Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marina

Marina

16-10-2013 om 17:59

Voel me soms net een opvanghuis?-moeder voor pubers

Dochter (net 16) is net zo'n kattenvrouwtje, alleen haalt zij niet verweesde dieren binnen maar "zielige" pubers. Heel gezellig allemaal, we hebben vaak eters en ook 's avonds komt er geregeld iemand langs, vaak alleen maar voor een kopje koffie. We hebben hier wel regels voor (bijvoorbeeld tijdstip van vertrek, drankgebruik, even van tevoren vragen etc). In de weekends hebben we ook wel eens loges en ook (ex-)vriendjes verblijven graag hier. Prima allemaal, zolang onze grenzen niet worden overschreden en die geven we ook wel aan.
Wat mij opvalt, is dat heel veel van deze pubers het juist zo gezellig vinden om mee te draaien in het gezin. Man en ik zijn "nog" bij elkaar, we eten samen, praten met het gezin, doen dingen met het gezin etc. Volgens ons hele normale dingen maar voor veel pubers iets heel aparts. Vaak zijn de ouders uit elkaar, is er een stiefouder die de baas wil spelen (hun woorden), zijn ouders de hort op met nieuwe partner of zitten ze daar het hele weekend en denken ze dat een puber het allemaal wel redt. Soms is er gewoon geen gezinsverbond. Bij sommigen is de thuissituatie zo uit de hand gelopen dat men begeleid woont, op kamers.
Ik vind dit allemaal bets wel apart, herkennen jullie dit of is mijn dochter echt een "kattenvrouwtje"?

tja pubers

Als alleenstaand heb ik hier ook regelmatig extra pubers over de vloer. Sommigen van best lastige thuissituaties. Misschien is het wel gewoon mijn tolerantie en interesse voor puberdingen en dat vrienden van mijn kinderen hier gewoon zonder commentaar welkom zijn.
Ook al zijn ze soms van best lastige thuissituaties kom ik eigenlijk alleen maar beleefde vriendelijke pubers tegen die inderdaad graag een handje meehelpen met groente snijden of even extra boodschappen halen als het er nogal veel zijn en die zich gewoon goed gedragen.
Het is natuurlijk ook logisch dat die pubers onderling vergelijken en ik vraag me ook weleens af of wij ook onder die 'lastige thuissituaties' vallen.
Pubers hangen graag met elkaar om en dat mag hier.

Jaina

Jaina

16-10-2013 om 18:26

Wat AnneJ zegt klopt denk ik wel. Veel tieners willen graag met vrienden samen zijn en samen tijd doorbrengen. Niet bij iedereen mag of kan dat. Wij doen bijvoorbeeld nooit moeilijk over mee eten of blijven slapen. Dat kan altijd en dat hoeven ze ook niet echt van te voren te melden. Ook gewoon even komen aanwaaien is prima en als dat om 23 is dan is dat ook ok. We hebben niet zoveel regels op dat gebied en dat is aantrekkelijk voor tieners. Alleen drankgebruik hebben we liever niet maar aangezien mijn eigen kinderen niet drinken is dit ook niet iets wat echt ter sprake komt.
Bij sommige ouders thuis kan het eigenlijk nooit of alleen na afspraak. Dat bedoel ik niet negatief verder. Ik kan me talloze situaties voorstellen waarin het gewoon handiger is om dit wat geplander te doen. Dat heeft niet altijd te maken met een vreselijke thuissituatie.
Zo heeft mijn dochter een vriendin die altijd hier komt. Ze heeft een broer met autisme en die heeft grote moeite met lawaai en drukte dus de hele vriendinnengroep daar thuis werkt gewoon niet goed. Daar blijven mee eten kan alleen nadat het van te voren is afgesproken. Niet omdat het daar thuis zo erg is maar omdat door haar broer bepaalde dingen lastiger zijn. Dus komt ze liever bij ons want daar is meer ruimte om met de vriendengroep rond te hangen.

Heel soms zijn ze hier

Mijn dochter zit in een club vrienden die hun hangplek op de zolder van een garage hebben bij één van de jongens.
Als het erg koud wordt wijken ze uit naar huiskamers.
Ze weet dat we het liever niet hier hebben.
Wij hebben de hele week al kinderen van anderen over de vloer van 6.30-18.30 i.v.m. mijn werk als gastouder.
Maar als ze geen ander plekje kunnen vinden, komen ze, en is het altijd heel erg gezellig.
Er staat hier nl. een biljart in de kamer, ze kunnen tafeltennissen en airhockeyen.
Wij zijn dus "één van die sommige ouders" waar het alleen op afspraak kan.

Fiorucci

Fiorucci

17-10-2013 om 07:22

Hier net zo

Mijn zoon neemt ook nog weleens ontheemde vrienden mee, die uit huis gegooid zijn om tien uur 's avonds, of blijven slapen omdat ze buiten de stad wonen. Dus herkenning hier..

Molleke

Molleke

18-10-2013 om 15:30

Maar

wat is nu precies je vraag? Wil je dit niet meer?

polly

polly

18-10-2013 om 16:28

marina....

Wat wil je? Wil je horen:
Oh, maar jullie zijn natuurlijk ook zo'n geweldig sociaal gezin, en wat heerlijk dat jullie in harmonie kunnen leven met elkaar en zoveel aandacht hebben voor de kinderen. Wat fijn dat jullie alles zoveel beter doen dan al die anderen die maar gaan scheiden of het niks is en al die arme kinderen maar in hun sopje gaar laten koken. Maar goed dat er nog gezinnen als die van jullie zijn. Wat zou de wereld zijn zonder jullie?
Ook jullie dochter is zo geweldig sociaal dat ze alle zwakkeren en eenzamen uit de samenleving iets te bieden wil hebben.
Nou, nou... geweldig hoor!

want zo klinkt het mij in de oren

oeps

Kan me best voorstellen hoor dat Marina vermoed dat een gezellige gezinssituatie met beide ouders er toe doet. Maar een gezellige eenvrouwstent is ook oke denk ik.
Hier gisteravond extra internationale studenten, en vanmiddag een extra klasgenoot die ook mee pizza eet. Ze kondigen het gelukkig allemaal kort van te voren per sms aan, dan kan ik nog even improviseren, want het is ook nog op een leeftijd dat het wel wat lust. Maar ze zijn niet veel eisend. Een snel gefabriekt bord rijst of pizza's van de Aldi en dan krijg ik nette complimenten.
Maar ik denk inderdaad dat een gezin met een heel huwelijk ook best zijn charme heeft.

als je je net een opvanghuis voelt

houd dan voor ogen wat je grenzen zijn (dat blijft belangrijk), en geniet vervolgens van de gezelligheid en het gegeven dat veel mensen zich thuis voelen bij jullie.

Straks is het voorbij en dan zul je verbaasd om je heen kijken. Dat het bij jullie lekker loopt is een geschenk, waardeer het van harte, er kunnen ook in jullie familie tijden komen waarin het allemaal wat minder soepel loopt, het kan verkeren.

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2013 om 09:24

daar heeft het niks mee te maken

In mijn ervaring heeft het niks te maken met al dan niet gescheiden ouders. Ik zie hier ook jongens die uit een zgn. traditioneel gezin komen, maar die ook om 23.00 uit huis geschopt worden....
Ze vinden het hier gezellig, maar de zgn. volledigheid van ons gezin heeft daar volgens mij niks mee te maken.

ook hier druk

Het is hier eigenlijk altijd 'druk' ....en ik geloof er geen bal van dat dat te maken heeft met dat wij als stel nog bijelkaar zijn.
Bij mijn vriendin (alleenstaand) is het ook altijd bal.
Wij doen niet moeilijk over mee eten (als we het maar weten een uur van te voren ofzo) slapen...maakt niet uit of we het weten of tot laat beneden zitten (als ze maar geen geluidsoverlast veroorzaken).
Zelfs drankgebruik mag, als het maar beperkt blijft (wil geen dronken pubers in huis) en van hun eigen geld.
Denk dat het ook te maken heeft met onze centrale ligging. En met de ruimte die oudste heeft (hele grote slaapkamer).
Gisteren was het druk met oudste's vrienden (allemaal rond de 20 of ouder) en vandaag met jongste haar vrienden en vriendinnen ( rond de 16) die van jongste mogen trouwens niet drinken, maar dat spreekt vanzelf denk ik. Want die gaan uit naar een jongerensoos erna en komen hier klaarmaken. Voor zover ik nu weet blijft er 1 mee eten en 1 andere slapen.
Bij oudste blijft vriendje slapen en die eet ook mee.
Onze eettafel in de keuken is ook 8 persoons...misschien komt het daardoor wel?
Het zijn bepaald geen ontheemde pubers en jongeren, het zijn allemaal pubers/jongeren die uit een leuk doorsnee gezin komen. Het grootste gedeelte woont nog thuis, een aantal studeerd en is alleen in het weekend thuis. Ik geloof dat er 1 of 2 werken. Ze hebben allemaal bijna bijbaantjes. Dat speelt ook mee. Heel vaak is bijbaantje dichter bij ons dan bij hun eigen huis. Dan is het makkelijker meteen naar ons te komen, mee te eten dan dat heen en weer gedoe naar hun eigen huis.
De reden dat volgens oudste ze vaak hier zijn is dat wij zo 'normaal' doen. Veel gehoorde klacht is volgens oudste dat sommige ouders zo 'raar' doen. Ze stellen zich aan, flirten met jonge jongens ofzo (dat doet 1 moeder weet ik) of drinken mee (errug) of giegelen of maken sexistische opmerkingen (1 vader). Er zijn ook gezinnen waar 'iets' is...een broer waar wat mee is ofzo.
Maar ik verdiep me er niet echt in.
Ik vind het altijd wel gezellig die jongelui hier en man ook. We bemoeien ons er niet de hele tijd mee, praten soms wel wat mee, zitten er soms even bij, maar nooit de hele tijd (doen ook sommige ouders). We doen gewoon 'ons' ding en zij ook.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2013 om 13:52

Jammer

dat de vraag van Marina weer zo negatief beoordeeld wordt. Je mag je bepaalde dingen afvragen toch?

Door de jaren heen heb ik ervaren dat in veel gezinnen wel eens iets speelt, waardoor kinderen uit die gezinnen het prettig vinden om even ergens anders te vertoeven.

Wat ik zo "grappig" vind, is dat ik nu al voor de tweede keer mee heb gemaakt dat de verkering van mijn dochter zijn hart bij mij uitstort als de verkering op de klippen dreigt te lopen. Dan doe ik toch iets goed blijkbaar

wie beoordeeld het dan negatief?

Ik niet in ieder geval. Logisch dat ze zich dat afvraagt.
Op zich denk ik wel dat pubers erg gevoelig zijn voor 'spanningen' in een thuissituatie. Ik denk dat áls er spanningen zouden zijn hier, dat ze dan ook snel verkassen. Ondanks onze centrale ligging. Of misschien verkassen ze dan wel naar boven...geen idee eigenlijk. Maar ik geloof niet dat ze hier zijn omdat ze thuis een gezinsleven missen. De pubers/jongeren die hier komen hebben allemaal een vrij gewoon 'gezinsleven', we kennen ook bijna alle ouders, ze gaan al jaren met elkaar om. En komen zelfs elkaar wel eens tegen als we als gezin ergens heen gaan...en trekken dan met elkaar op omdat de pubers/jongeren dat dan natuurlijk graag hebben. Ik denk eerder dat de populatie van jongeren die bij je komen meer te maken heeft met waar je pubers mee om gaan. Als dat veel jeugd is uit probleemgezinnen vind ik het logisch dat ze dan bij jouw gaan zitten waar amper spanningen zijn. Maar dat speelt hier écht totaal niet. Er is hier b.v. ook een vriendin die 2 broers heeft. Die broers zitten altijd met hun vrienden bij hun thuis. Daar is het ook volle bak dus. En 1 vriendin die erg ver buiten het centrum woont....daar heeft niemand zin in om naar toe te fietsen. Net zo logisch toch? Allemaal volkomen legetime redenen, waar ik niets achter zoek tenminste.
groeten albana

Marina

Nou Marina, het zal je verbazen, wij zijn allebei gescheiden, hebben nu een samengesteld gezin, zijn dus beide stiefouder ,hebben ooit weleens een kind de deur uit gezet naar de andere ouder vanwege onmogelijk gedrag ,en toch zijn onze kinderen nooit zielige pubers geweest. Als 1 van mijn kinderen bij jou voor de deur had gestaan had jij dat vast zo benoemd, maar dat wil niet zeggen dat het ook zo is! Ieder huisje heeft zijn kruisje ,geniet er van dat het bij jou momenteel lekker loopt.dat kan zo maar veranderen.
Bij the way , wij eten wel altijd samen aan tafel. zou dat dan de reden zijn dat ook wij ook altijd pubers over de vloer hebben die mee eten en logeren?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.