noemen is. Ik heb gevraagd en gedreigd, maar niets werkt.

Ik wil zo graag een methode die echt werkt! Ik heb de vuile maandverbanden al met grote regelmaat op haar bureau geplakt, maar ook dat doet haar niks.

Wat moet ik hier nu mee?

M


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

02-12-2008 om 17:17

Tampons

Ik zou zeggen, geef haar tampons, en daarbij voro de nacht maandverband als ze echt heftig menstrueert.
Dan haar lakens, die krijgt ze na het wassen zelf weer op haar bed als ze niet de moeite neemt om ze te verwisselen na lekkage. Dan hoeft de rest van het gezin niet op haar gewassen vlekken te liggen.
Zet op haar kamer, het toilet en de badkamer vuilnisemmertjes neer, dan kan ze overal haar verband kwijt. Legt ze ze op school ook in de vensterbank??

Succes, en weet: alles is tijdelijk

groetjes, Minet

Sinterklaastip voor je dochter:

'Vochtige streken' van Charlotte Roche!

tonny

tonny

02-12-2008 om 22:51

Snap het niet...

... en ik zou me er best zorgen over maken, dit is toch eigenaardig gedrag...

Het is toch zeer vanzelfsprekend om in de badkamer of op het toilet maandverband/tampons te verwisselen, hoe komen ze dan ooit op allerlei vreemde plekken in het zicht terecht?
Wat bedoelt ze ermee?

tonny

nyed

nyed

02-12-2008 om 23:13

Getsie

kan me voorstellen dat je er van baalt. Lekker fris is het niet. Heb je geen vuilnisbak dan staan in de badkamer en op haar kamer. En aanleren dat ze haar maandverband inrolt in wc papier alvorens ze het weggooit.
Of gewoon flink aanpakken, nog een keer zo'n geintje en dan kan ze haar lakens op de hand wassen ofzo net toevallig op die dag dat ze afgesproken heeft met een vriendin ofzo.
Overigens eerst de lakens weken in koud water, met heet water brand de vlek erin.
Daarna gewoon wassen in de machine.
Succes met je dochter.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2008 om 00:23

Wat bedoelt ze ermee?

Tonny, ik denk dat er geen diepere gedachte achter zit. Ik heb hier ook een dochter die er vreemde gewoontes op na houdt. Ik stel me zo voor dat wij het niet streng genoeg aanpakken en dat ze daardoor het gevoel heeft dat ze kan doen wat ze doet. Ze is sociaal, is inlevend tegenover anderen, maar ze gooit wel standaard wattenstokjes naast het badkamerprullebakje en laat in het algemeen een spoor van troep achter zich. Het is niet nodig, het slaat nergens op.

Maak het ook gemakkelijk

pubers zijn ook wel 'makkelijk', sinds dochter menstueert staat hier ook op de begane grond een goede afvalbak (was eerst zo'n prutding). je moet er vanaf het toilet bij kunnen. en voor de rest zou ik d'r gewoonweg straf geven. sorry hoor....maar ik zou het niet pikken en d'r aanpakken. is ze nu helemaal gek.
en hier laat puber ook rustig wattenstokjes naast de prullebak vallen en is dan te beroerd om ze op te pakken, maar dat is toch van een iets andere orde dan maandverband op de vensterbank vindt ik. dus waagt puber dat hier ook niet. ze weet best dat dat te ver gaat....
groeten albana

Lynna

Lynna

03-12-2008 om 17:12

In schooltas

Collega van mij heeft ook zo'n dochter en is de wanhoop ook nabij
Jij plakt ze op het bureau, zij heeft ze zelfs in dochters schooltas gestopt in de hoop dat ze daar toch wel vies van zou zijn. Maar nee hoor, ze gaat er gewoon mee door. Als hier de ultieme tip voorbij komt, zal ik hem aan mijn collega doorgeven.

Schamen en slordig

Hier ook zo'n sloddervos (zullen we een clubje starten??) en ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik geloof niet dat schaamte bij mijn dochter een rol speelt: ze buit haar ongesteldheid in ieder geval heerlijk uit tegen haar vader om straf of taakjes te ontlopen ('en ik ben ook nog ongesteld!'). Mevrouw krijgt kleedgeld maar besteedt dit liever aan hippe shirtjes dan aan ondergoed. Haar oplossing: mijn ondergoed jatten als het hare echt op is (lees: verfrummeld en vies ergens ligt in haar kamer ligt te wachten op betere tijden). Ook hier ligt soms maandverband op plaatsen waar ik ze liever niet tegenkom. Mijn verklaring: gewoon laksheid en het idee dat het zich allemaal toch wel oplost.
De oplossing? Ik zou het echt niet weten. Misschien heeft Alex nog een helder inzicht...
n@nny
n@nny

Inderdaad....

Alex heeft hier al een heldere mening over. Ik werd al ongerust!!
n@nny

tonny

tonny

03-12-2008 om 22:45

Toch vraag ik me echt af

wat er achter zit. Naar mijn idee iets anders dan gewone slordigheid. Je wilt zulke voorwerpen van een ander toch ook niet tegenkomen? Hoe doet ze het als er vriendinnen/vrienden op haar kamer komen? Ruimt ze dan wel op? Heb je daar wel eens naar gevraagd?

Ik herken dit gedrag totaal niet, zou het ook niet scharen onder de normale puberale slorigheid. Vind het toch echt wat anders dan te lui zijn om een gevallen wattenstokje alsnog ín de prullenmand te mikken.

Bebloed maandverband op de vensterbank vind ik net zo eigenaardig als een drol in de WC niet doortrekken. Natuurlijk, het is iets anders, maar het zijn zaken waarmee je een ander dan jezelf niet confronteert, calamiteiten daargelaten.

tonny

Rembrand

Rembrand

03-12-2008 om 23:06

Het is vast de schuld van internet

Ze zit te vaak achter de computer en daarom ruimt ze haar maandverband niet op
M.

Maylise

Maylise

04-12-2008 om 10:56

Misschien gewoon wat strenger zijn

Ik zal vast hard overkomen dat ik niet mee wens te werken aan het psychologisch denken hier maar ik zou zoiets gewoon heel vlug afstraffen. De eerste keer kan het per ongeluk zijn, de tweede keer kan ik het nog door de vingers zien maar daarna zou het gewoon over zijn. Ik zou bijvoorbeeld aankondigen dat elke keer als ik zoiets nog aan zou treffen buiten de vuilnisbak om er een week geen zakgeld volgt/week huisarrest of weet ik veel wat kind echt vervelend vind.
Meestal blijkt door dit soort maatregelen dat de slordigheid best in toom gehouden kan worden mits er reden genoeg bestaat om er aan te denken. Als iemand uit zichzelf niet die intrensieke motivatie heeft zorg ik wel voor een extrensieke motivatie.
Dus mijn advies zou zijn om gewoon heel streng te worden.

Maylise

Of gewoon het prullenbakje verplaatsen

Ik zie het helemaal voor me, haar op die wc met een bezigheid, even plassen, die tot voor kort nog geen twee minuten in beslag nam. Nu, oh shit, moet dat maandverband weer. Nu ja, benen wijd, dat doorgelekte ding uit je broekje rukken en moet dat dan eerst in de prullenbak, of is het handiger om eerst een nieuwe..
Eindeloos gepruts is het en dat vind ik met ruim dertig jaar ervaring nog steeds. Er komt potdorie ook steeds meer cellofaan en plakstrip bij, waar je dan het gebruikte exemplaar fijn kunt inrollen uit pieteit met de toiletgebruikers na jou, maar dan moet je dus wel eerst die nieuwe in je broek doen en die oude ergens laten totdat je die nieuwe in je broek hebt zitten en dus dat cellofaantje over hebt.
In de vensterbank! Prima oplossing die ik zelf ook had kunnen bedenken op mijn 14e en die ik natuurlijk twee minuten later alweer vergeten zou zijn, omdat je nog even om je heen kijkt of de bloederigheid niet overal is heengespat, maar daarvoor kijk je vooral op de grond. Dat cellofaantje heb je, zoals je dat ook altijd met de lege koekverpakking doet, natuurlijk weer gewoon terug in de kast gestopt.
Opgelucht haal je adem en loopt het toilet uit, je gebruikte maandverband in de vensterbank geplakt achterlatend.
Ja, ik zie het gebeuren.
Tip: laat je dochter dat ritueel eens droog doen en kijk welke praktische voorzieningen je kunt treffen zodat ze het gebruikte exemplaar niet meer even voor zolang in de vensterbank hoeft te leggen. Het prullenbakje verplaatsen kan al helpen.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2008 om 12:58

Op de spiegel monteren dan maar

Een prullebak op de spiegel schroeven zou dat werken?

tonny

tonny

04-12-2008 om 13:57

Invoelend

Miriam, je bent een moeder met een maximaal invoelend vermogen, wat wenst een puber nog meer Ik zou zeggen: meld je aan voor pleegzorg nu je eigen kroost (zo goed als) volwassen is, de kinders zullen met je boffen

Verbazend hoe uitleenlopend maandverbandgewoonten en - ongemakken zijn. Ik herinner me een discussie van geruime tijd geleden waarin mensen het ongepast vonden om ergens op bezoek zijnde maandverband in het toiletprullenbakje te deponeren (???).

tonny

Welnee

Tonny:"Miriam, je bent een moeder met een maximaal invoelend vermogen, "
Welnee. Ik ben reclamemaker. In dit soort problemen zit een product of dienst. Een tekst, een plaatje, een inrichting. Een analyse waar je flip overs over vol kunt schrijven. Daar komen die vervloekte cellofaantjes ook vandaan (verpak uw schaamte discreet in ons zachte groen).
Tonny:"wat wenst een puber nog meer"
Dat je je er helemaal niet mee bemoeit natuurlijk!
Groet,
Miriam Lavell

Mieke Bol

Mieke Bol

04-12-2008 om 15:00

Schaam schaam

Hier geen puber die bebloede maandverbanden laat slingeren maar een moeder. Gewoon een combinatie van druk druk en verstrooidheid, doe ik zo wel, de prullen bak is vol, de telefoon gaat etc. Ik vind het ook niet zo'n ramp maar mijn dochters vinden dat heel erg, zij zijn weer vreselijk netjes.
Ik heb ook zo'n matras met grote roestbruine vlekken, dat zet ik niet zo aan de weg als het met grofvuil meegaat, dat dan weer wel.

Lys Lionne

Lys Lionne

04-12-2008 om 15:18

Zakjes

Voor 50 cent koop je evenzoveel zakjes waar je je maandverband in weg kunt gooien. Dus om het de Mieke Bol's en Miriams onder ons makkelijk te maken: Zakje pakken (ligt hier voor het grijpen in badkamer én toilet) vieze maandverband uit je broek rukken en onmiddellijk in dat zakje proppen, weggooien in prullenbak (die ook, al zittend op het toilet, makkelijk te bereiken is), nieuwe maandverband uit overtollig cellofaan pulken en in je onderbroek stoppen. Het cellofaan kan dan ook direct in de prullenbak uiteraard

Zakloos

Bij mij gaan ze zonder verpakking de prullenbak in. De deksel van de prullenbak sluiten vind ik discreet genoeg. Ik heb wel een probleem met dat cellofaan en die plakstrip. Mijn prullenbak staat rechts, links het kastje met benodigdheden: Pak het verband in de rechterhand, verwijder met de linkerhand het cellofaantje en prop dat terug in de kast. Nu met rechts de plakstrip verwijderen die je in een moeite in de prullenbak kiepert. Doe het verse maandverband in je broek, hijs de handel omhoog en verlaat het toilet.
Doe je handen voor je oren als je dochter het toilet bezoekt en je vanaf daar de huid vol scheldt omdat je wéér die cellofaantjes in de kast hebt gepropt.
Tja..
Groet,
Miriam Lavell

Tip tegen door lekken

Nog even een tip tegen het doorlekken. Hier had ik vroeger ook veel last van.
Ik droeg altijd 's nachts van die inlegluiers. Erg charmant, maar niet heus. Maar het werkt. Ik heb ze ook gebruikt na de bevalling.
Er zijn nog steeds inlegluiers, van Billie.
Dat scheelt alweer in het probleem vuile lakens...
groet Kitkat

Tirza G.

Tirza G.

04-12-2008 om 21:07

Tijd voor

een Divacup. Dat lijkt me echt een oplossing voor je dochter.

Tirza

Of tijd voor

of tijd voor tampons. is dochter hier ook al opovergstapt, stukken 'hanteerbaarder' dan die ellendige lappen maandverband én je hoeft er buiten het touwtje niet écht aan te komen (voor dochter erg belangrijk, je zou eens vieze vingers kúnnen krijgen...dus misschien een tip voor miriam een touwtje aan maandverband voor pubers die bang zijn vieze vingers te krijgen.).
we hebben geoefend.
zitten, benen wijd, zakje pakken en open doen met 2 handen. zakje in linkerhand, tampon eruit met rechterhand en in zakje laten glijden. zakje dicht (met knoop die ellendige plakkertjes plakken nooit) en in prullebak. plas, plas, plas en dan met 2 handen (!!!) nieuwe tampon pakken, openmaken en inbrengen....
o en voor 's nachts voor de zekerheid een maandverband ook in voor eventuele lekkage.
groeten albana

Marmar

Marmar

05-12-2008 om 17:37

Goede instructie belangrijk.

Bij oudste begon al gelijk bij de eerste menstruatie het belang van goede (en herhaaldelijke ) instructie mij duidelijk te worden. Ze had wel steeds zoiets van 'jaja, dat weet ik alláááng...' en luisterde dan met een half oor naar me.
De eerste keer had ze dus keurig wel het papiertje van de plakstrip gehaald en het maandverband in haar onderbroek gedaan. Pas bij de volgende toiletgang werd het haar pijnlijk duidelijk dat de plakstrip niet naar boven gekeerd moest maar geplakt aan de slip.... Gegil en gekrijs en mamma moest helpen...
Een volgende keer was het avontuur met de eerste keer tampons. Wist ze natuurlijk ook allang. Bovendien had ze de bijsluiter goed gelezen Alleen even vergeten dat je het touwtje moet loshalen voor het inbrengen. Dus mamma kon weer peuter, ditmaal IN de puber, om het touwtje tevoorschijn te halen. Zucht.
Vandaag ook weer maandverbanden in haar kamer tegengekomen. Wel gebruikt maar niet 'bevlekt'. Ze gebruikt die dingen ook op dagen dat ze dénkt dat ze ongesteld moet worden. Op zich wel goed, maar zo vaak verschonen op een dag hoeft dan ook weer niet (kost vrij veel). Ach, komt ze wel achter als de jaarvoorraad die we hadden op is en ze op eigen kosten (ze is 18+) een pak kan gaan kopen.

mirreke

mirreke

08-12-2008 om 10:47

Tampons, vanaf hoe oud?

Dochterlief is onlangs voor het eerst echt ongesteld geworden. In deze eerste week hebben we direct de problemen van doorlekken in onderbroek en op laken, maandverbanden laten slingeren, enz meegemaakt en getackeld, hopelijk. Ook het prullenbakje verplaatst...
Ook weer eens over tampons gesproken uiteraard. Haar vriendinnen (12 á 13 jaar) gebruiken voorzover ze al ongesteld worden nog geen tampons. Ik heb wel uitgelegd dat ik het zelf veel prettiger vind, maar haar lijkt het vies/viezer dan verband.
Vanaf wanneer begonnen jullie dochters met tampons?

marie

marie

08-12-2008 om 11:33

Net geen 12

Hallo
Onze oudste is 3 maanden voor haar 12e verjaardag voor het eerst ongesteld geworden (en gelijk keurig om de 4 weken). Ze is heel netjes/schoon op zichzelf, dus maandverbanden e.d. worden keurig in de verpakking gerold in de prullenbak gedaan. (Met doorlekken in onderbroek en laken heb ik niet zo'n problemen, dat gebeurde mijzelf vroeger ook geregeld). Ik heb haar maar 1 keer hoeven uitleggen hoe maandverband werkt. En sindsdien redt ze zich prima.
Ik heb haar ook gelijk uitgelegd dat maandverband op zich prima werkt, maar dat ze dan niet kan gaan zwemmen. Dat ze daarvoor tampons moest gaan gebruiken (had ik ook al voor haar gekocht) en dat ze dat zelf maar eens rustig moest gaan uitproberen, zodat ze het zou kunnen als ze al eens wil gaan zwemmen. Ze heeft het meteen bij de 3e menstruatie uitgeprobeerd en ze wilde gelijk niet meer anders! Ze vindt het een stuk prettiger en frisser dan maandverband.
Wist je trouwens dat er leuke boekjes zijn over ongesteld zijn? Wellicht helpt dat om je dochter te overtuigen. Hier hielp het zwemargument dus erg goed.
succes

Tirza G.

Tirza G.

08-12-2008 om 15:46

Dochter was precies 13 jaar en 1 maand toen ze voor het eerst ongesteld werd. We waren erg trots, dat is namelijk precíes de gemiddelde leeftijd volgens de boekjes. Knap gemikt he?
De maand daarop is ze met tampons begonnen, ik heb het haar uitgelegd, zo'n ding uitgepakt en uitgepluisd, in een kopje water gehangen enzovoort en nou, dat was voor elkaar. Nog een maand of 2, 3 later is ze met de Diva-cup begonnen, een verademing voor schoolgaande menstruerende meisjes, want ongesteld zijn op de midd.school is echt een ramp, met die vieze toiletten enzo.

Tirza

Tink

Tink

08-12-2008 om 17:43

12½

Mijn dochter was 12½ toen ze voor het eerst ongesteld werd, en is ook vrij snel daarna met tampons begonnen, inderdaad vanwege het zwemmen (ze zwemt 2x per week). Heb haar uitgelegd hoe het werkt. De eerste keer vond ze wel een beetje griezelig, ik moest in de buurt blijven voor de zekerheid. Maar het bleek geen probleem en sindsdien gebruikt ze tijdens het zwemmen tampons.

Dochter nog lang niet

Oke, ik zit hier illegaal, mijn kinderen zijn nog lang geen pubers
Maar toch even mijn inbreng: ik was 9 toen ik voor het eerst ongesteld werd, ook gelijk netjes iedere 4 weken (leuk is anders) en ik ben bijna gelijk begonnen met tampons. Vond maandverband een drama (zat op scouting, twirlen en paardrijden) en heb nooit moeite gehad met tampons gebruiken.
Overigens was ik ook niet zo netjes. De enkele keer dat ik wel maandverband gebruikte ('s nachts) moest ik er ook echt aan denken dat ik het netjes weggooide want ik liet het ook heel makkelijk overal slingeren na gebruik.

mirreke

mirreke

09-12-2008 om 14:52

Expert

Mijn dochter wist al wel alles over ongesteld zijn, en vond zichzelf echt een expert, totdat ze het werd natuurlijk. Dat was anders, niet leuk, en het duurt haar allemaal te lang, zo'n dag of vijf. Bovendien had ze buikpijn.
Zwemmen is inderdaad een goed argument, ze zou net in de betreffende week gaan zwemmen en heeft zich er nu onderuit gekletst. Welke tampons, de mini's neem ik aan qua maat, maar houdt dat wel genoeg vast? Want ik vond het al best veel bloed voor een eerste keer, en een minitampon bij mij... Dat is net alsof ik niets gebruik.
Ik zal eens gaan praten over zo'n cup, volgens mij kent ze dat nog niet.
Wel weer spannend ook voor mij, zo'n nieuwe fase.

sumiya

sumiya

10-12-2008 om 13:53

Ikzelf én dochter meteen tampons

Ik heb zelf nooit van mijn leven maandverband gebruikt, kreeg van mijn moeder (toch al 30 jaar geleden!) meteen een doosje tampons en een uitleg. Ik heb zelf ook met mijn oudste dochter hetzelfde gedaan en die moet ook niet aan maandverband denken! Misschien kwam het omdat mijn eigen moeder heel veel sportte, want niet alleen voor zwemmen is maandverband onmogelijk, tennissen doe je toch ook niet met maandverband? Mijn jongste dochter "moet" nog, en ook die krijgt straks meteen tampons, ook al is ze pas 11 of 12, maakt toch niets uit?
SUmiya

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.