Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat voor straf is gepast?

Beste allen,

Onze zoon is bijna 14 en erg gericht op gamen. Maar omdat hij ook sport, vrienden en een bijbaantje heeft én zijn schoolcijfers (vwo) goed zijn, hebben we daar nooit een probleem van gemaakt. Nieuwe tijd, zeg maar. We hebben wel duidelijke afspraken gemaakt over in-game aankopen. Dat doen we dus gewoon niét, maar die games zijn zo gemaakt, dat het heel erg moeilijk is om daar weerstand tegen te bieden. Vandaag kwam ik erachter dat hij via zijn mobiele telefoon ruim 250 euro heeft uitgegeven. Dat zag ik op mijn bankafschrift (meneer was even vergeten dat ik zijn abonnement betaal en dat die in-game aankopen dus ook van mijn rekening gaan). Wel belangrijk om te zeggen: hij dacht dat hij zijn eigen geld uitgaf, dus het was geen stelen. 

Toen ik hem erop aansprak schrok hij zichtbaar en heeft het geld meteen naar me overgemaakt. Maar dat verandert natuurlijk niets aan het feit dat hij die aankopen heeft gedaan. Dit neigt naar een verslaving of is dat te hard gedacht?

Mijn man en ik twijfelen over de straf. We denken erover om hem een lange tijd niet te laten gamen, als straf, maar ook als 'afkickperiode'. Is dat realistisch? Hij is onze oudste en hebben een dergelijke situatie dus nooit eerder meegemaakt. Wat zouden jullie een gepaste straf vinden, het gaat wel om heel veel geld dat hij buiten de afspraak heeft uitgegeven. 

Alvast bedankt.


Zonder verdere achtergronden te weten, vind ik zelf dat hij goed handelt door het geld meteen terug te betalen. Is hij misschien nu al genoeg geschrokken en kan met een goed gesprek dit verder als afgehandeld beschouwd worden?

Waarom straf als hij het met zijn eigen geld betaalt?

Hij heeft jullie meteen het geld terugbetaald. Goed dat het geld van jullie  bankrekening gaat, dus dat zou ik nog maar even zou houden. 250 Euro is een flink bedrag, had hij dat in de gaten? Ik zou een gesprek met hem houden over hoe games blijkbaar in elkaar zitten en hoe verleidelijk het is om steeds maar weer wat meer te betalen. Doen zijn vrienden dat ook? 

Je kunt erbij zeggen dat je nooit meer zo'n verrassing op je bankrekening wil zien. Je hebt kans dat hij het volgende keer aan je gaat vragen als hij nog eens zoiets wil, en dat zeg je dus nee. 

Ik zou niet zo goed een "straf" weten, ik straf(te) zelf nooit, ook niet voor dit soort dingen.

Het is goed dat hij het bedrag terug heeft gestort. Maar hij heeft dus wel geld uitgegeven aan iets waarvan jullie niet willen dat hij er geld aan uitgeeft en dus een afspraak geschonden. Ik vind het niet gek om daar enige vorm van straf voor te geven. Een periode (een of twee weken of zo) niet gamen is dan best een optie. 
Bij ons thuis gold vroeger de afspraak dat we ons zakgeld niet aan snoep mochten uitgeven omdat we thuis niks tekort kwamen en teveel snoep niet gezond is. Als mijn ouders erachter kwamen dat we toch zelf snoep gekocht hadden, dan kregen we thuis een week of twee geen snoep meer. Ik zie dit als een soortgelijke situatie.

Ik zou niet straffen. Ik heb sowieso niet dit soort afspraken dus ik heb makkelijk praten. Zeker als het om kleine bedragen gaat, kunnen mijn kinderen zelf tot een uitgave beslissen. Voor grotere uitgaven (bijv. game van 50€) ‘verwacht’ ik dat ze met me overleggen. Dat doen ze ook. Ik heb ze nog nooit verboden hun eigen geld uit te geven. Maar ze hebben wel eens afgezien van een aankoop na een gesprek erover. 

Ik zou naar er aanleiding van dit voorval bij jouw zoon op aandringen voor bepaalde uitgaven overleg te plegen met jou of zijn vader zodat hij leert zichzelf vragen te stellen bij het uitgeven van geld. Zakgeld is leergeld. Voor mij is dit een mooie leerervaring die je niet moet ‘verpesten’ met straf. 

mamavanRNW

mamavanRNW

15-05-2021 om 21:03 Topicstarter

Bedankt voor jullie antwoorden. Omdat ik vind dat hij wel erg ver buiten de afspraken is gegaan en vooral omdat hij het stiekem heeft gedaan, vind ik wel dat hij een straf verdient, maar dan houden we het bij een goed gesprek en een week niet gamen. We houden hem wel goed in de gaten, zodat het niet uitgroeit tot verslaving, want dat kan wel op de loer liggen bij stiekem gedrag en grote bedragen uitgeven. Nogmaals dank en ook alvast bedankt voor antwoorden die misschien nog volgen. Ik lees nog even mee. 

250 euro kwijt lijkt me al een zeer forse consequentie. Geen verdere straf, hier leert hij genoeg van.

Waarom mag hij geen games kopen van zijn eigen geld? Omdat jullie het verbieden gaat hij het stiekem doen. Ik zou dus het verbod opheffen (dat is natuurlijk geen afspraak, maar eenzijdig opgelegd) en afspreken dat hij met jullie afstemt wat hij wil kopen, zodat je het een beetje in de gaten kunt houden en hij geen geld uitgeeft dat hij niet heeft. Verder: zijn geld, zijn keuze.


overigens vind ik snoep kopen van zakgeld weer wat anders, omdat dat om gezondheid gaat.

mamavanRNW

mamavanRNW

15-05-2021 om 21:17 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 15-05-2021 om 21:03:

250 euro kwijt lijkt me al een zeer forse consequentie. Geen verdere straf, hier leert hij genoeg van.

In zijn ogen is hij dat geld niet kwijt, hij heeft er immers in-game spullen van gekocht. Hij schrok dan ook niet van het bedrag, maar van het feit dat ik erachter was gekomen. Maar gezien al jullie antwoorden over geen of hooguit een milde straf, houden we het bij een weekje. Vanwege de schrik en teleurstelling dachten we in eerste instantie aan een wat strengere gamestraf, maar we zijn blij met jullie advies.

En toch straffen? Wat heb je daar toch mee?

Kijk het eerst even aan; mogelijk dat hij in vervolg beter oplet.

Hier kind die meer ging snacken dan op bankpas binnen kwam. Na waarschuwing, meteen verbetering en we hebben niet meer hoeven waarschuwen. Laat zien dat jullie vertrouwen hebben in zijn vermogen iets met jullie woorden te hebben gedaan.

Geen straf. Zakgeld is leergeld. Hij heeft geleerd dat het maar wat hard gaat met in game aankopen. Hij kan nu zelf de afweging maken of dat het waard is of niet. Verder heeft hij gewoon een fout gemaakt die hij direct hersteld heeft. Natuurlijk heeft hij stiekem die aankopen gedaan, jullie willen bepalen wat hij met zijn geld doet en dit mocht niet van jullie, ik vind dat jullie hem onterecht kort houden en zo voorbijgaan aan het leergeldprincipe. 

Stiekem gedrag kan ook komen doordat er iets wordt verboden.  Hoeft niets met verslaving te maken te hebben. 

Kijk eens bij het Trimbos bijvoorbeeld wat tekenen zijn van gameverslaving. 

mamavanRNW

mamavanRNW

15-05-2021 om 21:56 Topicstarter

Ik zie vaak de opmerking "zakgeld is leergeld", maar dit is grotendeels kleedgeld, vinden jullie dat hetzelfde?

Van een vriendin kreeg ik zojuist ook een tip: laat hem bepalen wat de consequenties zijn.

Dat vonden we ook een goeie en hebben hem gelijk gevraagd wat hij terecht zou vinden. Hij kwam zelf met een week computerstraf (hij heeft nog nooit gamestraf gehad) en hij wilde zijn telefoon ook inleveren. Dat laatste hebben we geweigerd, omdat we hem inderdaad willen laten zien dat we hem nog steeds vertrouwen. Maar die week niet-gamen kwam overeen met één van jullie commentaren, dus dat gaan we doen. Maar alle andere adviezen nemen we mee voor eventuele volgende situaties! Zeer veel dank, ik stel het erg op prijs.

mamavanRNW

mamavanRNW

15-05-2021 om 22:06 Topicstarter

Junio schreef op 15-05-2021 om 21:35:

Stiekem gedrag kan ook komen doordat er iets wordt verboden. Hoeft niets met verslaving te maken te hebben.

Kijk eens bij het Trimbos bijvoorbeeld wat tekenen zijn van gameverslaving.

Bedankt voor de tip. Ik heb daar eens rondgeneusd en zoonlief heeft zeker enkele raakvlakken, maar komt hooguit onderin de categorie 'problematisch gamen' en valt gelukkig niet onder verslaving. We houden het in de gaten, maar gelukkig mag hij vanaf volgende week al zijn live activiteiten weer oppakken. Nuttige website, Trimbos!

En wat verbieden betreft: het enige dat hij niet mag is ingame-aankopen doen. Dat is namelijk virtueel, geen echte spullen en geen echte games. Verder mag hij alles kopen wat hij wil. Zo kort wordt hij ook weer niet gehouden hoor. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.