Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon (14) weigert winterjas vorig jaar te dragen


bibi63

bibi63

23-11-2014 om 14:27

ach ja

Ik had vroeger, als puber, áltijd m'n jas open, al vroor het nog zo hard. Stond stoerder
Wat ik eraan 'overgehouden' heb: ik heb het zelden koud én ik word zelden verkouden. Dood ga je er niet aan dus.
En tegenwoordig doe ik lekker m'n jas dicht als dat nodig is, ik ben gekke Henkie niet meer, wel als puber.
Bibi

lotte

lotte

24-11-2014 om 09:23

nee Barveaux

Onze zoon (15) heeft alleen een winterjas. Zodra het te warm is voor een dikke winterjas (zoals vandaag) fietst hij in een t shirt met sweater/vest naar school.
Hij heeft kleedgeld, komt er goed mee rond en heeft best geld voor een tussen/zomerjas maar vindt het niet nodig.

Ik bemoei mij er niet mee.
Dus Barveaux; niet iedereen heeft zo'n jas als jij beschrijft.

Barvaux

Barvaux

24-11-2014 om 09:34

maar lotte

Wat trekt jouw zoon dan aan als het regent in september?

Hanne.

Hanne.

24-11-2014 om 10:57

hier ook

Ik heb ook geen zomerjas, als het in de zomer/lente/herfst echt regent gebruik ik een paraplu of trek ik een regenjas aan (zo'n echte plastike van agu). Volkomen ongeschikt om langer dan strikt noodzakelijk aan te hebben.

Dat reken ik niet als jas, net zoals ik mijn regenbroek niet tot mijn broeken reken.

Mijn kinderen hebben wel een 'zomerjas'. Al is dat vooral om discussies op school te voorkomen. Want tijdens het buitenspelen moeten ze in sept/okt een jas aan van juf. Ook als ze het bloedheet hebben (ter illustratie, mijn kinderen lopen momenteel in korte mouwen met een zomerjas).

Barvaux

Barvaux

24-11-2014 om 11:46

Regenjas

Ik los het dus op door mijn kinderen een zomer/lente/herfstjas te geven die ook gewoon redelijk waterdicht is met capuchon. Daarnaast hebben ze ook wel een andersoort zomer/herfst/winterjas maar prioriteit nummer 1 is iets redelijk waterdichts.

hier heeft zoon

een softshelljack wat hij heel lang aan heeft. Pas als t echt koud wordt trekt hij zijn skijack aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2014 om 16:51

Oh... het is hetzelfde? (Barvaux)

Dan is het iets van mij blijkbaar. Een herfst/lentejas is voor mij een tussenvorm. Net wat meer warmte dan een zomerjas net te koud voor de winter. Als het wat kouder wordt draag ik onder mijn zomerjas een vest of als ik de zomerjas niet meer aan wil (eind oktober of zo) dan draag ik onder een winterjas alleen een shirt.

Barvaux

Barvaux

24-11-2014 om 18:36

Kaaskopje

Hehe, we komen ergens

Een zomerjas zou voor mij dan een soort 'colbertje' zijn of iets anders wat je over een bloesje aantrekt maar hier draag ik echt lente, zomer en herfst iets wat ook een regenbuitje aan kan en als het er te warm voor is laat ik die thuis en de mannen hier hebben ook zoiets. We hebben geen echte regenjassen voor die Nederlandse buitjes meer.

Puinhoop

Puinhoop

28-11-2014 om 13:10 Topicstarter

Allemaal bedankt!

Dat zijn wel heel veel reacties! Enfin, om kort te gaan: ik ga zelf die jas op Marktplaats verkopen en we gaan naar de kringloopwinkel voor een nieuwe, of eventueel een redelijk goedkope winkel. We moeten toch ook nog voor nieuwe broeken en shirts naar de stad.
Wel opmerkelijk dat iedereen het zo hartgrondig eens is met elkaar dat het niet uitmaakt hoe je je kleedt, dat je niet ziek wordt van kou. Bij ons is het altijd bingo, als eens van ons zich te koud heeft gekleed; die wordt snotterig en steekt dan in no-time de rest aan. Zoon dus ook, die is de hele herfst al aan het snuiten. Bij ons is het nu weer over gelukkig, bij hem niet. En vatbaarder ben je altijd, weet ik zeker, en in onze stad liggen er heel wat mensen plat met de griep momenteel. Zodoende.
Maar onze puber fietst ondertussen met een extra shirt eronder en een extra vestje erover naar school, tot we een goeie jas hebben gevonden voor zowel hier als op wintersport. Kleedgeld heb ik al eens voorgesteld trouwens, maar dat wil hij liever niet; hoe hij ook pubert, hij heeft liever dat ik meega om kleren te kopen.
Enfin, welbedankt voor al het meedenken, en zolang mijn ervaring de nieuwe theorie tegenspreekt dat je van kou niet ziek wordt, hou ik toch aan de oude vast

Puinhoop

Puinhoop

28-11-2014 om 13:15 Topicstarter

Ohja, voor de regen Barvaux....

...dan droeg hij een regenjas over het vest. Die heeft hij in zijn fietstas zitten, altijd. Maar we hebben hier nauwelijks regen gehad dit najaar.

Mieke

Mieke

28-11-2014 om 13:19

Peenvogel

Als je zoon geen kleedgeld wil, dan kun je het altijd nog voor hem 'beheren' en in excel zetten ofzo.
Dan kan je zoon zelf zien wat de consequenties van bepaalde kledingkeuzes zijn en dan ben jij het niet die het belachelijk vindt dat je zoon een andere jas wil maar kun je hem wijzen op het 'kasboek' of hij genoeg geld daarvoor heeft.
Het leert hem in ieder geval keuzes maken.
En kleedgeld hoeft niet te betekenen dat je niet mee gaat kleding kopen.

Lotte

Lotte

28-11-2014 om 14:04

Barveaux en peenhaar

Sorry Barveaux, je had me wat gevraagd zag ik.

Zoon draagt een t shirt met vest. Als het regent wordt hij nat of hbij wacht tot de bui over is. Hoeft maar 10 minuten te fietsen. Staat erg 'chill' in het leven dus wat later ergens aankomen is geen enkel probleem.
En anders trekt hij tegen de regen z'n winterjas aan geloof ik.

Maar hij zegt net dat het bijna nooit regent.

Peenvogel; je haalt dingen door elkaar; zoon snottert als het koud is en steekt een ieder aan. Nee, hij noteert omdat hij een virus opgelopen heeft (en die zijn meer aanwezig in de herfst) en daardoor steekt hij iedereen aan. Griep krijg je van een griepvirus en niet omdat je koud gekleed bent. Mogelijk ben je vatbaarder in flinke kou. Maar echt koud is het nog niet geweest.

Kinderen krijgen bij ons kleedgeld. Maar ik ga nog wel gezellig met Ωe winkelen. Hoef alleen m'n portemonnee niet meer trekken. Heel prettig

Barvaux

Barvaux

28-11-2014 om 17:03

Peenvogel

Lees nu nog eens wat je zegt: "Bij ons is het altijd bingo, als eens van ons zich te koud heeft gekleed; die wordt snotterig en steekt dan in no-time de rest aan. "

Hoe kan het nu dat als ééntje zich te koud heeft gekleed de rest ook ziek wordt? Dat maakt toch al duidelijk dat wat je zegt niets klopt? Die anderen hadden het toch niet koud?

Monique D*

Monique D*

28-11-2014 om 19:13

Verkoudheid en elkaar aansteken

Peenvogel:
" Zoon dus ook, die is de hele herfst al aan het snuiten. Bij ons is het nu weer over gelukkig, bij hem niet."

Als jouw theorie klopt dan waren jullie nog steeds ziek... maar dat is niet zo, want jullie verkoudheid is over en bij jouw zoon niet.
Zijn weerstand is blijkbaar al laag en omdat hij in de kou fietst en omdat hij niet goed daarop gekleed is kan zijn lichaam het virus niet "overmeesteren".

Je wordt pas aangestoken als jouw weerstand al laag is. Jouw lichaam is niet sterk genoeg voor het virus en kan je geïnfecteerd worden.

Tango

Tango

06-12-2014 om 14:15

Tja

Ik kan me dan wel weer voorstellen dat je zoon niet opknapt als hij nu nog steeds zonder winterjas met alleen maar een extra vest en hemd door de kou fietst. Afgelopen week was het rond het vriespunt. Ik zou het dan toch echt niet hebben toegelaten dat hij zo de deur uit was gegaan. Kon hij echt niet nog even die winterjas aan totdat hij een ander heeft?

Egel

Egel

23-01-2015 om 07:24

Prachtig artikel

Prachtig artikel Schanulleke. Hopelijk helpt het nu ook eens een keer!
En dan dus niet dat halfslachtige van: 'ja ik weet wel dat verkoudheid via een virus komt maar warm aangekleed zijn zal toch wel beter zijn' of 'maar je krijgt die virussen vast eerder als je het heel koud hebt gehad'.
Ook niet, dus. Gewoon: niet.

Barvaux

Barvaux

23-01-2015 om 10:10

niet helemaal moni

Een winterjas helpt nog steeds niet

Neuswarmer

Een winterjas mag dan niet helpen tegen het oplopen van een verkoudheid, misschien moeten we dit allemaal maar gaan dragen: http://www.trendhunter.com/trends/nose-warmers

skik

Astrid

Astrid

24-01-2015 om 10:52

Ik zeg

Ik zeg met zn allen aan de neuswarmers, mondkapjes en opvoeden die virussen.

Virussen zijn net zo hardnekkig als de fabels over virussen. Gaan echt generaties overheen eer die er uit zijn.

Oei, die neuswarmers!

Met die neuswarmers gaan mensen met coulrofobie het moeilijk krijgen in de winter!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.